Jälleen Mersun tomaatista..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Jälleen Mersun tomaatista..

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Mistähän alkaisi etsimään syytä automaatin käytöksen seuraavanlaiselle vaihteluille: Laatikko toimii kuukausikaupalla ns. ' normaalisti '. Vaihdot luistaa aavistuksen, mutta muuten käytös hienoa niin kylmänä kuin kuumana. Tarkoitus yrittää hienosäätää vaihtoja hieman tiukemmiksi.

Mutta ongelmat alkaa ns. täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Esim pari päivää sitten noin 50 vauhdista kaasu pohjaan, laatikko vaihtaa hienosti >3 >2 ja sitten takaisin >3. Mutta tämän jälkeen vaihdot muuttuvat koviksi. Luisto vaihdoista katoaa kokonaan ja vaihteet kolahtelevat päälle ( kaikki vaihteet ).

Tilanne yleensä korjaantuu jonkin päivän kuluttua pikkuhiljaa, eli vaihdot alkavat sujua normaalisti. Mutta mistähän moinen voisi johtua ? Jostain säätimistä, letkuista, laatikosta itsestään ym. ym ?

Auto on -89 W124 300TD, ajettu 359tkm. Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten.
CLA 250e
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ihan kuin alipaineet katoaisivat? Katso ettei ole imuvuotoja missään alipaineletkuissa.
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Minkälainen tuo alipainesysteemi on, eli mitä letkuja pitäisi tarkastamaan ?
Onko paras lähteä vaihdelaatikon päästä vai miten.

Muuten kaikki vaihdot tapahtuvat oikeaan aikaan eikä mitään muutakaan ongelmaa ole, eli alipaineet varmaan on olemassa, mutta eivät pääse laatikolle saakka.
CLA 250e
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vaikuttaisi, että pumpun kupeessa oleva alipainesäädin takertelee. Alipaineet eivät palaudu kovan kiihdytyksen jälkeen. Suosittelisin tarkistamaan alipainemittarilla, millaiset alipaineet vaihteistoon menee ajon aikana.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ja jos alipaineet on ok vaihda vaihdelaatikon päässä oleva alipainekello ensimmäisenä.
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Onko tuon alipainekellon vaihtaminen kuinka iso homma ja onnistuuko
kotikonstein ?
CLA 250e
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mviiri kirjoitti:Onko tuon alipainekellon vaihtaminen kuinka iso homma ja onnistuuko
kotikonstein ?
Ei ole paha homma, kahdella kuusiokoloruuvilla ja sellaisella metalliliuskall kiinni. Hiukan ahdas vaan, ja sitten täytyy paineet säätää uusiksi.

Kannattaa muuten karkeasäätää paineet kohdalleen laskemalla vanhasta kellosta montako kierrosta säätö kiertyy esim. vastapäivään, ja tämän perusteella säätää uusi kellä suurin piirtein samaan kohtaan.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Onko tuo alipaine kello kuinka kallis?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

petska kirjoitti:Onko tuo alipaine kello kuinka kallis?
Taisi olla jossain 50 €:n paikkeilla.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Taitaa olla tuossa minun autossakin siinä jotain häikkää...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

petska kirjoitti:Taitaa olla tuossa minun autossakin siinä jotain häikkää...
Yleensä se rikkinäinen modulaattori taitaa sekoittaa vaihdot niin että ensin luistaa ja kesken vaihdo sitten käykin tosi kovaksi. Tai näin siis ainakin kaverin autosta, josta vika korjaantui kun vaihdoin siihen tuon alipainemodulaattorin.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Kuinka tutulta tuo sitten kuulostaakin...

Samaan lopputulokseen olen omani kassa päätynyt. Aikaisemmin kyselin syytä laatikon epäkuranttiin toimintaan ja kuulostaa nyt siltä, että minunkin pitänee lähteä varaosakauppaa kyselemään tätä Koljan mainitsemaa modulaattoria.

Allekirjoittaneen vaunussa oireet esiintyvät erityisesti kylmänä. Neloselta kolmoselle vaihdattaessa kaasulla laatikko lyö kolmosen sisään siten että lippis roikkuu etuikkunalla (mersumiehellä tietty mersulippis, meneehän se mainoksena sekin....). Sama vaihto kepistä, ei mitään ongelmia.

Toinen oire on liikeelle lähdettäessä, eli laatikko tuntuu laiskalta ja vaikka liipaiset kaasun pohjaan ei takapyöriä saa kunnolla pyörimään tyhjää...haloo 300 DT, pitäis vissiin kuitenkin edesä vähän pyörähtää :oops: ??

Laatikossa on uudet öljyt, vaijeria on kiristetty ja paineita on nostettu, eli en keksi enää muuta vikaa kuin alipainepuoli. Kommentteja...?
Se on siinä....
300 D Turbo
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos se tuntuu nykivän, niin kannattaisi varmaankin laskea niitä paineita. Laatikko alkaa myös nykiä jos moottorissa ei ole kaikki hevosvoimat tallella. Esimerkiksi säädöt pielessä. Laatikko siis luulee että sen läpi menee enemmänkin vääntöä ja vaihtaa sen mukaisesti. Seurauksena mukavat nykäisyt vaihdoissa.

Ei osia kannata vaihtaa summassa. Ensin kannattaa tarkistaa sen pumpun kupeesssa olevan alipainesäätimen toiminta. Eli laatikkoon menevään alipaineputkeen vaikka equusin tai jokin muu alipaine/ahtopainemittari, tai vastaava. Mittari sisälle ja koeajolle. Kun kaasuun ei kosketa pitäis alipainetta olla yli puolikiloa, itselläni jotain 0,6 baria. Tämä on tärkeää että vaihdot ovat pehmeitä kevyellä kaasulla. Paineen tulee laskea ihan sitä mukaan kun kaasua painetaan syvenmälle ja kaasu pohjassa pitäisi olla suunnilleen nolla. Kaikkein tärkeintä tuon säätimen toiminnassa on juuri tuon alipaineen vaihteluvälin suuruus. Itse laatikon paineiden säätö suoritetaan vaihteistosta. Vaihteiston kupeessa olevalla säädöllä säädetään juuri sitä jämäkkyyttä. Se pitää minusta säätää juuri niin että vaihdot tapahtuvat kaasupohjassa juuri oikein, eli ei nykäise, muttei luistakaan. Tuohon säätöön kannattaa koskea vasta kun alipainepuoli on tarkistettu ja säädetty.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Mulla oli samaa vikaa ja tutkin ja tutkin.... Hämmästykseni löysin letkusta "kuristimen" Mikä oli tukossa!
Ja se sijaisi ruiskupumpulle menevässä letkussa missä on sininen muovirengas letkun päällä.

Sen puhdistus auttoi ainakin minun ongelmiin. Ja löysin vian vahingossa kun imuttelin letkuja ja huomasin,että oli tukossa. Nyt toimii taas moitteettomasti.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Vastaa Viestiin