Pakardisen "Ye Olde" rauta, w123 300d vm. -82

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eilen illalla sitten korotettiin vähän keulaa. Ennen oli ykkösen kumit, nyt on neloset... Nousihan se pari senttiä, mikä oikeastaan on ihan hyvä. Auton asento on paljon parempi, enää ei perse ole niin häiritsevän ylhäällä kun noilla ykkösen kumeilla. Ja nyt pääsee pihaankin niin, ettei koko matkaa laahaa pohjapanssari tiehen... :) Kyllähän se vieläkin hieman raapii. Pitänee seuraavaks irrottaa tuo pohjapanssari ja vähän muotoilla sitä.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tuohon nostoon, kyllä tuolla nyt EHKÄ talvenkin yli päästään. Paino sanalla ehkä, koska täällä sivistyksen ulkopuolella on joskus tietkin tukossa. :D

Edit: Ja jos ei tuo pohjapanssarin muokkauskaan auta raapimiseen, niin sitte pannaan Casen perseeseen perälevy ja liipataan tietä sileämmäks... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tässäpä on kuvamateriaalia teille, jotka olette sitä mieltä, että autoa pitäis madaltaa vielä lisää. Sergey sen meillä käyneenä jo tietääkin, millanen tie meille on. Tuossa muille pari kuvaa viime keväältä:

Kuva

Kuva

Näissä kuvissa routa ei ole vielä sulanut, joten tie ei ole vielä päässyt kovin pahaksi. Mutta tuosta kun mentiin pari viikkoa etiäpäin, niin vot miten hienosti pullisteli tie, kun savea pukkasi pintaan!

Että ei se aina ole ihan tuosta vaan se parin sentin maavara. Täytyy vähän miettiä sitäkin, että autolla olis tarkotus ajaakin... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

tosaha tullee hyvin alustanpesu ku o matala, käy vaan ennakkoon laittaan 5litraa pinelineä tonne lammikkoon :lol:

juu ei se oo kovin makiaa varmasti ajjaa tommosella ku ei se routiintuneella asvaltillakkaa taajaman ulukopuolella ole mittään herkkua ja kokoajan pelottaa millon ottaa öljypohja tms. kiinni muttaku "stance is everything" :wink:

T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjaa, jos ite asuisin tuollaisilla teillä niin en madaltais ollenkaan :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se tie ku o viel monta kilsaa pitkä :D kävelyvauhdis menee tunti ajaa asvaltille :) saisko sieltä auton alta mitenkää järkevästi mitattua panssarin ja öljypohjan korkeuseroja? mun mielestä se oli monen monta senttiä ja sehä oliki syy miks mul ei sitä oo. mut en mittaillu lainkaan sitä sillo ku se oli paikallaa :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

epk kirjoitti:mjaa, jos ite asuisin tuollaisilla teillä niin en madaltais ollenkaan :D
Mjoo, meitäku on kato hulluja niin monenlaisia. Toiset ihan vapaaehtoisesti asuu tommosen tien päässä ja madaltaa vielä autojansa... :)
Sergey kirjoitti:saisko sieltä auton alta mitenkää järkevästi mitattua panssarin ja öljypohjan korkeuseroja?
No sehän on takapäästään "auki" se pohjapanssari, että kyllä sinne nyt ainakin kuikuilemaan pääsee. Itse pohjapanssarin muotohan taas on sellanen, että siinä on niitä "korokepaloja" muuten tasasessa pellissä. Ne korotukset kun vetäs rälläkällä hevon tuuttiin ja hitsais sen panssarin tasaseks, niin tulis taas pari senttiä lisää tilaa.

Mutta tuo on kyllä jo käynyt mielessä tuo, että kattoa sen panssarin ja öljypohjan välinen etäisyys ja vetää panssaria hieman likemmäs.

Eikä tuota huonointa tienpätkää nyt ole kuin reilun kuusisataa metriä, loput kaks ja puoli kilometriä on ihan liikennöitävää tietä. Mutta huonoimmat kohdat on tiessä just tuommosia. :evil:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Takaronttiin tulee vettä. Vielä jostain tarkemmin määrittelemättömästä paikasta, takalasin tiiviste...? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Takalasin pellin reunus luultavasti puhkiruostunut.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tuo takalasi mullekin ensimmäisenä tuli mieleen. En vaan oo ehtiny vielä tarkastelemaan tarkemmin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tuotarallaa, mittariston irroitus. Käypikö samallakonstin, kun esim. lankussa? Tarviiko ruoria irrottaa?

Kas kun se himmenninpotikka on saanut aikain saatossa hieman siipeensä. Kun tripin nollaa, niin kaikki valot menee pimiäksi. Eikä oikein tahdo saada uudelleen syttymään. Huonoa konaktia siellä on.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ulos vetämällä. En o omasta vaijeria irrottanu mutta kokeilin että kui iisisti ulos lipsahtaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ok, näinpä vähän epäilinkin.

Piru kun kiihottas hommata tuohon automaattiloota... Kun ehti jo tuon Väykän kanssa tottua tuohon oikeanlaiseen laatikkoon, niin tuo puurokattilan hämmentäminen tuntuu hölmöläisten touhulta. Oliskohan tuo miten iso rojekti...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

samal sit vaihat sinne kunnon bensakoneen ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pyh, eikös se pensa käy parhaiten pensselien pesuun, ei siitä Auton käyttövoimaksi ole... :D

Mutta tuosta laatikkohommasta jos osais joku kertoa, niin kiinnostais...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä tuo kummonen projekti oo, hommaa jostain 722.4 laatikon ja siihen vaijerin, vivuston, alipainemodulaattorin pumppuun, jarrupolkimen, vetolevyn moottoriin, kardaanin ja oliskohan ollu vaihteiston takakannakekkin erilainen ja tietysti vaihdekeppi. Laiskistuuhan se tuon operaation myötä mut kyllä sillä ihan muitten mukana pysyy. Ihtellä 300D farkku 722.4 automaatilla ja verrokkina oli 300D sedan manuaalina. Nykyään paha verrata kun sedanissa on nykyisellään 300D turbomotti manuaalina niin suorituskyky on farkkuun verrattuna hiukan erilaista.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jari_w123 kirjoitti:Laiskistuuhan se tuon operaation myötä mut kyllä sillä ihan muitten mukana pysyy.
Juu, äärimmäistä suorituskykyä tällä en tavoittelisikaan, näillähän ajetaan muutenkin arvokkaasti, riuhtomatta... 8)

Mitenhän lie, jos tollasen 722.4 laatikon ym. hilut hommaa, niin tarviiko perää ruveta vaihtelemaan, vai meneekö välitykset suunnilleen yksi yhteen...? Äkikseltään vois itse veikata, että jos tuo tomaattikin on nelivaihteinen, niin sillon ei kait perän vaihdolle luulis olevan tarvetta. Menikö metikköön tämä(kin) arvaus?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Arvaus osu täysin nappiin sillä tomaatti 300D:ssä on täsmälleen sama perävälitys kuin manuaalissa joten sille ei tarvi tehä mitään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ok, näin sen itsekin vähän järkeilin.

Nyt sitten vain vahtimaan, koska tulee myyntiin varaosaraato, jossa laatikko, kardaani ym. hilut paikallaan... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
villes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: La 04.09.2004 11:19
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja villes »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/3476616

tuossa ilmoituksessa myy varaosa autoa tuonkin auton lisäksi 350e...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Taidan nyt kuiteskin haudata tuon ajatuksen tuosta automatisoinnista. Olkoot, kun ei tämä kuitenkaan ole kuin väliaikaispeli ennen sitä todellista unelmien autoa. Jaksaa kait tuolla nyt sen pari vuotta ajella keppiä heilutellen.

Nuo jarrut oli muuten just niinkun epäilinkin, vain käyttöä vailla. Nyt eivät enää laahaa ensinkään. Tästä ja ilmanputsarin vaihdostakin johtuen, kulutuskin on tippunut ensimmäisestä tankillisesta koko ajan alaspäin. Viime tankillinen mentiin jo 7,7 l:n kulutuksella.

Huomenna käyn jälleen kerran rengasliikkeessä, jospa nyt sattuis tuo rengastus jo kohdalleen... :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kävin tänään nimimerkiltä timestone noutamassa pientä rahallista korvausta vastaan (jonka meinasin ihan unohtaa, olin jo tekemässä lähtöä kun muistin, että jaa joo tais jotain unohtua... :lol: ) talvivanteet. Ne Melberit mitä se myi tuolla Renkaat ja vanteet -foorumilla.

Kuten kertoikin jo ilmoituksessa, rojektivanteethan ne on. Tälle talvelle en todennäköisesti tee kuitenkaan muuta, kuin vetelen hiomapaperilla karheaksi ja maali niskaan, hipistellään sitten ens suvena paremmin.

PS, Sergey: menin muuten samaa reittiä Iisalmeen, jota te tulitte meille. Joka helvetin kuopan ja patin kohdalla hampaat irvessä, että noinkohan ottaa panssari maihin tai jääkö pakoputki tähän... :D Tulin sitte sitä toista reittiä pois, paljon parempi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Västi »

Anteeksi kun sotken topikkiasi, mutta nyt näitä saatiin lisää pohjois-savoon:

Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Pakardinen kirjoitti:PS, Sergey: menin muuten samaa reittiä Iisalmeen, jota te tulitte meille. Joka helvetin kuopan ja patin kohdalla hampaat irvessä, että noinkohan ottaa panssari maihin tai jääkö pakoputki tähän... :D Tulin sitte sitä toista reittiä pois, paljon parempi.
Osuko? :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Västi kirjoitti:Anteeksi kun sotken topikkiasi, mutta nyt näitä saatiin lisää pohjois-savoon
Saat anteeksi, ei haittaa yhtään, tuollasia kuvia kattelee ihan mielellään... 8) Mistä löyty...?
Sergey kirjoitti:Osuko?
Ei, onneks. Yhtä röykkyä väistäessäni paukautin renkaan aika pahasti routareiän reunaan. :evil: Olin jo varma, että nyt meni vanne saatana. Mutta ei onneks tullu kun pieni naarmu renkaan sivuun, huh huh... :shock:

Tämän vehjeksen talviajoonkin ottaminen ei sujunut ihan vaivattomasti. Nuo timestonelta haetut talvivanteet tarvii jotkut omanlaisensa pultit. Eteen meni vaivattomasti, mutta takaa ei pultit yletä kuin parin kierteen mitan kiinni. Ei tuolla uskalla ajaa, ennenkun saa jostain vähän pidemmät pultit.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

W123:ssa on erikseen peltivanteen ja aluvanteen pultit. Jos laitat taakse aluvanteen pulteilla peltivanteen, voit valmistautua henkisesti käsijarrumekanismin uudelleenrakentamiseen 8)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eikös ne kaikissa Mersuissa ole...? :)

Joo kyllä tämä liika pitkien pulttien vaara oli tiedossa. Kateltiin niitä vanteita ja yhdessä todettiin, että peltivanteiden pultit niihin pitää olla. Kuten sanottua, eteen meni vakiopulteilla mainiosti, mutta takaa ei ylettänyt kierteille kunnolla. Nyt on kymmenen kpl pidempiä pultteja odottamassa autotallin pöydällä huomista...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
jks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 05.05.2006 00:17

Viesti Kirjoittaja jks »

siistin näköinen on tuosta minun entisestä mersusta tullut.
kummasti vanteet muuttaa ilmettä
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jks kirjoitti:siistin näköinen on tuosta minun entisestä mersusta tullut.
kummasti vanteet muuttaa ilmettä
Näinhän ne tekee, kuten myös tuo "maltillinen" madallus... :)

Nyt on talvipyörät alla ja pidemmät pultit takana, joten uskaltaa taas ajella. Ei ottanut seisontajarrun hilppeisiin kiinni, joten ei syntynyt vahinkoakaan.

Kaks viikkoahan tuosta pääsi vierähtämään, kun tällä viimetteeks ajelin. Oli jo ikäväkin.

Onko tämä sitten parempi, kuin Väykky? Väykässä on parempi ajoasento, se on tilavampi, hiljaisempi, siinon kunnon kone ja laatikko ja vakionopeuden säädin. Mutta tunnelma puuttuu. Se on vaan auto autojen joukossa. Tässä vanhassa on sitä jotain... 8)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos alkaa w123 tuntumaan väykyn rinnalla raihnaiselta, ni käy välil vetää kierros jollai 10v vanhalla japsilla ni palautuu into ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Minkähän osan tai osakokonaisuuden lopun ajoista se tämä tämmönen kertoo. Eli taudinkuva on seuraava:

Kiihdytettäessä nopeusmittarin viisari nousee hitaan oloisesti tuonne reiluun kuuteenkymppiin, jonka jälkeen se ponnahtaa huomattavasti nopeammin ylöspäin. Lisäksi nopeusmittari valehtelee melko reilusti, mittarin näyttäessä tasan 100km/h, on oikea nopeus 80km/h. Tämän ymmärtäisin kyllä hyvin noilla kesävanteilla ja -renkailla, mutta noiden talvipyörien 185/70 R14 koko ei noin paljoa pitäisi vaikuttaa vrt. alkuperäiseen rengaskokoon.

Onko nys sitten menossa nopeusvaijeri, vai mittari, vai joku muu, mikä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin