ilmausruuvin katkeaminen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

ilmausruuvin katkeaminen...

Viesti Kirjoittaja mikipp »

auto on w202 250td.
katkesipa tänään ilmausruuvi, kun vaihdoin jarruletkut ja putsasin männät.
kokeiltiin irroittaa sitä sit siinä iskemällä pikkuräikän tähtipää sinne.
no sekin katkesi sinne sisään.

ei kyllä vuoda sieltä nestettä ulos mutta nyt sit olis se ongelma et miten ne jarrut voidaan ilmata nyt???

antakaapa jottain vinkkejä.
jarrut toimii aika huonosti ja niitä saa pumppailla aika reippaasti.
kokeiltiin niin että pumpattiin muutaman kerran ja sit pikkasen letkua auki satulasta ja sit taas kiinni. Tehtiin joku 10kertaa näin mut ei auttanut?
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Reikää siihen kantaan ja vastakierretapilla (kunnollisella) jämät irti.

Puikolla hitsaa pultin siihen jämään kiinni, odottaa että jäähtyy ja kääntää auki.

Poraa tylysti sen pois ja tekee kierteet seuraavaan kokoon. Tässä pitää muistaa tehdä hyvällä terällä kartiokin sinne pohjalle.

Tai sitten ostaa uudet satulat.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

kaikista helpoin olis toi uus satula.
hitsaaminen ei varmaankaan onnistu ko toi satula on sellasta metalliseosta mikä on aika haperon olosta.

toi vasta kierre saattas onnistuu??
niin ja ne kierteiden tekemiset vois suosiolla unohtaa. ainakaan ei meikäläisen taidot riitä siihen...ku aina onnistun katkaseen ne tapit!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kylläkai sen saa ilmattua mutta irtaallaan kääntele sitä sellaiseen asentoon että ilma nousisi ylös päin.
Ehkä saisi myös niin että irtaallaan ilman paloja painele mäntiä ulos päin ja sitten letku irti niin että molemmista olis paras asenti painettaessa männät sisään että ilma tulisi ylintä reittiä ulos ja jäljelle jäisi ilmatonta nestettä.Tarpeeksi monta kertaa vaan niin onnistuu.
Se toinen mäntä on ongelma eli se ekaksi ja missä kanavisto kulkee niin se kohti taivasta kun painat männän sisään ja toinen sitten letkun kohta lopuksi ylös ja mäntä sisään .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Ihan vaan vastaisuuden varalle pikku vinkki; Jos ilmausruuvi jumii, ei kannata vääntää sitä poikki, vaan kaasupillillä terävä liekki ja raakasti lämpöö siihen ruuviin ja sen juureen. Kannattaa varoa polttamasta koko autoa. Sitten annetaan vähän jäähtyä, ettei punota enää ja irtoaa helposti. Ainakin näin on itselläni useamman kerran käynyt.

Ei sitä ruuvia tietenkään sulattaa voi, vähän silleen maltilla.

Ja jos nyt yrität sitä vanhaa satulaa vielä pelastaa, lämpöä vaan siihen ruuvinkantaan ensin. Sitten voi olla toiveita.

Varotoimena kannattaa ensin varata jotain märkää rasua siihen viereen, että voi sammutella, kun jotain rasvaa tai muuta leimahtavaa noihin aina tahtoo kertyä. Hiilidioksidipullo viereen, jos löytyy.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaikillahan on kotona kaasupilli :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
sammy.razer
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:18
Paikkakunta: nummela

Viesti Kirjoittaja sammy.razer »

onnistuu toi lämmittäminen pienemmillä esim. kaasukolveilla.. tietty vähän hitaampaa..
ei oo hoppu hyväx
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja umppo »

Jos on oikein romanttiset fiilikset niin kynttiläkin on ihan toimiva peli.
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

umppo kirjoitti:Jos on oikein romanttiset fiilikset niin kynttiläkin on ihan toimiva peli.
EI VI**U...vähän repesin täällä eli nykynuorison tyylillä REPS!!!

joo sit asiaan...ei ollu mitään laitetta millä lämmittää.
pitää varmaan ostaa se uus satula ja ilmailla sit.
tossahan on toi takajarru ja ristissä oleva etujarru samassa piirissä niin,voiko sen sit ilmata ton etujarrun kautta???
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Jos ei lähde nuilla kerrotuilla hommilla irti, niin suosiolla uusi satula, taitavat sanoa katastuksellakin asiasta jos huomaavat :?:

Ja jos ei itsellä ole kokemusta / taitoa / vehkeitä kyseisiin hommiin, niin eivätköhän autokorjaamoillakin nuita tee. sitten, että mikä tulee halvimmaksi, taitaa olla uusi / kunnostettu satula, jos eivät helpolla korjaamolla saa vanhaa irti :roll:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

no jos mätänetis myydään satulaa 69,90 sis. pantin jos tuot vanhan korjauskelpoisen satulan sinne niin veikkaan et ei kannata alakaa korjaamolle kuskaan.
kyseleinhän mä jo täältäkin että kuka möis ja vastauksiakin tuli. olishan tuo tärkee nyt saaha kuntoon.
pitänee tyytyä tohon satulan ostoon.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saa olla vähän pirun romanttinen tyyppi jos sen saa yhtään punastumaan kynttilällä tai bilteman kaasutohottimella...helpommin immen saa punaseksi kun sen nipan, se on kova luu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

veskola kirjoitti:Kaikillahan on kotona kaasupilli :roll:
Jos vuori ei tule Muhammedin luo niin Muhammed menee vuoren luo.

Eli lukkopihdeillä puristaa jarruputki tukkoon, satula irti ja kaasupillin luo. :wink:

Kaikillahan on tuttavapiirissä yksi Pelle Peloton. Jos saat 10 minuutissa ilmausruuvin irti ja vaihdettua, tulee tuntipalkaksi noin 420€.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

joskus pillien puuttees on lämmitetty hitsaamalla siihe ruuviin tai sitten ihan viereen ite satulaan. vähä huonoo hommaa mutta joskus toiminu ku ei muutakaa oo ollu..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

veskola kirjoitti:Saa olla vähän pirun romanttinen tyyppi jos sen saa yhtään punastumaan kynttilällä tai bilteman kaasutohottimella...helpommin immen saa punaseksi kun sen nipan, se on kova luu.
jos ois kahvia juonu ois nyt näyttö siivottava :lol: :lol: :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu tuota hitsaushommaa itse suosin aika usein, sillä on saanut tapit punottamaan kotonakin.

Meiltä on vaan harmittavan pitkä matka esimerkiksi tuonne Loimaan PellePelottomalle, että mieluummin sitä ensin katkoo sen nipan ja käy sitten hakemassa ne uudet satulat. Tuolleenkin on meinaan tapahtunut oikeassa elämässä yksi sunnuntai :lol:

...jaa oliskohan tuossa naapurin huoltoasemalla pilli, pitänee kysyä. Niillä menee kyllä hermot aina kun mulla on "projekti" tietyssä mallissa, kän sunnuntaisin kyselemässä ties mitä o-renkaita, ja onhan niitä kyllä löytynyt.

Semmonen pienoispillisarja oli jossain myynnissä, sekin auttaisi tämmöstä kotinikkaria kovasti. Semmoset jotkut kilon kaasupullot siinä ja ne kait pystyi täyttämäänkin jotenkin..ehkä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

satuttiin hommaamaan tuommoset pikkupillit... ei niillä tehny mitään, ainakaan kys, valmistajalta tulleella. ei saanut "kunnon" liekkiä aikaiseksi millään, ja useampi henkilö kokeili.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Nozzz kirjoitti:satuttiin hommaamaan tuommoset pikkupillit... ei niillä tehny mitään, ainakaan kys, valmistajalta tulleella. ei saanut "kunnon" liekkiä aikaiseksi millään, ja useampi henkilö kokeili.
olihan pullot täysin pystyasennossa kun sytytitte liekkiä, ettei pulloista tupannu tullee nesteenä hönkä pihalle :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

jep, täysin pystyasennossa. Kaverikin yritti saada toimimaan, ja on metallipuolen käynyt/käy parasta aikaa sitä loppuun, ei onnistunut,

Liekkö sattunut vain maanantai versio :?: :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Nozzz kirjoitti:jep, täysin pystyasennossa. Kaverikin yritti saada toimimaan, ja on metallipuolen käynyt/käy parasta aikaa sitä loppuun, ei onnistunut,

Liekkö sattunut vain maanantai versio :?: :lol:
onkos pullojen päissä mitään säätöventtiilejä jos letkun paine liian korkea ja sen tautta ei liekki oikein pala taikka sitten aivan liian matala paine :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistä pullosarjasta Nozz juttelee ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Hitsaamalla on useimmiten lähteny katkenneet ruuvit. Jos tynkä on kovin lyhyt tai kuopalla, niin kannattaa hitsata ensin tavallinen prikka, ja sitten siihen mutteri tms josta pystyy kiertämään auki.
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Kuva

Tämmösestä. jos tuo nyt näkyypi :oops:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

päädyin ostaan uuden satulan.
laitoin tänään paikalleen ja nyt toimii...eipä ollu tollasii jarruja ennen tota korjaamistakaan.
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

nyt on leimaa taas se vuosi.
umpion pohja oli irti niin siks ei saanut sitä valoakaan suunnattua, jotenka tekasin sinne puukiilan jolla törkkäsin sen lampun oikeeseen korkoon.
katsastusmieskin sano että hyvin on suunnattu.
Vastaa Viestiin