mynä 7mm vs mynä 8mm

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

puuttuuks siitä pumpusta nyt ne kaikki syötönrajottimet ym??

onko millä muuten säädetty ennakko kohilleen?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

laineracing kirjoitti:puuttuuks siitä pumpusta nyt ne kaikki syötönrajottimet ym??

onko millä muuten säädetty ennakko kohilleen?
Puuttuu.

Koitin pikkurillillä tonkia sitä pumpun reikää missä ajoitus merkin pitäis olla, kyllä siellä jotain tuntui.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tu ny vaikka hakeen ekaks semmonen asennus tappi lainaan ni saat ainakin ennakot paremmin kohilleen ku sormella kokeillen...jotai muuta ku pumppua koklailet sitte sormella...

miten toimiii ilman säädin mokkuloita? tulooko nökköstä koko ajan?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

laineracing kirjoitti:tu ny vaikka hakeen ekaks semmonen asennus tappi lainaan ni saat ainakin ennakot paremmin kohilleen ku sormella kokeillen...jotai muuta ku pumppua koklailet sitte sormella...

miten toimiii ilman säädin mokkuloita? tulooko nökköstä koko ajan?
On siinä morkooli kiinnes, aika paksulla oli vaan ahtamaton alue mynäsen jäljiltä, voi olla että on vielläki liian paksulla ahtamaton ja sen takia ainettaki vie..

Toi mersun oma pumpun kyljes oleva polttoaine pumppu on herkku, siitä oon ylpee :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

laineracing kirjoitti:jotai muuta ku pumppua koklailet sitte sormella..
No välillä repeillään täällä pääss ihan huolella :D
Sami T kirjoitti:Toi mersun oma pumpun kyljes oleva polttoaine pumppu on herkku, siitä oon ylpee :D
No mitäs nyt on keksitty, kerro ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

veskola kirjoitti:
Sami T kirjoitti:Toi mersun oma pumpun kyljes oleva polttoaine pumppu on herkku, siitä oon ylpee :D
No mitäs nyt on keksitty, kerro ?
Ei mitään, tuo 8mm vaan varmaan vois ruveta tarviin jotain sähköistä siirtopumppua.. Toi oma o nii surkee, tai ei surkea, toimii usein vakiomoottoreissa hienosti.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

peili ja lamppu on kans vähä notkeempi ku sormi :wink: poranterä ja siihen viiste on myös mutta ei niinkään tarkka ja kohtuu kettumainen pidellä se terä paikallaan asennusvaihees
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Terho P kirjoitti:peili ja lamppu on kans vähä notkeempi ku sormi :wink: poranterä ja siihen viiste on myös mutta ei niinkään tarkka ja kohtuu kettumainen pidellä se terä paikallaan asennusvaihees
helmijatkosta + rautatapista sitten kohtuu helppo tehä kirittävä asennustyökalu...jos ei siiis joku viel tienny :wink:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eise omakaa nii palijoo maksa että kannattaa alakaa leipoo :lol:

Ite hommasin Klanin värkin ja kyllä seo vaa pätevä. Tosin pirun tylsähä seo ku ei pääse sormilla lipsauttelee, mutta säästyypähä mielenkiinto lipsauttelee muita juttuja
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jeemu kirjoitti:Eise omakaa nii palijoo maksa että kannattaa alakaa leipoo :lol:

Ite hommasin Klanin värkin ja kyllä seo vaa pätevä. Tosin pirun tylsähä seo ku ei pääse sormilla lipsauttelee, mutta säästyypähä mielenkiinto lipsauttelee muita juttuja
juu ei mutta pe-ma yönä pirunhankala hakea klannia mistää :wink:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

laineracing kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Eise omakaa nii palijoo maksa että kannattaa alakaa leipoo :lol:

Ite hommasin Klanin värkin ja kyllä seo vaa pätevä. Tosin pirun tylsähä seo ku ei pääse sormilla lipsauttelee, mutta säästyypähä mielenkiinto lipsauttelee muita juttuja
juu ei mutta pe-ma yönä pirunhankala hakea klannia mistää :wink:
Tääläpäi löytyy ainaki 3 eri tallista 10km säteellä :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Eise omakaa nii palijoo maksa että kannattaa alakaa leipoo :lol:

Ite hommasin Klanin värkin ja kyllä seo vaa pätevä. Tosin pirun tylsähä seo ku ei pääse sormilla lipsauttelee, mutta säästyypähä mielenkiinto lipsauttelee muita juttuja
juu ei mutta pe-ma yönä pirunhankala hakea klannia mistää :wink:
Tääläpäi löytyy ainaki 3 eri tallista 10km säteellä :wink:
Niin ja pikkuisen kun haku sädettä kasvattaa niin muutama lisää :D
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljo ne maksaa ja mistä saa ?

Pariin tappiin jo viilattu ura, mutta taas on tapit jossain metallinkeräyksessä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jeemu kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Eise omakaa nii palijoo maksa että kannattaa alakaa leipoo :lol:

Ite hommasin Klanin värkin ja kyllä seo vaa pätevä. Tosin pirun tylsähä seo ku ei pääse sormilla lipsauttelee, mutta säästyypähä mielenkiinto lipsauttelee muita juttuja
juu ei mutta pe-ma yönä pirunhankala hakea klannia mistää :wink:
Tääläpäi löytyy ainaki 3 eri tallista 10km säteellä :wink:
juu kyllä mullaki niitä o :wink:
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

kyllähän tuo jotain 70e nurkilla muistaakseni oli :shock: ja täälläpäin mun talli on ainoo jossa on semmonen 8) :?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

Terho P kirjoitti:kyllähän tuo jotain 70e nurkilla muistaakseni oli :shock: ja täälläpäin mun talli on ainoo jossa on semmonen 8) :?
Elä höpäjä mullaki on ollu jo kohta vuoren sellaanen ajootus työkalu, 55e makso muistaakseni kun ostin sen.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos ostaisi viis pulloa kossua ja painuisi talliin tekemään sen itte...tuliskohan hyvä. Kustannukset olisi samat, mutta kumpi on hauskempaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Jotain 50e hujakoil se oli kesäl kl-varaosilla.
Tos o veskolalle malli nii voit viidennen pullon kohilla alkaa veistelee :lol:
Kuva
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

napa kirjoitti:
14 ltr/100 km kulutus pitää kyllä näkyä myös auton perästä... sieltä ei päivän ajojen jälkeen pitäis löytyä, kuin mustaa nokea koko takaluukun leveydeltä...
Jospa se polttaa kaiken niin ei nokea...
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JarkkoN kirjoitti:Jospa se polttaa kaiken niin ei nokea...
Tuossa sanottiin että 14 litraa normiajossa, ja jos kaiken polttaa niin mihin se energia katoaa, jos ei kerran takarenkaan pyörittämiseen :roll: Energia kun ei voi kadota, näin kertoi joku viisas mies joskus kauna aikaa sitten.

Mikäli ei tule nokena, eikä polttoaineena ulos, eikä tehona renkaan kautta niin se energia pitää jäädä jäähdytysnesteeseen, ja mersun jäähdytin ei moista määrää kykene hävittämään taivaalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kyllä pojat on ostanu kalliitaa ajotus tappeja :shock:
Paikalliselta marmoritiskiltä irtos 35€ :wink:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

ehkä halvin ratkaisu on että katkaiset 11mm poranterästä 20mm pituisen pätkän ja teet loven päähän. sitten lykäät tapin kuuluvaan reikään ja lukitset tapin sillä 17 millin kannalla olevalla tulpalla. kun pumppu on paikalla niin tulppa pois ja pihdeillä otat tapin pois reijästä
Billett
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se eka pullo saadaan helpositikkin kulumaan tuonkin loven suunnittelussa ja siinä millä sen tekisi :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä mittasin 300:n turbon kiertokangista yli kolmen gramman heittoja sekä männistä miltei 12 grammaa, ja nämä olivat samaa sarjaa, siis samasta moottorista. Sitä en tiedä oliko ne alunperin koitettu tehtaalla kumota siten, että painavammalla kangella oli kevyempi mäntä, mutta eihän se tasapainotus nyt ihan niin mene oikeaksi. Onko tuo miten yleistä selvinnee kun puran pari seuraavaa mersun turboa atomeiksi.

Bensavolkkarissa taasen oli männät huomattavasti tarkemmin saman painoisia, jos sillä nyt on tasapainon kanssa mitään tekemistä. Dieselin mäntä 615,3 grammaa ja bensamoottorin 313,0 grammaa.
25 Heinä 2009, 19:08
Punnitsin neljä käyttöön tulevaa kankea, jotka ovat siis 6 sylinterisestä turbosta. Kevein painoi 726,4 grammaa ja painavin 729,2 grammaa, pulttien kanssa, ilman laakeriliuskoja. Lähes kolmen gramman ero. Yllätys minulle oli kuitenkin kun kiertokangen jakoi kahteen osaan, tällöin painavin alaosa painoi 229,0 grammaa ja kevein 224,6 grammaa, nyt eroa noissa pikkuosissa oli 4,4 grammaa.

Ruusuinen kuva joka minulla alkuun oli, jotta kaikki osat olisivat ainakin gramman tarkkuudella samanpainoisia ja hieman paperilla sutaisen niitä niin, että saadaan kymmenyksen tarkkuudella sama paino.

Todellinen pommi oli tämänpäiväinen mäntien punnitus. Todellakin kuvittelin, että männät ovat niin tarkkaa valua/koneistusta, että edes ne ovat samanpainoisia. Paskat olleet...painavin mäntä painoi 615,3 grammaa ja kevein 603,4 grammaa, eroa siten lähes 12 grammaa
Käytössä ollut absoluuttinen punnitustarkkuus oli parempi kuin 0,1 grammaa, joten siitä tässä nyt ei ollut kyse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eipä ollu monivena turbonkaan palikat alta gramman sisään.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

ahaa, no sitten muistan väärin.bmw:n m51d25 ja m57d30 padoissa oli ainakin molemmissa alle 1gramman sisään tasapainossa rojut. muistin että mersullakin olisi ollut helvetin tarkasti tasapainossa nuo kamat jo tehtaan jäljiltä, bmw:n osat itse punnitsin kun oli moottorit pöydällä. no mut se siitä, kyllä sitä ruiskutusennakkoa ilmeisesti jokaisessa viritetyssä mersussa on säädetty aikaisemmalle, vaikkei olisi edes moottorin sisuskaluja tasapainoitettukkaan ja hyvin kai pelaavat. vai onko jollain siitä syystä moottori rikkoutunut? ja ihan kai ihminen niitä on säätänyt :wink:
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kato lassikun ne pumput laitetaan siihen ennakkoon jonka pumpun tekijä antaa,eikä suinpäin summamutikassa vedetä siiitä aikasemmalle... jo näiden kirjotuksien aikana säkin olisit tarkistanu sen oman autos ennakon ku kerran lähtee huonosti tulille....
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

laineracing kirjoitti:kato lassikun ne pumput laitetaan siihen ennakkoon jonka pumpun tekijä antaa,eikä suinpäin summamutikassa vedetä siiitä aikasemmalle... jo näiden kirjotuksien aikana säkin olisit tarkistanu sen oman autos ennakon ku kerran lähtee huonosti tulille....
en ole pp dieseliin ollut vielä yhteydessä, ja sulta tarvin sen ajoitustapin lainaan. en mä ole ton vehkeen ennakkoon koskenutkaan.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kertokaa joku se oikee ajotus sitten ku tiiätte. Mynältä tulleessa lapussa luki että 20 astetta. No, ite sitten kiskasin dampperin ja pumpun suunnilleen kohalleen, eli periaatteessa pitäis olla +/- 2 asteen sisällä ainakin. Mutta, miten sen saa justiin kohilleen? Ku aattelin sillon että sen saa sitte hienosäätää siitä hienosäätöruuvista. Mutta mitä sille osaa tehä? Kun tyhjäkäynti vähän seilaa, kylämänä oikeen kunnolla, mutta lämpösenä ei juurikaan. Niin että justiin huomaa. Mutta silti tuntuu muuten toimivan (mitä nyt muista häiriöistä johtuvaa juttua...), mutta mistä sen tietää, että se on justiin eikä melekeen kohalla? Siis jälkeenpäin, tuota pumppua kääntämällä.

Ajotuksessa oli kyllä kunnon työkalut, mutta vähän tuli kesällä "räkästyä" pumppu kiinni, kun tosin aattelin sen hienosäädön toimivan, mutta nyt vasta sain tietää, että kukaan ei sitä ennakkoa tunnu oikeesti tietävän muutakun mynän lapusta lukemalla, ja siihen mahollisimman tarkasti laittamalla... :roll: Vaihteeks epäselvää tekstiä taas, koittakaa ymmärtää...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sitten kun se asteluku on laitettu 20 astetta, ja huomattu, että kone käy ja kaikki toimii hienosti ja jakokoetju on asettunut paikalleen (kireyteen) yms. suoritetaan hienosäätötarkastus.

Pyörität koneen johonkin 22 astetta EYKK. Kurkkaat vaikka silmällä sinne pumpun reikään, siellä pitäisi näkyä jo se "ruuvarin" kärki. Sitten sen tapin laitat siihen hollille ja toisella kädellä pyörität konetta, kun tappi loksahtaa paikalleen niin kammesta näet tarkan asteluvun.

Mikäli on pielessä niin hetken aikaa pitää miettiä kumpaan suuntaan pumppua pitää kallistaa. No sehän menee silleen, että kallistamalla ulospäin, poispäin lohkosta, se ennakko pienenee/ruiskutus myöhästyy. -> kolme pulttia auki ja ruuvaat arviolta kohdilleen jos se hienosäätöruuvi siellä on...sitten vaikka pari kierrosta konetta ympäri ja tarkistus.

Ruiskutusputket kannattaa löysätä/irroittaa pumpun päältä, jos joutuu paljon vielä kallistelmaan, ettei ne sitten hajoa.

Henkilöautossa tonne reikään taitaa nähdä vielä kohtuu kivasti, vitossa piti rakennella semmonen tangon päässä oleva peili yms. kivaa.

Kai sitä 20 asteesta voi vielä koittaa optimoida jotenkin, kun ei ne mersun ajotusmerkit vältämättä ole kohdillaan, jollei niitä ole itse tarkistanut / säätänyt kohdalleen.

Tärkeintä tuossa muuten on, että aina pyöritetään oikeaan suuntaan, jotta jakoketju pysyy kireällä kammen ja pumpun välillä. Se ei ole kovin oleellista jos se siellä kiristäjän puolella vaikka vähän löysäilee (öljynpaine puuttuu).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin