Niin, kukaan tehny "kotikonstein"? Onnistuuko normaaliin tapaan, vai pitääkö ottaa jotain huomioon, ettei tuo iki-ihana sbc rupee häröileen. Auto vm. 2005.
Jarruneste tais olla tuolle joku oma litku vai muistanko höpöjä?
kait tuossakin uskaltaa tehdä helpot, eli imaisee konehuoneesta jarrunestesäiliön tyhjäksi, ajelee päivän pari ja vaihtaa taas niin vaihtuu joka nurkasta. Ei tarvii mönkiä auton alla + muut mahdolliset "ongelmat".
epk kirjoitti:kait tuossakin uskaltaa tehdä helpot, eli imaisee konehuoneesta jarrunestesäiliön tyhjäksi, ajelee päivän pari ja vaihtaa taas niin vaihtuu joka nurkasta. Ei tarvii mönkiä auton alla + muut mahdolliset "ongelmat".
Miten se neste tuolla konstilla vaihtuu "joka nurkasta"? Eihän sinne jarrusylintereihin ole mitään kiertoa, vähän nestettä menee putkeen ja palaa takaisin.
ei varmasti parilla kerralla vaihdukkaan ! olen kyllä siinä uskossa että kun 3-4 kertaa vaihtaa säiliöstä vaikka viikon välein niin on aikasta kokonaan vaihtuneet nesteet, faktaa ei ole mutta mutua. Mitäs muut on mieltä ?
edit, jos järjellä miettii niin ei pitäisikään vaihtua mutta näin tehtynä ainakin tulee mustista nesteistä kirkkaat (eli jos on tummat nesteet olleet purkissa ja mustaa höhhöä purkin pohjalla niin ekan kerran jälkeen tulee vielä jostain mustaa mutta sitten parin vaihtokerran jälkeen kirkastuu kokonaan).
epk kirjoitti:ei varmasti parilla kerralla vaihdukkaan ! olen kyllä siinä uskossa että kun 3-4 kertaa vaihtaa säiliöstä vaikka viikon välein niin on aikasta kokonaan vaihtuneet nesteet, faktaa ei ole mutta mutua. Mitäs muut on mieltä ?
no eihän ne kyllä vaihdu....
en tiedä tuon alkup. kysyjän jarrujärjestelmää mutta mikä siihen estää vaihtamasta jarrunesteet ihan oikeasti "ilmauspullolla"?...ei kai se niin erikoinen järjestelmä ole että tunnistaa virrattomana lepotilassa mitä sille tehdään?
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.
"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.
Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilaruuvi suljetaanTämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.
"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.
Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilmaruuvi suljetaan. Tämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
SBC-systeemi ei tuota huomaa jos on kaapeli boksista irti tai muuten laitettu nukkumaan mutta tuossa on se ongelma että jarrupolkimesta on sähköyhteys "työsylinteriin" eikä se toimi jos SBC-yksikkö on nukutettu. Sillä hätäjärjestelmällä ei paloa taida apuja saada ja sehän vaikuttaakin vain toiselle akselille.
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.
"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.
Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilmaruuvi suljetaan. Tämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
SBC-systeemi ei tuota huomaa jos on kaapeli boksista irti tai muuten laitettu nukkumaan mutta tuossa on se ongelma että jarrupolkimesta on sähköyhteys "työsylinteriin" eikä se toimi jos SBC-yksikkö on nukutettu. Sillä hätäjärjestelmällä ei paloa taida apuja saada ja sehän vaikuttaakin vain toiselle akselille.
vaihdoin itselle nesteet sillain kun oli kuluneet jarrupalat.
järjestelmä ensin nukkumis tilaan ja sitten ilmausruuvi hieman auki ja sylinterit varovasti painoin pohjaan ja ilmausruuvi kiinni ja auto käyntiin sitten polkimella varovasti painellen ja nestettä lisäillen, sama homma uudestaan ja nestettä meni reilu litra eli kyllä se onnistui eikä kovin kummonen homma, tietokone muistaakseni herjas jotain ennen kun palat oli levyjen lähellä mutta tekstit häipyi ja jarrut tulivat ennallen ja hyvin pelittää.
Ajattelin myös itse vaihtaa jarrunesteet. Minulla on Motonetin imuöljynvaihtaja, sillä ajattelin kokeilla.
Ensin alipaine sitten vaan ilmausruuvi auki ja lisäilee nestettä mitä tarvitsee. Katsotaan mitä tapähtuu. Korkeintaan lavettiauto vie koko vehkeen Veholle.
PaHa kirjoitti:
Mitä veho mahtaa veloittaa jarrunesteiden vaihdosta?
Miten usein nesteet pitäisi vaihtaa?
Ilmoittaako huoltonäyttö niille jonkin service huoltonumeron?
Service #6:n alla jarrunesteiden vaihto kahden vuoden välein.
Kannattaa myös huomioda mahdollinen takuu asia ,jos joutuu uusimaan
koko hässäkän.
Takuu voi mennä vaikeaksi, jos ei ole merkintää huollosta jossa jarrunesteet on vaihdettu.
jostain muistan lukeneeni ettei kannata mennä itse säätäämään koska jos jostain syystä sbc päättää siirtää palat "optimiin" niin sotku on valmis. Ja sitten voi kaivaa vaimonkin kuvetta kun systeemi ja maalipinnat on käsitelty litkulla
kava73 kirjoitti:jostain muistan lukeneeni ettei kannata mennä itse säätäämään koska jos jostain syystä sbc päättää siirtää palat "optimiin" niin sotku on valmis. Ja sitten voi kaivaa vaimonkin kuvetta kun systeemi ja maalipinnat on käsitelty litkulla
Tuota pelkoa ei pitäisi olla, jos muistaa pitää avaimet taskussa ja ovet kiinni.
Tai ottaa kummankin akunkengät irti.
Tuo takuu asia on ihan totta, mutta jos itse tekee kaikki korjaukset ja huollot niin sama pätee niihinkin. Takuu mies löytyy peilistä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ei tuossa nesteen vaihdossa pitäis olla ongelmia. aivan normaali imu ja täyttö. ei varmaan haittaa deaktivoida järjestelmä. Itse deakivoin autocomilla. ehkä akun poiskytentä riittää(olettamus!) tutulla asentajalla,joka ei tiennyt asiasta,vaihtoi jarrupaloja ja männät laukes kynsille! sairauslomaa.. Deaktivoikaa ennen kun teette mitään remppaa noihin,ettei satu vahinkoja!