M103 laiska

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

M103 laiska

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Moro!

Eli yllättäen nykimis tehottomuus ongelmaa ja olen kyllä löytäny haulla juttuja, mutta kysyn silti.

Auto W201 2.6 KAT.

Tähän mennessä vaihdetut osat: YJ-rele, BP-rele, vjakajankansi + pyöriä, tulpat, b-suodatin, ilmansuodatin, imuilman lämpötila anturi

Tyhjäkäynti ok, alle 2000 kierroksilla pintakaasulla ajettaessa ihan normaalin oloinen. Kaasupohjassa kiihdyttäessä nykii ja vetää tosi laiskasti, jos kaasupohja kiihdytyksessä nostaa kaasua meinaa alkaa vetämään paremmin, mutta ei kumminkaan. :)

Ennen osien vaihtoa kylmäkäynnistys oli nihkeetä, huomenna näkee oliko osilla siihen vaikutusta. Koneen lämpötilalla ei tunnu olevan merkitystä laiskuuteen.

Välillä saattaa hetken toimia niinkuin pitää, mutta ne kerrat on harventunu.

Oisko ideoita mikä mättää?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

lambda anturi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Jos en väärin muista ni lambda ei hyppää peliin kun kottero on kylmä?

Auto meni kumminki katsastuksesta läpi justiin ja päästöt siis ok.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

bensapumppu menossa :roll: mulla oirehti samaan tapaan ja pari kertaa hyytyi kesken kiihdytyksenkin ja silloin oli orpo olo, kun kesken kaiken moottorin tehot romahti...

bensapumpun vaihdolla oireet hävis...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Sittenkin toimii kylmänä melko normaalisti, mutta muutaman kilsan jälkeen alkaa ketuttaa. Ja tuli kokeiltua lambdan piuhat irti, ehkä vähän paremmin pelitti sillon.

Huomenna saa uuden lambdan, jos ei sittenkään pelitä ni kai se on bensapumppu sitten haettava...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tukkeutunut suodinkin tekee tuota.Muistat vaan että kun nykii niin kone käy laihalla ettei tule vauriota.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Mikä suodin? Bensansuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu.

Mutta nyt on uusi lambda paikallaan ja ei vaikutusta. Paitsi että sitten meni vähän hermot ja annoin kunnolla kenkää vaikkei tuntunu kiihtyvän, mut sit yhtäkkiä 5000 kierroksen paikkeilla alko vetämään ja sit kun anto vaan kunnolla monoa ni nyt tuntuis toimivan, saa nähä kuinka kauan.

Aavistuksen kumminki saatto nyhtää jossain vaiheessa. Missäköhän vika mahtoi olla? Luulatavasti nyt ei sitten kumminkaan ainakaan bensapumpussa ole vikaa. Mutta mites bensanpaineensäädin?
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Infarkti soppalinjassa jai määränjakajassa? :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Easy Rider kirjoitti:Infarkti soppalinjassa jai määränjakajassa? :roll:
tämä myös mahdollista, jos auto vähällä ajolla/seisoo pitkiä aikoja ajamatta... nämä nykybensat tahtoo tehdä hartsia laitteistoon ja ne lähtee hyvin sieltä kiertoon, kun vain laittaa asetonia, ksyleeniä ja spriitä tankkiin :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Eli nyt siis vaihdettu YJ-rele, BP-rele, vjakajankansi + pyörijä, b-suodatin, tulpat, imuilman lämpötila anturi, koneen lämpötila anturi, lambda ja puola.

Mutta ei toimi vieläkään niinkuin pitäisi.

Kylmänä toimii n. 2km, sit se alkaa nyhtämään jos painaa reilummin kaasua. Jos pitää kaasua pohjassa se nyhtää, mut 4000-5000 paikkeilla saattaa alkaa vetämään kunnolla.

Äsken kun kävin kurvailemassa sillä ja annoin oikein kunnolla monoa, (kierrokset koko ajan 4000-6000) tuntuu vetävän hyvin, mutta kun kaasun polkasee pohjaan kone miettii hetken ja sit vasta alkaa vetämään.

Alakierroksillakin muuttu paremmaksi, ei tuntunut nyhtämistä, mutta veto ei ole sellasta mitä se voisi olla.

Minkälainen ilmamäärämittari noissa on? Onko lautasen lisäksi jotain anturia jossain?

Oisko ideoita mistä lähtisin vikaa seuraavaksi etsimään?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mietin että kun kylmäkäynnistys suuttimen tuö loppuu niin alkaa nyhtäminen.
Ekaksi tulee mieleen ilmavuodot.
Esim. kumikaukalo ruiskun alla ja sen putkisto tyhjäkäyntimoottorin kautta venttiilikoppaan.
Nykiminen=laihaa seosta tai sytytys ongelmaa.
Voi tieten mitata potikan arvot tyhjäkäynnillä tai sammuksissa että pistät mittarin voltti alueella keski ja reuna nastan kesken ja paina lautasta vähitellen ja katso ettei katkoksia lukemaan tule.Tyjäkäyniillä taas arvo samasta paikasta mitaten olisi noin 0.70 volttia?Helvetti,oliko se nyt näin?
Mutta hakua vaan ja juttua löytyy täältä niin helvetisti jetti ongelmista ettei muutama ilta lukemiseen riitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tammonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.09.2006 22:14

Viesti Kirjoittaja tammonen »

Imuvuotoja koitettu metsästää startti pilotilla, mutta ei ole löytynyt.

Sellasen huomasin että jos polkasee kaasun tosi nopeesti pohjaan, vetää niin kuin pitääkin. Ja jos vaikka kierrättää punarajalle asti ja heittää nopeesti isomman vaihteen veto jatkuu sellasena kuin pitääkin.

Ja pintakaasulla kun ajelee ei huomaa mitään ongelmaa ja ylämäetkin jaksaa vääntää tasakaasulla ihan hyvin. Mutta normaali kiihdyttäminen on vaikeeta nyhtämistä, ei aina viittis polkasta kaasua pohjaan ja sillonkaan ei ole ihan varma lähteekö tällä kertaa kunnolla kiihtymään.

Ideoita otetaan vieläkin vastaan...

Tässä kotterossa on näköjään kaksi bensapumppua. Miksi? Voiko korvata yhdellä, jos paineet ei oo kunnossa? (en ole kerennyt mittauttamaan paineita)
roitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 18.10.2010 15:38

Viesti Kirjoittaja roitsu »

Minulla on ilmennyt suunnilleen samaa ongelmaa w124 260:n kanssa. Pääsee pihasta liikkeelle ihan normaalisti, mutta muutaman kilometrin jälkeen alkaa tuo mainitsemasi "nyhtäminen". Muutama sata metriä meinaa tukehtua kun antaa kaasua, mutta kun polkasee pedaalin lattiaan niin vääntää ihan normaalisti.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 989
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M103 laiska

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Mulla samalla ässä moottorilla oleva peli kärsii kirjoittajan ongelmista
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: M103 laiska

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Voisko sytkäskä johtua eli missä kohtaa sulla on se pistoke,ei oktaani vaan se toinen. "mulla tais olla 2:sessa" viime talvena oli semmosta oiretta et kävi huonosti ku pysäytti vähän niinku röpötti, nii se lähti pois kun peitin sen imuputken reiän ulkoa tulevan ja otan imuilman talvella kone huoneesta nii toiminu tosi hyvin sen jälkeen.mut toihan oli vaan arvaus:)
124/300E v.89
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Paljonko ajettu suuttimilla? Jos usempi satatuhatta, niin suihkut on tod.näk vähän mitä sattuu, eli polttoainetta syötetään imusarjaa pisaroina eikä sumuna kuten pitäisi. Ja tämä aiheuttaa huonoa palamista ja pahimmassa tapauksessa koko seos-suhde on väärä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Hellrider
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 05.08.2009 17:54

Re: M103 laiska

Viesti Kirjoittaja Hellrider »

Pensapumppu / pumput voi olla kuluneet ja ei pensapaineet pysy siellä 5-6 bar. Paineet ovat todella tärkeät vaikka eräs mekaanikko sano että toimii varmana vaikka 3 bar pumpulla. 3 barilla pysyy ehkä tyhjäkäynnillä mutta ei auta ku mitata ne paineet ja jos tarvii nii BOSCH pumppu/pumput tilalle.

Toinen seikka mitä ei moni tiiä...seokset pystyy säätämään vaikka lambda sitä säätääkin. Omassa 2litrasessa oli EHA:n esisäädöt pielessä ja täyskaasulla veti kokoajan laihalle, lambda oli vaihettu jo ja päästöt näytti hyvältä mutta ei silti kulkenu.

Kato että ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo on ehjä JA ETTÄ KLEMMARI on asetettu oikein jotta kaasuvaijeri ei takerru siihen, sekin oli omassa autossa vikana.

Noilla seikoilla 99% pitäs alkaa kulkemaan, kolmas juttu katalysaattorin tukkeuma, jos auto ei ole vähäpäästöiseksi luokiteltu(kysy katastusukolta ja kts rekkariote) nii auton voi käyttää jossain nyrkkipajalla ja käskee leikkaamaan katalysaattorin pohjan auki ja tyhjentää ja hitsata takas kiinni. pakoputkesta pitäs kyllä ihan kunnon paineella tulla hönkiä kun sitä kaasua painetaan, jos ei tule nii voi olla se katti tukossa vaikka osittain ja on niitä hajonnutkin ja sitte liikkuvat osat tukkineet röörit.

Imuvuodot voi testata sikarilla tai röökillä, kun vaan tiivistää tarkasti ilmamäärämittarin lautaseen ja letkun ja puhaltelee savua sinne nii jos jostain tulee savt pihalle nii siellä on vuoto tai rikkoutunut letku.

Kaikki kumiletkut jotka on venttiilikopan, ilmanpuhdistimen ja lisäilmaluistin välillä kantsii vaihtaa uusiin, koska ne menee 20vuodessa kovaks tai rikki, ei letkut maksa ku muutaman kympin marmoritiskiltä tai KL varaosista.

Oman 190E 2litrasen sain kuntoon ja 0-100 kiihtyvyys parani korjauksilla 2,5 sekkaa(14,5 sekunnista 11,4 sekunttiin ja autolla on ajettu 430 thkm) kulutus 6,5 litraa maantiellä 90 vauhdille.
Vastaa Viestiin