viton lämmityslaite ei toimi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

viton lämmityslaite ei toimi?

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Saattaa välillä puhaltaa lämmintä hetken aikaa ja sitten taas kylmenee. Moottorin lämmöt nousee kyllä normaalisti, eikä mittari souda ja huopaa.

Mikä mahtaa olla vika tällä kertaa?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: viton lämmityslaite ei toimi?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli on ilmastointi ja sieltä löytyy se sähköllä ohjattu mokkula, joka ohjaa vettä kennolle, se jumiuttaa.

Onko se sellainen, että kun alkaa tulla kylmää niin kunnon polkaisu kaasuun ja sitten alkaa tulla lämmintä ? Mikäli näin on niin sitten se on melko varmasti se sähkömokkulan jumiutus.

Kyseinen mokkula löytyy tulipellistä pelkääjän kohdalta, siihen menee muutama vesiletku ja sähköliitin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Ei ole ilmastointia. Noin kuuuakuden ajan on kuulunut kaasua painettessa ihmeellistä lotinaa ja nyt kun avasin syylarin korkin niin tuli painetta syylarista vaikka auto oli seissyt jo pidemmän aikaa..
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo teke juuri niin, eli kunnon kiihdytys niin puskee lämmintä ja tyhjäkäynnillä tulee viileetä.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Keskellä tulipeltiä on mokkula mihin tulee kaksi letkua kiinni, ilmanputsari putken takana?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tunne cdi:n rakennetta...mutta kyllä sinä paksun vesiletkut erotat, oliskohan 2,5 tai 3 cm halkaisija...jos noihin on liitetty osa, johon tulee sähköä niin se on venttiili, joka estää lämpimän veden pääsyn kennolle. Tämmönen vanhassa moottorimallissa:

Kuva

Lotinaa taitaa kuuluakkin kuulua tietyissä tilanteissa, ainakin mulla kuuluu joskus jopa molemmissa mersuissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo sama härveli, pitää ottaa irti ja tutkia. Kiitokset.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Auto seissyt yön yli ja syylarin korkin avatessa iskee painetta oikein urakalla, onkohan tuo myös mokkulaan liittyvää vai missä mahtaa olla tukos tms.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siellä ainakaan vuotoa ole jos paine säilyy yön yli :shock:

Painettahan sinne kyllä kertyy kun ajetaan ja neste lämpiää...mutta kertyykö liikaa, sitä en osaa sanoa. Paine rajoitetaan sillä korkissa olevalla jousella, kai se on ehjä ?

Sitten pikkutesti: Moottori kylmä, purista vaikka ylävesiletkua kädellä, se on pehmeä. Sitten joku antaa kierroksia koneelle oikein kunnolla, koveneeko letku todella kovaksi...toivottavasti ei (kannentiiviste).

Ehkä sun ei kannata murehtia tuon paineen säilymisen kanssa...oletetaan että se on ominaisuus.

Ennenkuin irrotat sen härvelin niin jos se vika on päällä, eli lämpöä ei tule niin voit naputella tuota jollain ruuvarin kahvalla ja jos se aiheuttaa sen lotinan ja sitten alkaa lämpöä tulla niin se todistaa kyllä melko varmasti, että tuolla oleva mokkula jumiuttaa. Itse en ole jaksanut tuota availla/vaihdella tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

ylävesiletku kovettuu pikku hiljaa ja on 10min ajon jälkeen kivikova. Syylarin korkki on ehjä. Samanlainen lotina alkaa heti, kuin ajossakin kun avaan syylarin korkin ja paine tulee pihalle.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hmm...kivikova, en millään haluaisi uskoa kannentiivistevuotoon...ne on niin ikäviä korjata.

Kuplia ja mustaa/harmaata jäähdytinnesteessä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Ei nyt ihan kivikova, mutta letku kovenee noin 2 minuutin tyhjäkäynnillä melko kovaksi. Neste on puhdasta ja ei kuplia.
W638 CDI
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Minulla on myös 110CDI:ssä (1999) samantapaista lämppäriongelmaa, välillä pukkaa kesäkelissäkin kuumaa, vaikka lämpötilansäätö on täysin kylmällä ja kylmemällä kelillä säätö elää omaa elämäänsä, välillä tulee reilusti kuumaa ja sitten taas jäähtyy ihan itsekseen.

Mitään lotinaa ei meidän vitossa ole kuulunut, eikä paineet pysy paisarissa yön yli tai letkut tunnu erityisen kovilta, joten vähän kyllä kuulostaisi, että kansipahvi vuotaa kysyjän vitossa...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Syylarin alavesiletku on täysin kylmä vaikka ajoin auton kuumaksi.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mutta jos termostaatti jumiuttaisi kiinniasennossa niin lämpömittarin pitäisi näyttää aika meheviä lukemia :shock:

...ja ajoit varmasti niin kuumaksi, että termostaatti aukeaa ? Toisaalta kyllähän tällä kelillä jäähdyttimestä ulos tuleva neste on kohtuu kylmää, ja CDI muutenkin on niin energiatehokas, ettei sitä saa kuumaksi kuin revittelemällä.

äääh, en mä keksi mikä mättää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Oiskohan vesipumppu rikki? Eberi päällä lämpöä tulee, eikös eberille ollut oma kiertovesipumppu?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siellä pitäisi olla erillinen kiertovesipumppu joka tapauksessa, semmonen joka kierrättää vettä siinä pikkuputkistossa. Sen voisi koittaa pyöriikö eli 12 V siihen liittimeen ja sitten vielä mittaa tuleeko liittimeen jännite. (Tosin mulla ei ole mitään havaintoa missä tilanteissa pitäisi tulla, ilmeisesti ainakin silloin kun kylmällä koneella lähdetään liikkeelle ja lämmitys on päällä).

Tuokin pumppu löytynee siitä tulipellistä, mulla taasen keskellä tai hitusen kuskin puolella.

Tuntuisi oudolta, että varsinainen vesipumppu olisi niin rikki, että se ei näkyisi moottorilämmöissä tjms. ja miten se edes voisi olla kun on mekaaninen, pitäisi ääntä, vai voisiko sieltä siivet hävitä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Onko tuo paisari jotenkin kaksiosainen ja se hämäisi että nestettä olisi tarpeeksi kun se näkyy kun korkin avaa. Mitään max merkkiä en löydä paisarista. Tosin ei kyllä mittariin syty jäähdytinnesteen varoitusvaloa.

Mitä jäähdytinnestettä vitoon laitettiin, vanha on vihreää, riittikö vain että on samanväristä vai miten se meni?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siitä paisarista ei saa mitään selvää...mä olen vain laittanut sinne niin paljon, että varmasti riittää ja auto tööttää ylimäärät pois. Kannattaa varmistaa että se varoitusvalon anturi toimii oikein.

Jotain vihreää olen motonetista sinne kaadellut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Vajetta oli noin 8dl verran ja rupesi lämmintä tulemaman ja pitää lämmön. Tosin kun nyt on piripinnassa niin neste laskee ja nousee ja kuplia tulee, eli onko jätjestelmässä ilmaa?

Lisäyksen jälkeen ajoin mutkaan kovaa niin kerran vilahti jäähdytysnesteen merkkivalo.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos oli vajetta niin miksi valo ei palanut :shock:

Seuraa sitä nyt jonkinaikaa, pysyykö taso kohtalaisen vakiona. (Katsot siis aina samanlämpöisenä). Ilman tulee kyllä itsestään pois, eli jää siihen paisarin kohdalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Paisarin "välipohjassa" on MAX-merkki, eli nesteen taso on oikea, kun korkin reijästä ei juurikaan nestettä näy. Ainakin minulla pysyy nestepinta suunnilleen siinä paisarin pohjan tasalla. Kannattaa tosiaan seurata mihin nesteet häviää, minulla alkoi viime talvena vuotaa syyläri ja meni vaihtoon...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo pitää seurata tilannetta. Nyt autoon tulee lämmintä ihan koko ajan, mutta ajon jälkeen ylävesiletku on kuuma ja melko kova, alaletku on täysin löysä ja kylmä.

Lämmöt pysyy koko ajan 70 asteessa, ainoastaan ajon jälkeen kun avaan korkin ja laitan auton käyntiin lämmöt nousee 80 asteeseen.
W638 CDI
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Virrat päälle niin sen kiertovesipumpun pitäisi hurista. Äänen kyllä erottaa selvästi. Jos lämmöt ei nouse 70 korkeammaksi ajonaikana niin se johtuu luultavasti termostaatista.

Jos kiertovesipumppu ei toimi voi oireena olla kylmän ilman lykkääminen tyhjäkäynnillä. Luulisi kyllä että ajon aikana jaksaa siltikin kierrättää vettä.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Mitään hurinaa ei kuulu ja muistelisinkin, että sähköinen surina on aiemmin kuulunut ( en ihan varma ole) Nyt kuuluu selkeesti apparin jalkatilasta pulputusta.

Aiemmin on kuulunut auton sammutettua apparinpuolen eturankaan kotelon kohdilta sähköistä surinaa hetken aikaa ja nyt ei kuulu.

Missä kohdin vesipumppu sijaitsee?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Oisko termari rikki kun ei alavesiletku lämpene. Jotenkin on aina muutenkin tuntunut, että ei lämmöt nouse tarpeeksi, eikä koskaan edes 80 asteeseen, ei edes eberi päällä vaikka ajaisi 100 kilsaa.

Vai voisiko olla että anturi antaa väärää tietoa ja lämpötila on suurempi kuin mittari näyttää? Entäs jos kenno on tukossa. Miten tuollaista huuhdellaan ja onko tapana näin tehdä?

Vesi ei siis kierrä syylarissa kun alaletku on täysin kylmä, reippaankin ajolenkin jälkeen?

ps.jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu koskaan.
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jäähdytysneste pitäis vaihtaa 3 vuoden välein viimeistään...

Syylärin voi koittaa pestä vaikka kidesoodaliuoksella tai ihan tarkoitukseen tehdyllä aineella... vastavirtaan yleensä lähtee enimmät kököt...

Niin, ja se vihreekin neste voi olla joko monoetyleeniglykolia tai polypropyleeniglykolia, niitä ei saa sekottaa keksenään...
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Ainakin minun vitossa nousee lämpömittari nollakelilläkin eberin kanssa noin 10 km matkalla viivan yli 80 asteeseen. Ennen termarin vaihtoa ei noussut edes kesähelteellä yli 60 asteen.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kiertääkö neste ylhäältä alaspäin, pitääkö huuhdellessa irroittaa koko jäähdytin?
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Niinpäinhän se kiertää, eli lämmin nenste menee ylhäältä sisään ja jäähtyessään neste painuu alaspäin.

Kyllä se varmaan riittää jos saa ylä- ja alvesiletkun irti... mutta saako ilman jäähdyttimen irroitusta...

Eihän se koneellekaan pahaa tekisi tuo huuhtelu, mutta voi toisaalta tukkia jotain jos isompia kökköjä irtoaa... tai toisaalta voi ruveta vuotamaan jostain...
Vastaa Viestiin