Nokat tuntuu sormeen sileiltä. Nokissa näkyviä "kulumisuria" ei tunne eikä "vastakarvaan" työntäminen töki vastaan. Sen sijaan etummaisen nokan kärjessä on pieni epätasainen kohta: hyvin pieni kooltaan mutta selvä "kolo".
Kannattaako nokille alkaa harkita kunnostusta tai peräti vaihtoa? Vai vieläkö noilla ajaisi? Mittarissa makaa 265.000 km, joten eiköhän noilla ole kolkuteltu ainakin tuon verran, lienevät alkuperäiset.
Samalla tuli kuvattua myös akun alla olevan pokittaistukivarren kiinnike:
Heeh, mulla onkin paremman näköinen tuo tukivarren kiinnikerauta.
Tilasin silti uudet raudat ja kumit. Muttereillahan noi on kiinni, eri asia on saako niitä muttereita sitten auki.
Kai siellä on joku pultti tai kierretangon pätkä hitsattuna lokasuojaan, viisaat valistakoon meitä... Ainakin EPC tarjoaa vain rautaa, kumia ja muttereita.
Tomi L. kirjoitti:
Nokat tuntuu sormeen sileiltä. Nokissa näkyviä "kulumisuria" ei tunne eikä "vastakarvaan" työntäminen töki vastaan. Sen sijaan etummaisen nokan kärjessä on pieni epätasainen kohta: hyvin pieni kooltaan mutta selvä "kolo".
Sormi on tunnoton noitten kunnon arvioimiseen.
Mikroskooppi tai sen puutteessa 10 x suurentava luuppikin olisi parempi.
Mattapinta ja selvästi silmin havaittavat urat kielivät nimenomaan kulumasta: ainakin hiontaan menee.
Tuo pakonenän päässä oleva kolo viittaisi materiaali- tai karkaisuvikaan, joka hyvin selittäisi tuon imunenän mattapinnankin. Hiomapajalla voisivat ilmeisesti paremmin varmistaa esmes kovuusmittauksella, tuleeko tuosta kunnon kalua.
Kannattaa ainakin varautua uuden hankintaan. Purkukoneesta saattaisi löytyä hyväkuntoinen nokkakeppi samaan hintaan, ellei halvemmallakin.
Hee! Join the club!
Paitsi että Mimmillä vasen keppi ääntelee, kun Km:jä takana 289t
Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?
Kävin tänään MB -tohtorikandidaatilla Mimmiä näyttämässä, joka kommentoi, että kyllä tuolla vielä ajelee, mutta jos naputus ottaa korvaan, niin aletaan etsiä uusia nokkia
jorma-k kirjoitti:
Sormi on tunnoton noitten kunnon arvioimiseen.
Mikroskooppi tai sen puutteessa 10 x suurentava luuppikin olisi parempi.
Pimpelipom...kun nokka on selvästi kulunut sen tuntee sormella ja näkee silmällä...mutta kuten aina ennenkin kyllä kannattaa vaihtaa toimivia osia uusiin...halpaahan tämä autoilu on.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Day Downhill kirjoitti:Muttakun bensamersussa tuota viistettä ei taida olla.
Sitten ei voi kuin työntömitalla mittailla.
saakutti... Kyllä niissä taitaa viiste sittenkin olla, kun tuota kuvaakin kattoo. Ei välttämättä vaan niin selvä. Mun piti poistaa tuo äskönen viesti, mutta jostain syystä se ei lähtenytkään.
Keinuvipujen liukupinnat voisi tarkistaa, jos niissä on kolot, niin sitten uusiksi kaikki, akseli ja keinut. Jos keinut on priimat, niin uskallan väittää, että nokkakin on kelvollinen. Paitsi jos keinuja on joskus vaihdettu
Samalla tietty udet hydr. nostajat.
Day Downhill kirjoitti:saakutti... Kyllä niissä taitaa viiste sittenkin olla, kun tuota kuvaakin kattoo. Ei välttämättä vaan niin selvä.
Räpsin nokasta kuvia kun koppa oli auki, mutta ei tietenkään ole yhtäkään kunnon kuvaa esim. kärjestä. Mutta tässä yksi kuva josta en tuollaista viistettä erota:
Sen sijaan Maurin laittamasta kuvasta hahmotan viisteen selvästi.
Tapio R. kirjoitti:Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?
Sekä oikea että vasen puoli nakuttaa niin, että kun korvaa kallistaa venakopan viereen erottaa nakutuksen selvästi. Jos seisoo suorana avonaisen konepellin ääressä niin ääntä ei erota.
Usein saa lukea että kun yläkerta ääntää "selvästi" tai kun raksutus alkaa "todella kuulua" tms niin on aika alkaa tehdä remonttia. Sen verran subjektiivinen käsite että taidan vielä antaa nykynokilla autolle lisää kilometrejä nieltäväksi. Ellei sitten forumilta tule muuta suositusta (<= luottamus mersuforumiin on kova)
Tapio R. kirjoitti:Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?
Sekä oikea että vasen puoli nakuttaa niin, että kun korvaa kallistaa venakopan viereen erottaa nakutuksen selvästi. Jos seisoo suorana avonaisen konepellin ääressä niin ääntä ei erota.
Usein saa lukea että kun yläkerta ääntää "selvästi" tai kun raksutus alkaa "todella kuulua" tms niin on aika alkaa tehdä remonttia. Sen verran subjektiivinen käsite että taidan vielä antaa nykynokilla autolle lisää kilometrejä nieltäväksi. Ellei sitten forumilta tule muuta suositusta (<= luottamus mersuforumiin on kova)
Samoin täällä kuuluu vas. nokasta, kun tunkee korvan pellen alle lähelle venakoppaa. Oli siinä ainakin 3 asiantuntijaa höristelemässä, mutta luotan asentajakaverin sanoihin sen verran paljon, (heppu rassannut n. 20 vuotta Mersuja), että jaksan kuunnella vielä ainakin kesälomille asti.
Pitäisköhän yhyttää nämä 420:set joskus täällä pk-seudulla ja kuunnella, onko nakutuksessa eroavaisuuksia [/quote]
Tapio R. kirjoitti:
Samoin täällä kuuluu vas. nokasta, kun tunkee korvan pellen alle lähelle venakoppaa. Oli siinä ainakin 3 asiantuntijaa höristelemässä, mutta luotan asentajakaverin sanoihin sen verran paljon, (heppu rassannut n. 20 vuotta Mersuja), että jaksan kuunnella vielä ainakin kesälomille asti.
Pitäisköhän yhyttää nämä 420:set joskus täällä pk-seudulla ja kuunnella, onko nakutuksessa eroavaisuuksia
Täytyyhän sieltä pientä raksutusta kuulua, jotta tietää koneen olevan hengissä.
Tein samankaltaista kartoitusta tuossa viikonloppuna. Totesin nokkien olevan vielä siinä kunnossa, ettei syytä toimenpiteisiin ole. Onhan niissä pieniä naarmuja, muttei mielestäni mitään huolestuttavaa.
Olen tainut kysyä tätä aiemminkin, mutta onnistuuko hydraulinostimien vaihto ilman nokka-akselin irroitusta?
Olen yleensä tavannut näitä nostajia asennettuna suoraan venttiilin pään ja nokka-akselin väliin. Tossa 420:ssä näyttää olevan keinuvivutkin. Onko nostajat keinuvivun toisessa päässä (siis ei venaa vasten)?
flosse kirjoitti:Täytyyhän sieltä pientä raksutusta kuulua, jotta tietää koneen olevan hengissä.
Tein samankaltaista kartoitusta tuossa viikonloppuna. Totesin nokkien olevan vielä siinä kunnossa, ettei syytä toimenpiteisiin ole. Onhan niissä pieniä naarmuja, muttei mielestäni mitään huolestuttavaa.
Olen tainut kysyä tätä aiemminkin, mutta onnistuuko hydraulinostimien vaihto ilman nokka-akselin irroitusta?
Olen yleensä tavannut näitä nostajia asennettuna suoraan venttiilin pään ja nokka-akselin väliin. Tossa 420:ssä näyttää olevan keinuvivutkin. Onko nostajat keinuvivun toisessa päässä (siis ei venaa vasten)?
Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Mauri H. kirjoitti:
Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Kyllä noita superturbo yms. juttuja lukiessa aina välillä herää pieni diiseli... Jos vaikka aiheuttasi taas kerran pahennusta ja korvaisi tuon 420B:n 300TurboD:llä
PS. Mutta tuo nostimien sijainti jäi vastaamatta....
Mauri H. kirjoitti:
Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Kyllä noita superturbo yms. juttuja lukiessa aina välillä herää pieni diiseli... Jos vaikka aiheuttasi taas kerran pahennusta ja korvaisi tuon 420B:n 300TurboD:llä
PS. Mutta tuo nostimien sijainti jäi vastaamatta....
Eikös ne keinujen alla ole, kuulemma voi vaihtaa nokka paikallaan.
Juu, nokka paikallaan ja pieni hylsysarja momenttia tuomaan.
Tuosta raksutuksesta.
Omassa on aika tuoreet hilut ja kun auto käy niin tasainen hiljainen rallatus sieltä venttiilikopasta kuuluu, kun korvan kanssa menee lähelle. Rauta osuu rautaan ja aina siitä jonkinlainen ääni lähtee.
Nokan kunnollinen vikanaputus kuuluu 5 metrin päähän autosta ja kovilla kierroksilla saattaa kuulua jopa pahankin kuuloinen sirinä.
Kuulisitte pikkuveljen 230E:n äänet, ne on kun diiselissä ja vain ykkösen nokka on kunnolla paskana. Se onkin sitten todella kunnolla.
Noista kuuntelemisista:
Ota pitkä ruuvimeisseli tms tanko; toinen pää korvaan kiinni ja toinen pää venttiikoppaan. Harjaantunut korva erottaa, jopa mikä nokka naputta enemmän kuin toiset.
Pitemmällä tangolla saa kuunneltua vaikka runkolaakerit tai väljän männän helman yhtä tarkasti.