w210 -97 290td farkku moottorin tsutsutus tai pieni kilkatus
w210 -97 290td farkku moottorin tsutsutus tai pieni kilkatus
en tiedä onko flunssan jälkeen korvat avautuneet vai onko luulotauti iskenyt sillä tuntuu että moottori kuulostaa hieman oudolta.
paikallaan hitaasti kierroksia nostaessa alkaa noi 1200-1500 rpm kohdalla moottori ravistaa... ihan kuin olisi epätasapainossa. kaasua lisätessä se häipyy.
sitten toinen ääni jota voisi kuvailla eräänlaiseksi tsut, tsut ääneksi joka kuuluu varsinkin rankemman ajon jälkeen hyttiin. kylmänä ei mielestäni kuulu. ääni elää kierrosten mukaan. Voisiko jokin suutin tehdä tälläistä tms....
paikallaan hitaasti kierroksia nostaessa alkaa noi 1200-1500 rpm kohdalla moottori ravistaa... ihan kuin olisi epätasapainossa. kaasua lisätessä se häipyy.
sitten toinen ääni jota voisi kuvailla eräänlaiseksi tsut, tsut ääneksi joka kuuluu varsinkin rankemman ajon jälkeen hyttiin. kylmänä ei mielestäni kuulu. ääni elää kierrosten mukaan. Voisiko jokin suutin tehdä tälläistä tms....
Viimeksi muokannut toniher, To 14.10.2010 18:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: w210 -97 290td farkku moottorin jurina...
Moottorityyny voi olla rikki ja päästää koneen värinöitä runkoon.
Toiseen ääneen sanoisin että tarkista seuraavan kerran kun ääni kuuluu, Suuttimien juuret. Voi joku kuparitiivisteistä vuotaa.
Toiseen ääneen sanoisin että tarkista seuraavan kerran kun ääni kuuluu, Suuttimien juuret. Voi joku kuparitiivisteistä vuotaa.
kyllähä sieltä löytyi ne letkut...näköjään ovat tihkumisvaiheessa joten siinä syy dieselin hajuun.... sitten vinkkejä ja tietoa.... Mikä aparaatti on öljynsuodattimen vieressä oleva mötikkä. Sen mötikä vieressä tunnistaisin ehkä yhden osan joka on polttoaineen esilämmitin tms.... mutta sen ja öljynsuodattimen välissä on joku mötikkä joka on yhteydessä moottoriin.
Se mötikkä on nimittäin öljyinen ja vuotokohtaa oli/on vaikeaa paikallistaa mutta jostain se päästää oljyä.
sitten toinen askarruttava kysymys:
auton l'ämmettyä normaaliin lämpötilaan ,alkaa kuulua outo sivuääni joka kuuluu selvästi pienillä kierroksilla ja muuttuu kierroksien mukaisesti. ääni on kuin tsyk,tsyk,,,tsyk......voiko se olla peräisin suuttimista tai venttiilistä?
miten testaisi näitä?tarkastin silmämääräisesti suuttimien juuret mutta ei näkyvää ohivuotoa....
vaikein juttu on se että se kuuluu vain sisälle hyttiin mutta sitä ei pysty erottamaan ja paikallistamaan kun avaa pellin...taitaa olla meikällä huono kuulo kun muusikko olen......
Se mötikkä on nimittäin öljyinen ja vuotokohtaa oli/on vaikeaa paikallistaa mutta jostain se päästää oljyä.
sitten toinen askarruttava kysymys:
auton l'ämmettyä normaaliin lämpötilaan ,alkaa kuulua outo sivuääni joka kuuluu selvästi pienillä kierroksilla ja muuttuu kierroksien mukaisesti. ääni on kuin tsyk,tsyk,,,tsyk......voiko se olla peräisin suuttimista tai venttiilistä?
miten testaisi näitä?tarkastin silmämääräisesti suuttimien juuret mutta ei näkyvää ohivuotoa....
vaikein juttu on se että se kuuluu vain sisälle hyttiin mutta sitä ei pysty erottamaan ja paikallistamaan kun avaa pellin...taitaa olla meikällä huono kuulo kun muusikko olen......
Tarinan jatko-osa 2:
tänää kävin yhellä mersugurulla ja ensimmäisenä kiinnitti huomiota hihnan epäsäännölliseen elämöintiin ja kertoi että laturin vapaakytkin on rikki...Voipi olla että tsutsutus kuuluukin sieltä....huomenna laturikorjaamoon kyseleen osia.
öljynsuodattimen rungossa on kiinni öljynlauhdutin joka näyttää öljyiseltä. Taidan pestä ympäristön ja seurailla mistä sitä tulee...voipi olla että edellisen omistajan öljynvaihto on ollut suttuista puuhaa...lets hope!
tänää kävin yhellä mersugurulla ja ensimmäisenä kiinnitti huomiota hihnan epäsäännölliseen elämöintiin ja kertoi että laturin vapaakytkin on rikki...Voipi olla että tsutsutus kuuluukin sieltä....huomenna laturikorjaamoon kyseleen osia.
öljynsuodattimen rungossa on kiinni öljynlauhdutin joka näyttää öljyiseltä. Taidan pestä ympäristön ja seurailla mistä sitä tulee...voipi olla että edellisen omistajan öljynvaihto on ollut suttuista puuhaa...lets hope!
Tarinaan jatkoa: w210 -97 290TD
Tänään korjattii laturi. Laturissa vapaakytkin rikki sekä samalla vaihdettiin muutakin sälää... Todella asiallinen paikka mikkelissä autosähkö seppo pastinen. Mutta edelleen koneen lämmettyä alkaa ns. häiritsevä tsutsutus. Ääni ei vaikuta niin sanotusti vaaralliselta mutta kuuluu matkustamoon ikävällä tavalla. Tsutsutus muuttuu kierrosten mukaan mutta vaikea paikallistaa konehuoneen puolelta. Jotenkin se tuntuisi sellaiselta ääneltä että jostakin vuotaa ilmaa. Onko sitten kyseessä jokin suutin tai nostajat. Luulisi että jos suutin vuotaa niin luulisi näkyvän kosteita kohtia. Paluuputket kyllä vielä vähän tihkuvat koska en ole niitä vielä ehtinyt vaihtamaan mutta en usko että ääni liittyy niihin.
Syysloma lähenee ja ois mahtava saada infoa mitä tuolle tilanteelle kannattaisi tehdä.. Menekö diesel huoltoon tarkastamaan suuttimet tai miten vikojen mahdollisuutta saisi kartoitettu ja pois suljettua. Ois kiva lähteä syyslomalla pärnuuseen kun autokin toimisi jollakin tavoin.
Tänään korjattii laturi. Laturissa vapaakytkin rikki sekä samalla vaihdettiin muutakin sälää... Todella asiallinen paikka mikkelissä autosähkö seppo pastinen. Mutta edelleen koneen lämmettyä alkaa ns. häiritsevä tsutsutus. Ääni ei vaikuta niin sanotusti vaaralliselta mutta kuuluu matkustamoon ikävällä tavalla. Tsutsutus muuttuu kierrosten mukaan mutta vaikea paikallistaa konehuoneen puolelta. Jotenkin se tuntuisi sellaiselta ääneltä että jostakin vuotaa ilmaa. Onko sitten kyseessä jokin suutin tai nostajat. Luulisi että jos suutin vuotaa niin luulisi näkyvän kosteita kohtia. Paluuputket kyllä vielä vähän tihkuvat koska en ole niitä vielä ehtinyt vaihtamaan mutta en usko että ääni liittyy niihin.
Syysloma lähenee ja ois mahtava saada infoa mitä tuolle tilanteelle kannattaisi tehdä.. Menekö diesel huoltoon tarkastamaan suuttimet tai miten vikojen mahdollisuutta saisi kartoitettu ja pois suljettua. Ois kiva lähteä syyslomalla pärnuuseen kun autokin toimisi jollakin tavoin.
Toivottavasti ei mene pahasti metsään, mutta tuossa on samanlainen kone kun -99 sprintterissäni.
Pari viikkoa ennen vapaakytkimen lopullista hajoamista tuli aika erikoinen ääni koneesta ja laturin vaihdettua ääni poistui. En tiennytkään että vapaakytkimen pystyy korjaamaan... tulikohan se oikein korjattua, eli poistuiko kehräävä ääni ja jäi jäljelle vain se toinen ääni?
Näin ilman viiletessä alkaa kuulua nakutus (kaiketi syöttöpumpusta) mikä kuullostaa karmealle kunnon pakkasilla. Toivottavasti tulis lämmin talvi. Asiasta löytyy keskusteluja mutta ainakaan itse en löytänyt viestiketjua missä olisi löydetty ratkaisu ongelmaan.
Pari viikkoa ennen vapaakytkimen lopullista hajoamista tuli aika erikoinen ääni koneesta ja laturin vaihdettua ääni poistui. En tiennytkään että vapaakytkimen pystyy korjaamaan... tulikohan se oikein korjattua, eli poistuiko kehräävä ääni ja jäi jäljelle vain se toinen ääni?
Näin ilman viiletessä alkaa kuulua nakutus (kaiketi syöttöpumpusta) mikä kuullostaa karmealle kunnon pakkasilla. Toivottavasti tulis lämmin talvi. Asiasta löytyy keskusteluja mutta ainakaan itse en löytänyt viestiketjua missä olisi löydetty ratkaisu ongelmaan.
tarinaan jatko jälleen:
eilen luottoautokorjaajan kanssa vaihdoimme hydrauliset elementit mutta kuinka ollakaan ääni pysyy sutakuinkin samana. Hydrauli elementeissä oli kyllä parissa ainakin vikaa koska ne painui sormella alas.. Eli kylmänä kone käy kuin kultakello mutta kun kone saavuttaa norm. lämpötilan niin koneen ääni muuttuu. Voisiko olla nostajat vuorossa? Vaihdoimme uudet öljytkin samalla ja tsekkasimme jakoketjun sekä kiristimen. kaikki ok.... eli ääni on terävähkö sätkätys ja kuuluu alakierroksilla selvemmin....
Alkaa pänniä näitten maanantaiversio-autojen kanssa kun ois rakennushommaa ja muutkin kuin tämän romun tutkiminen.....keksikää lisää vinkkejä ja tähän astisille vastanneille jo suuri kiitos...
eilen luottoautokorjaajan kanssa vaihdoimme hydrauliset elementit mutta kuinka ollakaan ääni pysyy sutakuinkin samana. Hydrauli elementeissä oli kyllä parissa ainakin vikaa koska ne painui sormella alas.. Eli kylmänä kone käy kuin kultakello mutta kun kone saavuttaa norm. lämpötilan niin koneen ääni muuttuu. Voisiko olla nostajat vuorossa? Vaihdoimme uudet öljytkin samalla ja tsekkasimme jakoketjun sekä kiristimen. kaikki ok.... eli ääni on terävähkö sätkätys ja kuuluu alakierroksilla selvemmin....
Alkaa pänniä näitten maanantaiversio-autojen kanssa kun ois rakennushommaa ja muutkin kuin tämän romun tutkiminen.....keksikää lisää vinkkejä ja tähän astisille vastanneille jo suuri kiitos...
Minkälainen se ääni on? Omassa nakutuksen syy oli jakoketjun kiristäjä. Lämpöisellä koneella kun nosti vähän kierroksia alkoi naputtamaan, tällainen ääni: http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.mp4 Mutta jos se kiristäjäkin tarkistettu niin ei kai se sitten sekään...kannentiivistehän ainakin vanhemmissa aiheutti nostimien naputusta tyhjäkäynnillä kun paine ei riitä kannessa.
Joskus jahtasin omastani ylimääräisiä äänilähteitä, ja vika paikallistui venttiilikopan yli tulevan muoviputken ja imukanavan väliseen 10 sentin pituiseen putkenpätkään. Oli siis pikkasen halki, ja kaikenlaisia tsuptsutuksia kuului kabiiniin... Ja olis ollu aika hyvän hintainen putki "merkkiliikkeestä": 55 €
LH-osasta olis samalla rahalla saanut samaa putkea noin 5 metriä...

ex. C220T cdi -02
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
Mulla on myös -97 290 td. Sinnä 300 tkm seudulla aloin ihmettelemään koneesta kuuluvaa kilinää ja naputusta. Vaihdettiin sitten korjaamossa jakokatju ja venttiilien nostajat, mutta silti jäljelle jäi vielä jokin outo sivuääni. Ehkä kymppitonnin tästä eteenpäin ajettuani meni sitten kannentiiviste valtaisan savupilven saattelemana. Vasta tämän kannentiivisteremontin jälkeen käynti siistiytyi mielestänin normaaliksi.
Voineeko orastava kannentiiviste-tyyppivika aiheuttaa jotakin ylimääräistä käyntiääntä.
Voineeko orastava kannentiiviste-tyyppivika aiheuttaa jotakin ylimääräistä käyntiääntä.
ääni kannentiivisteelle
Täältä ääni alkavalle kannentiivistevialle...Omasta alkoi kanssa naputtamaan kun kone oli kunnolla kuuma. Kylmänä ja välilämpöisenä ei mitään oireita. Noin 5 tonnia myöhemmin alkoi savuttamaan kuin vanha 2t- moottori. Vuosi öljyä suoraan ykkössylinteriin
Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
Buick LeSabre -63 2dht
Re:
AM kirjoitti:Minkälainen se ääni on? Omassa nakutuksen syy oli jakoketjun kiristäjä. Lämpöisellä koneella kun nosti vähän kierroksia alkoi naputtamaan, tällainen ääni: http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.mp4 Mutta jos se kiristäjäkin tarkistettu niin ei kai se sitten sekään...kannentiivistehän ainakin vanhemmissa aiheutti nostimien naputusta tyhjäkäynnillä kun paine ei riitä kannessa.
Mulla ihan saman kuulonen kälkätys ja naputus!!! Alko 3 päivää sitten aivan yhtäkkiä, ja kuuluu niin kylmänä kuin lämpösenä. Välillä tietyllä vaihteella (4 ja 5) kun ahtoja nostaa kunnolla tuntuu että ei kuuluisi yhtään, mutta kakkosella kiihdyttäessä pitää ihan kunnon läkätystä aina punarajalle saakka. Luulin että ilmavuoto kyseessä kun suodattimelta pumppuun menevässä kirkkaassa letkussa pulppuaa ilmaa kierrättäessä. Kaverin oma 290 näyttää ihan samanlaiselta, joten eikai se ilmavikaa ole...
Pakko kai se on ottaa lenkkiavain kouraan ja mentävä talliin tutkimaan lisää.