MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Vaihdoin jarrupalat taakse ja ilmasin takajarruja niin, että laitoin letkun toisen pään ilmaruuviin ja toisen pään nesteeseen ja löysäsin ruuvia. Senjälkeen pummppasin jarrua jonkin aikaa ja mielestäni nestettä tuli tosi vähän. Suljin ruuvin ja lopetin operaation. Nyt poljin painuu melkein pohjaan. Jarrut kyllä pitää, mutta onko tässä nyt joku ongelma kun jarrupoljin painuu enemmän kun ennen ilmausta ja palojen vaihtoa? Katsastus viimeistään 18.10. Mikä mättää vai mättääkö mikään?
Takasia ilmatessa säiliö ainakin omissa on pitäny olla piripinnassa täynnä muuten menee ilmaa takasiin. Omissa onn ollu siellä säiliön "kakkospuolella" noin 2mm kanava? Olen olettanut nestepinnan pitää olla tuon reiän yläpuolella ni silloin takasten ilmaus onnistuu. Samalla vaihtuu nesteet kun vanhat tulee pois.
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
'Järkkä kirjoitti:Vaihdoin jarrupalat taakse ja ilmasin takajarruja niin, että laitoin letkun toisen pään ilmaruuviin ja toisen pään nesteeseen ja löysäsin ruuvia. Senjälkeen pummppasin jarrua jonkin aikaa ja mielestäni nestettä tuli tosi vähän. Suljin ruuvin ja lopetin operaation. Nyt poljin painuu melkein pohjaan. Jarrut kyllä pitää, mutta onko tässä nyt joku ongelma kun jarrupoljin painuu enemmän kun ennen ilmausta ja palojen vaihtoa? Katsastus viimeistään 18.10. Mikä mättää vai mättääkö mikään?
Sellä pitää olla kaveri painamassa jarrua ja toinen ruuvilla.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Akka se käy mullakin pumppaamassa jarrut vaikka on semmonen hieno biteman takaiskuventtiilillä oleva letkuhässäkkä käytössä.
Tosiaan se säiliö liiankin täyteen ja sitten reilusti nestettä järjestelmän läpi. Varmuudeksi voit vielä lopuksi ilmata ne etujarrutkin. Kyllä se jossain vaiheessa antautuu ja alkaa toimimaan oikein.
Jatka takajarrujen parissa ihan nin kauan, että sieltä ei ole tullut enää yhtään ilmaa ulos ja varaa hommaan tarpeeksi nestettä...se tulee siinä samalla vaihdettua kun pumppaa ahkerasti.
Tosiaan se säiliö liiankin täyteen ja sitten reilusti nestettä järjestelmän läpi. Varmuudeksi voit vielä lopuksi ilmata ne etujarrutkin. Kyllä se jossain vaiheessa antautuu ja alkaa toimimaan oikein.
Jatka takajarrujen parissa ihan nin kauan, että sieltä ei ole tullut enää yhtään ilmaa ulos ja varaa hommaan tarpeeksi nestettä...se tulee siinä samalla vaihdettua kun pumppaa ahkerasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Jarrunestesäiliö oli koko ajan täysi. Etujarrujen ilmaus aiemmin onnistui samalla systeemillä erinomaisesti. Tässä on nyt jotain "mystistä". Onko letku oltava täynnä nestettä ennenkuin ryhdytään ilmaamaan? Etujarrut kuitenkin onnistui hyvin. Toinen tapa on toki, että löytyy joku talkoohenkinen joka painaa poljinta.Järkkä kirjoitti:Vaihdoin jarrupalat taakse ja ilmasin takajarruja niin, että laitoin letkun toisen pään ilmaruuviin ja toisen pään nesteeseen ja löysäsin ruuvia. Senjälkeen pummppasin jarrua jonkin aikaa ja mielestäni nestettä tuli tosi vähän. Suljin ruuvin ja lopetin operaation. Nyt poljin painuu melkein pohjaan. Jarrut kyllä pitää, mutta onko tässä nyt joku ongelma kun jarrupoljin painuu enemmän kun ennen ilmausta ja palojen vaihtoa? Katsastus viimeistään 18.10. Mikä mättää vai mättääkö mikään?
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Pääasia on, että kun nippa ruuvataan kiinni sinne ei ole imeytynyt takaisin yhtään ilmaa ja letku on täynnä nestettä. Miten tuon sitten järjestää, tyylejä on lukuisia. Helpoin on ollut toi akka pumppaa ja mä vikisen tyyli.
Tyypillisesti jarrupalojen vaihdon yhteydessä ei ole mitään tarvetta jarrujen ilmaukselle.
Kun lakkaat pumppaamasta jarrua se letkussa oleva ilmakupla palaa sinne jarruihin takaisin, jollei sitä jollakin keinolla estä:
- takaiskuventtiili
- ukko vääntää ruuvin kiinni ennenkuin se kupla ehtii sinne
- kaikki ilmakuplat on painettu astiaan ja sitä kautta ulkoilmaan, astiasta imeytyy nestettä takaisin letkuun.
Luultavasti sulla ei se ilma ole vielä edes tullut ulos takajarruputkista vaan seilaa siellä putkessa edestakaisin. Pumppaamalla nestettä pitää tulle "desikaupalla" sinne astiaan, jos oletetaan että siellä voi olla ilmaa keskellä putkea. (mutta mistä / milloin se ilma on sinne tullut jos jarrulinjoja ei ole avattu???)
Tyypillisesti jarrupalojen vaihdon yhteydessä ei ole mitään tarvetta jarrujen ilmaukselle.
Kun lakkaat pumppaamasta jarrua se letkussa oleva ilmakupla palaa sinne jarruihin takaisin, jollei sitä jollakin keinolla estä:
- takaiskuventtiili
- ukko vääntää ruuvin kiinni ennenkuin se kupla ehtii sinne
- kaikki ilmakuplat on painettu astiaan ja sitä kautta ulkoilmaan, astiasta imeytyy nestettä takaisin letkuun.
Luultavasti sulla ei se ilma ole vielä edes tullut ulos takajarruputkista vaan seilaa siellä putkessa edestakaisin. Pumppaamalla nestettä pitää tulle "desikaupalla" sinne astiaan, jos oletetaan että siellä voi olla ilmaa keskellä putkea. (mutta mistä / milloin se ilma on sinne tullut jos jarrulinjoja ei ole avattu???)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Veikkaisin siltikin että se siliön nestepinta on päässyt liian matalaksi. Säiliö on kaksiosainen ja vaikka äkkiä katsottuna näyttäisikin täydeltä takajrrujen osasto vetelee ilmaa...
Voi olla hieman hankalakin homma jos vetää tuota kautta ilmaa, siitä absien yksiköstä voi olla hankala saada ilmoja pois. No minulla ei siitä kokemusta, onneksi ei ole ollut sellaisia ongelmia.
Voi olla hieman hankalakin homma jos vetää tuota kautta ilmaa, siitä absien yksiköstä voi olla hankala saada ilmoja pois. No minulla ei siitä kokemusta, onneksi ei ole ollut sellaisia ongelmia.
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Nyt on tehty kaikki mitä osataan eli jarrut ilmattu perinteisellä tyylillä. Etupiiri toimii kuten aina, mutta takapiiri ei toimi eli ei ole mitään eloa sylintereissä. Ilmaa ja nestettä tuli vähän, mutta miksi nestettä ei tullut juuri lainkaan takapiiristä???? Onko olemassa joku venttiili joka on jumissa vai mikä mättää?? Ilmausta suoritettiin kymmeniä kertoja/pyörä.Järkkä kirjoitti:Vaihdoin jarrupalat taakse ja ilmasin takajarruja niin,
että laitoin letkun toisen pään ilmaruuviin ja toisen pään nesteeseen ja löysäsin ruuvia. Senjälkeen pummppasin jarrua jonkin aikaa ja mielestäni nestettä tuli tosi vähän. Suljin ruuvin ja lopetin operaation. Nyt poljin painuu melkein pohjaan. Jarrut kyllä pitää, mutta onko tässä nyt joku ongelma kun jarrupoljin painuu enemmän kun ennen ilmausta ja palojen vaihtoa? Katsastus viimeistään 18.10. Mikä mättää vai mättääkö mikään?
Siis etupää toimii erittäin hyvin. Tarkoitus alunperin ei ollut ilmaus vaan nesteiden vaihto, mutta se onnistuu ilmeisesti samalla tavalla kuin ilmauskin.
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Ei ymmärrä, jos takasäiliössä on varmasti nestettä ja etupiiri on varmasti ilmattu niin kyllä takaa alkaa tulla nestettä paineella kun painelee tarpeeksi...kerran akka painoi niin kovin, että koko letku irtosi nipasta ja nesteet lensi mun silmään...taas vikisytti hetken aikaa.
Säiliön täytit silleen, että se neste miltei tulee säiliöstä yli ?
Suurin osa ilmausongelmista liittyy juuri tuohon takasäiliön tyhjyyteen.
Säiliön täytit silleen, että se neste miltei tulee säiliöstä yli ?
Suurin osa ilmausongelmista liittyy juuri tuohon takasäiliön tyhjyyteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: MB 200D 1990 jarrujen ilmaus
Säiliö on ollut koko ajan max ja min on ollut kaukana. Tämä säiliö on yksiosastoinen olkoon sitten vaikka takasäiliötä koko osasto.veskola kirjoitti:Ei ymmärrä, jos takasäiliössä on varmasti nestettä ja etupiiri on varmasti ilmattu niin kyllä takaa alkaa tulla nestettä paineella kun painelee tarpeeksi...kerran akka painoi niin kovin, että koko letku irtosi nipasta ja nesteet lensi mun silmään...taas vikisytti hetken aikaa.
Säiliön täytit silleen, että se neste miltei tulee säiliöstä yli ?
Suurin osa ilmausongelmista liittyy juuri tuohon takasäiliön tyhjyyteen.
kokeiles ilmata niin, että joku pumppaa jarrua useamman kerran, ja kun jarru tuntuu ottavan pidetään jarru pohjassa --> aukastaan ilmausnippa ja laitetaan takasi kiinni meleko heti, kunhan sieltä on tullu vähäsen ilimaa ja nestettä. tämänkun tekee useamman kerran ja joka välissää kahtoo, että säiliössä on nestettä niin pitäisi homman onnistua. Itse oon ainakin tällä tyylillä ilmannut aina. tosin tässä pitää olla joku polkemassa jarrua.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Juuri näin tehtiin kaverin kanssa. Ihmetystä herätti kun nestettä ei juurikaan tullut. Vain pieni sylkäisy muutamalla ensimmäisellä kerralla ja lopuksi ei tullut mitään.Poljin painui aina vaan lähelle pohjaa. Etujarrut toimii moitteetomasti, mutta poljin painuu tosiaan lähelle pohjaa. Nestesäiliö pysyi täynnä koko ajan. Tyhjennystä tapahtui ainoastaan etujarrujen nesteen vaihdossa joka meni hyvin ja joka tehtiin ansin, viikko aiemmin.Nozzz kirjoitti:kokeiles ilmata niin, että joku pumppaa jarrua useamman kerran, ja kun jarru tuntuu ottavan pidetään jarru pohjassa --> aukastaan ilmausnippa ja laitetaan takasi kiinni meleko heti, kunhan sieltä on tullu vähäsen ilimaa ja nestettä. tämänkun tekee useamman kerran ja joka välissää kahtoo, että säiliössä on nestettä niin pitäisi homman onnistua. Itse oon ainakin tällä tyylillä ilmannut aina. tosin tässä pitää olla joku polkemassa jarrua.
Itse huomasin myös sen, että tuo ilmaus on paljon vaikeampaa jos auton perä on ylhäällä, ja se säiliö saa tosiaan olla aivan täynnä, jotta se jarruneste pääsee sinne taka"lokeroon", eli auton perä mahd, matalalle, tai keulaa ylöspäin, monasti kahavi tauko auttaa, pääsee ilimat valuskeleen oikeaan päähänJärkkä kirjoitti:Juuri näin tehtiin kaverin kanssa. Ihmetystä herätti kun nestettä ei juurikaan tullut. Vain pieni sylkäisy muutamalla ensimmäisellä kerralla ja lopuksi ei tullut mitään.Poljin painui aina vaan lähelle pohjaa. Etujarrut toimii moitteetomasti, mutta poljin painuu tosiaan lähelle pohjaa. Nestesäiliö pysyi täynnä koko ajan. Tyhjennystä tapahtui ainoastaan etujarrujen nesteen vaihdossa joka meni hyvin ja joka tehtiin ansin, viikko aiemmin.Nozzz kirjoitti:kokeiles ilmata niin, että joku pumppaa jarrua useamman kerran, ja kun jarru tuntuu ottavan pidetään jarru pohjassa --> aukastaan ilmausnippa ja laitetaan takasi kiinni meleko heti, kunhan sieltä on tullu vähäsen ilimaa ja nestettä. tämänkun tekee useamman kerran ja joka välissää kahtoo, että säiliössä on nestettä niin pitäisi homman onnistua. Itse oon ainakin tällä tyylillä ilmannut aina. tosin tässä pitää olla joku polkemassa jarrua.

Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Ilmaus
Itse taistelin kans joskus vanhassa -vm 87 200d mesessä.Sitten koitettiin eräällä korjaamolla.Nestettä ei alkanut tulemaan,niin koitettiin myös imemällä.Parin tunnin taistelun jälkeen nypättiin jarrunestesäiliö irti.Tämähän on ihan vaan painamalla kumeilla paikallaan.Silloin huomattiin,että takajarrujen piiri oli täysin kuiva.Koko ajan nestettä oli lisätty,mutta ei tosiaan kaadettu säiliötä tarpeeksi täyteen.
En tiedä muistanko väärin,mutta tuntui että takimmainen säiliö on pienempikin.Helposti siis menee tyhjäksi ja kun uutta kaataa niin ei menekkään tänne säiliöön.
En tiedä muistanko väärin,mutta tuntui että takimmainen säiliö on pienempikin.Helposti siis menee tyhjäksi ja kun uutta kaataa niin ei menekkään tänne säiliöön.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Ilma pistooli riittää ja rättiä tai paperia pistoolin pään ympärille että sinne säiliöön saisi jonkimmoisen paineen pysymään mutta ei liikaa koska säiliö lentää silmille.
Varovasti päästelee ilmaa sinne ja puristaa tiiviiksi paperilla ja seurailee neste pintaa ettei se karkaa kokonaan näkymästä ja silloinhan tiedät että nestettä menee putkistoon ja se ilmautuu.
Onnistuu yksin tehdessäkin,laittaa vaan ilmaus nippaan letkun ja pään neste pulloon niin ilma ei karkaa takaisin.
Varovasti päästelee ilmaa sinne ja puristaa tiiviiksi paperilla ja seurailee neste pintaa ettei se karkaa kokonaan näkymästä ja silloinhan tiedät että nestettä menee putkistoon ja se ilmautuu.
Onnistuu yksin tehdessäkin,laittaa vaan ilmaus nippaan letkun ja pään neste pulloon niin ilma ei karkaa takaisin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Vielä yksi kysymys. Onko ABS:llä mitään osuutta? Tässä mallissa on jo ABS vm.1990atlas kirjoitti:Ilma pistooli riittää ja rättiä tai paperia pistoolin pään ympärille että sinne säiliöön saisi jonkimmoisen paineen pysymään mutta ei liikaa koska säiliö lentää silmille.
Varovasti päästelee ilmaa sinne ja puristaa tiiviiksi paperilla ja seurailee neste pintaa ettei se karkaa kokonaan näkymästä ja silloinhan tiedät että nestettä menee putkistoon ja se ilmautuu.
Onnistuu yksin tehdessäkin,laittaa vaan ilmaus nippaan letkun ja pään neste pulloon niin ilma ei karkaa takaisin.
Ei vaikuta ilmaukseen mutta älä vaan päästä ilmaa menemään pääsylkyn kautta järjestelmään.
Muuten vinkki: moni ei tiedä että jarruneste pulloa ei saa heilutella ja ravistella ja ilmausruuvin kautta tullut neste on annettava painua pitkään ennenkuin sitä voi taas laittaa säiliöön koska siinä on ilmakuplia mutta yön yli ne taas häviävät ja tällä sydeemillä ei järjestelmään jää ilmaa edes kupla muodossa.
Muuten vinkki: moni ei tiedä että jarruneste pulloa ei saa heilutella ja ravistella ja ilmausruuvin kautta tullut neste on annettava painua pitkään ennenkuin sitä voi taas laittaa säiliöön koska siinä on ilmakuplia mutta yön yli ne taas häviävät ja tällä sydeemillä ei järjestelmään jää ilmaa edes kupla muodossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Sen säiliön pitää olla piripinnassa täys Siis MAX merkiin asti ei riitä. Itte kans oppin tuon kantapäänkautta. Aikani kun tuhtasin meni hermot ja vein perähikiässä Toyota liikkeeseen ja siellä sama homma Ei ilmaannu ni ei ilmaannu. Ottivat lopulta putkia irti ABS yksiköltä ja puhalsivat ilmaa putkiin --> ilma kulki loistavasti.Järkkä kirjoitti:Juuri näin tehtiin kaverin kanssa. Ihmetystä herätti kun nestettä ei juurikaan tullut. Vain pieni sylkäisy muutamalla ensimmäisellä kerralla ja lopuksi ei tullut mitään.Poljin painui aina vaan lähelle pohjaa. Etujarrut toimii moitteetomasti, mutta poljin painuu tosiaan lähelle pohjaa. Nestesäiliö pysyi täynnä koko ajan. Tyhjennystä tapahtui ainoastaan etujarrujen nesteen vaihdossa joka meni hyvin ja joka tehtiin ansin, viikko aiemmin.Nozzz kirjoitti:kokeiles ilmata niin, että joku pumppaa jarrua useamman kerran, ja kun jarru tuntuu ottavan pidetään jarru pohjassa --> aukastaan ilmausnippa ja laitetaan takasi kiinni meleko heti, kunhan sieltä on tullu vähäsen ilimaa ja nestettä. tämänkun tekee useamman kerran ja joka välissää kahtoo, että säiliössä on nestettä niin pitäisi homman onnistua. Itse oon ainakin tällä tyylillä ilmannut aina. tosin tässä pitää olla joku polkemassa jarrua.
No lopulta huomasin sen pienen kanavan ja ajattelin et jospa se ilmaustilanteessa pitää olla peitossa. Asentajat suurinpiirtein nauroi mulle mut kuitenkin kokeilivat niin et säiliö on aivan täys --> nauru hyyty kun ilmausoperaatio alkoi tuottamaan tulosta. Laskunmaksun kohdalla sit selvisin puolentunnin veloituksella mutta kuulema mersuni jarruissa oli jokin vika


laita nyt se säiliö korkkiamyöten täyteen ja huolehdi et se pysyy siinä ilmausoperaation ajan. Ja sit tuolla perinteisellä konstilla eli poljin pohjaan ruuvin ollessa auki ruuvi kiinni poljin ylös jne. jne. Kun putket on aivan tyhjät saa jonkin aikaa pumppailla.
Kun ne on kerta toimineet ennen ilmausta niin niisä ei takuulla mitään vikaa oo
joopajoo, kannattaisi nyt uskoa että se takaosa säiliöstä lienee sitten kuiva
ABS ei vaikuta.
-> keula ylös ja nestettä niin että lähes tulvii korkiin reunan yli

ABS ei vaikuta.
-> keula ylös ja nestettä niin että lähes tulvii korkiin reunan yli

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla toisen merkin autossa oli pari viikkoa sitten sama ongelma. Tosin lähtötilanne eri, vaihdoin abs yksiköltä takajarruille menevät jarruputket. Jarrunestesäiliö tuli aivan tyhjäksi ja ilmaus tietty myös etujarruille, ei ongelmaa. Takajarruille EI tullut kuin tippa ruuvia avatessa. Poljin painui pohjaan.
Sain korjaamolta lainaksi paine / jarrunestesäiliön jossa mukana korkki säiliöön ja yhde letkulle.
1,0bar ylipaine säiliöön ja poljinta hiukan pohjaan. Tässä tapauksessa ei tarvinnut kuin avata ilmausruuvia ja katella kun ilman sekaista nestettä tuli ulos ja kun ilma loppui ja tuli pelkkää nestettä ruuvi kiinni ja homma valmis.
Eli abs-yksikön venttiilit eivät avautuneet kun olivat ilmeisesti nesteestä tyhjät. Toinen vaihtoehto on sähköisesti saada abs käyntiin..
Sain korjaamolta lainaksi paine / jarrunestesäiliön jossa mukana korkki säiliöön ja yhde letkulle.
1,0bar ylipaine säiliöön ja poljinta hiukan pohjaan. Tässä tapauksessa ei tarvinnut kuin avata ilmausruuvia ja katella kun ilman sekaista nestettä tuli ulos ja kun ilma loppui ja tuli pelkkää nestettä ruuvi kiinni ja homma valmis.
Eli abs-yksikön venttiilit eivät avautuneet kun olivat ilmeisesti nesteestä tyhjät. Toinen vaihtoehto on sähköisesti saada abs käyntiin..
Jos ei mersulla nii sit Caddylla
Kun se poljin painuu pohjaan niin aletaan pumppaamaan rauhallisesti ja määrätietoisesti kunnes se ilma pikkuhiljaa menee systeemin läpi. Ei se yhdellä painalluksella mihinkään mene
Hitaasti painetaan ja nopeammin annetaan nousta, jotta ilma ei pääsisi takaisin.
(Jonkun kerran mersujen takapiirin tyhjentänyt nesteestä, mitään apuvälineitä ei hommassa tarvita, tietysti ne helpottaa)

Hitaasti painetaan ja nopeammin annetaan nousta, jotta ilma ei pääsisi takaisin.
(Jonkun kerran mersujen takapiirin tyhjentänyt nesteestä, mitään apuvälineitä ei hommassa tarvita, tietysti ne helpottaa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Viimein uskoin ja täytin säiliön piripintaa. Lopputulos oli, että jarrut eivät ole minun aikana toimineet koskaan näin hyvin. Se onniustuu yksinkin kun käyttää kepulikonsteja, mutta jos löytyy avustaja se kannattaa ottaa.veskola kirjoitti:joopajoo, kannattaisi nyt uskoa että se takaosa säiliöstä lienee sitten kuiva![]()
ABS ei vaikuta.
-> keula ylös ja nestettä niin että lähes tulvii korkiin reunan yli
Joten taas mersufoorumi näytti kyntensä, kiitos siitä.