Mosselman tuplaturbon asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
19affe66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 05.10.2010 13:46

Mosselman tuplaturbon asennus

Viesti Kirjoittaja 19affe66 »

Moro,

Tuosta Mosselmanin tuplaturbosarjasta näkyy olevan juttua kyllä enemmänkin mutta en onnistunut löytämään enempää siitä millainen tuo on asentaa. Lähinnä kiinostaa miten tuohon on alunperin suunniteltu öljynkierto totetutettavaksi ja tuliko alkuperäisen sarjan mukana jotain hilpettä siihen liittyen?

Itsellä on -88 CE ja tullissa odottamassa Mosselmanin sarja jonka tulevaisuutta tässä nyt punnitsen... :)

Affe
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Se on täydellinen bolt-on sarja. kaikki pitäs istua "tuostavaan". Sen kun haet, ni ota joka hemmetin osasta kuva ja paa tänne ni saahaa ihailla. Ja jos osissa on jotai varaosanumeroita niin nekihän tietysti kiinnostaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
19affe66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 05.10.2010 13:46

Viesti Kirjoittaja 19affe66 »

No kun tavarat tulee ulkomailta ja on käytettyä niin sieltä voi odottaa tietty mitä tahansa :roll:
Mutta ainaskin pakosarjat, airbox/välijäähy ja putkitukset on hyödynnettävissä. Turbot on sitten mitä on mutta niitähän saa kyllä.

Tällaisen kuvan perusteella läksin ostoksille... Tuosta jos oikeen tihrustaa niin näyttäisi siltä että turbon lähtö on hitsattu joten ei välttämättä ole alkuperäisillä puhaltimilla tuokaan enää.
Kuvasta näkyy että öljyputki tulee jostain filtterin suunnalta mutta enempää ei juuri ole selvillä. Ja jostain muistelen lukeneeni että öljyn paluuta varten pitäisi johonkin sopivaan kohtaan myös porailla liityntää...

Mutta katsotaan ny mitä sieltä ilmestyy :)

Affe
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos on orginaali öljyliitos ni siinä o paluu ja kaikki samas. sellanen tarvikeliikkeen suodattimen alle tuleva välihärpäke. Mosselmann ahtosarjojen idea on just se ettei mitään muutoksia tehä orginaali osiin, ei edes porata reikiä.

EN muista nähneeni Mosselmannilla tollasta cooleriratkaisua, mutta eipä ne ole aina aivan samanlaisia olleetkaan. Näyttää siltä että cooleri olis jälkikäteen hitsattu kii orkkis mosselmann-Ilmaboksiin.

meneekö tossa huohotusletkut turbon sisääntuloille??

ja ny vasta tajusin että sehä o tupla :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

No itsekkään en turboja tunne, mut on vähintäänkin erikoinen jäähdytin ratkaisu :D

Luulis ny mersun keulasta löytyvän tilaa vaikka rekan jäähdyttimelle vaikka pienellä puskurin uudelleen "leipomisella".

Offtopic: Monesti olen vähän ihmetellyt, että miks mersu ei osaa tehdä bensakoneita? Nykyisistä koneistä ei kyllä ole kokemuksia, mutta vanhemmat ainakin tuntuu olevan, että ilman bensan kulutuksen tuplaamista tai triplaamista ei tehoja irti saada. Joskus ketuttaa ku kiisseli-koneista otetaan irti +200hv/500nm jollain kahvikupillisella menovettä. Jospa toi diesel autojen verotus joskus muuttuis sellaseks, että tällänen ku ajelee vaan joku alle 15tkm vuodessa, pystyis ajelemaan niillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jylppy kirjoitti:
Offtopic: Monesti olen vähän ihmetellyt, että miks mersu ei osaa tehdä bensakoneita? Nykyisistä koneistä ei kyllä ole kokemuksia, mutta vanhemmat ainakin tuntuu olevan, että ilman bensan kulutuksen tuplaamista tai triplaamista ei tehoja irti saada. Joskus ketuttaa ku kiisseli-koneista otetaan irti +200hv/500nm jollain kahvikupillisella menovettä. Jospa toi diesel autojen verotus joskus muuttuis sellaseks, että tällänen ku ajelee vaan joku alle 15tkm vuodessa, pystyis ajelemaan niillä.
kyllä minä ainakin tykkäsin etä tehot nousi ja kulutus väheni, kun heivasin ke-jetin pois konehuoneesta ja laitoin megan tilalle...

tuohon +200 hp/500nm ei vain ilman ahtamista oikein pääse mersun M103 bensakoneella, mutta se oliskin seuraavana vuorossa omassa projektissa...

kyllä mersun bensakoneet ihan hyviä on perusrakenteeltaan, niihin vain on tehtaalla valittu vähän huonoja ja vanhanaikaisia jo ilmestyessään olevia komponenetteja lähinnä polttoaineen syöttöön ja sytytykseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä ne ollu huonoja vuonna kasiviis vaan parasta. Toista se on 25v myöhemmin. ihme ylipäätään että toimivat laisinkaan, mutta toimiipa kuitenki. oha se mersullaki ollu jo uudempi systeemi kohta 20 vuotta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Melko kotikutoisen näköinen puuhastelu. :) Luulisi, että yksi iso ahdin olisi kaikin puolin parempi ratkaisu ainakin toteutuksen kannalta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:eikä ne ollu huonoja vuonna kasiviis vaan parasta. Toista se on 25v myöhemmin. ihme ylipäätään että toimivat laisinkaan, mutta toimiipa kuitenki. oha se mersullaki ollu jo uudempi systeemi kohta 20 vuotta.
kyllä -85 oli jo sähköruiskuja monella muulla merkillä... audi ja mersu näitä bosch:n k-jettiin perustuvia ruiskuja muistaakseni käytti viimeisinä valmistajina, eli ihan sinne -90 luvun puolelle asti :roll:

kyllä -87 tai -88 viimeistään olis ollut asiallista päivittää mersukin sähköruiskuun, meillekin jo amiksessa niitä yritetiin opettaa siihen aikaan ja jopa SAAB käytti sellaista... volvoahan oli saanut myös jo aika kauan sähköruiskulla, ensimmäiset jo -70 luvun puolella (toki myös ke-jetti oli mukana kuvioissa joissakin malleissa...) fiat käytti joissakin malleissa muistaakseni k-jetin kopiota (magnet marelli) ja se oli ongelmallinen jo uutena, säädöt pysyi kohdallaan ehkä 5000 km :P

k- ja ke-jetin ikävä ominaisuus on sen "syömä" teho, eli se lautanen siellä imukanavassa on käytännössä pieni kuristin... n. 10% voidaan laskea sen aiheuttavan tehohävikkiä, eli 180 heppaisen ke-jet koneen muuttaminen sellaisella sähköruiskulla toimivaksi, jossa ei ole tuota lautasmallin ilmamäärämittaria saadaan tehtyä n. 20 heppaa tehokkaammaksi samalla polttoaineen kulutuksella/perusmoottorilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olisko se että matalapainevehje 0,42, pienet pelaa paremmi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tn62634 kirjoitti:Melko kotikutoisen näköinen puuhastelu. :) Luulisi, että yksi iso ahdin olisi kaikin puolin parempi ratkaisu ainakin toteutuksen kannalta.
silloin kun näitä mosselmaneja uutena tehtiin, niin ei ollut puhettakaan sellaisesta asiasta, että olis singleturbolla päästy saman herkyyteen ja tuottoon, mitä tuplaturbolla :wink: eli ihan ymmärrettävä ratkaisu tämä tuplaturbo, sen ajan turbotekniikkaa muistellen...

ralliautoissa sitten oli niitä "isoja turboja" jotka riitti huimaan 400-500 hevosen tehoon ja turboviive ei ollut kuin 3-5 sek. luokkaa :P niin ja ahdin heräsi muutenkin ihan kivasti siinä +5000 rpm jälkeen... mutta sitten kyllä alkoi tapahtua, ei siinä mitään...
Viimeksi muokannut napa, Ke 06.10.2010 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joo ja herää hereemmin eiköjuu?
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Volvoonhan sai välijäähdytetyn Motronicin ohjaaman 2,3-litraisen B23ET-moottorin jo 1983/84. Ja olihan se Saabin 2-litrainen 16-tappinenkin kova sana tullessaan.

Mersun perusbensakoneet taisi olla vielä Strömpällä "ohjattuja" tuohon aikaan? :D
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei ole tehdas koskaan tehnyt B23ET:tä käsittääkseni, oli dealeroptio ruotsissa ihan ensimmäisiin 700-sarjan autoihin. Anyway tosiasia on se, että kyllä tuo mersun Kalle-Erkki Jetronic tuntuu ihan ristuksen vanhanaikaiselta jopa kunnollisiin uudempiin kaasutinmoottoreihin nähden.

Talviajo-ominaisuudet ja bensiinimoottorin tekniikka oli ne asiat missä tämä setä otti takapakkia vaihtaessaan volvosta mersuun. Tuntuu hölmöltä että 1989-mallisessa volvossa on LH-Jetronic eikä mitään ongelmia ja 1992-mallisessa mersussa KE:tä ei saa edes ammattimies rahalla kuntoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo LH-jetronic oli kyllä kehittynyt ruisku aikoinaan kun tuli markkinoille, en vain itse muista koska se tapahtui... eikös se ollut j niitä kuumalanka mittarilla olevia... pitääköhän googlesta luntata paremmin :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuliha KE jetti jo mesee kai 81 w123 päivityksen myötä :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:Tuliha KE jetti jo mesee kai 81 w123 päivityksen myötä :)
-85 on vasta ke-jetronic keksitty :wink:

tuossa on hyvä lista ja esittely jetronic ruiskuista... http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic kai tuo on jotenkin epävirallinen lista, mutta saa kelvata tähän hätään...

esim. megasquirt näyttää olevan perusasetuksilla eräänlainen D-jetronic kehitysversio :D molemmat kun perustuu imusarjan paineen mittamiseen... vaikka saa siihen kyllä ilman lämpötilaan ja virtaukseenkin perustuvan mittauksen, jolloin se on taas lähempänä L-jetronic versioita ja saa sen megan myös ruiskuttamaan kierrosluvun ja kaasuläpän asennon perusteellakin, jolloin se muistuttaa taas lähinnä joitakin "kisaruiskuja"...
Viimeksi muokannut napa, Ke 06.10.2010 01:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

napa kirjoitti:tuo LH-jetronic oli kyllä kehittynyt ruisku aikoinaan kun tuli markkinoille, eikös se ollut j niitä kuumalanka mittarilla olevia...
Juu. Se oli aikanaan niitä moottorinohjausjärjestelmiä, joille "ei itse voi tehdä mitään" samoin kuin varmaan ylipäätään kaikki systeemit olivat, jotka sisäsivät suihkutustekniikkaa.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo ja KE-Jetronic on se jolle ei "voi kukaan tehdä mitään"...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Joo, mitäs niitä ruiskuja vaihtamaan. Eikös tollanen mega squirtti maksa jotain vitusti tonneja? Ja ei taitais olla taitoja sellasen asenteluun. Ja ku ajelee vähemmän, niin siinä vaiheessa on helpompi vaan ostaa se 3 litranen kone tai isompi. Sillä megan hinnalla saa paljo bensaa :D Tai ainakin sai... Katotaan ny ku tulee toi E10 -bensa et pitääkö tankille ajaa Fort Knoxin kautta :shock:
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Se Megaruuttahan on harrastajien kehittämä järjestelmä, joka varmaan on kaikkein kustannustehokkain kunnolla säädettävä moottorinohjaus harrastuskäyttöön ja varma valinta jokaiseen hipo-projektiin kun sen hinta on siedettävä ja tukea löytyy.

Ahtaessa bensamoottoria säädettävä moottorinohjaus on ensimmäisiä investointeja, mitä omasta mielestäni tulisi tehdä. Sitten se vasta maksaa, kun pitää alkaa siirtää tiehen useita satoja newtonmetrejä kahden renkaan kautta ilman että esim. laatikon arvioitu kestoikä on 20sek.-2vkoa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jylppy kirjoitti:Joo, mitäs niitä ruiskuja vaihtamaan. Eikös tollanen mega squirtti maksa jotain vitusti tonneja? Ja ei taitais olla taitoja sellasen asenteluun. Ja ku ajelee vähemmän, niin siinä vaiheessa on helpompi vaan ostaa se 3 litranen kone tai isompi. Sillä megan hinnalla saa paljo bensaa :D Tai ainakin sai... Katotaan ny ku tulee toi E10 -bensa et pitääkö tankille ajaa Fort Knoxin kautta :shock:
juu. perusmallin megasquirt maksaa tällä hetkellä rakennus sarjana jotain 120 € :D toki se vaatii hyvät perustiedot ja/tai kokemusta ruiskuista, kun sitä alkaa asentelemaan, että ihan bolt on systeemi se ei ole...

realistinen hinta megasquirtin asentamiseen autoon, kuin autoon on tuossa n. 500 €:n paikkeilla, mutta siinä tulee tehtyä aina monta muutakin parannusta samalla... ja saa niitä kalliimpiakin tehdä, tonnilla saa asennettua jo niitä aivan viimeistä huutoa olevia MS3 versioita...

itse vaihdoin megan jotain kuukausi sitten omaan 300E mersuun ja nyt olen jo säästänyt polttoaineessa ne "kulut" mitä siitä tuli (mulla oli pienet kulut :wink: kun mega esim. oli valmiina...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mitenkäs tuo menee pykälien mukaan? Vähäpäästöisen auton muutokset polttoainejärjestelmässähän pitäisi hyväksyttää reaaliaikaisella päästömittauksella VTT:llä jos ihan tarkkoja ollaan?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
19affe66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 05.10.2010 13:46

Viesti Kirjoittaja 19affe66 »

Jos palataan aiheeseen niin tuo cooler/airbox on varmaan ainaskin jonkin aikakauden "alkuperäisosa", samanlainen on tässäkin setissä. Minun tavaroista tuo öljyfiltterin alle tuleva palikka jäi uupumaan, mahtaako tuossa sarjan mukana tulevassa olla jotain spesiaalia vai kävisikö tuohon normaali öljynjäähdyttimelle tarkoitettu sovitin..?
Toinen vaihtoehto olisi ilmeisesti ottaa syöttö paineanturilta ja vetää paluu alakertaan. Tätä on useammissa Mosselmanin sarjoissa eri merkeille käytetty mutta tarvisi sitten tietää mihin sen tökkäisee...

Alkuperäisistä pakosarjoista olisi mukava saada parempaa kuvaa jostain... Nuo omat on valultaan ihan identtiset mutta toisen laippaan (siihen mihin ahdin tulee) on hitsattu toinen laippa pienen väli"putken" päähän jolla ahdin on saatu hieman eri asentoon. Voi olla alkuperäinen tai sitten ei... Siihen valussa olevaan laippaan ei kuitenkaan ole työstetty kierteitä joka viittaisi siihen että tuo jatko on jo valmistajan tekosia mutta tiedä noista. Joka tapauksessa ihan käyttökelpoiset palikat.

Katsotaan nyt alkaako tuosta mitään syntymään :)

Affe
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Mitenkäs tuo menee pykälien mukaan? Vähäpäästöisen auton muutokset polttoainejärjestelmässähän pitäisi hyväksyttää reaaliaikaisella päästömittauksella VTT:llä jos ihan tarkkoja ollaan?
vähäpäästöisen kohdalla pitää vain kylmästi rikkoa lakia ja toivoa ettei ne huomaa konttorilla, että ruisku on vaihdettu tai tyytyä siihen alkuperäiseen ruiskuun... sähköruiskullisiin se meneekin usein ihan huomaamatta (joskus niitä rakenetaan jopa ihan alkuperäisen ECU:n kuorien sisään, jolloin kaikki todellakin näyttää tehtaan jäljiltä olevalta...), mutta juuri ke-jetin kohdalla ei tarvitse kovin tarkkanäköinen katsastusmies olla, kun se tajuaa, että nyt on jotain tapahtunut :D

muutama vähäpäästöinen auto on megalla tullut katsastettua ja hyvin on katsastus sujunut, kun siitä megasta ei ala siellä hallissa huutelelemaan :D muutaman auton kohdalla katsastusmies on 100% varmuudella tiennyt, että autossa on mega, mutta ei sen tarvitse sitä "virkansa puolesta" tietää ;)

ei vähäpäästöisiin se taas on ihan laillista puuhaa... joskus kaasarin vaihto ruiskuun katsotaan nostavan tehoa 10% ja siitä voi tulla merkintä otteeseen...

tähän pitäis kyllä saada lakiin joku päivitys, kun ne 20 vuotta vanhat alkuperäisruiskut ei aina niin "vähäpäästöisiä" enää olekkaan... tiedät varmaan kokemuksesta, että kulunutta ke-jettiä ei niin helppo ole saada niihin vähäpäästöisten autojen päästörajojen sisään ;)

omaa 300E mersua kokeilin piruuttani säätää niihin vähäpäästöisen arvoihin ke-jetillä, kun päästölappua kävin tekemässä, eli tyhjäkäynti CO alle 0.5%, HC alle 100 ppm, yli 2000rpm CO alle 0.3%, HC alle 100 ppm ja lambda 1 +-0,03... HC:n sain menemään tyhjäkäynnillä 150 ja CO 0.4%, kierroksilla HC putos alle 100 mutta CO pysyi siinä 0.4%, lambda olis ollut rajojen sisällä... säädin seokset sitten niin, että HC oli 400 ja CO 2.5%, ettei vahingossakaan autoa olis luultu vähäpäästöiseksi konttorilla, eli näitä arvoja pidin ohjeena "tyhjäkäynti CO alle 3,5%, tyhjäkäynti HC alle 600 ppm"

tuossa mittauksessa autossa oli vielä katalysaattorin sisällä ne kennot... ke-jetin sain kyllä paremmin pelaamaan sitten katsastuksen jälkeen, kun autolla pääsi kunnolla ajelemaan, että päästörajoihin olis voinut jopa päästä :roll: nyt keväällä sitten näkee millaiset arvot saa megalla ja ilman kattia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Asentaja90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 20.08.2010 22:50
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja Asentaja90 »

mistäs tollasen Mosselman tuplaturbo sais tilattuu vai saaks niit ? kinnostais omaan e300 vm:85
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mosselmannilta ;) 4500eur maksaa uus setti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:mosselmannilta ;) 4500eur maksaa uus setti.
saako niitä vieläkin :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ainaki viel 2008 sai :oops: ne o kai ollu hiljaisuudessa viimeisen 2v...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Asentaja90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 20.08.2010 22:50
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja Asentaja90 »

onk khyllä melkosen hintava :D kaipa täytyy jostain hankkia vaan turbo pakosarja ja tehä itte :D
Vastaa Viestiin