6mm elementit kunniaan
kyllä se se on käsitääkseni.

Mä oon iha 100% varma että markkinoita olis tässä diesel-viritysasiassakin suomen ammattimiehille 100x määrä maailmalla, jos sitä osattais markkinoida oikein, eli siellä missä potentiaalinen asiaan vihkiytymätön asiakas on.
no jos vaikka sais lisää asiakkaita? tottakai pitää työstä maksaa asianmukainen palkka. Mutta mua ei ainakaa kiinnosta ostaa palvelua tai tavaraa jota ei edes yritetä markkinoida. Ja millä sen edes ostaa kun ei sitä tavallinen pulliainen ikinä mistää löydä vaikka sellaisen haluaisikin.Stonehead kirjoitti:kyllä se "keksijä" on oikeutettu saamaan työllensä palkkaa...!! jos sillä pitääs elää nii miks esitellä sen kummemin?? kun homman on saanu toimimhan

Mä oon iha 100% varma että markkinoita olis tässä diesel-viritysasiassakin suomen ammattimiehille 100x määrä maailmalla, jos sitä osattais markkinoida oikein, eli siellä missä potentiaalinen asiaan vihkiytymätön asiakas on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
On toi kaveri joku tekijä ruottissa, tässä vetelee skoda pickupilla omalla pumpullaan jo vuonna 2002:
http://www.youtube.com/watch?v=wlGTAgEs_hc
http://www.youtube.com/watch?v=ixCXtztoTXs
Hassu peli toi sen pickupi
http://www.youtube.com/watch?v=wlGTAgEs_hc
http://www.youtube.com/watch?v=ixCXtztoTXs
Hassu peli toi sen pickupi

w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Jaa, tuo tyyppi. Tuohan tais olla esi-superiteholuokkaa jo tuolloinJTY kirjoitti:On toi kaveri joku tekijä ruottissa, tässä vetelee skoda pickupilla omalla pumpullaan jo vuonna 2002:


Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
XUX63 kirjoitti: Jaa, tuo tyyppi.

No tässä muutama linkki jossa on dieselmekin videoita ja kotisivu.
http://www.youtube.com/user/dieselmeken
http://www.dieselmeken.se/index.php?opt ... &Itemid=87
A170cdi-00 1999-
Näkyy olevan vieläkin skodan sivut pystössä.XUX63 kirjoitti:Jaa, tuo tyyppi. Tuohan tais olla esi-superiteholuokkaa jo tuolloinJTY kirjoitti:On toi kaveri joku tekijä ruottissa, tässä vetelee skoda pickupilla omalla pumpullaan jo vuonna 2002:Tais olla omat sivutkin mutten nyt jaksanut googletella onko enään
http://www.skodapg.se/
Elmia messut on kohta tulossa, mitäs jos sinne sais pari oikeeta siistiä suomalaista superia esille
http://www.custommotorshow.se/

http://www.custommotorshow.se/
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Eivätkä vie vielä muutenkuin viihteen osalta.JTY kirjoitti:Taas ne ruottalaiset vie meitä!
Sergey kirjoitti:toi o se suomalaisten ja ruottalaisten ero. ruottalaiset näyttää miten homma tapahtuu julkisesti ja suomessa se o salatiedettä
tämmöisen viihdearvo on kova vaikka esim. minä en tajua koko hommasta yhtää mitää.
Nimenomaan viihdearvoa.
Useimille on ihan sama mitä pumppua siinä pyöritetään sillä ei siitä silti tajuta sen enämpää.
Sitä paitsi tuossakaan ei näytetä mitään "salatiedettä" eli mitä pumpulle on tehty, vain tulos.
Tuossa videossa näkyy että syöttömäärä on sama viiteen tuhanteen asti, vetoja siis(n-2500 näytöllä).Jani R-K kirjoitti: mynä taitaa ilmoittaa rusikutusmäärät huomattavasti isoimmilta kierroksilta veikkaisin jotain luokkaa 2500. (eli 5000 koneelta).
Stonehead kirjoitti:no mikä ongelma on ostaa pumppu kotimaasta kun se todistettavasti toimii ja on autojen penkitys papereita/videoita ollut näytillä jo moneen kertaan.
Ei varmaankaan kyse ole siitä, vain siitä että ruotsalaiset eivät vielä pysty samaan joten näyttävät missä mennään tällä hetkellä.laineracing kirjoitti:no se että ruottalaasekki o saanu ees vähä vakioo paremman tehtyä. ja viel viteoo nettiii![]()
//Dieselmeken kehuu kumminkin itseänsä ruotsin parhaaksi dieselmekaanikoksi.

Miten nuo pumput sitten toimii autossa on eri asia.
Pätevä mies tuntuu olevan mutta onko hänen tekemät pumput yhtä hyviä kuin suomalaisten kuten PPD:n ja Mynän siitä en ole vielä saanut selvää.
Jotenkin saanut sen kuvan että vähättelee suomen pumppuja "hyviksi muttei mitenkään erikoisia". Oiskohan viitettä kateuteen.
Kumminki tuo videossa esitelty pumppu menee yhden ruotsin mersu forumilaisen autoon joten aikanaan voi kuulla komenteja miten toimii. Tietääkseni hänellä on tai on ollut mynä pumppu jossakin toisessa moottorissa.//
Muutin yhden sanan arvaa mikä.jönni kirjoitti:toihan just tota perus ruottalais juttua että ku joku SUOMI poika keksii pitkän funtsailun suunnittelun tuloksena pyörän uuestaan ni sit on koko kaikki sekasin että miten ihmeessä tommonen on lainkaan mahdollista!![]()
Tuo kuvaa hyvin mitä ruotsin forumeilla keskustellaan ja mitenhän mekin pystytäis siihen ite.
napa kirjoitti:suomessahan homma on aina mennyt niin, että jos jotain "keksii" tai tietää, niin ei vahingossakaan sanota sitä muille tai anneta ainakaan vinkkiä... ruotsissa ja muissa sivistyneimmissä maissa taas ainakin autoharrastajat tuntuu jakavan tietoa paljoa avokätisemmin...
Koskee osaa asioista ja henkilöitä.Mika.T kirjoitti:Juu..
Suomesa nuo virittelyt/ vahvistelut on niin "top secret" ettei toista.
Ei vaan kukaan pääse matkimaan...
Tuo ruotsalaisten foorumi vastine on monesti hyvin laimea mutta johtuuko se forumista tai muusta se on sitten eri asia.
Ei siitä tavallinen "virittäjä" hyödy mitään että tuodaan julki kaikki pumppujen salat vaan muut pumppupajat.
Vai onko jokaisella viritteliällä om pumppupenkki ja muut vehkeet kotona.

En sitä paitsi usko että pumput tehtäis "halvemmalla" ruotsissa. Kaveri kauppa on sitten asia erikseen.
Stonehead kirjoitti:kyllä se "keksijä" on oikeutettu saamaan työllensä palkkaa...!! jos sillä pitääs elää nii miks esitellä sen kummemin?? kun homman on saanu toimimhan
Miksi markkinoida kun puskaradio tuo tarpeeksi asiakkaita.Sergey kirjoitti:no jos vaikka sais lisää asiakkaita? tottakai pitää työstä maksaa asianmukainen palkka. Mutta mua ei ainakaa kiinnosta ostaa palvelua tai tavaraa jota ei edes yritetä markkinoida. Ja millä sen edes ostaa kun ei sitä tavallinen pulliainen ikinä mistää löydä vaikka sellaisen haluaisikin.
Mä oon iha 100% varma että markkinoita olis tässä diesel-viritysasiassakin suomen ammattimiehille 100x määrä maailmalla, jos sitä osattais markkinoida oikein, eli siellä missä potentiaalinen asiaan vihkiytymätön asiakas on.
Luulen että esim. Mynällä on aivan tarpeeks töitä ruuhkaksi asti
joten lisä markinointi ois vain haitaksi sillä asiakaat tympityisivät kun eivät saa palvelua ja vielä heti.

Ps. muokkasin/lisäsin oman kommentin dieselmekistä ja kirjoitus virheitä
Viimeksi muokannut Turbocompound, Ma 18.10.2010 16:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
A170cdi-00 1999-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Ilman provosointia (tai mitän pahaa muita tekijöitä kohtaan), olisikohan kenties yksinertasesti sen takia että niin monta tekijää on jotka oikeesti tekee huippu tavaraaSergey kirjoitti:niin, puskaradiossa käytännössä pyörii YKSI nimi, miksi ei 10?

Ymmärsiköhän kukaan mitä yritin sanoa


Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Kannattaako spesiaalitietoa jakaa kilpailijoille?Sergey kirjoitti:niin, puskaradiossa käytännössä pyörii YKSI nimi, miksi ei 10? mitäs sitä turhaa tekemää enempää ku mitä itelle työtä riittää. Mutta miksi tyytyä leipään kun voi saaha voita ja jopa makkaraa leivän päälle?
Kannattaako töitä yrittää saada enempää kuin mihin ITSE on tyytyväinen?
Asiasta kolmanteen, minkäslaista ohjausta tuommonen Väyrysen mekaaninen ruiskutuspumppu (E300DT/1999) saa tietokoneelta, onko kukaan perehtynyt ?
Millä tuommosia ohjataan kun ne on pumppupenkissä kiinni vai ohjataanko millään ?
Millä tuommosia ohjataan kun ne on pumppupenkissä kiinni vai ohjataanko millään ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ohjelmassa:veskola kirjoitti:Asiasta kolmanteen, minkäslaista ohjausta tuommonen Väyrysen mekaaninen ruiskutuspumppu (E300DT/1999) saa tietokoneelta, onko kukaan perehtynyt ?
Millä tuommosia ohjataan kun ne on pumppupenkissä kiinni vai ohjataanko millään ?
Kartan toinen akseli on syöttömäärä.
Toisella akselilla kierrokset.
Kartan arvo on pumpun (paluu)jännite, jolla syöttö toteutuu ko. kierroksilla.
0V = nolla milliä.
5V = täysi syöttö.
Eli tyhjäkäynnillä, pienet kierrokset, pieni syöttö = vähän voltteja.
Kierrosten ja kuormituksen lisääntyessä jännitekkin kasvaa samassa suhteessa.
Kartan nimi on yllätys yllätys pumpun jännitekartta...
Ohjelmassa on tieten max ja min rajat volteille, mutta periaattena noin.
Hjuuvin yksinkertaista, tässä kohden.
Saada se syöttömäärä toteutumaan ilman jännitekartan huijaamista, on se vaikeus.
Tuossa eemelin ohjelmassa on jo niitä mersun omituisia juttuja, jotka ei helpota ollenkaan sitä todellisen syöttömäärän näkyville saamista vaikapa staarin näyttöön.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Eli kun tuota yritän käsittää niin voidaanko ajatella, että tietyllä hetkellä ohjalma haluaa syöttöä vaikkapa 50<yksikköä>. Sitten se alkaa painamaan jotain (millä? alipainekellolla jotain tankoa vai sähköllä pumpun persiistä, mimmosella sähköllä, PWM:llä ?) kunnes pumpulta takaisin tuleva jännite vastaa tuota 50<yksikön> syöttöä sen kartan mukaan.
Se mitä tässä hahmottelen nyt on DIY syötönohjain eli pikkunen simppeli tietokone, joka käyttää tuommosta "sähkörivipumppua". Mitään muuta sen ei tarvitse oikeastaan tehdä kuin tarkkailla ahtopainetta ja rajoittaa syöttöä ennen ahdon nousemista.
Ilmeisesti tarvitaan ns. sähköinen kaasupoljin, mutta sehän on vain potikka vaijerin päässä.
joo, kuulostaa perin turvalliselta taas kerran 
Se mitä tässä hahmottelen nyt on DIY syötönohjain eli pikkunen simppeli tietokone, joka käyttää tuommosta "sähkörivipumppua". Mitään muuta sen ei tarvitse oikeastaan tehdä kuin tarkkailla ahtopainetta ja rajoittaa syöttöä ennen ahdon nousemista.
Ilmeisesti tarvitaan ns. sähköinen kaasupoljin, mutta sehän on vain potikka vaijerin päässä.


Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Eiköhän se ero täysin mekaaniseen pumppuun ole vaan siinä osassa, joka kiertää niitä mäntiä.
En tiedä.
Juju ohjelmassa on siinä, että 50milliä toteutuu juuri samana tonnista kuuteen tonniin, kun sitä ohjelmalla "paimennetaan".
Käytännössä ohjausjännite kierrosten edetessä pikkuisen tipahtaa, jos syöttömäärää pidetään samana, johtuen ilmeisesti ihan vaan pumpun mekaanisista ominaisuuksista, nopeammalla männän syläyksellä kierroksilla riittää pikkuisen pienempikin liike.
Korjaus on pieni.
Jos ihan vaan sähköpotikalla kaasupolkimessa ohjaat muuttuvalla jännitteellä pumppua, niin eikös se ole silloin vaan, että vaijerin tilalla on sähköjhto, eli kyllä varmasti toimii, muttei ota huomioon niitä "juttuja", joita varsinaisessa ohjelmassa on sitten kätevä naplata kohdilleen.
Tarvittaisiin edes jonkilainen, yksinkertainen boxi, jossa voisi "korjata" sitä jännitettä oikeammaksi kierrosten suhteen, sekä rajoittaa haluttua max jännitettä suhteessa kierroksiin (=väännönrajoitin).
Tällä jo saataisiin, jos syötönsäätö olisi jotenkin sidottu paineeseen ja sen nousuun, niin aikaiseksi jo aikas pätevä kierrosten ja syöttöjen säätö, tarkasti.
Eiköhän se ero täysin mekaaniseen pumppuun ole vaan siinä osassa, joka kiertää niitä mäntiä.
En tiedä.
Juju ohjelmassa on siinä, että 50milliä toteutuu juuri samana tonnista kuuteen tonniin, kun sitä ohjelmalla "paimennetaan".
Käytännössä ohjausjännite kierrosten edetessä pikkuisen tipahtaa, jos syöttömäärää pidetään samana, johtuen ilmeisesti ihan vaan pumpun mekaanisista ominaisuuksista, nopeammalla männän syläyksellä kierroksilla riittää pikkuisen pienempikin liike.
Korjaus on pieni.
Jos ihan vaan sähköpotikalla kaasupolkimessa ohjaat muuttuvalla jännitteellä pumppua, niin eikös se ole silloin vaan, että vaijerin tilalla on sähköjhto, eli kyllä varmasti toimii, muttei ota huomioon niitä "juttuja", joita varsinaisessa ohjelmassa on sitten kätevä naplata kohdilleen.
Tarvittaisiin edes jonkilainen, yksinkertainen boxi, jossa voisi "korjata" sitä jännitettä oikeammaksi kierrosten suhteen, sekä rajoittaa haluttua max jännitettä suhteessa kierroksiin (=väännönrajoitin).
Tällä jo saataisiin, jos syötönsäätö olisi jotenkin sidottu paineeseen ja sen nousuun, niin aikaiseksi jo aikas pätevä kierrosten ja syöttöjen säätö, tarkasti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Uskoisin että Bensamoottorinohjaimella megasquirt yms pystyisi säätämään sähköistä rivipumppua mallikkaasti.
Jossain välissä oli pientä suunnittelua aiheesta, mutta jäi tekemättä.
Jossain välissä oli pientä suunnittelua aiheesta, mutta jäi tekemättä.

*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Varmasti megalla onnistuu, siitä ei ole kyse. Pitääpä tutkia aihetta talven synkkinä öinä 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Sähköpumpussa tuota räkkiä liikutta solenoidi jota ymäärtääkseni ohjataan ihan PWM:llä. Yksi tuollainen OM606 pumpun pääty on hyllyssä kun sitä suunniteltiin P-sarjalaisen rivipumpun jatkeeksi. Näillä näkymin mennään kuitenkin mekaanisella ohjauksella ainakin aluksi. Saahan sitä seosta säädettyä kuitenkin ecun ohjaamana tarvittaessa LDA:ta ohjaamalla.
diipa daapa...
hatemi kirjoitti:Sähköpumpussa tuota räkkiä liikutta solenoidi jota ymäärtääkseni ohjataan ihan PWM:llä. Yksi tuollainen OM606 pumpun pääty on hyllyssä kun sitä suunniteltiin P-sarjalaisen rivipumpun jatkeeksi. Näillä näkymin mennään kuitenkin mekaanisella ohjauksella ainakin aluksi. Saahan sitä seosta säädettyä kuitenkin ecun ohjaamana tarvittaessa LDA:ta ohjaamalla.
onhan tuo ollut jo käytössä muutamas väykys jonkin aikaa, mynän ja karalan yhteistyönä... ja toimii !!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Kyllä Mikalla onkin eniten kokemusta tässä maassa, miten erilaiset viritelmät saadaan toimimaan, vieläpä ihan reilusti...Stonehead kirjoitti:hatemi kirjoitti:Sähköpumpussa tuota räkkiä liikutta solenoidi jota ymäärtääkseni ohjataan ihan PWM:llä. Yksi tuollainen OM606 pumpun pääty on hyllyssä kun sitä suunniteltiin P-sarjalaisen rivipumpun jatkeeksi. Näillä näkymin mennään kuitenkin mekaanisella ohjauksella ainakin aluksi. Saahan sitä seosta säädettyä kuitenkin ecun ohjaamana tarvittaessa LDA:ta ohjaamalla.
onhan tuo ollut jo käytössä muutamas väykys jonkin aikaa, mynän ja karalan yhteistyönä... ja toimii !!
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mekaanisen pumpun (603:n) elementtiosuus ja sähköisen pumpun (606:n) takapuoli on yhdistetty vai ymmärränkö ihan väärin.
Miksei sitä väyrysen sähköpumppua vain tapiteta semmosenaan ja tehdä sopivaa ohjelmaa ?
Listatkaas nyt mitä on nämä kaikki "P-sarjalainen" jms. pumpputyypit ?
Mika onkin PRO
Miksei sitä väyrysen sähköpumppua vain tapiteta semmosenaan ja tehdä sopivaa ohjelmaa ?
Listatkaas nyt mitä on nämä kaikki "P-sarjalainen" jms. pumpputyypit ?
Mika onkin PRO

Lisää tietoa: www.skg.fi
pumppujen takakansi on eri mallinen jo tiivistepinnaltaankin ei mahdollista yhdistääveskola kirjoitti:Mekaanisen pumpun (603:n) elementtiosuus ja sähköisen pumpun (606:n) takapuoli on yhdistetty vai ymmärränkö ihan väärin.
näin juurin on tehtykinveskola kirjoitti: Miksei sitä väyrysen sähköpumppua vain tapiteta semmosenaan ja tehdä sopivaa ohjelmaa ?
No eihän siinä sitten mitään ihmeellistä ole, sen kun lyö sopivat syöttömäärät ja voltit karttoihin, vai mitä tuikku ?
Se toimii silloin ainostaan siinä väyrysessä, ei esimerkiksi a-mallin fordissa
Se toimii silloin ainostaan siinä väyrysessä, ei esimerkiksi a-mallin fordissa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kalliita boxeja ... ai niin, näissä hommissa ei ole termiä kallis, on vain tarpeellinen.norsu kirjoitti:Ei. Kyllä noita on menossa A-vorttiin verrattaviin laitteisiin myös...
Eli nämä herrat laittavat niitä alkuperäisiä moottorinohjaimia vanhoihin autoihin, sitten tarvittavat anturit ja volaa...auton voi lastuttaa haluamakseen ja lisäksi se osaa vieläpä ohjata VNT ahdinta. Vai oliko noissa boxeissa odb ja sitten helppo lastutus (=softan päivitys) mahdollisuus ?
Onko noi boxit nyt sitten mistä autosta yleensä napattu ? Onko niillä jokin nimi ?
Kuvaan liittyen, minua kiinnostaa mitä signaaleja / johtoja kulkee kuvan kohdassa 8, jotta voin rakentaa osan 15. Kuva todentaa sen, että on sähköinen kaasupoljin...kaikki muu onkin tuttua ja valmiina vanhoissa romuissakin. Kasissa siis ilmeisesti PWM pulsseja sisään ja paluusignaalina analoginen jännite.
Mikäs kirja toi on ? (haluaa sen)
...
JOku kysyy kohta: "Miksi keksiä pyörä uudestaan ?" Vastaus: "Koska se on mahdollista"

Lisää tietoa: www.skg.fi
http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/im ... ausjar.gif
Tommosen kirjan löysin paikallisesta kirjastosta, kun etin moottorin värinöistä kertovaa kirjaa.
Kuvan osa 8 selitetään olevan määränsäädin säätömatka-anturilla ja pyörintänopeustunnistimella (Kyl veskola varmaan tän tiesikin)
. Tohon en ota kantaa minkälaista dataa tuonne pumpulle syötetään, kun oon itekin vielä ihan pihalla näistä, mut jos sitä jonkin verran oppis...joskus. 
Tommosen kirjan löysin paikallisesta kirjastosta, kun etin moottorin värinöistä kertovaa kirjaa.

Kuvan osa 8 selitetään olevan määränsäädin säätömatka-anturilla ja pyörintänopeustunnistimella (Kyl veskola varmaan tän tiesikin)

