Perus Öljynvaihto
Perus Öljynvaihto
Miten mersu tämän haluaa? Suodatin vaihdettaessa, laitetaanko kuiva suodatin paikoilleen vai lurautetaanko joukkoon öljyä ja kuinka paljon?
Re: Perus Öljynvaihto
Itse muuttaisin järjestystä. Yllämainitussa ohjeessa on järjestys, että tyhjennä moottoriöljy, proppu kiinni ja avaa öljynsuodattimen kotelo.veskola kirjoitti:http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... lto-ohjeet
Itse tekisin siten, että avaan täyttöpropun, jotta saa ilmaa, höllennän öljynsuodattimen koteloa ja tyhjennän öljyt propusta (tai imemällä, kumpi käytössä). Sieltä öljynsuodattimen kotelosta tulee sen 0,5-1l öljyä ja jos proppu on jo kiinni, niin ne vanhat öljytilkka jää kiertoon.
Itse kanssa teen öljyn ja suodattimen vaihdon järjestyksessä:
1. Suodatinkotelo, täyttökorkki höllätään auki ja mittatikku nostetaan ylös.
2. Pohjaproppu auki ja vanhat öljyt pois
3. Samalla kun kurat valuu pois, joutaa näpläämään uuden suodattimen kanteen kiinni ja vaihdella o-renkaat ja suodattimen läpi menevän putken ja pohjapropun kuparitiivisteen.
4. Kun kaikki öljy on valunut pois uusi suodatin koteloon ja kansi kiinni
5. pohjaproppu kiinni
6. Mittatikku paikalleen
7. Uudet liemet sisään mittatikun merkkien puoleen väliin asti ja korkki kiinni
8. Kone käyntiin jotta öljyn paineet nousee kolmeen
9. Auto sammuksiin ja annetaan hetken laskeutua ja öljymäärän tarkastus ja tarvittaessa lisätään.
Tällä tavalla ainakin minun järjen mukaan valuu kaikkein parhaiten vanhat öljyt pois, koska ainakin korvausilmaa saa joka reiästä.
1. Suodatinkotelo, täyttökorkki höllätään auki ja mittatikku nostetaan ylös.
2. Pohjaproppu auki ja vanhat öljyt pois
3. Samalla kun kurat valuu pois, joutaa näpläämään uuden suodattimen kanteen kiinni ja vaihdella o-renkaat ja suodattimen läpi menevän putken ja pohjapropun kuparitiivisteen.
4. Kun kaikki öljy on valunut pois uusi suodatin koteloon ja kansi kiinni
5. pohjaproppu kiinni
6. Mittatikku paikalleen
7. Uudet liemet sisään mittatikun merkkien puoleen väliin asti ja korkki kiinni
8. Kone käyntiin jotta öljyn paineet nousee kolmeen
9. Auto sammuksiin ja annetaan hetken laskeutua ja öljymäärän tarkastus ja tarvittaessa lisätään.
Tällä tavalla ainakin minun järjen mukaan valuu kaikkein parhaiten vanhat öljyt pois, koska ainakin korvausilmaa saa joka reiästä.
Viimeksi muokannut BTriker, Pe 05.02.2010 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Perus Öljynvaihto
kantri64 kirjoitti:Miten mersu tämän haluaa? Suodatin vaihdettaessa, laitetaanko kuiva suodatin paikoilleen vai lurautetaanko joukkoon öljyä ja kuinka paljon?

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
ei bensamersuihin ainakaan noin helposti tehdä öljyn + suodattimen vaihtoa, mitä tuossa on mainostettu, tosin kysyjäkään ei maininnut kummastako on kyse, bensa vai diesel koneesta ja niitäkin on vielä niin montaa eri mallia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ok. tuohon koneeseen on tuo ö- ja suodattimen vaihto ihan perus kauraa... mutta oman bensa 300E:n (M103 moottori) kanssa sai käyttää koko kirosana repertuaarin moneen kertaan suodatinta vaihtaessakantri64 kirjoitti:Joo tässä oli kyse 200 D vuodelta 86.

jep, ei onnistu täyttö... mutta tuo on muuten ihan hyvä systeemi, kun ei valu ne jäteöljyt koneen kylkiä pitkin, kun vaihtaa suodatinta...kvaan kirjoitti:Minä olen yrittäny täyttää sen suodatinkotelon, mutta öljy valuu sieltä samantien alas. Vaatii ilmeisesti sen, että kansi ja siis siinä oleva pilli on paikallaan, että siinä kotelossa pysyisi öljy.
Öljytulpan sijainti
Missä öljytulppa sijaitsee? Olisiko kenelläkään esim. kuvia automallin W124 200D -90 öljytulpan sijainnista?
Olen etsinyt tulppaa, mutta en ole löytänyt samanlaista kuin ohjekirjassa ja internetissä näkemissäni kuvissa.
Olen etsinyt tulppaa, mutta en ole löytänyt samanlaista kuin ohjekirjassa ja internetissä näkemissäni kuvissa.

Kyllä se kone kestää sen minuutin ainakin käydä tyhjää ilman öljynpainetta.
Siinä ajassa väljäkin öljypumppu on kyllä saanut nostettua öljyn kiertoon.
Siellä kun on jokapaikassa vanha öljykalvo edellisestä käyttökerrasta.
Se öljykalvo ei sieltä laakeripinnoilta mihinkään katoa koneen seisoessa.
Ei tuollaisesta 5-10sek paineetta käymisestä kannata paljoa hermojaan kiristellä.
Siinä ajassa väljäkin öljypumppu on kyllä saanut nostettua öljyn kiertoon.
Siellä kun on jokapaikassa vanha öljykalvo edellisestä käyttökerrasta.
Se öljykalvo ei sieltä laakeripinnoilta mihinkään katoa koneen seisoessa.
Ei tuollaisesta 5-10sek paineetta käymisestä kannata paljoa hermojaan kiristellä.