w124 250d jyrisee.....
w124 250d jyrisee.....
Elikkäs, 3,4,ja 5 vaihteella kuulluu auton sisälle helvetillinen jyrinä 1500 ja 2000rpm paikkella. Kaikki moottorin, vaihdelaatikon ja kardaanin kumityynyt vaihdettu eikä auta asiaa.... Oliskohan jollain jotain vinkkiä????
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 25.10.2005 22:29
Re: w124 250d jyrisee.....
Asiaa voisi lähestyä myös pohtimalla, miksi ylipäätään pitäisi voida vedättää tunnetusti ylävireistä konetta pienillä kierroksilla. Onko se edes kovin terveellistä vaihteistolle ja muulle voimansiirrolle? Tuollainen vakiorenkain varustettu 250 D vetää viitosella kunnolla vasta n. 90:n mittarinopeudesta lähtien - ja tiedän sen kokemuksesta. Eikä se kolomosella tahi nelosellakaan vedä hyvin kuin vasta yli 2 500 kierrosta taulussa. Pitkät välitykset vain korostavat ylävireisyyttä ja ponnetonta alavääntöä. Pienillä kierroksilla esiintyvä jyrinä ei mielestäni ole vika, vaan ominaisuus, jonka pitäisi ohjata välttämään liian isolla vaihteella jurnuttamista.
Monet asentajatkin ovat huoltojen yhteydessä koeajaessaan runtanneet isompaa silmään aivan liian aikaisin. Sen toteamiseen ei tarvita edes kovin syvällistä autotekniikan tuntemusta. Vanhaan ahtamattomaan diesel-Mersuun ei kannata soveltaa nykyajan taloudellisuusajo-oppeja, jotka on tarkoitettu nykyajan hyvin alhaalta vääntäville autoille.
Nykyään alla on viisivaihteinen E 200 D. Pumppua on säädetty reilulla kädellä, ajoitus optimoitu ja takaisinkierrätys kytketty pois. Silti viitosella ei oikein henno vedättää alle 80:n, eikä missään tapauksessa alle 70:n. Nelosella tuollainen optimoitukin laite vaatii tauluun tasamaallakin vähintään 60, mieluiten hieman ylikin.
Monet asentajatkin ovat huoltojen yhteydessä koeajaessaan runtanneet isompaa silmään aivan liian aikaisin. Sen toteamiseen ei tarvita edes kovin syvällistä autotekniikan tuntemusta. Vanhaan ahtamattomaan diesel-Mersuun ei kannata soveltaa nykyajan taloudellisuusajo-oppeja, jotka on tarkoitettu nykyajan hyvin alhaalta vääntäville autoille.
Nykyään alla on viisivaihteinen E 200 D. Pumppua on säädetty reilulla kädellä, ajoitus optimoitu ja takaisinkierrätys kytketty pois. Silti viitosella ei oikein henno vedättää alle 80:n, eikä missään tapauksessa alle 70:n. Nelosella tuollainen optimoitukin laite vaatii tauluun tasamaallakin vähintään 60, mieluiten hieman ylikin.
itellä oli samanlaista ongelmaa, 250d ja -89. jyrinä kuului noilla kierroksilla, kytkin levis ja jouduttiin uusimaan kokonaan ja sen jälkeen pystyi ajamaan matalammillaki kierroksilla ilman mitään ongelmaa ja ääniä.
mutta...
viimeksi huollon yhteydessä vaihdettiin vaihteistonkannatin autoon, koska otti resonanssia jostain, resonanssi ja kolina loppui. sen jälkeen tosin alkoi kuulumaan laatikon äänet sisälle eli rattaiden ääni kuuluu kun vaihde vapaalla on käynnissä paikoillaan, ajaessa kuuluu erilainen jotenki piipaava ääni etenkin hiljaisemmalla nopeudella. myös tuo matalilla kierroksilla ajaessa kuuluva jyrinä tuli yllättäen takaisin!
jokin asia koheni, mutta pari vaivaa siis tuli takaisin.. kuuluukohan muillaki tuo vaihteiston ääni autossa..?
vai saakohan kyseistä osaa kovemmalla kumilla ja pehmeämmällä, jos vaikka tarvikeosa paikoillaan, olisko niillä keskenään jotain erilaisuuttaa ja siitä johtuvaa se meteli ja vaihteiston ääni vapaalla..?
mutta...
viimeksi huollon yhteydessä vaihdettiin vaihteistonkannatin autoon, koska otti resonanssia jostain, resonanssi ja kolina loppui. sen jälkeen tosin alkoi kuulumaan laatikon äänet sisälle eli rattaiden ääni kuuluu kun vaihde vapaalla on käynnissä paikoillaan, ajaessa kuuluu erilainen jotenki piipaava ääni etenkin hiljaisemmalla nopeudella. myös tuo matalilla kierroksilla ajaessa kuuluva jyrinä tuli yllättäen takaisin!
jokin asia koheni, mutta pari vaivaa siis tuli takaisin.. kuuluukohan muillaki tuo vaihteiston ääni autossa..?
vai saakohan kyseistä osaa kovemmalla kumilla ja pehmeämmällä, jos vaikka tarvikeosa paikoillaan, olisko niillä keskenään jotain erilaisuuttaa ja siitä johtuvaa se meteli ja vaihteiston ääni vapaalla..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Olikos mersun kytkinlevyssä jouset jotka hillitsee tuota värinää. Ei oo ikinä tarvinnu purkaa mutta jos on ja ne kuoleentuu niin vois olla yksi ehdokas? Levy voi silti olla hyvässäkin kunnossa mutta jouset on loppu. Joissakin traktorivehkeessä kun joskus levy käy kuumana jousien karkaisu pettää ni jouset ei enää toimi --> v -ittumaista täristystä seuruksena.
Eipä taida yhtään tomaattilootaista 250D mersua olla joka jyristää ? Tai no jos moottorin kumityynyt on rikki niin sitten mutta ei muuten? Meinaan vaan että manuaaliloota ja kytkin vois jotenkin liittyä tähän ongelmaan? Ei ne kuitenkaan uusina oo jyristäny eli jokin ihan oikea vika jossakin varmaan on?
Entisellä työkaverilla oli kans manuaali 250D:ssä sama ongelma ja paha sellainen. Kävin ittekkin ajamassa sitä. En jaksa muistaa saiko koskaan kuntoon.
Eipä taida yhtään tomaattilootaista 250D mersua olla joka jyristää ? Tai no jos moottorin kumityynyt on rikki niin sitten mutta ei muuten? Meinaan vaan että manuaaliloota ja kytkin vois jotenkin liittyä tähän ongelmaan? Ei ne kuitenkaan uusina oo jyristäny eli jokin ihan oikea vika jossakin varmaan on?
Entisellä työkaverilla oli kans manuaali 250D:ssä sama ongelma ja paha sellainen. Kävin ittekkin ajamassa sitä. En jaksa muistaa saiko koskaan kuntoon.
Re: w124 250d jyrisee.....
On sulla tuossa asiaakin, mutta kunnossa oleva laite ei jyristä. Ei se tarkoita, että aina ajettaisiin liian pienillä kierroksilla-se jyrinä on ilkeä, kun täytyy olla heti vaihtamassa pientä sisään huutamaan, jottei jyrise. Vika topickkin aloittajan autossa on, joka ei korjaannu ajamalla isommilla kierroksilla. Ongelma on tod.näk. juuri kardaanissa ja siinä värinänvaimentimessa-joko se puuttuu, on rikki tai vääränmallinen (liian pieni). Uudemmat 250 D:t helpompia paremman vauhtipyöränsä ansiosta.vierailija kirjoitti:Asiaa voisi lähestyä myös pohtimalla, miksi ylipäätään pitäisi voida vedättää tunnetusti ylävireistä konetta pienillä kierroksilla. Onko se edes kovin terveellistä vaihteistolle ja muulle voimansiirrolle? Tuollainen vakiorenkain varustettu 250 D vetää viitosella kunnolla vasta n. 90:n mittarinopeudesta lähtien - ja tiedän sen kokemuksesta. Eikä se kolomosella tahi nelosellakaan vedä hyvin kuin vasta yli 2 500 kierrosta taulussa. Pitkät välitykset vain korostavat ylävireisyyttä ja ponnetonta alavääntöä. Pienillä kierroksilla esiintyvä jyrinä ei mielestäni ole vika, vaan ominaisuus, jonka pitäisi ohjata välttämään liian isolla vaihteella jurnuttamista.
Monet asentajatkin ovat huoltojen yhteydessä koeajaessaan runtanneet isompaa silmään aivan liian aikaisin. Sen toteamiseen ei tarvita edes kovin syvällistä autotekniikan tuntemusta. Vanhaan ahtamattomaan diesel-Mersuun ei kannata soveltaa nykyajan taloudellisuusajo-oppeja, jotka on tarkoitettu nykyajan hyvin alhaalta vääntäville autoille.
Nykyään alla on viisivaihteinen E 200 D. Pumppua on säädetty reilulla kädellä, ajoitus optimoitu ja takaisinkierrätys kytketty pois. Silti viitosella ei oikein henno vedättää alle 80:n, eikä missään tapauksessa alle 70:n. Nelosella tuollainen optimoitukin laite vaatii tauluun tasamaallakin vähintään 60, mieluiten hieman ylikin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Omastakin autosta (w124 250D vm.1987) tuota ärsyttävää vikaa paikallistettiin ja seuraavaa tuli kokeiltua: kumilimppuja kardaaniin, kardaanin tasapainoitus, kumityynyt--> moottorin ja vaihdelaatikon, perän kannattimet ( 3 kpl ) . Piinaava jurina/hurina (koko auton läpi vaeltava tärinä) 1500-1800rpm loppui vasta kytkimen vaihtoon. Sitä vaivaa selvitti sen 7 kyläseppää ja tuli foorumikin aika tarkkaan kelattua vikaa etsiessä. Tosin jokaisella osan vaihdolla aina hiukan parani mutta ei poistunut.