Huikko kirjoitti:Mitenkäs tuo menee pykälien mukaan? Vähäpäästöisen auton muutokset polttoainejärjestelmässähän pitäisi hyväksyttää reaaliaikaisella päästömittauksella VTT:llä jos ihan tarkkoja ollaan?
vähäpäästöisen kohdalla pitää vain kylmästi rikkoa lakia ja toivoa ettei ne huomaa konttorilla, että ruisku on vaihdettu tai tyytyä siihen alkuperäiseen ruiskuun... sähköruiskullisiin se meneekin usein ihan huomaamatta (joskus niitä rakenetaan jopa ihan alkuperäisen ECU:n kuorien sisään, jolloin kaikki todellakin näyttää tehtaan jäljiltä olevalta...), mutta juuri ke-jetin kohdalla ei tarvitse kovin tarkkanäköinen katsastusmies olla, kun se tajuaa, että nyt on jotain tapahtunut
muutama vähäpäästöinen auto on megalla tullut katsastettua ja hyvin on katsastus sujunut, kun siitä megasta ei ala siellä hallissa huutelelemaan

muutaman auton kohdalla katsastusmies on 100% varmuudella tiennyt, että autossa on mega, mutta ei sen tarvitse sitä "virkansa puolesta" tietää
ei vähäpäästöisiin se taas on ihan laillista puuhaa... joskus kaasarin vaihto ruiskuun katsotaan nostavan tehoa 10% ja siitä voi tulla merkintä otteeseen...
tähän pitäis kyllä saada lakiin joku päivitys, kun ne 20 vuotta vanhat alkuperäisruiskut ei aina niin "vähäpäästöisiä" enää olekkaan... tiedät varmaan kokemuksesta, että kulunutta ke-jettiä ei niin helppo ole saada niihin vähäpäästöisten autojen päästörajojen sisään
omaa 300E mersua kokeilin piruuttani säätää niihin vähäpäästöisen arvoihin ke-jetillä, kun päästölappua kävin tekemässä, eli tyhjäkäynti CO alle 0.5%, HC alle 100 ppm, yli 2000rpm CO alle 0.3%, HC alle 100 ppm ja lambda 1 +-0,03... HC:n sain menemään tyhjäkäynnillä 150 ja CO 0.4%, kierroksilla HC putos alle 100 mutta CO pysyi siinä 0.4%, lambda olis ollut rajojen sisällä... säädin seokset sitten niin, että HC oli 400 ja CO 2.5%, ettei vahingossakaan autoa olis luultu vähäpäästöiseksi konttorilla, eli näitä arvoja pidin ohjeena "tyhjäkäynti CO alle 3,5%, tyhjäkäynti HC alle 600 ppm"
tuossa mittauksessa autossa oli vielä katalysaattorin sisällä ne kennot... ke-jetin sain kyllä paremmin pelaamaan sitten katsastuksen jälkeen, kun autolla pääsi kunnolla ajelemaan, että päästörajoihin olis voinut jopa päästä

nyt keväällä sitten näkee millaiset arvot saa megalla ja ilman kattia...