w124 taka-akseli kysymys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

w124 taka-akseli kysymys?

Viesti Kirjoittaja pete.a »

kyselen 124/300 taka-akseli ripustuksesta.siinähän on ne neljä kumipuslaa niin saako siinä taka-akselipaketin ja korin välissä olla ylös-alas välystä esim jos jollain raudalla vääntää? ei kolise kumminkaan ajaessa. kuuluuko näihin puslien yhteyteen muita osia kuin pultit ja ne isot rikat ripustuksen alle?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kylläkaiketi se antaa ylös -alas väljää mutta vain niin paljon kuin ehjä kumipusla voi "sivuttain antaa".
Jos kumin keskiholkki näkyy olevan irti niin kumi on loppu.
Muutenkin nämä etu kumit vaikuttaa ajoon pirusti niin ja ne on hydrauli puslat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ne kannattaa vaihtaa jokatapaukses. halvat on ja ei oo vaikee työ. Ja jokatapauksessa paranee kulku tuntuvasti vaikka ei olisikaan "rikki".
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

atlas kirjoitti: ja ne on hydrauli puslat.
Saattaa nuo olla öljyttömätkin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja pete.a »

kiitos tiedoista. joo.. taka-akselipumppu on nokkakepin päässä mutta vaihdettu normi kaasuiskarit..ne puslat kai silti samat oli pumppua tai ei?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Samat on puslat mutta tosiaan vanhemmissa ei ollut hyde puslia mutta jossain kohdin alkoi kaikkiin tulla "taxi" mallin puslaa eli hydrauli ja lukikohan vielä että vahvistettu.
Katso kl-varaosista netti kaupanpuolelta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

mun pitäsi just noi etummaiset isotpuslat vaihtaa miten paha homma toi on :?: miten vanha yleensä lähtee pois ja onko uus paha laittaa kiinni :?: kannattaako tollasta edes kotikonstein lähteä yrittämään,kun oon kuullu joskus että ei mikään läpihuuto juttu ole.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Vanha paineilmataltalla pois ja uusi Fairy:n kanssa paikoilleen niin auton paino riittää puristamaan sen pohjaan. Eli ei paha rasti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jokeri kirjoitti:mun pitäsi just noi etummaiset isotpuslat vaihtaa miten paha homma toi on :?: .
Vanhan ulos työntäminen taitaa olla kovin työ. Uuden takaisin laitossa voi käyttää liukastetta
Jos haluat takimmaisetkin vaihtaa, löytyy uudet jemmasta
autodidakti
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.

Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Mielestäni kannattaa irrottaa koko takakelkka ja poistella samalla ruosteet alustasta puslien kiinnityskohdista. Ainakin etummaisten kiinnityskorvakkojen ruostuminen taitaa olla tyyppivika.

Itellä näytti etummaiset kumityynyt ulospäin ihan hyvältä, mutta sisällä ollu alumiiniholkki oli ihan palasina.

Samalla laittelen kaikki tukivarret uusiksi.

Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
W124 250D -89
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

No ei mitenkään. :twisted: On jo ruoste syönyt kantit pois. Niin se kehitys vaan mennä jullaa taaksepäin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Easy Rider kirjoitti:Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.

Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.
Se lämmittäminen on kuulemma ihan ehdoton.
Itselle vaihdettiin just etu- ja takapuslat sekä narinahelat. Etupuslat oli olleet aika helpot, takapuslat kireämmät ja narinat varsin jämähtäneet.

Noin muuten voi todeta, että kannatti: ei epämääräisiä suunnanvaihdoksia epätasaisuuksissa, ei nuljahteluja, uriin takertumista eikä jymähtelyjä.
(Pieni narina esim. hidastetöyssyjen yli ajaessa jäi, mutta jotain ääntähän saa 400 000 km ajettu 18-vuotias auto pitää?)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

nyt ois auto tunkin päällä ja renkaat poistettu teräsharjalla putsailtu,huomenna pitäs alkaa hommiin sen verran jo tein että puslien pultit jonka kanta on alaspäin yritin niitä availla pitkällä jatkovarrella niitä vääntelin pyöri kyllä mutta ei vaan tuntunut löystyvän yhtään pulttipyssykin oli voimaton,onko siellä jossain mutteri mistä pitäis pitää vastaan :?: vai vaan pelkkä jenga joka on ruosteessa ja sen takia oli niin jäykkä :?: ja sitte kun noi saan auki niin paljo se kelkan etupää sieltä tippuu eihän ole vaarana kun se tulee alaspäin niin joku muu paikka ratkee :roll: työn joskus tehneet jeesatkaa :!:
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

WKW kirjoitti:Mielestäni kannattaa irrottaa koko takakelkka ja poistella samalla ruosteet alustasta puslien kiinnityskohdista. Ainakin etummaisten kiinnityskorvakkojen ruostuminen taitaa olla tyyppivika.itellä näytti etummaiset kumityynyt ulospäin ihan hyvältä, mutta sisällä ollu alumiiniholkki oli ihan palasina.Samalla laittelen kaikki tukivarret uusiksi.
Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
jos sitä autoo meinaa pitää niin tätä mieltä olen minäkin, ite tein saman ja kumeihin ja soppaluihin meni +400, samalla vaivalla puhallutin ja maalautin koko kelkan, tarkistutan perän hammaskosketukset, vaihdan asd- ja perän öljyt, sekä stefat, puhalsin muuten just ton perän ja maalasin pohjiin, huomenna musta pinta ja sit pistään nippuun taka-akseli
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

nii ja tohon jokerin kyssäriin niin pultit vaan auki ja sit kun näät sen kelkan etummaiset kiinnityskohdat niin mieti vaihdatko vaan kumit vai korjaatko ne rungossa olevat kiinnityskohdat :?:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

siis mä vaihdan vaan ne puslat,en pidä tätä enää kauan,ja kysymyshän kuului että onko siellä jotkut mutterit jotka pyörii :?: kun just siltä se tuntui,ei lähteny yhtään löystymään vaikka kuinka pyörittelin,vai onko siellä vaan reijät joissa on kierteet pultille ja ruosteessa ja sen takia oli kokoajan jäykkä ruuvata :?:
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ei oo mutteria

EDIT: ONHAN SIELLÄ MUTTERI HITSATTUNA RUNKOON, ELI JOS EI MEINAA AUETA NIIN EI KAI VAAN SE MUTTERI OO RUOSTUNU IRTI, MIKS VAIHDAT JOS OOT HUKKAAMASSA TOTA AUTOO
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

WKW kirjoitti:Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
pysyyhän se kun se on pultin puolella, putsaa vaan sen kannan hyvin että saa ton avaimen naputeltua sinne perille
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

eli siis ei oo mutteriä,ok! niin arvelinkin,ja vaihdan ne sen takia kun katsastus mies sitä vaatii,leima on nyt siitä kiinni.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Easy Rider kirjoitti:Kelkan etupää roikuksiin ja kapulaa korin väliin, pullotunkilla painaa puslaa ylös samalla lämmittäen pesää pillillä niin että kumi alkaa sulahtaa. Pomppaa ulos liki itestään. Röpölaikalla putsaus ja silikonirasvaa tai em. Fairya väliin kun painaa uuden paikoilleen. Sipasu maalia lämmityskohtaan jos huolii.

Pakoputkea ja kardaania ym. joutuu ehkä löysäämään. Iskareita pitää varoa vääntämästä jos ei irrota niitä.

eikun tollai
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Timo N kirjoitti:
WKW kirjoitti:Ooteko huomanneet, että uusissa tukivarsissa onkin M12 ZXN-kanta perinteisen 19/17mm:n tilalla? Mitenkähän niistä saa pidettyä vasten ettei pyöri läpi, kun taas 20 vuoden päästä kun pitää vaihdella?
pysyyhän se kun se on pultin puolella, putsaa vaan sen kannan hyvin että saa ton avaimen naputeltua sinne perille
Otteko irrotelleet jarrukilvet kun ylimmäisiä tukivarsia vaihtaneet? Ei taida pultit muuten mahtua. ZXN-hylsy vaatii aikapaljon enemmän tilaa kun 19 mm listalenkki, vai onko ZXN:ää listatyyppisenä?
W124 250D -89
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Viesti Kirjoittaja p3h »

Jarrukilven irrottaminen avartaa näkymiä ja työtilaa huisisti

ja kannattaakin irrottaa:

pyörä - jarrusatula - jarrulevy - parkkijarrujen jouset + kengät - niiden vaijeri - ja sitte se ankkurilevy.

Ite en ois muuten saanu kotikonstein narinapuslaa ulos pehmosten 12mm kierretankojen, hylsyjen, putkenpätkien ja moskan kans...
Meni kaks päivää voimistellessa auton alla ja kolmantena irrotin.

Onko ZXN sama kuin TORX?? :D
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-

Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut

Sittemmin vaimoani - turhaan

Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

huomasin eilen, kun kävin tutkimassa kesän ajojen vaikutuksia takakelkan ja tukivarsien pusliin, että ne etummaisten takakelkan kumien alumiiniset "prikat" olivat kääntyneet aivan ylösalaisin kupille :? niihin pitää kai tehdä jostain 8 mm pellistä vahvikkeet... takakelkka pääsi siis pienellä kangotuksella liikkumaan melkein sentin ylös-alas suunnassa, kun sorkkarautaa hieman sovitti väliin.. ja toinen kallistuksen vakaajan koiranluu oli mennyt poikki, ihmettelinkin jo viimeiset 2 viikkoa, että mistä se kumma pauke välillä kuuluu, nyppäsin sen jämän pois ja pauke lakkasi :D muuten oli tukivarret ja puslat ihmeen hyvässä kuosissa vielä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://cgi.ebay.com/Tamper-XZN-12-Point ... 2871wt_906

Tuollaisella XZN-hylsyllä jossa on on tuo normaalin lenkkiavaimen otepinta voisi onnistua ilman jarrukilven irroitusta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Luikertelevaa menoa

Viesti Kirjoittaja p3h »

Nii. enhän mä sitä jarrukilpee muutaku löysasin jotta voi vetää viis senttii ulospäin ja pyöritellä...

Mureana tuntuu olevan mulkin takakelkan etukumit - vaihtoa vartoo kunhan ruoto ja ilmat sallii tuossa pihalla...
Luikertelevaa menoa nyt.

Jottei kävis elo tylsäks, (ku on tuumaset harventunu) on mutteri kokojen kans kikkailu saanu uutta potkua kun ovat HI-TECH kannat yleistyny, heh - heh.

Näyttää se XZN olevan 12-sakarainen tähti-torx.

Tuossa alla lisähämmennystä asiaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
http://en.wikipedia.org/wiki/Xzn#Triple_square
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-

Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut

Sittemmin vaimoani - turhaan

Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Re: w124 taka-akseli kysymys?

Viesti Kirjoittaja p3h »

Kuva

Kuva

http://www.aijaa.com/v.php?i=7180350.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=7180351.jpg

Sain vaihdettua just ennen lumia sekä narinat että takakelkan etu- ja takakumit.
Nyt se kulkee suoraan - siis rattikin sojottaa menosuuntaan ja koukeroajoa ei tuu ku pluikastellessa.

Oli viheliäisiä irrotella...

Kelkan ojanpuoleisen takakumin metallisielu oli säpäleinä ja toinenkin totaali viturallaan.

Paikalleen meni - plop, plop, plop - silikonirasvattuna kuin vanhaan merciidekseen...

Ajettu viisi vuotta ja satatuhatta kilsaa edellisestä vaihdosta. Ei paljon siis?
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-

Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut

Sittemmin vaimoani - turhaan

Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Vastaa Viestiin