Mikä ihmeen 98E+?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Mikä ihmeen 98E+?

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Vankkumattomana Jetin asiakkaana erehdyin Mellilän Seolle (vai mikäsenytolikaan) ja suurempia katselematta täräytin 98:a tankkiin. Lopeteltuani toimenpidettä havaitsin tekstin, jossa kerrottiin aineen olevan vihreää 98E+:aa, lisäaineistettua lientä, joka oli tullut punaisen 99+:an tilalle.

Liekö tuosta vaaraa, vaikka onkin lisäaineistettua? Ainakin satunnainen venttiilien naputus muuttui vieläkin satunnaisemmaksi. Eli kannattaako vallan vaihtaa moiseen lillinkiin vai onko pitemmän päälle negatiivisia vaikutuksia koneelle. Vai riittääkö tankillinen silloin tällöin pitämään koneen iskussa?
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No itse olen aina ottanut siitä K:lan katsastuskonttorin Seolta 98+ -lientä. Ihan tarkkaan ei ole tiedossa, notta mitä kemiallisia parannuksia siinä on tavalliseen ysikasiin verrattuna, mutta eroa on käynnissä ja jopa pikkuisen pirteydessäkin. Lieneekö sitten bensalla osuutta, mutta nämä M103:lle tyypilliset nikottelut eivät ole omaa kiesiä vaivanneet sen jälkeen kun aloin tuota bensaa käyttää reilun vuosi sitten. Tuolloin taisin forumillekin ainetta kehua, vaikutelma oli että plussabensa antoi kirnulle jopa pienet "Red Bullit" :lol:
Eli eipä mitään haittaa ole ollut pitkäaikaiskäytössäkään ja kun hovitrulli laittoi ne venakumit, niin sanoi paikkojen olevan sangen puhtaat ja karstattomat.
Eli hyvää on litku ainakin oman kokemuksen mukaan ollut.
Ja haittaa siitä tuskin on sitäkään taustaa vasten, että omassa katittomassa koneessa saa käyttää myös ehtaa 99-laatua.

PS. edit: Ja säätökiekko konetilasta on tietty S-asennossa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Kiekko on tietty S(upermahtavatehokkuushetikäytössä) asennossa.
No pirukas, tästähän täytyy plussan perässä siirtyä Jetiltä pois. Olen kyllä isoon ääneen pienessä piirissä ilmoittanut, että plussien perässä en höntyile.

Olen muutamia kertoja yrittänyt siitä kats.aseman pisteeltä, mutta on kieltäytynyt hyväksymästä korttiani, mokoma peltilaatikko. (Liekkö sitten suunnattu vain rahamiehille = ainakin siis Kaapo). On meinaan vaikeampi saada mittarilta luottopäätöstä, kuin tätänykyä pankista!
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Seon 98+ on juuri tarkoitettu autoille jotka tarvitsisivat sitä paljon puhuttua lyijyä.Siihen on lisätty korvaavia lisäaineita.Kyseisen bensiiniaseman polttoaine laadut ovat 95E,98E ja 98+.Elikkä se taitaa olla juuri sitä oikeaa eliksiiriä teidän hienoille limusiinilöille.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

petri.n kirjoitti:Seon 98+ on juuri tarkoitettu autoille jotka tarvitsisivat sitä paljon puhuttua lyijyä.
Niin, tiedä häntä tarvitsevatko nämä moottorit varsinaisesti lyijyä, bensaluukussa on oktaanisuositus, oliko sitten 99, lyijylliselle mutta toisaalta tarrassa lukee myös "auch bleifrei" ilman mitään lisäaineistusohjetta.
Näin muodoin kaikenlaisen lyijyttömän käyttö sallitaan. Toista ovat vanhemmat koneet, joiden bensan sekaan on lisättävä erikseen saatavaa litkua.
Tätä tuli käytettyä 83-mallisessa Talbotissa, jonka käyntiäänestä ei tosin voinut päätellä, oliko venakoneisto vaille lyijyä eli ei. Oikeastaan moottorin käynnistä ei muutenkaan voinut päätellä edes sitä, oliko se ehjä vaiko hajalla :shock:
Mutta niin tai näin, enpä silti tankkaa muuta kuin 98+ bensaa, jos pakko ei ole. Eilen oli ja nyt on tonkassa taas tavallista 98-laatua, mutta ei ainakaan 100 km ajon perusteella mitään ihmettä ole ilmennyt - kuten ei pitäisikään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin