olisko tuo oma 300E maksanut jotain 400 000 mk silloin -89, kun on kuitenkin metallivärillä, kattoluukulla, ASD perällä, etuovien sähkölaseilla ja automaatilla

(tuo on ihan hatusta vedetty hinta, eli saa korjata, jos jollakin on parempaa tietoa hinnoista tuolta ajalta...)
eli
300E 1989:
400 000 mk = 67275 €
2010:
n. 2500 € käyttöarvo nykykunnossa (sis. karpiolan vetarit, aluvanteet renkaineen ja n. 1000 €:n remontti minkä tein viime syksynä), eli itse autolle lasken jotain 200 € arvoa
530 000 km ajettu
arvonalennus / km 0.126 €
tässä on vain se ongelma, että 1989 markan "arvo" tais olla ainakin puolet suurempi (ellei jopa suurempi...), kuin mitä se oli joskus 2000 luvun alussa, jolloin siirryttiin euroon... pitäis ottaa kaikki inflaatiot ja devalvoinnit huomioon, niin sais todellisemman kuvan tuosta arvon alennuksesta... 1989 sai 100 000 markalla jo vaikka mitä, esim. sellainen traktori mikä maksoi tuohon aikaan 100 000 mk on nykyään vaihtotraktori rivissä 12 000 tuntia ajettuna 15000-20 000 €:n hintainen
edit: hinnaston mukaan 300E:n listahinta on ollut 393 700 mk silloin -89, mutta siihen pitää kai lisätä vielä se metalliväri + automaattilaatikon arvo vielä... aika hyvä veikkaus tuo 400 000 mk silti
edit 2: rahanarvokertoimella nuo summat on 588000 mk ja 98894,5 €
eli kilometrin hinnaksi tulis sitten 0,18 €/km

eiköhän tuosta omasta ole jo ne kalliit kilometrit myös jo takana
nyt kun lasken auton hankintahinnalla + remontiin käytetyt rahat (yhteensä n. 2500 €) itse ajamilla kilometreillä (20 000 km) saa hinnaksi 0,125€/km

mutta se laskee jokaisella ajetulla kilometrillä aika nopeasti... tuolla pitäis päästä arviolta n. 100 000 km kevyesti, ennen seuraavaa remonttia ja siinä tapauksessa arvon alennus olis enää 0,025 €/km
