W126: nokka-akselin kuntoarvio

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

W126: nokka-akselin kuntoarvio

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Venakopan lievän vastustamisen jälkeen (http://212.83.117.146/~mersu/forum/viewtopic.php?t=7235) pääsi arvioimaan nokan kuntoa. Sisällä näyttää tältä:

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 16350.jpeg
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 46807.jpeg (kaksi etummaista nokkaa)

Nokat tuntuu sormeen sileiltä. Nokissa näkyviä "kulumisuria" ei tunne eikä "vastakarvaan" työntäminen :oops: töki vastaan. Sen sijaan etummaisen nokan kärjessä on pieni epätasainen kohta: hyvin pieni kooltaan mutta selvä "kolo".

Kannattaako nokille alkaa harkita kunnostusta tai peräti vaihtoa? Vai vieläkö noilla ajaisi? Mittarissa makaa 265.000 km, joten eiköhän noilla ole kolkuteltu ainakin tuon verran, lienevät alkuperäiset.

Samalla tuli kuvattua myös akun alla olevan pokittaistukivarren kiinnike:

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 74469.jpeg

Tuon kunto oli jo aiemmin tiedossa - pitänee uusia. Jos nuo pultit pitää vaihtaa, miten niihin pääsee käsiksi eli miten ne on korissa kiinni?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Heeh, mulla onkin paremman näköinen tuo tukivarren kiinnikerauta. 8)
Tilasin silti uudet raudat ja kumit. Muttereillahan noi on kiinni, eri asia on saako niitä muttereita sitten auki.
Kai siellä on joku pultti tai kierretangon pätkä hitsattuna lokasuojaan, viisaat valistakoon meitä... :oops: Ainakin EPC tarjoaa vain rautaa, kumia ja muttereita.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W126: nokka-akselin kuntoarvio

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Tomi L. kirjoitti: Nokat tuntuu sormeen sileiltä. Nokissa näkyviä "kulumisuria" ei tunne eikä "vastakarvaan" työntäminen :oops: töki vastaan. Sen sijaan etummaisen nokan kärjessä on pieni epätasainen kohta: hyvin pieni kooltaan mutta selvä "kolo".

Sormi on tunnoton noitten kunnon arvioimiseen.
Mikroskooppi tai sen puutteessa 10 x suurentava luuppikin olisi parempi.

Mattapinta ja selvästi silmin havaittavat urat kielivät nimenomaan kulumasta: ainakin hiontaan menee.
Tuo pakonenän päässä oleva kolo viittaisi materiaali- tai karkaisuvikaan, joka hyvin selittäisi tuon imunenän mattapinnankin. Hiomapajalla voisivat ilmeisesti paremmin varmistaa esmes kovuusmittauksella, tuleeko tuosta kunnon kalua.
Kannattaa ainakin varautua uuden hankintaan. Purkukoneesta saattaisi löytyä hyväkuntoinen nokkakeppi samaan hintaan, ellei halvemmallakin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

E 42:n nokat

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Hee! Join the club! :wink:
Paitsi että Mimmillä vasen keppi ääntelee, kun Km:jä takana 289t :shock:

Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?

Kävin tänään MB -tohtorikandidaatilla Mimmiä näyttämässä, joka kommentoi, että kyllä tuolla vielä ajelee, mutta jos naputus ottaa korvaan, niin aletaan etsiä uusia nokkia :oops:
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W126: nokka-akselin kuntoarvio

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

jorma-k kirjoitti:
Sormi on tunnoton noitten kunnon arvioimiseen.
Mikroskooppi tai sen puutteessa 10 x suurentava luuppikin olisi parempi.
Pimpelipom...kun nokka on selvästi kulunut sen tuntee sormella ja näkee silmällä...mutta kuten aina ennenkin kyllä kannattaa vaihtaa toimivia osia uusiin...halpaahan tämä autoilu on.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Paha kuvakulma, kuluneisuuden huomaa siitä jos nokan viiste on kärjestä kulunut kuten kuvassa:

Kuva

Tuossakaan ei sormella tuntunut mitään ja oli tosi tasainen ja kiiltavä, mutta armotta tuollaisen millin kulunut.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:Muttakun bensamersussa tuota viistettä ei taida olla.
Sitten ei voi kuin työntömitalla mittailla.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Muttakun bensamersussa tuota viistettä ei taida olla.
Sitten ei voi kuin työntömitalla mittailla.
saakutti... Kyllä niissä taitaa viiste sittenkin olla, kun tuota kuvaakin kattoo. Ei välttämättä vaan niin selvä. Mun piti poistaa tuo äskönen viesti, mutta jostain syystä se ei lähtenytkään.

Keinuvipujen liukupinnat voisi tarkistaa, jos niissä on kolot, niin sitten uusiksi kaikki, akseli ja keinut. Jos keinut on priimat, niin uskallan väittää, että nokkakin on kelvollinen. Paitsi jos keinuja on joskus vaihdettu :roll:
Samalla tietty udet hydr. nostajat.

Edit: 'äsköinen viesti' poistettu.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Day Downhill kirjoitti:saakutti... Kyllä niissä taitaa viiste sittenkin olla, kun tuota kuvaakin kattoo. Ei välttämättä vaan niin selvä.
Räpsin nokasta kuvia kun koppa oli auki, mutta ei tietenkään ole yhtäkään kunnon kuvaa esim. kärjestä. Mutta tässä yksi kuva josta en tuollaista viistettä erota:

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 51162.jpeg

Sen sijaan Maurin laittamasta kuvasta hahmotan viisteen selvästi. :roll:
Tapio R. kirjoitti:Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?
Sekä oikea että vasen puoli nakuttaa niin, että kun korvaa kallistaa venakopan viereen erottaa nakutuksen selvästi. Jos seisoo suorana avonaisen konepellin ääressä niin ääntä ei erota.

Usein saa lukea että kun yläkerta ääntää "selvästi" tai kun raksutus alkaa "todella kuulua" tms niin on aika alkaa tehdä remonttia. Sen verran subjektiivinen käsite että taidan vielä antaa nykynokilla autolle lisää kilometrejä nieltäväksi. Ellei sitten forumilta tule muuta suositusta :wink: (<= luottamus mersuforumiin on kova)
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Tomi L. kirjoitti:
Tapio R. kirjoitti:Minkäslaista ääntä pitää tuo oik. puoleinen keppi?
Sekä oikea että vasen puoli nakuttaa niin, että kun korvaa kallistaa venakopan viereen erottaa nakutuksen selvästi. Jos seisoo suorana avonaisen konepellin ääressä niin ääntä ei erota.

Usein saa lukea että kun yläkerta ääntää "selvästi" tai kun raksutus alkaa "todella kuulua" tms niin on aika alkaa tehdä remonttia. Sen verran subjektiivinen käsite että taidan vielä antaa nykynokilla autolle lisää kilometrejä nieltäväksi. Ellei sitten forumilta tule muuta suositusta :wink: (<= luottamus mersuforumiin on kova)

Samoin täällä kuuluu vas. nokasta, kun tunkee korvan pellen alle lähelle venakoppaa. Oli siinä ainakin 3 asiantuntijaa höristelemässä, mutta luotan asentajakaverin sanoihin sen verran paljon, (heppu rassannut n. 20 vuotta Mersuja), että jaksan kuunnella vielä ainakin kesälomille asti.

Pitäisköhän yhyttää nämä 420:set joskus täällä pk-seudulla ja kuunnella, onko nakutuksessa eroavaisuuksia :wink: [/quote]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Elämää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tapio R. kirjoitti: Samoin täällä kuuluu vas. nokasta, kun tunkee korvan pellen alle lähelle venakoppaa. Oli siinä ainakin 3 asiantuntijaa höristelemässä, mutta luotan asentajakaverin sanoihin sen verran paljon, (heppu rassannut n. 20 vuotta Mersuja), että jaksan kuunnella vielä ainakin kesälomille asti.

Pitäisköhän yhyttää nämä 420:set joskus täällä pk-seudulla ja kuunnella, onko nakutuksessa eroavaisuuksia :wink:
Täytyyhän sieltä pientä raksutusta kuulua, jotta tietää koneen olevan hengissä. :wink:

Tein samankaltaista kartoitusta tuossa viikonloppuna. Totesin nokkien olevan vielä siinä kunnossa, ettei syytä toimenpiteisiin ole. Onhan niissä pieniä naarmuja, muttei mielestäni mitään huolestuttavaa.

Olen tainut kysyä tätä aiemminkin, mutta onnistuuko hydraulinostimien vaihto ilman nokka-akselin irroitusta?

Olen yleensä tavannut näitä nostajia asennettuna suoraan venttiilin pään ja nokka-akselin väliin. Tossa 420:ssä näyttää olevan keinuvivutkin. Onko nostajat keinuvivun toisessa päässä (siis ei venaa vasten)?
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Elämää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:Täytyyhän sieltä pientä raksutusta kuulua, jotta tietää koneen olevan hengissä. :wink:

Tein samankaltaista kartoitusta tuossa viikonloppuna. Totesin nokkien olevan vielä siinä kunnossa, ettei syytä toimenpiteisiin ole. Onhan niissä pieniä naarmuja, muttei mielestäni mitään huolestuttavaa.

Olen tainut kysyä tätä aiemminkin, mutta onnistuuko hydraulinostimien vaihto ilman nokka-akselin irroitusta?

Olen yleensä tavannut näitä nostajia asennettuna suoraan venttiilin pään ja nokka-akselin väliin. Tossa 420:ssä näyttää olevan keinuvivutkin. Onko nostajat keinuvivun toisessa päässä (siis ei venaa vasten)?
Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Elämää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mauri H. kirjoitti: Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Kyllä noita superturbo yms. juttuja lukiessa aina välillä herää pieni diiseli... Jos vaikka aiheuttasi taas kerran pahennusta ja korvaisi tuon 420B:n 300TurboD:llä :twisted:

PS. Mutta tuo nostimien sijainti jäi vastaamatta....
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Elämää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Muistahan Flosse että olet antautunut bensariiviölle, noissa taitaa melkein järjestään olla keinuvivut, dieseleissä ne puuttuu.
Kyllä noita superturbo yms. juttuja lukiessa aina välillä herää pieni diiseli... Jos vaikka aiheuttasi taas kerran pahennusta ja korvaisi tuon 420B:n 300TurboD:llä :twisted:

PS. Mutta tuo nostimien sijainti jäi vastaamatta....
Eikös ne keinujen alla ole, kuulemma voi vaihtaa nokka paikallaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Juu, nokka paikallaan ja pieni hylsysarja momenttia tuomaan.

Tuosta raksutuksesta.
Omassa on aika tuoreet hilut ja kun auto käy niin tasainen hiljainen rallatus sieltä venttiilikopasta kuuluu, kun korvan kanssa menee lähelle. Rauta osuu rautaan ja aina siitä jonkinlainen ääni lähtee.
Nokan kunnollinen vikanaputus kuuluu 5 metrin päähän autosta ja kovilla kierroksilla saattaa kuulua jopa pahankin kuuloinen sirinä.

Kuulisitte pikkuveljen 230E:n äänet, ne on kun diiselissä ja vain ykkösen nokka on kunnolla paskana. Se onkin sitten todella kunnolla.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Stetoskoopin korvike

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Noista kuuntelemisista:
Ota pitkä ruuvimeisseli tms tanko; toinen pää korvaan kiinni ja toinen pää venttiikoppaan. Harjaantunut korva erottaa, jopa mikä nokka naputta enemmän kuin toiset.
Pitemmällä tangolla saa kuunneltua vaikka runkolaakerit tai väljän männän helman yhtä tarkasti.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin