Muovin hitsaus/korjaus kotikonstein?? onko vinkkejä antaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Muovin hitsaus/korjaus kotikonstein?? onko vinkkejä antaa

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Tarvetta olisi korjata maasturin levike,josta 15cm lohjennut pala ja nyt poppareilla kiinni mutta saako tuon siististi jotenkin sulatettua kiinni :lol:
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

No itse ainakin joitamia puskureita ihan kolvilla sulatellut kasaan. Jos ihan pala puuttuu, niin pitäisi olla samaa muovia, jota sulatetaan koska muuten alkaa halkeamaan. Hionta ja maalit päälle, niin ei näe mistä kohtaa on kursittu.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Muovin hitsaus/korjaus kotikonstein?? onko vinkkejä anta

Viesti Kirjoittaja oltzi »

supersepe kirjoitti:Tarvetta olisi korjata maasturin levike,josta 15cm lohjennut pala ja nyt poppareilla kiinni mutta saako tuon siististi jotenkin sulatettua kiinni :lol:
ihan kolvillahan noita saa hitsattua kiinni tai sitten 2 komponentti liimalla. tai molemmilla. jos mahdollista ni joku vahvike verkko liimalla toiselle puolelle.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

BTrikeriltä tuli vastaus samaa aikaa. tosiaan joo pitää olla sitte samaa muovia joita hitsailee. koulussa opetettiin myös tekemään liima ite.

eli samaa muovia mitä korjattava on. eli jostai ei tärkestä ja ei näkyvästä paikasta leikataa pienen pieniä muovi siivuja ja ne laitetaan asetoonin sekaan liukenemaan. sitte sekoitellaa ja liima alkaa olla valmis kun kaikki on liuennu sekaan.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2565
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Viimesyksynä Jalasjärven korinkorjauskurssilla kokeiltiin olisiko ollut 3M ja tai Wurthin muovikorjaus liimaa/massaa puskuriin johon tehtiin 5x5cm aukko joka paikattiin ja hetken päästä hiotiin maalauskuntoon..

Oli kaksikomponentti tavaraa ja lämpeni käsissä kuumaksi,paikkauksesta tuli yhtä vahva kuin ko puskuristakin...Noinkin voi korjata maalattavia muovi osia autossa :wink: Toki sopii halkeamien ja murtumienkin korjauksiin.

Joku kurssilainen saattaisi muistaa mitä se tökötti oli,helppoa ja nopeea oli tuolla korjaaminen.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja jos on liian kylmä kolvi, niin tulee muoviinki kylmäjuotos :D koettu on. sit vaihoin biltteman kaasupolttimeen ja 80W kolviin ni alko pysymään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kyllä te pojat tunnutte osaavan ja ei kun otan sitten vinkistä vaarin ja kokeilen jossain vaiheessa.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Ensin on tärkeintä tunnistaa minkälaista muovia on korjaamassa siten valitaan työtapa, tosin liimaamalla onnistuu kyllä monet. Onko kyseessä kestomuovi, kertamuovi, elastomeerit. Asian voi todeta polttotestillä. hiomatestillä.

Elastomeerit taas on kumisen oloisia, ne kyllä tunnistaa.

Kestomuoveja voi hitsata sekä liimata, kertamuovit liimata. Kestomuovit sulaa helposti rolocilla hiottaessa ja kertamuovi pölisee enemmän. Lisäksi kestomuovinen puskuri on joustava ja menee lommolle tai palautuu siitä pienessä törmäyksessä ja kertamuoviseen tulee reikä helpommin.

Ainakin abs muovi ja asetoni on toimiva yhdistelmä.

Mielestäni 3M musta 2-komponenttinen koriliima on oikeinkin soveltuvaa muovinkorjauksiin ja tarttuu paremmin saman yrityksen harmaaseen muoviliiman verrattuna.

Liimat ovat sitten arvokkaita ja vaativat oman puristimen sekä sekoituskärjet. Lisäksi pinnat olisi hyvä puhdistaa vhp cleanerillä tms. ja muoviliiman kanssa vielä erillinen aktivaattori.
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Jos sattuu muovilaatu olemaan semmonen missä kuitu pysyy nii se on vahvikkeeks takapuolelle omast mielest hyvä ratkasu.

Ainaki prätkä hommis toimii hyvin...
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Kiviranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:55
Paikkakunta: Ylämylly
Viesti:

Muovin korjaus.

Viesti Kirjoittaja Kiviranta »

Lisäystä tohon bbow114 viestiin, että 3M löytyy ihan muoville oleva oma liimansa et suosittelen näin automaalarina sitä ennemin käyttämään kun saman firman koriliimaa mikä on tarkoitettu pelti osille.

3M Tosiaan löytyy myös "korvike muovimassa liima" jolla esim. pystyy korvakoita umpioihin ym. tekemään jos on katkennu eli samalla tavalla onnistuu jos puuttuu pala puskurista niin eikun vaan siitä muotoilemalla saa puuttuvan kohdan täytettyä tosin kannattaa miettiä mitä kaikkea näillä enää kannattaa korjata kotitallissa kun suurin osa näistä aineista ja pienimmätkin tuupit taitaa lähteä päälle neljänkymmenen euron.

Jos vaan kolvilla tuntuu sulavan jouhevasti niin kannattaa sillä ja jos löytyy pieni silmäistä metalli verkkoa niin leikata pala takapuolelle ja kolvilla upotella liitoksen taakse niin pitäisi kestää pohjustaa ja maalata kun vaan malttaa rauhassa tehdä.
Autotalli:
MB C124 CE 230 -88, restoration project
MB C124 CE 300 -88
MB C215 CL 500 -00
MB C218 CLS 250 -16
MB C253 GLC 250 -18

Instagram kipparimb
Vastaa Viestiin