300 D:n (ajettu 450 000) kytkin toimii mielestäni kuten ei pitäisi.
Kun käynnistää autoa vaihde päällä ja kytkin pohjassa, niin auto tuppaa pomppaamaan eli kytkin ei irroita kunnolla kun auto ei ole käynnissä. Sammutetussa autossa vaihteen siirto on liki mahdotonta.
Auton käynnistyttyä kytkin alkaa toimimaan hyvin, kuitenkin siten että kakkosen ja kolmosen kanssa saa olla tarkkana ettei rusauta.
Mikähän siellä mahtaa maksaa, onkohan sylinterit kulahtaneet vaiko olisiko koko paketti vanhuuden kuluttama?
Kytkin W124 diesel?
Kytkin W124 diesel?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Heips.
Mikäli kytkimesi koneen käydessä toimii jotakuinkin oikein (eli irrottaa oikeassa kohdassa kytkinpolkimen liikerataa, ei luista eikä ääntele), on vika kytkinakseliin jumittavassa kytkinlevyssä. Yleensä syynä on auton seisomisen aiehuttama ohut ruostepinta akselissa/levyn boorissa. Olen tosin tavannut tapauksen, jossa varsin voimakas kampiakselin takastefan öljyvuoto oli kastellut kytkinakselin ja tuo öljy sitten palanut sellaiseksi möhnäksi, ettei kytkinlevy halunnut helpolla liikkua akselilla.
Oikea korjaustapa tietenkin on kytkimen purkaminen - voit sitten tarkastettuasi tilanteen päättää säästätkö euroja (puhdistus siis voi riittää), vai arvostatko työtäsi niin paljon, että vaihdat kaikki liikkuvat/kuluvat osat samalla kun paikat ovat auki.
Perinteinen kuparirasva kasauksen yhteydessä (ja siis vain ohut pinta ja VAIN akselille; ei levylle
) auttaa vanhoillakin osilla pitämään ruosteilmiön poissa.
/AnttiS
Ps. Mikäli tuo jumitus johtuu auton seisomisesta, voi aktiivinen käyttö vähentää, jopa poistaa ilmiön; yleensä kuitenkaan ei.
Mikäli kytkimesi koneen käydessä toimii jotakuinkin oikein (eli irrottaa oikeassa kohdassa kytkinpolkimen liikerataa, ei luista eikä ääntele), on vika kytkinakseliin jumittavassa kytkinlevyssä. Yleensä syynä on auton seisomisen aiehuttama ohut ruostepinta akselissa/levyn boorissa. Olen tosin tavannut tapauksen, jossa varsin voimakas kampiakselin takastefan öljyvuoto oli kastellut kytkinakselin ja tuo öljy sitten palanut sellaiseksi möhnäksi, ettei kytkinlevy halunnut helpolla liikkua akselilla.
Oikea korjaustapa tietenkin on kytkimen purkaminen - voit sitten tarkastettuasi tilanteen päättää säästätkö euroja (puhdistus siis voi riittää), vai arvostatko työtäsi niin paljon, että vaihdat kaikki liikkuvat/kuluvat osat samalla kun paikat ovat auki.
Perinteinen kuparirasva kasauksen yhteydessä (ja siis vain ohut pinta ja VAIN akselille; ei levylle

/AnttiS
Ps. Mikäli tuo jumitus johtuu auton seisomisesta, voi aktiivinen käyttö vähentää, jopa poistaa ilmiön; yleensä kuitenkaan ei.
--------------------------------------------
W124 200D ~90++Hp- :-)
W124 200D ~90++Hp- :-)
Minä kun luulin että selviäisi sylinterien vaihdoilla. Ei muuten johdu seisomisesta tuo jumittelu. Olen kiusannut vanhaa 60 tkm viimeisen puolentoista vuoden aikana.
No, joskushan se kytkin on vaihdettava. Sipoon paja saa projektin. Täytyy ensin pyytää vielä Jussin diaknoosi.
No, joskushan se kytkin on vaihdettava. Sipoon paja saa projektin. Täytyy ensin pyytää vielä Jussin diaknoosi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
kuten edellä,mikäli ei äänieroa liiemmin ole(kun vapaalla,auto käynnissä painetaan kytkin pohjaan ja löysätään ylös)epäilisin myös kytkin (siis juuri)työsylinterin tiivisteiden väsyneen.ei tarvitse vaihtaa mäntää,riittää kun ostat korjaus sarjan ja vaihdat ne uudet.jos sylinteri kerran haukkaa ilmaa,on se merkki kuluneista tiivisterenkaista ja vaikka se ilmaamalla tuleekin kuntoon näin vian ilmenemisen alussa,niin seuraavat kovat pakkaset tainnuttaa ne lopullisesti.Kannattaa vaihtaa uudet tiivisterenkaat sinne ja unohtaa vika.....
kokeileppa pumpata poljinta jonkin aikaa ja testata sit uudestaan,mikäli toiminnot paranee,on vika juuri em.kaltainen.
kokeileppa pumpata poljinta jonkin aikaa ja testata sit uudestaan,mikäli toiminnot paranee,on vika juuri em.kaltainen.
Jos työsylinterin tiivisteissä on vika niin nestettä vuotaa ulospäin ja jarruneste näinollen vähenee, se nyt on ainakin helppo todeta.
Jos ei vuoda ja vaihteet menee paremmin päälle kun pumppaa poljinta, vaihda pääsylinteri ja letku joka ottaa sille nesteen säiliöstä.
Pääsylinteriä ei juuri kannata rempata, koko sylinteri maksaa 51 € ja korjaussarja 36 €.
Voi kyllä olla että levy jumii akselille kuten AnttiS kirjoitti ,tai on niin kulunut ettei painelaakerin liikematka tahdo enää riittää.
Jos ei vuoda ja vaihteet menee paremmin päälle kun pumppaa poljinta, vaihda pääsylinteri ja letku joka ottaa sille nesteen säiliöstä.
Pääsylinteriä ei juuri kannata rempata, koko sylinteri maksaa 51 € ja korjaussarja 36 €.
Voi kyllä olla että levy jumii akselille kuten AnttiS kirjoitti ,tai on niin kulunut ettei painelaakerin liikematka tahdo enää riittää.
wiimax.fi