Perus Öljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Perus Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Miten mersu tämän haluaa? Suodatin vaihdettaessa, laitetaanko kuiva suodatin paikoilleen vai lurautetaanko joukkoon öljyä ja kuinka paljon?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perus Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisää tietoa: www.skg.fi
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: Perus Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Itse muuttaisin järjestystä. Yllämainitussa ohjeessa on järjestys, että tyhjennä moottoriöljy, proppu kiinni ja avaa öljynsuodattimen kotelo.

Itse tekisin siten, että avaan täyttöpropun, jotta saa ilmaa, höllennän öljynsuodattimen koteloa ja tyhjennän öljyt propusta (tai imemällä, kumpi käytössä). Sieltä öljynsuodattimen kotelosta tulee sen 0,5-1l öljyä ja jos proppu on jo kiinni, niin ne vanhat öljytilkka jää kiertoon.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Itse kanssa teen öljyn ja suodattimen vaihdon järjestyksessä:
1. Suodatinkotelo, täyttökorkki höllätään auki ja mittatikku nostetaan ylös.
2. Pohjaproppu auki ja vanhat öljyt pois
3. Samalla kun kurat valuu pois, joutaa näpläämään uuden suodattimen kanteen kiinni ja vaihdella o-renkaat ja suodattimen läpi menevän putken ja pohjapropun kuparitiivisteen.
4. Kun kaikki öljy on valunut pois uusi suodatin koteloon ja kansi kiinni
5. pohjaproppu kiinni
6. Mittatikku paikalleen
7. Uudet liemet sisään mittatikun merkkien puoleen väliin asti ja korkki kiinni
8. Kone käyntiin jotta öljyn paineet nousee kolmeen
9. Auto sammuksiin ja annetaan hetken laskeutua ja öljymäärän tarkastus ja tarvittaessa lisätään.

Tällä tavalla ainakin minun järjen mukaan valuu kaikkein parhaiten vanhat öljyt pois, koska ainakin korvausilmaa saa joka reiästä.
Viimeksi muokannut BTriker, Pe 05.02.2010 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Perus Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja tempera »

kantri64 kirjoitti:Miten mersu tämän haluaa? Suodatin vaihdettaessa, laitetaanko kuiva suodatin paikoilleen vai lurautetaanko joukkoon öljyä ja kuinka paljon?
:oops: :lol: Kun öljyt on valumassa tai uusimmissa ne imetään yläkautta laitetaan uusi suodatin. Ei sitä tarvitse muuten öljytä kun tiiviste vaan. Sittenhän autoa käytetään hetki että suodatinkotelokin täyttyy. :evil:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei bensamersuihin ainakaan noin helposti tehdä öljyn + suodattimen vaihtoa, mitä tuossa on mainostettu, tosin kysyjäkään ei maininnut kummastako on kyse, bensa vai diesel koneesta ja niitäkin on vielä niin montaa eri mallia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Joo tässä oli kyse 200 D vuodelta 86.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kantri64 kirjoitti:Joo tässä oli kyse 200 D vuodelta 86.
ok. tuohon koneeseen on tuo ö- ja suodattimen vaihto ihan perus kauraa... mutta oman bensa 300E:n (M103 moottori) kanssa sai käyttää koko kirosana repertuaarin moneen kertaan suodatinta vaihtaessa :D oli edellinen "huoltomies" vetänyt sen oikein kunnolla kiinni ja se kun on hieman hankalassa paikassakin, niin ei meinannut edes metristen putkipihtien kanssa lähteä irti :? henkisesti sai varautua jo ostamaan uuden suodattimen jalankin... jäi jopa pieni epäily, että se olis sinne laitettu ruuvilukitteen kanssa kiinni :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Minä olen yrittäny täyttää sen suodatinkotelon, mutta öljy valuu sieltä samantien alas. Vaatii ilmeisesti sen, että kansi ja siis siinä oleva pilli on paikallaan, että siinä kotelossa pysyisi öljy.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kvaan kirjoitti:Minä olen yrittäny täyttää sen suodatinkotelon, mutta öljy valuu sieltä samantien alas. Vaatii ilmeisesti sen, että kansi ja siis siinä oleva pilli on paikallaan, että siinä kotelossa pysyisi öljy.
jep, ei onnistu täyttö... mutta tuo on muuten ihan hyvä systeemi, kun ei valu ne jäteöljyt koneen kylkiä pitkin, kun vaihtaa suodatinta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Ja kun käynnistää moottoria öljynvaihdon jälkeen, ei saa ryntäyttää moottoria, ennenkuin öljynpaine on noussut. itsellä hieman pelotti ekaa kertaa ku öljyjä vaihtoi, että niden nouseminen kesti todella kauan.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Niin, kyllähän se hurjalta tuntuu käynnistellä tyhjällä suodattimella, kun sen tilavuus on toista litraa. Siinä menee tovi, ennekuin purkki täynnä ja laakerit taas saa voitelua.
ABC
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 22.10.2010 23:42

Öljytulpan sijainti

Viesti Kirjoittaja ABC »

Missä öljytulppa sijaitsee? Olisiko kenelläkään esim. kuvia automallin W124 200D -90 öljytulpan sijainnista?
Olen etsinyt tulppaa, mutta en ole löytänyt samanlaista kuin ohjekirjassa ja internetissä näkemissäni kuvissa. :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se kone kestää sen minuutin ainakin käydä tyhjää ilman öljynpainetta.
Siinä ajassa väljäkin öljypumppu on kyllä saanut nostettua öljyn kiertoon.

Siellä kun on jokapaikassa vanha öljykalvo edellisestä käyttökerrasta.
Se öljykalvo ei sieltä laakeripinnoilta mihinkään katoa koneen seisoessa.

Ei tuollaisesta 5-10sek paineetta käymisestä kannata paljoa hermojaan kiristellä. :lol:
Vastaa Viestiin