W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
Hävisi W124 E250TD 1995:sta mittarivalot ja keskikonsolin valot täysin. Sulake on ehjä (taulukon mukaan sulake 3 konehuoneessa ja kaikki muutkin oli ehjiä). Onko tässä sulakerasiaa muualla?
Aiemmin on em valot toimineet himmennin mukaan lukien, mutta radion asennuksen jälkeen hävisi. Tod näk radiolle tuleva alkuperäinen jatkuva virtajohto otti maihin ja kipinöi. Edellinen omistaja ei ollut viitsinyt suojata millään tavoin... Tästä päättelin, josko sulake olisi mennyt. Ehjä siis oli. En ole edes varma, että onko ko johto yhteydessä mittarivaloihin.
Olisiko valojen himmennin voinut hajota? Mittariston nuppia on kyllä pyöritelty. Vaikea uskoa, että olisi kaikki polttimot menneet kerralla. En kyllä ole vielä ehtinyt tarkistaa ja jatkan siitä seuraavaksi.
Löytyisikö joltakulta sähkökaaviota?
Aiemmin on em valot toimineet himmennin mukaan lukien, mutta radion asennuksen jälkeen hävisi. Tod näk radiolle tuleva alkuperäinen jatkuva virtajohto otti maihin ja kipinöi. Edellinen omistaja ei ollut viitsinyt suojata millään tavoin... Tästä päättelin, josko sulake olisi mennyt. Ehjä siis oli. En ole edes varma, että onko ko johto yhteydessä mittarivaloihin.
Olisiko valojen himmennin voinut hajota? Mittariston nuppia on kyllä pyöritelty. Vaikea uskoa, että olisi kaikki polttimot menneet kerralla. En kyllä ole vielä ehtinyt tarkistaa ja jatkan siitä seuraavaksi.
Löytyisikö joltakulta sähkökaaviota?
Mittariston takana oleva punainen sulake todennäköisesti hajonnut. Uuden saa vaikka Veholta parilla eurolla. Jos tarvitset mittariston irroituskoukkuja niin multa ainakin löytyy ja taitaa niitä useammalla espoolaisella foorumilaisellakin olla! Voi myös itse viritellä koukut tai joskus mittariston saa ilman koukkujankin irti. Haulla löytyy lisää infoa.
c203 180K -05
Ko sulake löytyi Veholta hyllystä hintaan 4,2€. On spesiaalimalli.
Myyjän mukaan siellä ei olisi sulaketta, mutta intin, että pitäisi olla, jolloin kuvista lopulta löytyikin sellainen.
Kiitos tästä!
Mittariston irroituskoukkuja koitan väännellä itse polkupyörän pinnoista. Virtalukon irroituspinnoihin kun tekee toiseen päähän ne koukut, niin tulee oikein monikäyttöinen erikoistyökalu
Myyjän mukaan siellä ei olisi sulaketta, mutta intin, että pitäisi olla, jolloin kuvista lopulta löytyikin sellainen.
Kiitos tästä!
Mittariston irroituskoukkuja koitan väännellä itse polkupyörän pinnoista. Virtalukon irroituspinnoihin kun tekee toiseen päähän ne koukut, niin tulee oikein monikäyttöinen erikoistyökalu
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Tuo kaikkien valojen pimeneminen viittaa mielestäni ennemmin himmentimen kyrvähtämiseen. Jos sulla tulee alkuperäisiä johtoja pitkin virta, maa, ja himmennys radiolle, niin tarkistappa, ettet ole vahingossa laittanut himmentimeen (olikohan harmaan värinen?) maata, tai vaikkapa sähköantennin herätettä. Allekirjoittaneella kävi vastaavanlainen kämmi, mutta silloin kyllä kärähteli sulake kokoajan.
Niin, se mittariston takana oleva piirilevyn palanen, "sulake," sammuttaa pimetessään vain kaikkien nappien valot (näin ainakin vanhemmissa W124:sissa). Mittariston valot ovat mielestäni erikseen, olikohan vasemman puolen parkkien kanssa, saman sulakkeen takana konehuoneen puolella.
Niin, se mittariston takana oleva piirilevyn palanen, "sulake," sammuttaa pimetessään vain kaikkien nappien valot (näin ainakin vanhemmissa W124:sissa). Mittariston valot ovat mielestäni erikseen, olikohan vasemman puolen parkkien kanssa, saman sulakkeen takana konehuoneen puolella.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
En kytkenyt radiota niihin alkuperäisiin piuhoihin eli se ei ole syynä. Sama himmennin siis ohjaa nappuloiden valoja ja mittariston valoja, mutta niille on 2 eri sulaketta? Mittariston valojen sulake konehuoneessa ja se erikoissulake mittariston takana on keskikonsolin nappuloille?
Himmennintä näyttäisi saavan KL:stä 37 euroon. Täytyy irroittaa osat tutkittavaksi, kunhan ensin saa tärkeämmät viat kuntoon...
Himmennintä näyttäisi saavan KL:stä 37 euroon. Täytyy irroittaa osat tutkittavaksi, kunhan ensin saa tärkeämmät viat kuntoon...
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Ennenkuin säntäät KL-varaosista hakemaan uutta himmennintä, niin katsohan, että sen kupariliuskat (vai olikohan ne messinkiä, no kuitenkin) ovat ehjät. Itse himmenninhän sijaitsee juuri sen himmentimen nupin kohdalla mittariston takapuolella. Sellainen vaalea pötikkä, jossa menee yksi tai kaksi leveää metalliliuskaa. Jos ne ovat murtuneet irti/poikki, niin kolvaamalla yhteen ja pitäisi taas toimia.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Viaksi paljastui juurikin katkennut johdinlevy himmentimen takana. Sitä oli tinattu näköjään aiemminkin. Onnistuin halkaisemaan koko himmentimen, mutta nyt on "hienosti" liimattu, pultattu ja tinattu sekä varmistettu nippusiteellä.
Mittarivalot siis pelaavat nyt himmentimen kera.
Tämän jälkeen vaihdon sen punaisen erikoissulakkeen (A2015460025) mittariston taakse toiveena saada vielä keskikonsolinkin valot eloon. Vanha sulake kun oli katkennut(!). Keskikonsolin valot eivät kuitenkaan vieläkään toimi. Täytyy jatkaa tutkimista.
Mittarivalot siis pelaavat nyt himmentimen kera.
Tämän jälkeen vaihdon sen punaisen erikoissulakkeen (A2015460025) mittariston taakse toiveena saada vielä keskikonsolinkin valot eloon. Vanha sulake kun oli katkennut(!). Keskikonsolin valot eivät kuitenkaan vieläkään toimi. Täytyy jatkaa tutkimista.
Viimeksi muokannut osilpi, Su 03.10.2010 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellä ainakin keskikonsolin kaikki valot alkoivat toimia, kun vaihdoin puhaltimen kytkimeen ja toiseen kytkimeen uudet polttimot. Kuuluisiko lämmönsäätörullissa muuten olla valaistus?osilpi kirjoitti: Tämän jälkeen vaihdon sen punaisen erikoissulakkeen mittariston taakse toiveena saada vielä keskikonsolinkin valot eloon. Vanha sulake kun oli katkennut(!). Keskikonsolin valot eivät kuitenkaan vieläkään toimi. Täytyy jatkaa tutkimista.
Lämmönsäätörullissa on valot kans. Jotta polttimoihin pääsee käsiks, pitää purkaa se "jalopuu" siitä lämmityssäätimien ympäriltä (kaksi ruuvia alareunassa mankan yläreunan kohdalla, lämmityssäätimien nuppien alla mutterit).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Eli purkamalla "jalopuun" alareunasta lähtien pääsee vaihtamaan kaikki keskikonsolin polttimot? 4kpl? Onko muita purkamisjippoja? Äkkiseltään en kehdannut alkaa repimään irti, etten riko mitään, mutta näillä ohjeilla kokeillaan.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Juu, siis puhallinnopeuden säätönupin ja puhalluskohdan säätönupin kun vetäsee irti, on iso n. 24 mm mutteri kummassakin säätimessä nupin alla, jotka pitää irrottaa. Sitte ne kaksi ruuvia siitä mankan yläreunan kohdalta auki, niin se jalopuu lähtee irti. Saattaa olla, että joutuu purkamaan vielä jotain, että niihin kahteen lämmönsäätörullan polttimoon pääsee käsiksi. Ne kun on siellä jossain lämmönsäätöpanelissa kiinni. Ihan tarkkaan en enää muista.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Mittariston polttimot vaihdoin eilen. Kaikki oli kärähtänyt, mutta eipä vaan pala polttimoiden uusimisen jälkeenkään... Jonnekin välille sähkö jää.
Polttimoita yhteensä 4 kpl: molemmissa nupeissa yhdet ja molemmilla lämpörullilla omansa (vaihdettavissa, kun nupit on irti eli rullia ei tarvitse irroittaa).
Ainakin tässä E-mallissa riittää, että nykäisee puhallinnopeuden ja -suunnan säätönupit irti (molemmat luonnollisesti hajosivat irroitettaessa) ja niiden alta 22mm mutterit pois. Radio kehyksineen irti ja sormilla tai ruuvarilla kammetaan alapäästä alkaen kehys irti. Siellä ei ollut ruuveja.
Nyt sitten jostain uudet nupit... tai vanhojen liimaus kasaan. Keleen muovinippelit.
Polttimoita yhteensä 4 kpl: molemmissa nupeissa yhdet ja molemmilla lämpörullilla omansa (vaihdettavissa, kun nupit on irti eli rullia ei tarvitse irroittaa).
Ainakin tässä E-mallissa riittää, että nykäisee puhallinnopeuden ja -suunnan säätönupit irti (molemmat luonnollisesti hajosivat irroitettaessa) ja niiden alta 22mm mutterit pois. Radio kehyksineen irti ja sormilla tai ruuvarilla kammetaan alapäästä alkaen kehys irti. Siellä ei ollut ruuveja.
Nyt sitten jostain uudet nupit... tai vanhojen liimaus kasaan. Keleen muovinippelit.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Minulla hävisi alla olevasta laitteesta mittarivalot, keskikonsolivalot ja oikeat parkit pari viikkoa sitten.
Viaksi paljastui hapettuneet sulakkeen liittimet. Putsasin liittimet 3:s sulakkeesta hoimapaperilla ja valot palasivat.
Sulakkeet olen aika ajoin putsannut, mutta näyttävät hapettuvan kohtuullisen nopeasti.
Onko kellään tietoa, saako noita sulakkeita ja mistä perempilaatuisia, niin ei tarvitsisi niiden kanssa turata.
Olen ostanut niitä KL:stä.
Viaksi paljastui hapettuneet sulakkeen liittimet. Putsasin liittimet 3:s sulakkeesta hoimapaperilla ja valot palasivat.
Sulakkeet olen aika ajoin putsannut, mutta näyttävät hapettuvan kohtuullisen nopeasti.
Onko kellään tietoa, saako noita sulakkeita ja mistä perempilaatuisia, niin ei tarvitsisi niiden kanssa turata.
Olen ostanut niitä KL:stä.
W 124 E 300 D -93
Re: W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
Ne on alumiinia...siis jostarkoitat sulakeboxixxa olevia..tarvikeliikkeestä messingin värisellä langalla olevaa..mitä sitten lie oikea oppisesti niin sitten ei hapetu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 15.10.2009 12:01
Re: W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
Onnistuin käräyttämään mittaristosta jotain kun yritin mitata jännitettä himmentimen takaa, mutta oli yleisviisarin + johto väärässä liittimessä itse mittarissa kiinni, hetken kipinöi ja sitten katosi sekä mittarivalot että se valojen varoitussummeri. Sulakkeet ja himmenin (käsittääkseni) on ehjiä.
Re: W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
Muistanko aivan väärin mutta eikö siellä mittariosastossa takana ollut punainen nuppi jonka alla sulake. Sen palaminenko aiheutti mittarin pimenemisen?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 mittarivalot ja keskikonsolin valot hävisi
Siellä on sellainen punakantainen sulake (jos on, ilmeisesti kaikissa ei ole), mutta se ei pimennä rikkoutuessaan mittariston valoja. Keskikonsolin/lämmönsäätörullien yms valot kyllä.
Himmennin rikkoutuessaan pimentää mittariston valot ja keskikonsolin/lämmönsäätörullien valaistuksen.
Olikos tässä nyt ainoastaan mittariston valot poissa? Onhan polttimot ehjät kipinöinnin jäljiltä?
Himmennin rikkoutuessaan pimentää mittariston valot ja keskikonsolin/lämmönsäätörullien valaistuksen.
Olikos tässä nyt ainoastaan mittariston valot poissa? Onhan polttimot ehjät kipinöinnin jäljiltä?