w124 taka-akseli kysymys?
w124 taka-akseli kysymys?
kyselen 124/300 taka-akseli ripustuksesta.siinähän on ne neljä kumipuslaa niin saako siinä taka-akselipaketin ja korin välissä olla ylös-alas välystä esim jos jollain raudalla vääntää? ei kolise kumminkaan ajaessa. kuuluuko näihin puslien yhteyteen muita osia kuin pultit ja ne isot rikat ripustuksen alle?
Kylläkaiketi se antaa ylös -alas väljää mutta vain niin paljon kuin ehjä kumipusla voi "sivuttain antaa".
Jos kumin keskiholkki näkyy olevan irti niin kumi on loppu.
Muutenkin nämä etu kumit vaikuttaa ajoon pirusti niin ja ne on hydrauli puslat.
Jos kumin keskiholkki näkyy olevan irti niin kumi on loppu.
Muutenkin nämä etu kumit vaikuttaa ajoon pirusti niin ja ne on hydrauli puslat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.
Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
Mielestäni kannattaa irrottaa koko takakelkka ja poistella samalla ruosteet alustasta puslien kiinnityskohdista. Ainakin etummaisten kiinnityskorvakkojen ruostuminen taitaa olla tyyppivika.
Itellä näytti etummaiset kumityynyt ulospäin ihan hyvältä, mutta sisällä ollu alumiiniholkki oli ihan palasina.
Samalla laittelen kaikki tukivarret uusiksi.
Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
Itellä näytti etummaiset kumityynyt ulospäin ihan hyvältä, mutta sisällä ollu alumiiniholkki oli ihan palasina.
Samalla laittelen kaikki tukivarret uusiksi.
Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
W124 250D -89
Se lämmittäminen on kuulemma ihan ehdoton.Easy Rider kirjoitti:Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.
Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
Itselle vaihdettiin just etu- ja takapuslat sekä narinahelat. Etupuslat oli olleet aika helpot, takapuslat kireämmät ja narinat varsin jämähtäneet.
Noin muuten voi todeta, että kannatti: ei epämääräisiä suunnanvaihdoksia epätasaisuuksissa, ei nuljahteluja, uriin takertumista eikä jymähtelyjä.
(Pieni narina esim. hidastetöyssyjen yli ajaessa jäi, mutta jotain ääntähän saa 400 000 km ajettu 18-vuotias auto pitää?)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nyt ois auto tunkin päällä ja renkaat poistettu teräsharjalla putsailtu,huomenna pitäs alkaa hommiin sen verran jo tein että puslien pultit jonka kanta on alaspäin yritin niitä availla pitkällä jatkovarrella niitä vääntelin pyöri kyllä mutta ei vaan tuntunut löystyvän yhtään pulttipyssykin oli voimaton,onko siellä jossain mutteri mistä pitäis pitää vastaan
vai vaan pelkkä jenga joka on ruosteessa ja sen takia oli niin jäykkä
ja sitte kun noi saan auki niin paljo se kelkan etupää sieltä tippuu eihän ole vaarana kun se tulee alaspäin niin joku muu paikka ratkee
työn joskus tehneet jeesatkaa 




[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
jos sitä autoo meinaa pitää niin tätä mieltä olen minäkin, ite tein saman ja kumeihin ja soppaluihin meni +400, samalla vaivalla puhallutin ja maalautin koko kelkan, tarkistutan perän hammaskosketukset, vaihdan asd- ja perän öljyt, sekä stefat, puhalsin muuten just ton perän ja maalasin pohjiin, huomenna musta pinta ja sit pistään nippuun taka-akseliWKW kirjoitti:Mielestäni kannattaa irrottaa koko takakelkka ja poistella samalla ruosteet alustasta puslien kiinnityskohdista. Ainakin etummaisten kiinnityskorvakkojen ruostuminen taitaa olla tyyppivika.itellä näytti etummaiset kumityynyt ulospäin ihan hyvältä, mutta sisällä ollu alumiiniholkki oli ihan palasina.Samalla laittelen kaikki tukivarret uusiksi.
Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
siis mä vaihdan vaan ne puslat,en pidä tätä enää kauan,ja kysymyshän kuului että onko siellä jotkut mutterit jotka pyörii
kun just siltä se tuntui,ei lähteny yhtään löystymään vaikka kuinka pyörittelin,vai onko siellä vaan reijät joissa on kierteet pultille ja ruosteessa ja sen takia oli kokoajan jäykkä ruuvata 


[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
pysyyhän se kun se on pultin puolella, putsaa vaan sen kannan hyvin että saa ton avaimen naputeltua sinne perilleWKW kirjoitti:Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Easy Rider kirjoitti:Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.
Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
eikun tollai
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Otteko irrotelleet jarrukilvet kun ylimmäisiä tukivarsia vaihtaneet? Ei taida pultit muuten mahtua. ZXN-hylsy vaatii aikapaljon enemmän tilaa kun 19 mm listalenkki, vai onko ZXN:ää listatyyppisenä?Timo N kirjoitti:pysyyhän se kun se on pultin puolella, putsaa vaan sen kannan hyvin että saa ton avaimen naputeltua sinne perilleWKW kirjoitti:Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
W124 250D -89
Jarrukilven irrottaminen avartaa näkymiä ja työtilaa huisisti
ja kannattaakin irrottaa:
pyörä - jarrusatula - jarrulevy - parkkijarrujen jouset + kengät - niiden vaijeri - ja sitte se ankkurilevy.
Ite en ois muuten saanu kotikonstein narinapuslaa ulos pehmosten 12mm kierretankojen, hylsyjen, putkenpätkien ja moskan kans...
Meni kaks päivää voimistellessa auton alla ja kolmantena irrotin.
Onko ZXN sama kuin TORX??
ja kannattaakin irrottaa:
pyörä - jarrusatula - jarrulevy - parkkijarrujen jouset + kengät - niiden vaijeri - ja sitte se ankkurilevy.
Ite en ois muuten saanu kotikonstein narinapuslaa ulos pehmosten 12mm kierretankojen, hylsyjen, putkenpätkien ja moskan kans...
Meni kaks päivää voimistellessa auton alla ja kolmantena irrotin.
Onko ZXN sama kuin TORX??

-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
huomasin eilen, kun kävin tutkimassa kesän ajojen vaikutuksia takakelkan ja tukivarsien pusliin, että ne etummaisten takakelkan kumien alumiiniset "prikat" olivat kääntyneet aivan ylösalaisin kupille
niihin pitää kai tehdä jostain 8 mm pellistä vahvikkeet... takakelkka pääsi siis pienellä kangotuksella liikkumaan melkein sentin ylös-alas suunnassa, kun sorkkarautaa hieman sovitti väliin.. ja toinen kallistuksen vakaajan koiranluu oli mennyt poikki, ihmettelinkin jo viimeiset 2 viikkoa, että mistä se kumma pauke välillä kuuluu, nyppäsin sen jämän pois ja pauke lakkasi
muuten oli tukivarret ja puslat ihmeen hyvässä kuosissa vielä...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
http://cgi.ebay.com/Tamper-XZN-12-Point ... 2871wt_906
Tuollaisella XZN-hylsyllä jossa on on tuo normaalin lenkkiavaimen otepinta voisi onnistua ilman jarrukilven irroitusta.
Tuollaisella XZN-hylsyllä jossa on on tuo normaalin lenkkiavaimen otepinta voisi onnistua ilman jarrukilven irroitusta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Luikertelevaa menoa
Nii. enhän mä sitä jarrukilpee muutaku löysasin jotta voi vetää viis senttii ulospäin ja pyöritellä...
Mureana tuntuu olevan mulkin takakelkan etukumit - vaihtoa vartoo kunhan ruoto ja ilmat sallii tuossa pihalla...
Luikertelevaa menoa nyt.
Jottei kävis elo tylsäks, (ku on tuumaset harventunu) on mutteri kokojen kans kikkailu saanu uutta potkua kun ovat HI-TECH kannat yleistyny, heh - heh.
Näyttää se XZN olevan 12-sakarainen tähti-torx.
Tuossa alla lisähämmennystä asiaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
http://en.wikipedia.org/wiki/Xzn#Triple_square
Mureana tuntuu olevan mulkin takakelkan etukumit - vaihtoa vartoo kunhan ruoto ja ilmat sallii tuossa pihalla...
Luikertelevaa menoa nyt.
Jottei kävis elo tylsäks, (ku on tuumaset harventunu) on mutteri kokojen kans kikkailu saanu uutta potkua kun ovat HI-TECH kannat yleistyny, heh - heh.
Näyttää se XZN olevan 12-sakarainen tähti-torx.
Tuossa alla lisähämmennystä asiaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
http://en.wikipedia.org/wiki/Xzn#Triple_square
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Re: w124 taka-akseli kysymys?


http://www.aijaa.com/v.php?i=7180350.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=7180351.jpg
Sain vaihdettua just ennen lumia sekä narinat että takakelkan etu- ja takakumit.
Nyt se kulkee suoraan - siis rattikin sojottaa menosuuntaan ja koukeroajoa ei tuu ku pluikastellessa.
Oli viheliäisiä irrotella...
Kelkan ojanpuoleisen takakumin metallisielu oli säpäleinä ja toinenkin totaali viturallaan.
Paikalleen meni - plop, plop, plop - silikonirasvattuna kuin vanhaan merciidekseen...
Ajettu viisi vuotta ja satatuhatta kilsaa edellisestä vaihdosta. Ei paljon siis?
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.