Jälleen Mersun tomaatista..
Jälleen Mersun tomaatista..
Mistähän alkaisi etsimään syytä automaatin käytöksen seuraavanlaiselle vaihteluille: Laatikko toimii kuukausikaupalla ns. ' normaalisti '. Vaihdot luistaa aavistuksen, mutta muuten käytös hienoa niin kylmänä kuin kuumana. Tarkoitus yrittää hienosäätää vaihtoja hieman tiukemmiksi.
Mutta ongelmat alkaa ns. täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Esim pari päivää sitten noin 50 vauhdista kaasu pohjaan, laatikko vaihtaa hienosti >3 >2 ja sitten takaisin >3. Mutta tämän jälkeen vaihdot muuttuvat koviksi. Luisto vaihdoista katoaa kokonaan ja vaihteet kolahtelevat päälle ( kaikki vaihteet ).
Tilanne yleensä korjaantuu jonkin päivän kuluttua pikkuhiljaa, eli vaihdot alkavat sujua normaalisti. Mutta mistähän moinen voisi johtua ? Jostain säätimistä, letkuista, laatikosta itsestään ym. ym ?
Auto on -89 W124 300TD, ajettu 359tkm. Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten.
Mutta ongelmat alkaa ns. täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Esim pari päivää sitten noin 50 vauhdista kaasu pohjaan, laatikko vaihtaa hienosti >3 >2 ja sitten takaisin >3. Mutta tämän jälkeen vaihdot muuttuvat koviksi. Luisto vaihdoista katoaa kokonaan ja vaihteet kolahtelevat päälle ( kaikki vaihteet ).
Tilanne yleensä korjaantuu jonkin päivän kuluttua pikkuhiljaa, eli vaihdot alkavat sujua normaalisti. Mutta mistähän moinen voisi johtua ? Jostain säätimistä, letkuista, laatikosta itsestään ym. ym ?
Auto on -89 W124 300TD, ajettu 359tkm. Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten.
CLA 250e
Ei ole paha homma, kahdella kuusiokoloruuvilla ja sellaisella metalliliuskall kiinni. Hiukan ahdas vaan, ja sitten täytyy paineet säätää uusiksi.mviiri kirjoitti:Onko tuon alipainekellon vaihtaminen kuinka iso homma ja onnistuuko
kotikonstein ?
Kannattaa muuten karkeasäätää paineet kohdalleen laskemalla vanhasta kellosta montako kierrosta säätö kiertyy esim. vastapäivään, ja tämän perusteella säätää uusi kellä suurin piirtein samaan kohtaan.
Yleensä se rikkinäinen modulaattori taitaa sekoittaa vaihdot niin että ensin luistaa ja kesken vaihdo sitten käykin tosi kovaksi. Tai näin siis ainakin kaverin autosta, josta vika korjaantui kun vaihdoin siihen tuon alipainemodulaattorin.petska kirjoitti:Taitaa olla tuossa minun autossakin siinä jotain häikkää...
Kuinka tutulta tuo sitten kuulostaakin...
Samaan lopputulokseen olen omani kassa päätynyt. Aikaisemmin kyselin syytä laatikon epäkuranttiin toimintaan ja kuulostaa nyt siltä, että minunkin pitänee lähteä varaosakauppaa kyselemään tätä Koljan mainitsemaa modulaattoria.
Allekirjoittaneen vaunussa oireet esiintyvät erityisesti kylmänä. Neloselta kolmoselle vaihdattaessa kaasulla laatikko lyö kolmosen sisään siten että lippis roikkuu etuikkunalla (mersumiehellä tietty mersulippis, meneehän se mainoksena sekin....). Sama vaihto kepistä, ei mitään ongelmia.
Toinen oire on liikeelle lähdettäessä, eli laatikko tuntuu laiskalta ja vaikka liipaiset kaasun pohjaan ei takapyöriä saa kunnolla pyörimään tyhjää...haloo 300 DT, pitäis vissiin kuitenkin edesä vähän pyörähtää
??
Laatikossa on uudet öljyt, vaijeria on kiristetty ja paineita on nostettu, eli en keksi enää muuta vikaa kuin alipainepuoli. Kommentteja...?
Samaan lopputulokseen olen omani kassa päätynyt. Aikaisemmin kyselin syytä laatikon epäkuranttiin toimintaan ja kuulostaa nyt siltä, että minunkin pitänee lähteä varaosakauppaa kyselemään tätä Koljan mainitsemaa modulaattoria.
Allekirjoittaneen vaunussa oireet esiintyvät erityisesti kylmänä. Neloselta kolmoselle vaihdattaessa kaasulla laatikko lyö kolmosen sisään siten että lippis roikkuu etuikkunalla (mersumiehellä tietty mersulippis, meneehän se mainoksena sekin....). Sama vaihto kepistä, ei mitään ongelmia.
Toinen oire on liikeelle lähdettäessä, eli laatikko tuntuu laiskalta ja vaikka liipaiset kaasun pohjaan ei takapyöriä saa kunnolla pyörimään tyhjää...haloo 300 DT, pitäis vissiin kuitenkin edesä vähän pyörähtää

Laatikossa on uudet öljyt, vaijeria on kiristetty ja paineita on nostettu, eli en keksi enää muuta vikaa kuin alipainepuoli. Kommentteja...?
Se on siinä....
300 D Turbo
300 D Turbo
Jos se tuntuu nykivän, niin kannattaisi varmaankin laskea niitä paineita. Laatikko alkaa myös nykiä jos moottorissa ei ole kaikki hevosvoimat tallella. Esimerkiksi säädöt pielessä. Laatikko siis luulee että sen läpi menee enemmänkin vääntöä ja vaihtaa sen mukaisesti. Seurauksena mukavat nykäisyt vaihdoissa.
Ei osia kannata vaihtaa summassa. Ensin kannattaa tarkistaa sen pumpun kupeesssa olevan alipainesäätimen toiminta. Eli laatikkoon menevään alipaineputkeen vaikka equusin tai jokin muu alipaine/ahtopainemittari, tai vastaava. Mittari sisälle ja koeajolle. Kun kaasuun ei kosketa pitäis alipainetta olla yli puolikiloa, itselläni jotain 0,6 baria. Tämä on tärkeää että vaihdot ovat pehmeitä kevyellä kaasulla. Paineen tulee laskea ihan sitä mukaan kun kaasua painetaan syvenmälle ja kaasu pohjassa pitäisi olla suunnilleen nolla. Kaikkein tärkeintä tuon säätimen toiminnassa on juuri tuon alipaineen vaihteluvälin suuruus. Itse laatikon paineiden säätö suoritetaan vaihteistosta. Vaihteiston kupeessa olevalla säädöllä säädetään juuri sitä jämäkkyyttä. Se pitää minusta säätää juuri niin että vaihdot tapahtuvat kaasupohjassa juuri oikein, eli ei nykäise, muttei luistakaan. Tuohon säätöön kannattaa koskea vasta kun alipainepuoli on tarkistettu ja säädetty.
Ei osia kannata vaihtaa summassa. Ensin kannattaa tarkistaa sen pumpun kupeesssa olevan alipainesäätimen toiminta. Eli laatikkoon menevään alipaineputkeen vaikka equusin tai jokin muu alipaine/ahtopainemittari, tai vastaava. Mittari sisälle ja koeajolle. Kun kaasuun ei kosketa pitäis alipainetta olla yli puolikiloa, itselläni jotain 0,6 baria. Tämä on tärkeää että vaihdot ovat pehmeitä kevyellä kaasulla. Paineen tulee laskea ihan sitä mukaan kun kaasua painetaan syvenmälle ja kaasu pohjassa pitäisi olla suunnilleen nolla. Kaikkein tärkeintä tuon säätimen toiminnassa on juuri tuon alipaineen vaihteluvälin suuruus. Itse laatikon paineiden säätö suoritetaan vaihteistosta. Vaihteiston kupeessa olevalla säädöllä säädetään juuri sitä jämäkkyyttä. Se pitää minusta säätää juuri niin että vaihdot tapahtuvat kaasupohjassa juuri oikein, eli ei nykäise, muttei luistakaan. Tuohon säätöön kannattaa koskea vasta kun alipainepuoli on tarkistettu ja säädetty.
Mulla oli samaa vikaa ja tutkin ja tutkin.... Hämmästykseni löysin letkusta "kuristimen" Mikä oli tukossa!
Ja se sijaisi ruiskupumpulle menevässä letkussa missä on sininen muovirengas letkun päällä.
Sen puhdistus auttoi ainakin minun ongelmiin. Ja löysin vian vahingossa kun imuttelin letkuja ja huomasin,että oli tukossa. Nyt toimii taas moitteettomasti.
Ja se sijaisi ruiskupumpulle menevässä letkussa missä on sininen muovirengas letkun päällä.
Sen puhdistus auttoi ainakin minun ongelmiin. Ja löysin vian vahingossa kun imuttelin letkuja ja huomasin,että oli tukossa. Nyt toimii taas moitteettomasti.

Hyvät on perät.......
Auti