Vanteet + alusta W124...
Keskin kt1
Terve, mitä luulette mahtusko w124 alla olemaan, edessä Keskin kt1 17" 8,5 leveet jollain 225/40 renkailla, ja takana keskin kt1 17" ja 10" leveet vaikkapa 255/40 renkailla. Autossa madallussarja -45mm
Mitenkäs ihmisillä onnistunut noi kaarien rullaukset w124:ssa?
Autoklinikalla sanoivat että taittavat kaksinkerroin nuo taitokset edessä, mutta kovin uhkaili että on vaara saada lohkeamaan maalit myös lokasuojan etupuolelta ( eikä vain taitettavista sisäpuolelta ). nyt sitten mietityttää uskaltaako moista yrittää vain matalamman auton takia
?
Autoklinikalla sanoivat että taittavat kaksinkerroin nuo taitokset edessä, mutta kovin uhkaili että on vaara saada lohkeamaan maalit myös lokasuojan etupuolelta ( eikä vain taitettavista sisäpuolelta ). nyt sitten mietityttää uskaltaako moista yrittää vain matalamman auton takia

-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
W124 300TD madallusta kaipailee...
Moro
Juuri itselle käyttikseksi tullut W124 farkku muistuttaa traktoria ja suorastaan huutaa madallusta! Mitä madallusjousia suosittelette? Olen kuullut hyvää Weitecistä ja H&R:istä, myös omassa ex-tenavassa olleet H&R -45mm jouset olivat erittäin miellyttävät eikä auto ollut silti liian matala.
Auton tiedot:
-w124 300TD -90 farkku
-manuaali, ei ilmastointia yms
-Autoa olisi tarkoitus saada madallettua, mutta siitä ei ole varaa tehdä liian matalaa eikä kivirekeä (käyttöauto,paljon ajoa myös huonoilla teillä, työmailla yms.) Tiedän että tämä ei ole aivan mahdoton yhtälö koska tenavassa madallus toimi niin mainiosti.
-Mitä madallusjouset+kumit-yhdistelmää suosittelette? Weitec -40mm? H&R -30mm? Joku muu?
-Mistä näitä kannattaa hankkia? Completokseen laitoin mailia ja tiedustelin Weitecin satseista mutta myyjä tuntui olevan jopa enemmän pihalla asiasta kuin minä...
Juuri itselle käyttikseksi tullut W124 farkku muistuttaa traktoria ja suorastaan huutaa madallusta! Mitä madallusjousia suosittelette? Olen kuullut hyvää Weitecistä ja H&R:istä, myös omassa ex-tenavassa olleet H&R -45mm jouset olivat erittäin miellyttävät eikä auto ollut silti liian matala.
Auton tiedot:
-w124 300TD -90 farkku
-manuaali, ei ilmastointia yms
-Autoa olisi tarkoitus saada madallettua, mutta siitä ei ole varaa tehdä liian matalaa eikä kivirekeä (käyttöauto,paljon ajoa myös huonoilla teillä, työmailla yms.) Tiedän että tämä ei ole aivan mahdoton yhtälö koska tenavassa madallus toimi niin mainiosti.
-Mitä madallusjouset+kumit-yhdistelmää suosittelette? Weitec -40mm? H&R -30mm? Joku muu?
-Mistä näitä kannattaa hankkia? Completokseen laitoin mailia ja tiedustelin Weitecin satseista mutta myyjä tuntui olevan jopa enemmän pihalla asiasta kuin minä...
Re: W124 300TD madallusta kaipailee...
millaista rengastusta olet ajatellut käyttää, se kun myös sanelee tuota madallusta...lauri a. kirjoitti:Moro
Juuri itselle käyttikseksi tullut W124 farkku muistuttaa traktoria ja suorastaan huutaa madallusta! Mitä madallusjousia suosittelette? Olen kuullut hyvää Weitecistä ja H&R:istä, myös omassa ex-tenavassa olleet H&R -45mm jouset olivat erittäin miellyttävät eikä auto ollut silti liian matala...
ja oliskos sillä mitään merkitystä, kun kyseessä on farkku ja siinä oleva tasonsäätö

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Oorrait...kiitokset vinkistä. Tilasin 40mm pudottavat Weitecit Completokselta. Saas nähdä kuinka kauan kestää ja tuleeko oikeat osat.Sergey kirjoitti:completokselta ei mitää ihmeellistä moinen. voisit alottaa-40 weitekil ja vaikka kakkosen kumit etee ja taakse kolmoset. jää sitte säätövaraa 1-1,5cm suuntaansa.
Re: W124 300TD madallusta kaipailee...
Rengastuksena ompi nyt muhkeat 195/65R 15 kesänakit peltivanteilla...Ja näillä mennään tämä syksy.napa kirjoitti: millaista rengastusta olet ajatellut käyttää, se kun myös sanelee tuota madallusta...
ja oliskos sillä mitään merkitystä, kun kyseessä on farkku ja siinä oleva tasonsäätö
Tilaamani jousien PITÄISI sopia T-malliin eli farkkuun (kaikissahan on tasonsäätö?) Eroavatko farkun takajouset muutenkaan sedanista kuin jousivakion ja sitäkautta kantavuuden puolesta?
Olen ymmärtänyt että madalluksen yhteydessä tasonsäädän "tankoa" säädetään siten että systeemi saadaan tajuamaan ettei perää tarvitse enää punkea niin korkealle. Kohta pitäisi käväistä hakemassa nuo kumit...
Foorumia lueskelemalla ja kavereiden kokemuksia kuunnelleena taidan jättää jousien vaihdon jonkun korjaamon tehtäväksi! Paljon on tullut itse tehtyä kaikenmoista mutta koitan pitää jonkun järjen terveyden kanssa leikkimisessä...Saman totesin takapyörän laakerin vaihdosta ja jätin itse yrittämättä kun ei ole kotona valitettavasti prässiä

Kellään kokemuksia Mersun jousien vaihdosta Tampereen seudulla?
Juu...Isompaa vannetta ja erilaista rengastusta katsotaan sitten ensi keväänä kun pääsee jälleen kesätöihin. Muutenkin mukavaa ja järkevää ajella näin syksyn sateilla kun on melkein uudet renkaat alla.Sergey kirjoitti:noin muhkeilla renkailla ei mitään ongelmia tulossa. 205/60 menee kans. farkun jouset on erit ku sedan/coupes.
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... e=28225006
Tuollaiset tilasin...Tuon tuoteselosteen mukaan sopisivat siis farkkuun mutta olenko haukannut paskaa? Huomautuksista tuo "30" kertoo että madalluksen määrää voi säätää eri paksuisilla jousen kumeilla ja "54" siitä ettei kyseessä ole ns. "full options"-malli...kun ei tuossa mun autossa ole ilmastointia, automaattia tms.
Jatketaampas: Completokselta oli tullut tälläinen sähköposti liittyen tilaukseeni ja sen tiimoilta lähetettyihin sähköposteihin.
"moi,
meiltä löytyy ko.jouset hyllystä, mutta yksi hifisti
yritti laittaa takajousia sedan malliin jäykemmän
takapään toivossa, mutta ei se toiminut
eli saisit ko.jouset -20% alennuksella jos nämä jouset
käyvät tai voimme tilata uudet jolloin toim.aika
noin 2 viikkoa
terv.jyrki" (Completos)
Weitecin sivuilla olevassa kataloogissa jouset on todellakin eri osanumerolla farkkuun ja sedaniin. Meikäläisen autoon luettelon mukaan käy jouset tuotenumerolla 28225006
--->eli sama kuin tuo Completoksen sivuilla oleva tuotenumero
--->eli tilaampa nuo jouset
Tuo Mb E-Klasse(124, 124C, 124T)-teksti tuossa alussa vaan hämää että samat jouset sopisivat kaikkiin kolmeen korimalliin...
Tämä heidän vastaantulonsa kuulosti nyt ihan asialliselta, opiskelijalle kelpaa aina 20% alennus vaikka vähän omaa salapoliisityötä joutuikin tekemään
"moi,
meiltä löytyy ko.jouset hyllystä, mutta yksi hifisti
yritti laittaa takajousia sedan malliin jäykemmän
takapään toivossa, mutta ei se toiminut
eli saisit ko.jouset -20% alennuksella jos nämä jouset
käyvät tai voimme tilata uudet jolloin toim.aika
noin 2 viikkoa
terv.jyrki" (Completos)
Weitecin sivuilla olevassa kataloogissa jouset on todellakin eri osanumerolla farkkuun ja sedaniin. Meikäläisen autoon luettelon mukaan käy jouset tuotenumerolla 28225006
--->eli sama kuin tuo Completoksen sivuilla oleva tuotenumero
--->eli tilaampa nuo jouset

Tuo Mb E-Klasse(124, 124C, 124T)-teksti tuossa alussa vaan hämää että samat jouset sopisivat kaikkiin kolmeen korimalliin...
Tämä heidän vastaantulonsa kuulosti nyt ihan asialliselta, opiskelijalle kelpaa aina 20% alennus vaikka vähän omaa salapoliisityötä joutuikin tekemään

näyttäs tarjous olevan sitä laatua että minäkin nappaisin täkyn
saatkö sä ne sitte 160 eurolla+ rahti, ettei se oo tuosta normihinnasta? tuo ilmotus vähä kyl sikäli johtaa harhaan ku se o iha tunnettu juttu et farkun takajousia ei voi korvata tuosta vaan sedanin jousilla 


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joo pistin mailia että lähetelkää tänne vaan...Näin itsekin äkkiä ymmärtäisin että 160e+rahdit...ei ois kovin paha kun tuo Weitecci on ilmeisesti ihan kelpo satsi.Sergey kirjoitti:näyttäs tarjous olevan sitä laatua että minäkin nappaisin täkynsaatkö sä ne sitte 160 eurolla+ rahti, ettei se oo tuosta normihinnasta? tuo ilmotus vähä kyl sikäli johtaa harhaan ku se o iha tunnettu juttu et farkun takajousia ei voi korvata tuosta vaan sedanin jousilla
Nuo ilmoituksen tekstit on varmaan apinoitu suoraan Weitecin luettelosta, siellä se ei näytä noin harhaanjohtavalta, kun tuo E-klass (w124, C124 ja 124T) on omassa lokerossaan mallisarjan nimenä ja sitten tuo T-modell myöhemmin mallitarkennuksena...

Jouset tulivat...ja tajusin samalla että minulle tulleet ovat ne samaiset hifistillä sedanissa käyneet ja ovat kyllä sen näköisetkin. Ainostaan 1 jousi on koskematon, muut ovat täynnä todella krouveja asennusjälkiä, en tiedä miten noita on koitettu paikalle änkeä, lekalla hakkaamalla vai? Toivon että kyseinen "hifisti" ei asenna subbareita samalla metodilla...
Hinta oli tosiaan sen 160e ja alle nämä kuitenkin laitetaan!
Hinta oli tosiaan sen 160e ja alle nämä kuitenkin laitetaan!
Re: Keskin kt1
Terve, mitä luulette mahtusko w124 alla olemaan, edessä 215/45-17 ja takana 225/45-17 ja madallusta ois 45/45mm??
Jees, nyt on Weitecit alla. Asentelin ilman mitään jousipuristimia, eikä se nyt niin hengenvaarallinen tai vaativa operaatio ollut mitä täällä usein annetaan ymmärtää. Luulen että hengenvaaraa tulisi lähinnä silloin jos yrittäisi tota hommaa jollain ulkopuolisilla puristimilla. Tottakai etupäässä homma nopeutuisi huomattavasti Mersun puristimilla.
Vaan mites tuo tasonsäädön säätö madalluksen jälkeen? Löysin venttiileihin menevien tankojen säädöt ja järkeilin äkkiä että niitä pitäisi säätää pidemmiksi madalluksen yhteydessä? Mistä tiedän oikean säätömäärän? Tuleeko se ihan vaan perän korkeudesta? Täytyy heittää tuolla kohta lenkki ja katsoa mihin tasoon auto asettuu ja miltä se näyttää...
Vaan mites tuo tasonsäädön säätö madalluksen jälkeen? Löysin venttiileihin menevien tankojen säädöt ja järkeilin äkkiä että niitä pitäisi säätää pidemmiksi madalluksen yhteydessä? Mistä tiedän oikean säätömäärän? Tuleeko se ihan vaan perän korkeudesta? Täytyy heittää tuolla kohta lenkki ja katsoa mihin tasoon auto asettuu ja miltä se näyttää...
Mitkäs olisivat oikein JÄYKÄT madallusjouset tohon peliin?
Nyt on 40/35 Fk:n paskajouset alla ja eipä ne loppujenlopuksi kovin jäykät ole
Varaa kaareen on vaikka kuinka paljon mutta hitaastikkin isomman kummun yli ajettaessa ottaa jo kiinni kaareen :l H&R:n kaikkein jäykimpiä jousia tarjottiin 215e, mutta muistelisin että Sergeyllä olisi jäänyt auto keulimaan noilla?
Madallus saisi olla noin -40 luokkaa niin pystyy vielä noilla traktorinpyörillä ajamaan 
Vinkkejä omista kokemuksista kiitos!
Nyt on 40/35 Fk:n paskajouset alla ja eipä ne loppujenlopuksi kovin jäykät ole



Vinkkejä omista kokemuksista kiitos!

-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
jep jos laitto samat kumit joka nurkkaan ni jäi keulimaan. esim ykköset. jos laitto taakse kakkoset ni tasoittui

Siis nimenomaan vääränmallisilla puristimilla se on vaarallista. ei tukivarret irrottamallalauri a. kirjoitti:Luulen että hengenvaaraa tulisi lähinnä silloin jos yrittäisi tota hommaa jollain ulkopuolisilla puristimilla.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ne vartavasten mersuihin myytävät puristimet on (yllättävän) hyvät.lauri a. kirjoitti:Luulen että hengenvaaraa tulisi lähinnä silloin jos yrittäisi tota hommaa jollain ulkopuolisilla puristimilla. Tottakai etupäässä homma nopeutuisi huomattavasti Mersun puristimilla.
Mutta näillä hajoo kattolamput, nimimerkillä: kokemusta on


Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Jep jep.
Nyt on jo kilometrejä takana uusilla jousilla. Auto madaltui ja jämäköityi juuri sopivasti, olematta kuitenkaan pintakova. Reseptinä siis Sergeyn vinkin mukainen Weitec -40mm, edessä kakkosen ja takana kolmosen kumit. Tasonsäädölle en tehnyt loppuenlopuksi mitään, perä on nyt hyvällä korkeudella.
Kiitokset kaikille vinkeistä. Vanteita katsellaan sitten ensi kesänä...
Nyt on jo kilometrejä takana uusilla jousilla. Auto madaltui ja jämäköityi juuri sopivasti, olematta kuitenkaan pintakova. Reseptinä siis Sergeyn vinkin mukainen Weitec -40mm, edessä kakkosen ja takana kolmosen kumit. Tasonsäädölle en tehnyt loppuenlopuksi mitään, perä on nyt hyvällä korkeudella.
Kiitokset kaikille vinkeistä. Vanteita katsellaan sitten ensi kesänä...
Millaiset muuten jouset olivat? Vai onko sulla nykyäänki ne alla?Sergey kirjoitti:jep jos laitto samat kumit joka nurkkaan ni jäi keulimaan. esim ykköset. jos laitto taakse kakkoset ni tasoittui

-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta