Tuttua tarinaa, voin vahvistaa.napa kirjoitti:
mulla olis näyttää sulle monta sellaistakin kiertaria, jotka pitää kolinaa... eli kun liuska on puristunut sinne kiertarin sisään ja lähestulkoon halkaissut koko kiertokangen... sekin kone alkoi naputtaa vasta siinä vaiheessa, kun kampi oli totaalisen paskana ja kiertari melkein halki... siinä päästiin n. tonnin remontilla, eli uusi kampiakseli + 1 kpl kiertokankia ja tiivistesarja, uudet kannenpultit ja muuta pikku sälää... nissanin 2.5 turbodiesel kyseessä...
Minulla oli aikanaan Usa-V8 jossa huonolla huollolla (aiempi omistaja) olivat kampilaakerit kuluneet öljynkierron viimeisestä kohdasta eli syl. no. 8 kiertokangesta. Kuluma (en tiennyt sitä silloin) naputti ja suorastaan kolisi käyttökierroslukualueella, kunnes viimein alkoi pitämään järkyttävää kolinaa.
Normaalisti ajo olisi keskeytynyt mutta kyydissä oli silloin vieraita josta syystä ajelin muutaman kilometrin kotiin.
Konetta purettaessa kävi ilmi, että kk-laakerit olivat samalla puolella, kiertokanki kulunut voimakkaasti toimiessaan laakerina ja kampiakselista toista millimetriä poissa.
Myös muut kk-laakerit olivat voimakkasti kuluneet ja osittain punametallilla.
Vastaavasti erään toisen halvan käyttöauton (jolla muutaman viikon sijasta ajoinkin yli 7 vuotta) rengastuksessa kävi ilmi, että kiertokangen laakereista paistoi myöskin punametalli mutta käytössä merkkinä kulumasta oli ainoastaan naputus jos tyhjäkäynti laski liian alas, muuten toimina oli moitteetonta ja kilometrejä oli jo omasta käytöstä siinä vaiheessa bensafordilla takana yli 130 000.
JOS laakeripinta on vielä harmaa, riittää uusien laakeriliuskojen asennus (koska ne ovat halpoja) ja kone nippuun.
Öljypumppu tosin on hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi (koska nekin ovat kohtuuhintaisia).