w124 T käsijarrun kasaus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

w124 T käsijarrun kasaus ongelma

Viesti Kirjoittaja oltzi »

eli piti suit sait vaihtaa käsi jarru hilut ja uudet levyt taakse.

itse propleema on levyn paikoilleen saanti. ahistaa uusien kenkien kanssa nii pirusti. hantin puolen sain menemään muutaman vasaran iskun avittamana nihkeesti paikoilleen. sitten auton käyntii ja vaihde silmään takapää pukilla. 10 sekunnin verran annoin pyöriä. tämän jälkeen varmaan kengät kuluvat sen verta että levy tuli pois ja takasinki ihan nätisti.

mutta sitten toista puolta en saanu kirveelläkään :?
takapään vaijerin päässä oleva linkku on säädettynä aivan alkuunsa. enkä löytänyt polkimen päästä säätöä?? nimittäin poljinta ei käsi voimin saanu ensimmäiseen naksahdukseen edes.. tämä ihmetyttää.
ei mielestäni voi olla muuta vaihto ehtoa kun että vaijeri on aavistuksen päällä ja kengät hitusen auki ettei levy mahdu menemään paikoilleen.

oli näin |--| lähellä etten jo laitta levyä sorviin ja ottanu lastua poies.. :twisted:

niin ja jo enne remonttia ihmettelin kun käsijarrua painettaessa se poljin on nii pirun jäykkä. ei saanu jalallakaan kun pari naksahdusta.

muistan saman ongelman w123 käsijarrun kanssa motonetin osilla seki tuli kasattua. uusilla vaijereillakin. säädöt kaikki pienimmillään ja ei tahtonu mennä millään levy paikoilleen..

kait se täytyy huomenna alkaa ihmettelee niitä vaijereita.. v-mäinen homma vaan jos ne vielä menee vaihtamaan ni sitten saa purkaa molemmista kengät poies ja ne jouset on sitten niin persiistä.. :twisted:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w124 T käsijarrun kasaus ongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaijeri löysätään siitä auton puolesta välistä. Vaijerin saa (pitää laittaa) ihan löysäksi ja lopuksi kiristetään kunhan on ensin pyöritelty pultin reijästä hollille. Sitten olet tietysti pyöritellyt sen hammasrattaan minimiinsä siitä hihnojen välistä, sen jota pyöritetään sitten sieltä pultin reijästä ?

Siitä samaisesta osasta kanattaa putsata ruosteet huolella pois siten, että hihnat menevät tiukasti "suppuun".

...niin ja kyllähän se vähän tiukka saattaa olla.

Mikäli tuli vanhat levy/rummut niin sieltä pitää hioa se kynnys pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: w124 T käsijarrun kasaus ongelma

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:Vaijeri löysätään siitä auton puolesta välistä. Vaijerin saa (pitää laittaa) ihan löysäksi ja lopuksi kiristetään kunhan on ensin pyöritelty pultin reijästä hollille. Sitten olet tietysti pyöritellyt sen hammasrattaan minimiinsä siitä hihnojen välistä, sen jota pyöritetään sitten sieltä pultin reijästä ?

Siitä samaisesta osasta kanattaa putsata ruosteet huolella pois siten, että hihnat menevät tiukasti "suppuun".

...niin ja kyllähän se vähän tiukka saattaa olla.

Mikäli tuli vanhat levy/rummut niin sieltä pitää hioa se kynnys pois.
joo siis se vaijeri on löysättynä siitä olkoon sitte auton keskellä jossa on se likku systeemi.

ratas systeemi on putsattu, rasvattu ja säädetty pienimmillen.

kaikki tuli uutta. levyt, kengät ja jouset.

vanhat kengät oli miltei loppu. ihmetyttää vaan se polkimen jäykkyys koska se vaijerin säätö oli valmiiksi pienimmillään.
täytyy huomenna ottaa kuskin puolen vaijeri irti auton keskeltä ja rasvailla ja herkistellä sitä. josko sitte menis..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oisko motonetin osat väärät taikka aivan liian paksut , ei olis mikään ihme :D
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

epk kirjoitti:oisko motonetin osat väärät taikka aivan liian paksut , ei olis mikään ihme :D
osat on oikeet.. se ei oiskaa kyl mitää uutta et osassa ois vähän vikaa vaikka oikee oiskin. ne kun prkl tehdään sopimaan yks osa 10 eri autoon..

viimeks vein vectran taka pöntön takas ku sen ois pitäny mennä 3cm korin sisälle et ois mahtunu paikalleen... ja otin vasta sitten sen alkuperäistä vastaavan 20e kalliimman pöntön :D
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jos vaijerin päässä oleva levitin on jumissa ja auki asennossa ei mene levyt paikoilleen tietenkään kun seisontajarru on hiukan päällä. kaikki uusittu ja levittimiä ei ainaka ollu mainittu vaihdetttujen listalla=????
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

laineracing kirjoitti:jos vaijerin päässä oleva levitin on jumissa ja auki asennossa ei mene levyt paikoilleen tietenkään kun seisontajarru on hiukan päällä. kaikki uusittu ja levittimiä ei ainaka ollu mainittu vaihdetttujen listalla=????
no piru sekin unohtu mainita. siihe laitettii ensimmäisenä wd:etä ja lopuksi herkisteltiin sekin..

se kuskin vaijerin muovi kuori oli muuten tukivarren kohdalta hiukka rikki. voi olla että sekin pitää vaijeria hiuka pingotuksessa.

huomenna tosiaa vaijeri auton keski päästä irti ja sitten koitetaan kasata levy paikalleen.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
prnds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 26.08.2010 21:24
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja prnds »

laitoin kanssa viime katsatukseen uudet hilppeet ja ränäsin niitten kanssa muutamankin illan. EI TOIMI! Kohta taas katsastus eessä ja ketuttaa jo valmiiks se show. Ite otin vihoviimein niista jarrukengistä pois materiaalia siitä hahlosta joka ottaa kiinni levittimeen, että sain levyn meneen päälle. Ja kaikki taikatemput kokeiltiin, mutta koskaan ei ruvennu pitään kunnolla. Sittemmin tais napsahtaa vaijeri poikki.
200D -91
300TE -91
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

aivan. w123 käsijarrun kanssa joutu kanssa ottaa siitä säätimestä vähän pois ja muistaakseni kenkien päistäkin hieman. ei totta tosiaan muuten saanu kasaan, ei sitten millään.

tossa nyt on ilmeisesti vika muualla kun toisen puolen sain kasaan. hyvin nihkeesti tosin. laahaa se vieläkin. vähän sai olla enempi peli varaa noissa..

no huomenna näkee, jos ei muuten ni sorvataan molemmista levyistä milli poies.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no jos vaijerin kuori on poikki ni siitähän se ois pitäny alottaaa... jokunen sata seisontajarrua tullu korjattua töissä eikä viellä kertaakaa ooo pistänny iha kauheeesti hanttiii,ku uusii kerralla tarvittavan määrän osia eikä kikkaile vanhoilla.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

laineracing kirjoitti:no jos vaijerin kuori on poikki ni siitähän se ois pitäny alottaaa... jokunen sata seisontajarrua tullu korjattua töissä eikä viellä kertaakaa ooo pistänny iha kauheeesti hanttiii,ku uusii kerralla tarvittavan määrän osia eikä kikkaile vanhoilla.
niinpä toivottavasti on se. leimalla kävin ja siitä motonettiin ni ei tullu mieleen ostaa vaijeria.

ootko motonetin vai minkä osilla noita niputtanu?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitä levittäjää sai herkistellä tunnin jos toisenkin, ennen kuin se alkoi mennä kunnolla kiinni asentoon. Lopulta se alkoi olla hyvä..


http://www.youtube.com/watch?v=iZkOOzXig7E

...ja hyvät jarruarvot sieltä sitten tulikin (videossa tosin taitaa olla Vito mutta samaa shaissea ne kaikki on)
Lisää tietoa: www.skg.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juu ja nuo linkut uudetkin taisi olla marmoritiskillä kympin huitteissa kipale!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei mennyt hukkaan se parin tunnin herkistelytyö. Harvoin tommosille tuntipalkoille pääsee :wink:

Todellisuudessa en tainnut osata irroittaa sitä osaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

oltzi kirjoitti:
laineracing kirjoitti:no jos vaijerin kuori on poikki ni siitähän se ois pitäny alottaaa... jokunen sata seisontajarrua tullu korjattua töissä eikä viellä kertaakaa ooo pistänny iha kauheeesti hanttiii,ku uusii kerralla tarvittavan määrän osia eikä kikkaile vanhoilla.
niinpä toivottavasti on se. leimalla kävin ja siitä motonettiin ni ei tullu mieleen ostaa vaijeria.

ootko motonetin vai minkä osilla noita niputtanu?
pää asiassa meille tuloo kaikki osat kooällästä. joskus oli muutama paketti jotain high levelin seisontajarru kenkiä ja ne on kooltaan väärät että aina sai rälläköidä levittimen kohalta kengästä pois. boschin kengillä mennäät nyt ja ei ropleemia ooo ollu.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

noniin. vika oli sitten vaijerissa. joka pääsi hankaamaan itteään tukivarren muovisuojaan. molemmilla puolilla. laitoin molemmat uudet. ne oli pari senttiä lyhyemmät ja eivät pääse siihen hankaamaan. mutta miinukseksi niissä on muovia se pultin alle tuleva laippa osa ja alumiinia se haarulla navan päässä..
kuskin vaijeri oli tosiaan jumissa sen takia kun kuori kulunu puhki ja jotenki varmaan ruostunu.

vaijerit vaihdettuna meni hienosti kasaan.

seuraava ropleema tuli uusien palojen kanssa. todella tiukat menemään levyn ympärille vaikka männät on aivan pohjassa. noh paikalleen sai ja pari pyöräytystä ni asettu sen verta et pyöräki pyörii. nyt sitte ku ajaa 10km ni lämpee sen verta et vinkuu aiva vitusti ku jarruttaa.. ei taida levy ja palat sopia toisiinsa. pitäs varmaa hivasta paloista milli pois..

seuraavat jarru osat ostetaan muualta ku motonetistä :?

nyt meni hienosti käsijarrukin katastuksesta. arvot oli jotakin 2,1 ja 1,9. aikasemmin oli 1,6 ja 0,3 :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

ai saakeli kattelin motonetin sivuja ku muistelin et audiin sai ainakin jotain parempiakin paloja halpojen lisäks.

onko sedanin ja farkun taka paloilla suurtakin eroa? :D että onkohan mulla siellä nyt kummat..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

unohdin sanoa että muutamaa motonetin vaijeria kokeilleena niiin ei enää niitä. :lol:
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

laineracing kirjoitti:unohdin sanoa että muutamaa motonetin vaijeria kokeilleena niiin ei enää niitä. :lol:
no nii vitti kans et kirosin ku vasta kotona huomasin ne vaijerit :shock: uskomattoman olosta skeidaa..

ois kyllä jääny motonetin tiskille jos ois tajunnu niitä siellä tutkailla..

neki kiinnitys pultit navan päähä oli pakko laittaa liimalla kiinni ku ei uskaltanu kiristää kovin ku ovat muovia niin varmasta sais rikki.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Ite oon kanssa kantapään kautta huomannu, että Motonetistä ei kannata ostaa mitään mersunosaa.
Viimisenä kyllä laitoin motonetin pakoputken kun oli paljon halvempi kun muualla. Ei varmaan kestä tupakin vertaa.
W124 250D -89
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Kuuluuko muuten käsijarruvaijerin ja kilven/navan välissä olla sellanen vaahtomuovitiiviste? Mulla oli sellanen, mutta ei Vehollakaan löytäneet sellasta kun kävin kysymässä.

Oisko jollain kuvaa/selkeää kuvausta miten auton alla olevassa linkussa jousi sijaitsee. Itellä se on toistaseksi irti, ja toistaseksi toimii. Irrotukse ja kasauksen välissä viivettä, niin ei muista.
W124 250D -89
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

WKW kirjoitti:Kuuluuko muuten käsijarruvaijerin ja kilven/navan välissä olla sellanen vaahtomuovitiiviste? Mulla oli sellanen, mutta ei Vehollakaan löytäneet sellasta kun kävin kysymässä.

Oisko jollain kuvaa/selkeää kuvausta miten auton alla olevassa linkussa jousi sijaitsee. Itellä se on toistaseksi irti, ja toistaseksi toimii. Irrotukse ja kasauksen välissä viivettä, niin ei muista.
'

kai kuuluu. mullakin oli siellä sellasta epämäärästä vaahtomuovia ja revin sitä poiskin ku tajusin että ehkä se kuuluu sinne :D

siinä linkussa mihin tulee kuskin puolen vaijeri kiinni on vieressä sellane pieni hakanen. toinen pää jousesta tulee siihen ja toinen pää siihen vaijerin kori kiinnikkeeseen. siinä on sellanen 5mm reikä. näin ainakin farkussa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
prnds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 26.08.2010 21:24
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja prnds »

Pakko vähän puolustaa motonettia. Vaihdoin juuri farkkuun kummatkin takavaijerit ja laitoin uudet kengät. Tuli hyvä ja katsastuksessa 2,3 kilon voima käsijarruille.
Se on tosi että sieltä saa välillä maanantai-kappaleita, mutta enpä saanut vuosi sitten KL:n osilla käkkäriä pitään.
Oisko mersumiehillä vähän liikaa ylpeyttä pelissä? (itse välillä mukaan luettuna!)
200D -91
300TE -91
Vastaa Viestiin