Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Mukavaa katella kun on hyviä isoja kuvia peltihommista ja hitsauksesta. Sitä tässä haaveilee, että jos sitä itsekkin osaisi tai saisi moisia tehdä :roll:
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Pari kuvaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
opa82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 03.11.2004 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opa82 »

Hienoa että johtotähti edistyy taas.

Ilmoittelehan joku päivä kun oot tallille menossa, niin tuun potkimaan renkaita. Meidän tallillakin saa vierailla. Paljon on tapahtunut itse kullekin autolle viime vierailusta.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tämän voi varmaan jo myydä ihan oikeesti ruosteettomana :lol: Hienoa jälkeä!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jep, yksi syy tarkkaan dokumentointiin on juurikin se, että JOS joskus myy niin voi näyttää mitä on tehty. Ja kuinka.
opa82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 03.11.2004 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opa82 »

Kävin tarkistamassa auton tilanteen ja täytyy kyllä myöntää, että melko tinkimättömällä otteella edetään edelleen. Vaatii rautaisia hermoja.

Kunhan saat pintapellit tehtyä, niin koneen kimppuun pääseminen tuntuu varmasti kivalta vaihtelulta.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Hiljattain tapahtunut muun muassa seuraavaa:

Vasen takalokari maalattu paukkupullolla. Ei mennyt ihan putkeen, tuli valuma pitkittäiseen vaakapokkaukseen.
En lähtenyt hiomaan uudelleen, koska toisaalta värisävykään ei vastaa muuta autoa (25v vanha muu maalipinta ei enää ihan vastaa alkup. värikoodia...).
Suora se nyt ainakin on, peilaamalla ei virheitä löydy, eikä tullut roskiakaan kun kastelin tallin lattian ja pidin imuria vieressä kun
suihkutin maalin ja lakan.
Myös puskuri maalattu.

Kuva

Kuva

Kaikki ruosteet takakontista korjattu. Happopohjamaali ja sitten pintamaali. Akulle tuli uusi paikka varapyöräkoteloon.
Bensatankin peitoksi tuli saranoitu levy, jonka takapuolelle kiinnitin vahvistimen.
Kaikki terävät kulmat, hitsaussaumat ja muut kulumiselle alttiit kohdat käsitelty maalauksen jälkeen dinitrol tiivistysliimalla.
Samalla aineella tiivistin kaikki vedenpoistoaukkojen kumit (siis reunat, ei itse sitä aukkoa :) ).
Takaosan kaikkiin koteloihin ruiskutettu kotelosuojaaine pitkällä letkulla. Puskuri ja rekisterikilpi kiinnitetty koriin niin että missään metalli ei kosketa metallia, aina kumi tai tiivisteaine kerros välissä.

Kuva

Kuva

Kuva

Takimmaisen vaimentimen kiinnike ja sen ympäristö olivat melko pahasti ruosteessa (pari reikääkin).
Tein uuden (vähän erilaiset kuin alkuperäinen) kannakkeen ja modifioin uudessa pöntössä olevan korvakkeen vastaavasti:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pakoputkisto tulee koostumaan Marteliuksen cat-back putkistosta, alkuperäisestä downpipestä ja niiden väliin tehtävästä S-mutkasta
(johon tulee kiinni myös laajakaista lambda):

Kuva

Kuva

Oli muuten viimeinen Marteliuksen putkisto jonka ostin. Ainakin asennuksen kannalta täysi susi.
Päällekkäisliitoksissa putkien sovite toisiinsa on niin tiukka että hajottamatta liitosta ei saa tehtyä.
Jouduin tekemään myös sisempään putkeen pitkittäisen viillon, jotta suostui menemään paikalleen.
Putkiston mukana tulleet klemmarit eivät puolestaan mahdu putken päälle liitoskohdassa.
Jos sitä klemmarin U-lenkkiä levittää, niin vastakappale ei enää mene päälle.
Hain motonetistä jo 5mm isommat klemmarit.
Valmiin sarjassa osien olettaisi sopivan toisiinsa...

Downpipessä olevista "esikateista" otin sisukset pois. Ei muuten tule suosiolla. Voin antaa tarvittaessa pari
kallisarvoista vinkkiä jos joku aikoo tämän tehdä.

Kuva

Kuva

Kuva

Muuta:
- Takalasin tummennuskalvo poistettu. Liimat jäi tietty lasiin ja kesti noin 4 tuntia raapia ne pois asetonilla ja partakoneenterällä.
- Varapyöräkotelon kannen halkeama muovihitsattu

Kuva

- Oikeasta pyöränkotelosta löytyi vielä yksi reikä, korjattu.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, La 09.10.2010 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mullakin oli hieman katalysaattori kärsinyt, joten poistin sen käytöstä...

Kuva

onko muuten nuo esikatit aina putkistossa, kun autossa on katti :roll: mulla jäi sitten nimittäin ne vielä putsaamatta ja varmasti ovat yhtä sulaneet, kuin tuo isompikin katti...

joskus yritin kysellä, että onko ne kammiot jotain esikatteja, vai mitä, mutta sain vastaukseksi, että ne on vain "kammioita", vaikka itse olen epäillyt niiden sisältävän juuri tuollaista katalysaattori paskaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Mielenkiintoista seurata tätä projektia
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

napa kirjoitti:onko muuten nuo esikatit aina putkistossa, kun autossa on katti :roll: mulla jäi sitten nimittäin ne vielä putsaamatta ja varmasti ovat yhtä sulaneet, kuin tuo isompikin katti...
Minä olen ymmärtänyt että kaikissa 16V malleissa on nämä "esikatit".
Paitsi Evo II:ssa. WIS:ssä mainitaan oikein erikseen että kyseisestä mallista ne on jätetty pois.
napa kirjoitti:joskus yritin kysellä, että onko ne kammiot jotain esikatteja, vai mitä, mutta sain vastaukseksi, että ne on vain "kammioita", vaikka itse olen epäillyt niiden sisältävän juuri tuollaista katalysaattori paskaa...
En ole itsekään täysin varma pönttöjen merkityksestä, mutta oletin että ne on jonkin sortin "esikatteja" kun sisältö oli tuollainen.
Viimeksi muokannut jesse, La 14.08.2010 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Pakoputkisto valmis:
Kuva

Pari vaihekuvaa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Edellisen omistajan taidonnäyte :) :
Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitäs hemmettiä tuo edellinen omistaja on ajanut takaa? :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jaa-a, siinä oli hitsattu alkuperäisen putken päälle hieman isompaa mustaa putkea ja siihen perään kaksi pikkupätkää rosteria!

Tähän autoon on valitettavasti tehty aikojen saatossa muitankin "pikakorjauksia", joiden siistiminen/uudelleen teko on sitten aiheutunut pirusti töitä minulle.
Esim. takakaaret ja takapuskuri joista oli juttua aiemmin. En vieläkään käsitä, miksi joku laittaisi tämmöiseen autoon vetokoukun...

Alustahan tästä oli hienosti massattu (ilmeisesti juuri ennen myyntiä) PESEMÄTTÄ ensin pois hiekkaa, pölyä jms. Näyttää hyvältä hetken mutta...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kaikenlaista taas väkästelty...:

Bensalinjat tehty uusiksi kiinnikkeitä myöten:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pakoputki maalattu kuumankestomaalilla (kovettuu lopullisesti lämmön vaikutuksesta):

Kuva

Pakoputken etupään kannakkeen tein 8mm:n levystä. Alkuperäinen oli hukkunut johonkin ja uusi olis maksanut maltaita.

Kuva
Kuva

Kardaanin takapään rättinivel ja keskilaakeri uusittu:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

WIS:ssä keskilaakerin vaihto-ohjeissa käytetään muuten kuutta!! erilaista erikoistyökalua :)
Homma onnistuu vallan mainiosti ilman mitään niistä.
Laakeri on akselillaan kevyellä krympillä. Lähtee irti sopivalla tuurnalla ja vasaralla (kts. kuva).
Uusi menee paikalleen antamalla kevyesti lämpöä esim. kuumailmapuhaltimella.
Laakerin eteen tulevan heittolevyn saa parhaiten paikalleen käyttämällä 32mm putken pätkää, jossa seinämävahvuus jotain 1-2mm.

VINKKI: Jos kardaanissa on värähtelynvaimennin niin kardaanin etuosan saa irti autosta VAIN JOS etummaisen rättinivelen poistaa ensin.
Tällöin kardaanin mahtuu kardaanitunnelissa olevan poikkituen yli KUN kardaanin peräosaa ensin laskee reilusti alaspäin.
Tämä koskee siis vanhempia W201:iä joissa poikkituki on kiinteä(). Uudemmissahan se on kiinni pulteilla.

Kuva

Pohjasta ja kuskin jalkatilasta korjailtu pintaruosteita sieltä täältä reseptillä neekerintukka-happomaali-pintamaali-kotelonsuoja-massa.
Käsijarrun vaijerit uusittu:
Kuva
Kuva
Kuva

Moottorinohjaukseen tarvittavan 12-hampaisen triggerilevyn hitsasin kiinni alkuperäiseen hihnapyörään. Levy veteli tässä yhteydessä jonkin verran.
Jotta ilmarako hall-anturiin olisi joka hampaalla sama, mittasin hampaiden tasoerot kivitasolla ja t-mitalla ja naputtelin ne +/- 0,1mm sisään samalle tasolle.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laajakaistalambda-anturi ja ohjainboksi:
Kuva
Kuva

Lämpösuoja ahtimelle (joka siis sijaitsee suoraan pakosarjan yläpuolella):
Kuva
Kuva

Öljyjäähy:
Kuva
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

-----
Viimeksi muokannut jesse, To 07.10.2010 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

-----
Viimeksi muokannut jesse, To 07.10.2010 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

------
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Olisit nyt laittanut noi bensalinjat teflon letkusta! Tuolla letkulla saat ainakin parkkipaikan haisevimman auton tittelin. :cry:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kai toi hall anturin teline o vaa koe vejos?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:Kai toi hall anturin teline o vaa koe vejos?
katsoin kans, että tuo voi vaatia vielä jäykistämistä tai jopa kokonaan uuden tekemistä, mutta kokeilemallahan se selviää... voi olla, että se menee noinkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

mahtavaa jälkeä, mutta jäikö kesän kruisailut kokonaan väliin? Hienoa, kun on paljon kuvamateriaalia. Mukava seurata miten hirviöstä tulee taas kaunotar.. :)
-91. 190E 2.3
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

CDW210 kirjoitti:Olisit nyt laittanut noi bensalinjat teflon letkusta! Tuolla letkulla saat ainakin parkkipaikan haisevimman auton tittelin. :cry:
Se olis ollut huomattavasti kalliimpaa enkä näe mitään lisäarvoa niissä.
Hajujuttua en ymmärtänyt, voitko selventää.

Mistä muuten tiesit että ne ei ole teflonit?
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

jeemu kirjoitti:Kai toi hall anturin teline o vaa koe vejos?
Kyllä ne on molemmat ihan lopullisia.
Meinaatko että lähtee värähtelemään? No, teen sit uusiks, jos näin käy.
Luulisin kyllä että tuo triggeri levy on noissa se joka lähtee helpoiten värähteleen.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Väittäsin et ei hääviin pelitä triggeröinti, mut kokeile pois.
Holkit viimestää paljastaa ettei oo teflonii.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Hårdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: To 17.12.2009 22:29
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja Hårdi »

Mitäs tänne kuuluu? Joko on ruosteeton "cosworth supercharged" liikenteessä? Hyvin olet ainaki tähän mennessä hommat tehny.

On ittelläki aikeissa vaihtaa coupe cossuun niin näitä on kiva seurailla :D
R129 300SL vm-92

Ex- C124 230ce vm-89

Mielipiteeni on selvä, joten älä sekoita minua tosiasioilla!

**ttu mä oon sekasin...
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

perkkele että tulloo komia :D tää oli kiva nähä livenä :)
Diiiiiiiissseli
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

Moro,

Tämmöstä puuhailtu viime aikoina:

- Ilmanputsari, Tatechin boksi, releet ja sulakeboksi asennettu
Kuva Kuva

- Lämppärin vedelle tehty uusi reitti
Kuva

- Kaasuvaijeri ja bensanpainemittari asennettu
Kuva

- Sytytysyksikkö asennettu
Kuva

- Bensalinjan toiminta testattu, tiivis on ja paineensäätö toimii
Jäähdytysjärjestelmä koeponnistettu (1,3bar). Sisälämppärin kennoon vaihdettu o-renkaat.
Moottoriin ja ohjaustehostimeen laitettu öljyt ja filtterit.
Konetta pyöritelty startilla, hyvältä vaikutta ja Eatonin remmikin pysyy rullillaan :)

- Getraggiin vaihdettu uudet öljyt, Redline MT-90

- Virtalukko oli tarkoitus uudelleensarjoittaa, koska siihen ei käy sama avain kuin lukkoihin.
Otin vanhan virtalukon irti ja vein sen Aseman-lukko nimiseen liikkeeseen Tampereella, joka kuulemma tekee MB:n lukkojen sarjoituksia.
Siellä kumminkin sanottiin että ei kannata, ei tule hyvä kun laittaa kuluneeseen lukkoon uuden haitat. Ja maksaa 70 euroa.
En kyllä ymmärrä mikä muu siellä lukossa kuluu paitsi haitat?
No, täytyy sit varmaan tilata Veholta uus. Tai tyytyä siihen että on kaksi avainta...
VAI ONKO muita ideoita?? Kannaatako edes yrittää itse sarjoittaa uudelleen, onko vaikea homma?
Kuva

- Sähköjä testailtu ja korjailtu
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

No, täytyy sit varmaan tilata Veholta uus. Tai tyytyä siihen että on kaksi avainta...
VAI ONKO muita ideoita?? Kannaatako edes yrittää itse sarjoittaa uudelleen, onko vaikea homma?
jos on alkuperäinen keskuslukitus niin muuttaa sen kaukosäätöiseksi.
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

Vähän päivitystä:

Tatechin johtosarja valmis ja asennettu. Kaikki liitokset tinattu ja piuhat suojattu punosletkulla ja liimakutistesukalla.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ahtimen imuputki tehty:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (projekti jatkuu jällee

Viesti Kirjoittaja jesse »

Vähän kuvia taas...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin