viton lämmityslaite ei toimi?
viton lämmityslaite ei toimi?
Saattaa välillä puhaltaa lämmintä hetken aikaa ja sitten taas kylmenee. Moottorin lämmöt nousee kyllä normaalisti, eikä mittari souda ja huopaa.
Mikä mahtaa olla vika tällä kertaa?
Mikä mahtaa olla vika tällä kertaa?
W638 CDI
Re: viton lämmityslaite ei toimi?
Mikäli on ilmastointi ja sieltä löytyy se sähköllä ohjattu mokkula, joka ohjaa vettä kennolle, se jumiuttaa.
Onko se sellainen, että kun alkaa tulla kylmää niin kunnon polkaisu kaasuun ja sitten alkaa tulla lämmintä ? Mikäli näin on niin sitten se on melko varmasti se sähkömokkulan jumiutus.
Kyseinen mokkula löytyy tulipellistä pelkääjän kohdalta, siihen menee muutama vesiletku ja sähköliitin.
Onko se sellainen, että kun alkaa tulla kylmää niin kunnon polkaisu kaasuun ja sitten alkaa tulla lämmintä ? Mikäli näin on niin sitten se on melko varmasti se sähkömokkulan jumiutus.
Kyseinen mokkula löytyy tulipellistä pelkääjän kohdalta, siihen menee muutama vesiletku ja sähköliitin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
En tunne cdi:n rakennetta...mutta kyllä sinä paksun vesiletkut erotat, oliskohan 2,5 tai 3 cm halkaisija...jos noihin on liitetty osa, johon tulee sähköä niin se on venttiili, joka estää lämpimän veden pääsyn kennolle. Tämmönen vanhassa moottorimallissa:

Lotinaa taitaa kuuluakkin kuulua tietyissä tilanteissa, ainakin mulla kuuluu joskus jopa molemmissa mersuissa.

Lotinaa taitaa kuuluakkin kuulua tietyissä tilanteissa, ainakin mulla kuuluu joskus jopa molemmissa mersuissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei siellä ainakaan vuotoa ole jos paine säilyy yön yli
Painettahan sinne kyllä kertyy kun ajetaan ja neste lämpiää...mutta kertyykö liikaa, sitä en osaa sanoa. Paine rajoitetaan sillä korkissa olevalla jousella, kai se on ehjä ?
Sitten pikkutesti: Moottori kylmä, purista vaikka ylävesiletkua kädellä, se on pehmeä. Sitten joku antaa kierroksia koneelle oikein kunnolla, koveneeko letku todella kovaksi...toivottavasti ei (kannentiiviste).
Ehkä sun ei kannata murehtia tuon paineen säilymisen kanssa...oletetaan että se on ominaisuus.
Ennenkuin irrotat sen härvelin niin jos se vika on päällä, eli lämpöä ei tule niin voit naputella tuota jollain ruuvarin kahvalla ja jos se aiheuttaa sen lotinan ja sitten alkaa lämpöä tulla niin se todistaa kyllä melko varmasti, että tuolla oleva mokkula jumiuttaa. Itse en ole jaksanut tuota availla/vaihdella tjms.

Painettahan sinne kyllä kertyy kun ajetaan ja neste lämpiää...mutta kertyykö liikaa, sitä en osaa sanoa. Paine rajoitetaan sillä korkissa olevalla jousella, kai se on ehjä ?
Sitten pikkutesti: Moottori kylmä, purista vaikka ylävesiletkua kädellä, se on pehmeä. Sitten joku antaa kierroksia koneelle oikein kunnolla, koveneeko letku todella kovaksi...toivottavasti ei (kannentiiviste).
Ehkä sun ei kannata murehtia tuon paineen säilymisen kanssa...oletetaan että se on ominaisuus.
Ennenkuin irrotat sen härvelin niin jos se vika on päällä, eli lämpöä ei tule niin voit naputella tuota jollain ruuvarin kahvalla ja jos se aiheuttaa sen lotinan ja sitten alkaa lämpöä tulla niin se todistaa kyllä melko varmasti, että tuolla oleva mokkula jumiuttaa. Itse en ole jaksanut tuota availla/vaihdella tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hmm...kivikova, en millään haluaisi uskoa kannentiivistevuotoon...ne on niin ikäviä korjata.
Kuplia ja mustaa/harmaata jäähdytinnesteessä ?
Kuplia ja mustaa/harmaata jäähdytinnesteessä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Minulla on myös 110CDI:ssä (1999) samantapaista lämppäriongelmaa, välillä pukkaa kesäkelissäkin kuumaa, vaikka lämpötilansäätö on täysin kylmällä ja kylmemällä kelillä säätö elää omaa elämäänsä, välillä tulee reilusti kuumaa ja sitten taas jäähtyy ihan itsekseen.
Mitään lotinaa ei meidän vitossa ole kuulunut, eikä paineet pysy paisarissa yön yli tai letkut tunnu erityisen kovilta, joten vähän kyllä kuulostaisi, että kansipahvi vuotaa kysyjän vitossa...
Mitään lotinaa ei meidän vitossa ole kuulunut, eikä paineet pysy paisarissa yön yli tai letkut tunnu erityisen kovilta, joten vähän kyllä kuulostaisi, että kansipahvi vuotaa kysyjän vitossa...
mutta jos termostaatti jumiuttaisi kiinniasennossa niin lämpömittarin pitäisi näyttää aika meheviä lukemia
...ja ajoit varmasti niin kuumaksi, että termostaatti aukeaa ? Toisaalta kyllähän tällä kelillä jäähdyttimestä ulos tuleva neste on kohtuu kylmää, ja CDI muutenkin on niin energiatehokas, ettei sitä saa kuumaksi kuin revittelemällä.
äääh, en mä keksi mikä mättää.

...ja ajoit varmasti niin kuumaksi, että termostaatti aukeaa ? Toisaalta kyllähän tällä kelillä jäähdyttimestä ulos tuleva neste on kohtuu kylmää, ja CDI muutenkin on niin energiatehokas, ettei sitä saa kuumaksi kuin revittelemällä.
äääh, en mä keksi mikä mättää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siellä pitäisi olla erillinen kiertovesipumppu joka tapauksessa, semmonen joka kierrättää vettä siinä pikkuputkistossa. Sen voisi koittaa pyöriikö eli 12 V siihen liittimeen ja sitten vielä mittaa tuleeko liittimeen jännite. (Tosin mulla ei ole mitään havaintoa missä tilanteissa pitäisi tulla, ilmeisesti ainakin silloin kun kylmällä koneella lähdetään liikkeelle ja lämmitys on päällä).
Tuokin pumppu löytynee siitä tulipellistä, mulla taasen keskellä tai hitusen kuskin puolella.
Tuntuisi oudolta, että varsinainen vesipumppu olisi niin rikki, että se ei näkyisi moottorilämmöissä tjms. ja miten se edes voisi olla kun on mekaaninen, pitäisi ääntä, vai voisiko sieltä siivet hävitä
Tuokin pumppu löytynee siitä tulipellistä, mulla taasen keskellä tai hitusen kuskin puolella.
Tuntuisi oudolta, että varsinainen vesipumppu olisi niin rikki, että se ei näkyisi moottorilämmöissä tjms. ja miten se edes voisi olla kun on mekaaninen, pitäisi ääntä, vai voisiko sieltä siivet hävitä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Onko tuo paisari jotenkin kaksiosainen ja se hämäisi että nestettä olisi tarpeeksi kun se näkyy kun korkin avaa. Mitään max merkkiä en löydä paisarista. Tosin ei kyllä mittariin syty jäähdytinnesteen varoitusvaloa.
Mitä jäähdytinnestettä vitoon laitettiin, vanha on vihreää, riittikö vain että on samanväristä vai miten se meni?
Mitä jäähdytinnestettä vitoon laitettiin, vanha on vihreää, riittikö vain että on samanväristä vai miten se meni?
W638 CDI
Siitä paisarista ei saa mitään selvää...mä olen vain laittanut sinne niin paljon, että varmasti riittää ja auto tööttää ylimäärät pois. Kannattaa varmistaa että se varoitusvalon anturi toimii oikein.
Jotain vihreää olen motonetista sinne kaadellut.
Jotain vihreää olen motonetista sinne kaadellut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos oli vajetta niin miksi valo ei palanut
Seuraa sitä nyt jonkinaikaa, pysyykö taso kohtalaisen vakiona. (Katsot siis aina samanlämpöisenä). Ilman tulee kyllä itsestään pois, eli jää siihen paisarin kohdalle.

Seuraa sitä nyt jonkinaikaa, pysyykö taso kohtalaisen vakiona. (Katsot siis aina samanlämpöisenä). Ilman tulee kyllä itsestään pois, eli jää siihen paisarin kohdalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Joo pitää seurata tilannetta. Nyt autoon tulee lämmintä ihan koko ajan, mutta ajon jälkeen ylävesiletku on kuuma ja melko kova, alaletku on täysin löysä ja kylmä.
Lämmöt pysyy koko ajan 70 asteessa, ainoastaan ajon jälkeen kun avaan korkin ja laitan auton käyntiin lämmöt nousee 80 asteeseen.
Lämmöt pysyy koko ajan 70 asteessa, ainoastaan ajon jälkeen kun avaan korkin ja laitan auton käyntiin lämmöt nousee 80 asteeseen.
W638 CDI
Virrat päälle niin sen kiertovesipumpun pitäisi hurista. Äänen kyllä erottaa selvästi. Jos lämmöt ei nouse 70 korkeammaksi ajonaikana niin se johtuu luultavasti termostaatista.
Jos kiertovesipumppu ei toimi voi oireena olla kylmän ilman lykkääminen tyhjäkäynnillä. Luulisi kyllä että ajon aikana jaksaa siltikin kierrättää vettä.
Jos kiertovesipumppu ei toimi voi oireena olla kylmän ilman lykkääminen tyhjäkäynnillä. Luulisi kyllä että ajon aikana jaksaa siltikin kierrättää vettä.
Mitään hurinaa ei kuulu ja muistelisinkin, että sähköinen surina on aiemmin kuulunut ( en ihan varma ole) Nyt kuuluu selkeesti apparin jalkatilasta pulputusta.
Aiemmin on kuulunut auton sammutettua apparinpuolen eturankaan kotelon kohdilta sähköistä surinaa hetken aikaa ja nyt ei kuulu.
Missä kohdin vesipumppu sijaitsee?
Aiemmin on kuulunut auton sammutettua apparinpuolen eturankaan kotelon kohdilta sähköistä surinaa hetken aikaa ja nyt ei kuulu.
Missä kohdin vesipumppu sijaitsee?
W638 CDI
Oisko termari rikki kun ei alavesiletku lämpene. Jotenkin on aina muutenkin tuntunut, että ei lämmöt nouse tarpeeksi, eikä koskaan edes 80 asteeseen, ei edes eberi päällä vaikka ajaisi 100 kilsaa.
Vai voisiko olla että anturi antaa väärää tietoa ja lämpötila on suurempi kuin mittari näyttää? Entäs jos kenno on tukossa. Miten tuollaista huuhdellaan ja onko tapana näin tehdä?
Vesi ei siis kierrä syylarissa kun alaletku on täysin kylmä, reippaankin ajolenkin jälkeen?
ps.jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu koskaan.
Vai voisiko olla että anturi antaa väärää tietoa ja lämpötila on suurempi kuin mittari näyttää? Entäs jos kenno on tukossa. Miten tuollaista huuhdellaan ja onko tapana näin tehdä?
Vesi ei siis kierrä syylarissa kun alaletku on täysin kylmä, reippaankin ajolenkin jälkeen?
ps.jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu koskaan.
W638 CDI
Jäähdytysneste pitäis vaihtaa 3 vuoden välein viimeistään...
Syylärin voi koittaa pestä vaikka kidesoodaliuoksella tai ihan tarkoitukseen tehdyllä aineella... vastavirtaan yleensä lähtee enimmät kököt...
Niin, ja se vihreekin neste voi olla joko monoetyleeniglykolia tai polypropyleeniglykolia, niitä ei saa sekottaa keksenään...
Syylärin voi koittaa pestä vaikka kidesoodaliuoksella tai ihan tarkoitukseen tehdyllä aineella... vastavirtaan yleensä lähtee enimmät kököt...
Niin, ja se vihreekin neste voi olla joko monoetyleeniglykolia tai polypropyleeniglykolia, niitä ei saa sekottaa keksenään...
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Niinpäinhän se kiertää, eli lämmin nenste menee ylhäältä sisään ja jäähtyessään neste painuu alaspäin.
Kyllä se varmaan riittää jos saa ylä- ja alvesiletkun irti... mutta saako ilman jäähdyttimen irroitusta...
Eihän se koneellekaan pahaa tekisi tuo huuhtelu, mutta voi toisaalta tukkia jotain jos isompia kökköjä irtoaa... tai toisaalta voi ruveta vuotamaan jostain...
Kyllä se varmaan riittää jos saa ylä- ja alvesiletkun irti... mutta saako ilman jäähdyttimen irroitusta...
Eihän se koneellekaan pahaa tekisi tuo huuhtelu, mutta voi toisaalta tukkia jotain jos isompia kökköjä irtoaa... tai toisaalta voi ruveta vuotamaan jostain...