Jarruongelmia / W124 320 CE-93

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Jarruongelmia / W124 320 CE-93

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

Mystisiä ongelmia:

-Vaihdatin rengasliikkeessä 185/65-15 (vakio 195/65-15) lähes uudenveroiset mutta käytetyt nastarenkaat samoille alumiinivanteille, jotka olivat kesälläkin alla
-Ohjaus alkoi vetää hieman oikealle ja alkoi kuulua ihmeellinen ääni auton liikkuessa. Ääni kuulostaa siltä kuin joku potkuri vatkaisi ilmaa. Ääni ei ole kova ja häviää kokonaan muiden äänien noustessa maantienopeuksissa.
-Jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo vilkkuu auton liikkuessa mutta vähenee ja jopa sammuu kun nopeus nousee sataseen tai yli
-Tiessä olevat kuopat vilkuttavat varoitusvaloa välittömästi
-Vilkkuminen loppuu kokonaan jos ”pujottelee” koko tien leveydeltä eli ratin voimakas kääntäminen hävittää ongelman
-Paikallaan ollessa ja jarrupoljinta painettaessa varoitusvalo palaa koko ajan
-Irrotin oikean etupyörän ja vaikuttaa siltä, että jarrulevy olisi kiero. Yritin liikutella jarrulevyä sivusuunnassa mutta ei liikkunut eli laakerit ilm.OK (?).
-Jarrupalat OK, vaihdettu noin 30 000 km siten, ohjaus ei täristä ja jarruttaa hyvin.

Voiko kiero jarrulevy aiheuttaa edellä mainitut ongelmat ? Erityisesti ihmetyttää tuo ratin kääntämisen vaikutus. Voiko jarrulevy edes mennä kieroon renkaita vaihdettaessa ? Osaisiko joku neuvoa mistä on kyse ? Huomenna olisi edessä reilun 400 kilometrin matka, jättääköhän mersu ensimmäisen kerran tien päälle :shock:

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Re: Jarruongelmia / W124 320 CE-93

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

Team Ahma kirjoitti:Mystisiä ongelmia:

-Vaihdatin rengasliikkeessä 185/65-15 (vakio 195/65-15) lähes uudenveroiset mutta käytetyt nastarenkaat samoille alumiinivanteille, jotka olivat kesälläkin alla
-Ohjaus alkoi vetää hieman oikealle ja alkoi kuulua ihmeellinen ääni auton liikkuessa. Ääni kuulostaa siltä kuin joku potkuri vatkaisi ilmaa. Ääni ei ole kova ja häviää kokonaan muiden äänien noustessa maantienopeuksissa.
-Jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo vilkkuu auton liikkuessa mutta vähenee ja jopa sammuu kun nopeus nousee sataseen tai yli
-Tiessä olevat kuopat vilkuttavat varoitusvaloa välittömästi
-Vilkkuminen loppuu kokonaan jos ”pujottelee” koko tien leveydeltä eli ratin voimakas kääntäminen hävittää ongelman
-Paikallaan ollessa ja jarrupoljinta painettaessa varoitusvalo palaa koko ajan
-Irrotin oikean etupyörän ja vaikuttaa siltä, että jarrulevy olisi kiero. Yritin liikutella jarrulevyä sivusuunnassa mutta ei liikkunut eli laakerit ilm.OK (?).
-Jarrupalat OK, vaihdettu noin 30 000 km siten, ohjaus ei täristä ja jarruttaa hyvin.

Voiko kiero jarrulevy aiheuttaa edellä mainitut ongelmat ? Erityisesti ihmetyttää tuo ratin kääntämisen vaikutus. Voiko jarrulevy edes mennä kieroon renkaita vaihdettaessa ? Osaisiko joku neuvoa mistä on kyse ? Huomenna olisi edessä reilun 400 kilometrin matka, jättääköhän mersu ensimmäisen kerran tien päälle :shock:

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Voisiko jarrulevy olla halki tai voiko jarrulevy mennä vinoon renkaan asennuksen yhteydessä esim. jos roskia/kiviä joutuu kierteisiin. Kuulostaa ihan uskomattomalta mutta tällläiseen selitykseen törmäsin. Eli jarrulevy asettuu oikealle paikalle vasta kun pyörä on paikallaan ja kunnolla kiristettynä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei se levy varmaan ole pahemmin kiero, jos ei jarruttaessa täristä.

Voisiko kulumisen johto vaan olla huonosti kiinni: maantiellä viima ottaa löysät pois ja kääntely samoin, muuten tärinä katkoo yhteyttä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Aku P kirjoitti:Ei se levy varmaan ole pahemmin kiero, jos ei jarruttaessa täristä.

Voisiko kulumisen johto vaan olla huonosti kiinni: maantiellä viima ottaa löysät pois ja kääntely samoin, muuten tärinä katkoo yhteyttä.
lisäisin tohon akin juttuun vielä, että johto poikki liittimen tyvestä :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Itsellä (E 320 T) ne anturien johdot olivat päässeet sieltä jousilevyn alta pois. Tällöin ne pääsivät hankautumaan vannetta vasten poikki ja ottivat kontaktia ilmeisesti vanteeseen tms.

Ovat voineet renkaita purkaessa / asentaessa vähäsen hipaista johtimiin ja ne ovat lipsahtaneet väärälle puolen jousilevyä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin