Öljyvuoto 300 24v -90
Öljyvuoto 300 24v -90
Onko hyviä ideoita mersutietäjillä mistä tiputtaa öljyä kyseinen kone? Eli venakoppa ei vuoda mutta jostain kannen takaosasta(tulipellin pää) tiputtaa ja valuttaa apukuskin(pakosarja) puolelle lohkoa pitkin alaspäin. Itellä nyt tuli mieleen kannentiiviste..vai onko siellä lohkon takaosassa jotain mahollista vuotokohtaa/itse kannessa? Olisin kiitolinen neuvoista kun itse mersu uusi merkki minulle..
Kannen etupää sekä molemat kyljet näyttäs olevan kuivia puhtaita..vuoto näyttäs takaosasta tulevan mutta ei sinne oikein näe tuleeko se kannentiivisteen välistä vai mistä..hieman koneen kuskipuoli myös öljynen johtuen etttä siellä yksi "huohotinletku" tai mikä lie hieman "hikoilee"..mut en usko että se nyt olisi tuon vuodon syy..voiko öljyä päästää nokka-akselin pääty stefat siis takaosassa? prkl kun en tunne tota mersun konetta...
Mulla oli 300E-24, siinä vuoti ainakin jakopään tiiviste, kannentiiviste, stefat molemmissa päissä, öljynlauhduttimelle menevät letkut, öljunsuodattimen jalka ja öljypohjan tiiviste.
Kaikki em. kohdat vaihdettiin/korjattiin, mutta vuoto ei siltikään lakannut kokonaan. Sensijaan minä lakkasin välittämästä kun rahaa oli palanut jo tonnitolkulla. Ajattelin että vuotakoon.
Mitä olen kuullut muiltakin niin M104 ja M120 (V12) koneissa nuo öljyvuodot ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja työläitä saada tiiviiksi.

Mitä olen kuullut muiltakin niin M104 ja M120 (V12) koneissa nuo öljyvuodot ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja työläitä saada tiiviiksi.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Kiitoksia vinkeistä Eldorado..ite kans veikkaan kannentiivistettä tai näitä stefoja..tietty vois se olla öljynsuodattimen jalkakin..vuoto on vaan sen verta iso että en malta olla tekemäti mitään..ja kai toi motti nyt luulisi niin tiiviiksi saama että öljyt pysyy sisäpuolella? Muilta näkemyksiä asiaan? Eilen putsasin lohkon yms öljystä ja huomenna tarkoitus mennä katsomaan jos löytys vuotokohta tarkemin..veemäinen paikka vaan tsekata kun alhaalta/ylhäältä ei näe kunnolla koneen takaosaan..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Kannen oikea etunurkka on vakipaikka, kusee tiivisteen välistä öljykanavan kohdalta. Pitkä kone ja alukansi vs. rautalohko ei ole tuon suhteen hyvä rakenne johtuen erisuuruisesta laajeemisesta. Reinz on vahvistanut nyt parin vuoden sisään öljykanavan seutua tiivisteessä. Voi toki tihmiä kannen takaosastakin kun vetää lätsän kieroks. Jakokoppien väli vuotaa myös usein.
kiitos easy rider...tsekkailen huomenna jos vuotokohta tarkentuisi...ensi viikolla olen varannut ajan tuonne diesel-cityyn Lahdessa jospa siellä sitten kaveri ratkasisi vuotokohdan ja korjaisi kuntoon ainakin kyseistä korjaamoa on kehuttu hyväksi mersu pajaksi. Kaippa se tuo kannentiiviste on...ja samalla tietty tarkistetaan kannen suoruus yms uutta stefaa/tiivistettä kehiin..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Oikasu ja venakumien vaihto pikkupaikassa 100e, tilkesarja 100e, kansinaulat 30e, öljyt, suti ja nesteet 100e
=320e
Taitaa paja kun paja ottaa tonnin alakuun.
Jos alat hommaan, niin muista että nokkariimun pikkusen ohjarirattaan pultti on vasurijengalla. Imusarjaa ei tarvinne ottaa kokonaan pois riittänee kun löysää ja jättää koneen kuppeelle, näin ainakin M102 ja uuvempi satanelonen. Pakosarjat kannattaa nostaa kannen kanssa pois, taaempi irtoaa putkesta pitkillä jatkoilla auton alta ja etumainen pikkuräikällä tms. yläpuolelta. Tarkista pakosarjojen suoruus. Nokkapyöriä ei tarvinne tuossakaan aukoa kun ottaa nokat ensin pois, ketjuakaan ei tarte katkoa. Ketjun kiristin pitää purkaa ja kasata osina paikalleen lopuksi.
=320e
Taitaa paja kun paja ottaa tonnin alakuun.
Jos alat hommaan, niin muista että nokkariimun pikkusen ohjarirattaan pultti on vasurijengalla. Imusarjaa ei tarvinne ottaa kokonaan pois riittänee kun löysää ja jättää koneen kuppeelle, näin ainakin M102 ja uuvempi satanelonen. Pakosarjat kannattaa nostaa kannen kanssa pois, taaempi irtoaa putkesta pitkillä jatkoilla auton alta ja etumainen pikkuräikällä tms. yläpuolelta. Tarkista pakosarjojen suoruus. Nokkapyöriä ei tarvinne tuossakaan aukoa kun ottaa nokat ensin pois, ketjuakaan ei tarte katkoa. Ketjun kiristin pitää purkaa ja kasata osina paikalleen lopuksi.
Kannen oikaisu 600 e 300 dieseliin;
Plaanaus
Esikammioiden irroitus
Hehkujen irroitus + uusinta
Venttiilien hionta
Uudet ohjurit
Tiivistesarja + pultit
Kannen kokoaminen
Pelkästään tuo tiiviste maksaa sen 115 e
Tekivät tuon homman yhdessä vuorokaudessa
24 venttiilinen - siinä on kaksin verroin töitä venttiileissäkin....ei tuota missään saa tässä maassa 300 - 400 e tehtynä osat mukaan lukien kun osistakin tulee itsessään jo se n. 200 e.
Plaanaus
Esikammioiden irroitus
Hehkujen irroitus + uusinta
Venttiilien hionta
Uudet ohjurit
Tiivistesarja + pultit
Kannen kokoaminen
Pelkästään tuo tiiviste maksaa sen 115 e
Tekivät tuon homman yhdessä vuorokaudessa
24 venttiilinen - siinä on kaksin verroin töitä venttiileissäkin....ei tuota missään saa tässä maassa 300 - 400 e tehtynä osat mukaan lukien kun osistakin tulee itsessään jo se n. 200 e.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Itse siis irroitin ja kokosin kannen.
Tässä osoite: sieltä voi käydä tekemässä hintalaskelmaa tulevalle työlle.
http://www.virtasenmoottori.fi/koneistushinnat
Tässä osoite: sieltä voi käydä tekemässä hintalaskelmaa tulevalle työlle.
http://www.virtasenmoottori.fi/koneistushinnat
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Vaan nyt ymmärtääkseni kaikki hoonaus, läppäys, onsiminen ja siselöinti esikammioiden summuiden hehkuttimien kanssa on ihan ylimääräistä. Eiköpä tuo liene pensapeli? Taso laaniin ja uuvella nahalla kasaan. Tottapa siihennii saa tonnin menemään ku uusii kaiken itestään elämää pitävän osan.
Se on itestä kiinni jos öljyvuotoremontissa laittaa muutakin uusiks.

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Omaan kun vaihdoin kanspahvin niin hommalle tuli hintaa noin. max400 ekua.
Pultit n. 70E
Tiivarit n.100E
Kannen oikasu (kaverilla) 5E
Venavarren kumit en muista mut alle satkun.
+pikku tarvikkeet.
Läppäys venoille ei mitään kun ite tein.
Ohjaimille ei tarvinna tehä mitään ja samoten jakoketju yms laahaimet.
36 tuntia siinä palo aikaa hissukseen laittaessa.
Muutaman vuoden on pelannu hyvin eikä ole ollu sen rojektin suhteen ongelmia.
Rempasta aikaa noin kolme vuotta.
Pultit n. 70E
Tiivarit n.100E
Kannen oikasu (kaverilla) 5E
Venavarren kumit en muista mut alle satkun.
+pikku tarvikkeet.
Läppäys venoille ei mitään kun ite tein.
Ohjaimille ei tarvinna tehä mitään ja samoten jakoketju yms laahaimet.
36 tuntia siinä palo aikaa hissukseen laittaessa.
Muutaman vuoden on pelannu hyvin eikä ole ollu sen rojektin suhteen ongelmia.
Rempasta aikaa noin kolme vuotta.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mulla vuoti entisessä Ässämersussa juuri samasta paikasta öljyä kuin kysyjällä.
Siinähän oli samanlainen moottori.
En saanut tarkkaa vuotokohtaa koskaan selville.
Pesin vaan pohjapanssaria aina välillä painepesurilla.
Vuoto oli sen verran pieni ettei se paljoa haitannut.
Siinähän oli samanlainen moottori.
En saanut tarkkaa vuotokohtaa koskaan selville.
Pesin vaan pohjapanssaria aina välillä painepesurilla.
Vuoto oli sen verran pieni ettei se paljoa haitannut.
MB CL 500 -07
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
Itsellä vuoti m104 öljysuotimen jalasta siitä jalan ja jäähykennon välistä o-rengas oli haprastunut. Vuoto loppui siihen kun jalan ja lohkon välinen tiiviste vaihdettiin ja se o-rengas. Luultavasti kuitenkin se työmaa ja jäähyletkujen sivuun kääntely sitten väsytti lämppärin kennolle menevän läpiviennin (muovia) ja se tihuttaa nyt jäähynestettä... Että sekin vielä listalla ennen kovempien pakkasten tuloa.MAZA1 kirjoitti:Mulla vuoti entisessä Ässämersussa juuri samasta paikasta öljyä kuin kysyjällä.
Siinähän oli samanlainen moottori.
En saanut tarkkaa vuotokohtaa koskaan selville.
Pesin vaan pohjapanssaria aina välillä painepesurilla.
Vuoto oli sen verran pieni ettei se paljoa haitannut.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Moro! Kyllä Laineracing:lla oli tietoa..
Tosiaan n.2vkoa sitten olin Silventoisen pajalla ja siel nyt vaihettiin "muodon vuoksi" venakopan tiiviste ja samal katteltiin tota vuoto kohtaa..Siellä joku fiksu tee-se-itse mies oli vuotoa yrittänyt korjata silikoonilla tai vastaavalla. Vuotokohta siis kannentiiviste vuotaa takapäästä pakosarjan puolelta..lisäksi taitaa tulla lämppärikennon vaihto eteen..eka kai koitan sitä paikkausainetta..joskus aina jäähdytinneste tuoksahtaa..noi nyt päälimäiset murheet auton suhteen..autoliike josta ostin auton ei ota vastuuta noista vioista..mitä mieltä arvon herrat on asiasta kansi/kennoremppa omaan vai autoliikkeen piikkiin(ainakin jokin osuus korjauskustannuksista)..? Itellä on ollut n.10 autoa mut tää eka jonka liikkeestä ostin..Hieman noi vastuu seikat hakusessa mutta teiltä toivon mukaan irtoaa tietoa/kokemuksia..

Tottakai autoliike on tiennyt kun siirrellyt autoa liikkeestä ulos yms..ni öljyläikkä jäänyt lattiaan..ostohetkellä kyllä katselin konetta ja en havainnut/osannut katsoa kannen takaosassa olevaa vuotoa..(oliko sitten juuri pyyhitty öljy pois?)jos olisin päässyt katsomaan kunnolla auton alle niin osto olisi kyllä jäänyt tekemättä/hinnassa tinkinyt..heti oston jälkeen aloin ihmetellä että taas öljyläikkää maassa kun auto seisoi esim parkkihallis muutaman tunnin..sitten pääsin nosturille tsekkaa tilanteen ja kannenvälistä se kusee öljyä..otin yhteyttä autoliikkeeseen asiasta(myös oli muita pikkuvikoja) niin tyly vastaus tuli tyyliin "korjaa ite vaan autosi ja ajele tyytyväisenä"..
Siis myyjä ei puhunut sanallakaan öljyvuodosta yms..päinvastoin kehui auton pilviin..no kyllä vielä otan yhteyttä autoliikkeeseen..kyllähän heillä jonkinlainen vastuu luulisi olevan..kun hieman otin selville mitä korjauskustannukset tulee olemaan niin ehdotin myyjälle että tulisi edes jonkin verran vastaan kuluissa mutta tähän ei sieltä ees vastausta kuulunut..sit nuo kuluttaja asiamiehet yms oikeen jaksais alkaa vääntää..
Siis myyjä ei puhunut sanallakaan öljyvuodosta yms..päinvastoin kehui auton pilviin..no kyllä vielä otan yhteyttä autoliikkeeseen..kyllähän heillä jonkinlainen vastuu luulisi olevan..kun hieman otin selville mitä korjauskustannukset tulee olemaan niin ehdotin myyjälle että tulisi edes jonkin verran vastaan kuluissa mutta tähän ei sieltä ees vastausta kuulunut..sit nuo kuluttaja asiamiehet yms oikeen jaksais alkaa vääntää..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Kerro myyjäliikkeelle, että aiot ottaa asian tiimoilta yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja että laitat joka ainoalle Suomen autoaiheiselle foorumille reportaasin heidän myymästään öljyä kusevasta silikonituraelmasta kannen saumassa ja kuvien kera, ellei vikaa korjata. Vika on selkeästi ollut jo kaupantekohetkellä, joten myyjä on käsittääkseni ilman muuta elinkeinonharjoittajana vastuussa myymistään vioista. Kone on kussut öljyä jo kaupantekohetkellä vaikka siihen ois laitettu tuupillinen silikoonia pintaan, se on sama kun savella tukkis patoa. Jos vika on ollut jo myyjäliikettä edeltävällä omistajalla ja tämä on pikavirityksen tehnyt, niin ei ole eroa. Myyjäliikkeen pitää tietää mitä myy.
Ensinnäkin kiitoksia kannustavista vastauksista! Ja samoilla linjoilla olen että kyllähän liike tarvitsee tietää minkäkuntosta autoa myy ja tuntea vastuunsa/takuu. Mutta onko selkeää linjaa mikä on ns.kuluvia osia/vikoja jonka johdosta autoliike vapautuu takuusta? Jos esim. joku huohotinletku vuotas niin ok omaan piikkiini sen korjaisin ja autoliikkeelle en asiasta valittasi mut kyllä tuollainen kannentiivisteen vaihto, kannen tarkistus luulisi olevan sellanen vika että kuuluu autoliikkeen takuuseen? En tiedä kuten sanottu eka auto jonka liikkeestä ostin...että onko tuollaiset tiiviste vuodot "perusvikaa" jolloin liike ei korvaa korjauskuluissa? Ainakin olen lukenut täältä että esim.vaihdelaatikko menee rikki niin liike kyllä jotain korvannut mutta en tiedä missä se raja menee mikä kuuluu mikä ei liikkeen takuuseen...eikö liikkeen takuuaika ole se 5-6kk...
ei se ole normaalia et toi tiiviste hajoo. Ja kyllä se jo menee silläkin että vika on taatusti ollut jo esim. edellsien omistajan aikana. niilehän voisi soitella, ja pyytää vaikka kirjallinen todistus jos ovat tietoisia.
vaivaahan tälläsessä hommassa on, mutta on kyseessä kuitenki iso työ jota kotikonstein ei viitsi tehä ellei ole oikeesti pätevä hommaan. Multa se kyllä varmaan onnistuisi, mutta en ole sitä vieläkään tehnyt vaikka olen tietoinen ko. viasta omassa autossani. Ja syy on se että homma on vaivalloinen ja osat kalliita. Toetysti ei ne ole kuin minimihankinnoissa muutaman satasen, mutt ajos alkaa vaihtamaan samalla kaikki kulutusosat jne. niin menee yli 500 euroon pelkät osat. Ja työstä kun viimeksi kysyin mersuliikkeessä, oli 1200 eur sisältäen alvin, eli n. 1500 eur minimikustannus.
Jokatapauksessa, jos sen työn tekee, se on myös tulevaisuudessa hyvä markkinointikikka. "kannentiiviste on JO vaihdettu, eli ongelmattomat kilsat tiedos"
vaivaahan tälläsessä hommassa on, mutta on kyseessä kuitenki iso työ jota kotikonstein ei viitsi tehä ellei ole oikeesti pätevä hommaan. Multa se kyllä varmaan onnistuisi, mutta en ole sitä vieläkään tehnyt vaikka olen tietoinen ko. viasta omassa autossani. Ja syy on se että homma on vaivalloinen ja osat kalliita. Toetysti ei ne ole kuin minimihankinnoissa muutaman satasen, mutt ajos alkaa vaihtamaan samalla kaikki kulutusosat jne. niin menee yli 500 euroon pelkät osat. Ja työstä kun viimeksi kysyin mersuliikkeessä, oli 1200 eur sisältäen alvin, eli n. 1500 eur minimikustannus.
Jokatapauksessa, jos sen työn tekee, se on myös tulevaisuudessa hyvä markkinointikikka. "kannentiiviste on JO vaihdettu, eli ongelmattomat kilsat tiedos"
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Autolla on 4 omistajaa ollut ja viidentenä liike..siis Suomessa. Toiseksi edeliseen(3.omistaja) olin yhteydessä ennen auton ostoa ja hänellä auto oli vain kesäajossa ja ajokohan hän nyt n.5000km kahden kesän aikana..ja hän mainitsi että auto kun koko talven seissyt toki sisällä tallissa niin pienen öljyläikän tiputtanut..ajattelin että saattaa esim olla laatikon öljypohjan tiiviste olla kun kauan seisoo auto paikalla..siksi en asiaa kummemmin ihmetellyt..ja muuten kehui autoa kaikinpuolin ok..niinkuin se onkin mitä nyt nämä jälkeenpäin ilmennyttä pari isompaa vikaa(kannentiiviste/lämppärikenno)...joten ostin auton..kun aloin kiinnittää huomion noihin öljyläikkiin niin soitin sillä 4. omistajalle niin hän myös kehui autoa ja mitään vikaa/vuotoa hän ei ollut huomannut(joku autojobbari ja auto ei hänellä kauaa ollut)..sitten liike josta ostin ei maininnut mitään öljyvuodosta..ja varmasti se oli liikkeen tiedossa..nyt vaa liike ei toistaseksi ota mitään vastuuta..aion kyllä vielä olla yhteyksis liikkeeseen..