viton lämmityslaite ei toimi?
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Kyllä taitaa olla vesipumppu rikki, eli kun laitan virrat päälle ja menen pumpun kohdalle kuuntelemaan, kuuluu todella korkeeta vinkunaa ja sitten loppuu. Eikä kuulu sitä normaalia hurinaa, mikä kuului aiemmin hyttiin selvästi, kun laittoi virrat päälle.
Kaasua poljettaessa jäähdytinnesteen pinta nousee, vaahtoaa ja kuplaa tulee.
Uskaltaakohan tuolla nyt ajella jos lämmöt pysyy kurissa, pelottaa vaan jos lämpöanturi näyttäisi jostain syystä liian alhaisia arvoja, vaikka kone käy tulipunasena.
Tuleeko cdi version vesipumppuun sähköä vai onko täysin mekaaninen?
Kaasua poljettaessa jäähdytinnesteen pinta nousee, vaahtoaa ja kuplaa tulee.
Uskaltaakohan tuolla nyt ajella jos lämmöt pysyy kurissa, pelottaa vaan jos lämpöanturi näyttäisi jostain syystä liian alhaisia arvoja, vaikka kone käy tulipunasena.
Tuleeko cdi version vesipumppuun sähköä vai onko täysin mekaaninen?
W638 CDI
Älä nyt sekoita kiertovesipumppua ja varsinaista vesipumppua. Jälkimmäinen toimii mekaanisesti ja hoitaa moottorinjäähdyttämisen, joka käsittääkseni sulla on hallussa, eli lämpömittari ei nouse liian korkealle ?
Veden ryöppyäminen voi olla ihan normaaliakin, jos sinne on saatu kunnon paineet aikaiseksi...eli on täytetty järjestelmä kylmällä vedellä ja ajettu kuumaksi -> paine nousee.
Kannentiivistevian pitäisi näkyä siinä lämpömittarin heilumisenakin, eli välillä näyttää yli 100 astetta ja sitten ykskaks näyttääkin vähemmän kun neste taas sopivasti jäähdyttää / liikahtaa. Kun korkin jättää raolleen niin mittari rauhoittuu...siis kannentiivisteviassa.
...ja kyllä uskaltaa, jos se vesi ei kuplinut (kiehunut) kun sen jälkeen kun avasit korkin...eli luultavasti se mittari näyttää ihan oikein. Sen kyllä huomaa jos koneen veden lämpötila nousee yli sadan...on siitäkin kokemusta
Niin ja älä nyt sitten polta itteäsi sen korkin availun kanssa, käyttöohjekkin varoittaa / kieltää avaamasta korkkia kuumasta koneesta.
Veden ryöppyäminen voi olla ihan normaaliakin, jos sinne on saatu kunnon paineet aikaiseksi...eli on täytetty järjestelmä kylmällä vedellä ja ajettu kuumaksi -> paine nousee.
Kannentiivistevian pitäisi näkyä siinä lämpömittarin heilumisenakin, eli välillä näyttää yli 100 astetta ja sitten ykskaks näyttääkin vähemmän kun neste taas sopivasti jäähdyttää / liikahtaa. Kun korkin jättää raolleen niin mittari rauhoittuu...siis kannentiivisteviassa.
...ja kyllä uskaltaa, jos se vesi ei kuplinut (kiehunut) kun sen jälkeen kun avasit korkin...eli luultavasti se mittari näyttää ihan oikein. Sen kyllä huomaa jos koneen veden lämpötila nousee yli sadan...on siitäkin kokemusta

Niin ja älä nyt sitten polta itteäsi sen korkin availun kanssa, käyttöohjekkin varoittaa / kieltää avaamasta korkkia kuumasta koneesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo Veskolan kuvan mokkula säätää vedenpääsyä kennolle, sähköllä ohjattu venttiiili. Tai oikeastaan veden pois pääsyä kennolta jos kierto on niinpäin kuin vanhemmissa? Eli säätää ohjaamoon tulevan ilman lämpötilaa.
Se surina on luultavasti kuulunut juurikin siitä kiertovesipumpusta. Sen tehtävä on kierrättää vettä tyhjäkäynnillä, auton oma vesipumppu ei sitä jaksa tehdä pienillä kierroksilla. Kiertovesipumppu löytyy koneen takaa, näkyy kuskinpuolelta kurkistaessä venttiilikopan takana.
Kiertovesipumppuvika voi tosiaan aiheuttaa sen ettei lämpöä riitä tyhjäkäynnillä ohjaamoon. Vähänkin kierroksia ja lämpöä pitäisi kyllä tulla. Mihinkään muuhun noista oireista sillä ei ole osuutta.
Termostaattivika aiheuttaa sen ettei lämmöt nouse tarpeeksi. Sekään ei selitä noita muita oireita.
Ja nuo Veskolan kuvan lämmönsäädin voi aiheuttaa ohjaamoon tulevan ilman lämpötilan sekoilut. Muihin oireisiin sillä ei ole osuutta.
Se surina on luultavasti kuulunut juurikin siitä kiertovesipumpusta. Sen tehtävä on kierrättää vettä tyhjäkäynnillä, auton oma vesipumppu ei sitä jaksa tehdä pienillä kierroksilla. Kiertovesipumppu löytyy koneen takaa, näkyy kuskinpuolelta kurkistaessä venttiilikopan takana.
Kiertovesipumppuvika voi tosiaan aiheuttaa sen ettei lämpöä riitä tyhjäkäynnillä ohjaamoon. Vähänkin kierroksia ja lämpöä pitäisi kyllä tulla. Mihinkään muuhun noista oireista sillä ei ole osuutta.
Termostaattivika aiheuttaa sen ettei lämmöt nouse tarpeeksi. Sekään ei selitä noita muita oireita.
Ja nuo Veskolan kuvan lämmönsäädin voi aiheuttaa ohjaamoon tulevan ilman lämpötilan sekoilut. Muihin oireisiin sillä ei ole osuutta.
No aloitetaan sen vaihtamisella ja toivotaan parasta...en edelleenkään usko kannentiivistevikaan CDI:ssä, jollei sitä konetta ole joku pahoinpidellut ja tiivisteviassa oireet on niin selvät, että sen kyllä huomaa.
w124:n yleismallin kiertovesipumppu, 100€, kuulostaa muuten kalliilta mutta onhan se sentään bosch.
w124:n yleismallin kiertovesipumppu, 100€, kuulostaa muuten kalliilta mutta onhan se sentään bosch.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eipä koneelle ole muuta tehty kuin suuttimen korjaus kesällä ja sitä mietinkin tuossa että oisko voinut puhkaista vesitilan, tuskin.. Lämmöt on pysynyt aina normaalina tähän päivään saakka.
Jäähdytinneste on täysin puhdasta ei haise ja moottoriöljyt on myös normaalit.
Merteillä on hintaan 55e viton oma (ei bosch) kiertovesipumppu.
Jäähdytinneste on täysin puhdasta ei haise ja moottoriöljyt on myös normaalit.
Merteillä on hintaan 55e viton oma (ei bosch) kiertovesipumppu.
W638 CDI
Alkaa vaikuttaa siltä että Motonetista saa suomen kalleimmat (ja usein huonoimmat) varaosat
Kiitos vinkistä.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Näytti vähän sellaiselta että pystyi osittain, itse siipipyörä on valettu muovipaketin sisään ja se myös rohisee, eli ei jaksa miettiä sen enempiä kun uusi on niin halpa.
Yksi asia kyllä mietityttää, että miksi ihmeessä kerää painetta. Auto nytkin seissyt useemman tunnin ja hirvee paine syylarissa. Syylarinkorrki näyttää ihan ehjältä, eihän siinä ole kuin yksi jousi ja lautanen, ja lautasta painettaessa jousi litistyy.
Korkin kun avaa konekylmänä, alkaa kauhee pulputus.
Pitää huomenna vaihtaa se kertovesipumppu ja ihmetellä lisää.
Yksi asia kyllä mietityttää, että miksi ihmeessä kerää painetta. Auto nytkin seissyt useemman tunnin ja hirvee paine syylarissa. Syylarinkorrki näyttää ihan ehjältä, eihän siinä ole kuin yksi jousi ja lautanen, ja lautasta painettaessa jousi litistyy.
Korkin kun avaa konekylmänä, alkaa kauhee pulputus.
Pitää huomenna vaihtaa se kertovesipumppu ja ihmetellä lisää.
W638 CDI
Jos se pumppuosuuskin rohisee niin sitte ei kannata ruveta purkamaan, paitsi mielenkiinnosta...
En ole sitte ikuna nähny että kylmä kone pulputtaisi...
Sen jäähdyttäjän korkin on pakko olla vialla, eli ei päästä paineita oikeelle tasolle... ja jossain täytyy olla ilmaa (tai muuta kaasua), joka purkautuu kun paine järjestelmässä laskee korkkia avatessa...
En ole sitte ikuna nähny että kylmä kone pulputtaisi...

Sen jäähdyttäjän korkin on pakko olla vialla, eli ei päästä paineita oikeelle tasolle... ja jossain täytyy olla ilmaa (tai muuta kaasua), joka purkautuu kun paine järjestelmässä laskee korkkia avatessa...
Okei nyt on kiertovesipumppu vaihdettu. Ekan asennuksen jälkeen kun käynnistin auton kuului kun pumppu pyöri normaalisti, sitten alkoi hirveä ulina kiertovesipumpusta. Purin uudestaan ja annoin pumpulle tulevalle tuloletkulle paineilmaa, eka tuntui että ei kulje mikään läpi sitten alkoi nousemaan paisariin nesttettä ja sylki myös lämppärin kennonletkusta glykolia. Kävin ajelulla, mutta vieläkään lämmitys ei tunnu toimivan, eli aaaltoilee välillä kylmää ja taas välillä lämmintä.
Voi olla että nesteitä tuli sen verran pihalle, kun puhaltelin että ei kierrä tarpeeksi. Paisarin pohjalla nestettä kyllä näkyy ja ei varoitus valokaan pala.
Voi olla että nesteitä tuli sen verran pihalle, kun puhaltelin että ei kierrä tarpeeksi. Paisarin pohjalla nestettä kyllä näkyy ja ei varoitus valokaan pala.
W638 CDI
Lisäilin nestettä ja ajelin korkki puoliksi auki, (päästää vain ilmaa) nyt ei enää kupli nesteet ja lämpöstäkin puhaltaa toistaiseksi. Jos tuo kiertovesipumppu hajotessa rupeaa keräämään ilmaa järjestelmään?
Missä vitossa sijaitsee lämppärin kenno, onko apparin puolella? Koska sieltä edelleen kuuluu kierrosta annettaessa veden solinaa.
Kenno osittain tukossa?
Missä vitossa sijaitsee lämppärin kenno, onko apparin puolella? Koska sieltä edelleen kuuluu kierrosta annettaessa veden solinaa.
Kenno osittain tukossa?
W638 CDI
Edelleen kerää painetta systeemiin ja sisälämmöt vaihtelee. Mikähän tuosta syylarinkorkista voi sitten hajota jos ei päästä painetta pihalle Täysin ehjältä se kaikinpuolin näyttää.
Auton kun laittaa käyntiin, niin kuuluu selvästi kun vesi/ilma mikä lie lotisee, loiskuu. Kiertovesipumppukin ääntelee eri tavalla milloin mitenkin.
Onko tukos, tekeekö termostaatti tuollaista? Lämpömittarista ei tunnu ottavan selvää nousee älyttömän hitaasti ja jämähtäää aina 70 asteeseen ajo sitten vaikka kiinaan.
Onko noissa aina pelkkä korkki se mikä päästää paineen pois?
Auton kun laittaa käyntiin, niin kuuluu selvästi kun vesi/ilma mikä lie lotisee, loiskuu. Kiertovesipumppukin ääntelee eri tavalla milloin mitenkin.
Onko tukos, tekeekö termostaatti tuollaista? Lämpömittarista ei tunnu ottavan selvää nousee älyttömän hitaasti ja jämähtäää aina 70 asteeseen ajo sitten vaikka kiinaan.
Onko noissa aina pelkkä korkki se mikä päästää paineen pois?
W638 CDI
Korkki päästää paineen pois, ei mikään muu. Kyllä siellä on kannentiiviste rikki palotilan ja vesitilan väliltä. Ilmeisesti sen voi vielä varmistaa jollain värkillä korjaamolla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Koneen lämmöt aina samat, se ihmetyttää eikä syylari syö nestettä. Aina kun annoin koneelle kierrosta olin täyttänyt paisarin tappiin asti ja neste valui huohotusreijästä pihalle.
Mitä tapahtuu jos lämppärinkenno on tukossa, tekeekö se painetta systeemiin? hytissä kuuluu lotinaa ja loisketta.
Mitä tapahtuu jos lämppärinkenno on tukossa, tekeekö se painetta systeemiin? hytissä kuuluu lotinaa ja loisketta.
W638 CDI
Missäs kohtaa vitossa sijaitsi se anturi joka mittaa sisälämpötilaa, siitähän oli jossain juttua, että saattaa olla pölystä ym tukossa. En millään halua uskoa kansivikaan, kun lämmöt ei heittele eikä nesteet katoa.
Myös vesiventtiillin sijainti olisi kiva ylläri
Tuohon 10min ajon jälkeiseen haaleiden vesien ryöpsähtämiseen on tietty syynä se että laitoin paisarin tappiin asti täyteen.
Myös vesiventtiillin sijainti olisi kiva ylläri

Tuohon 10min ajon jälkeiseen haaleiden vesien ryöpsähtämiseen on tietty syynä se että laitoin paisarin tappiin asti täyteen.
W638 CDI
Mikäli sulla on termostaatilla ohjattu lämmitys, eli se on yleensä vain ilmastoiduissa malleissa, jos olen oikein ymmärtänyt ? se sijaitsee siinä vaihdekepin vieressä, sormen pään kokoinen reikä siinä kojetaulussa nappuloiden lähellä...ainakin 97 mallissa
öööh, mikä vesiventtiili ? Se kuvassa jo esiintynytt mokkula on se venttiili, joka hoitelee lämppärin kennon kierron.
Paisariin tosiaan kannattaa jättää ilmaa, eli sitä laajenemisvaraa, kun vesi ei puristu kasaan.

öööh, mikä vesiventtiili ? Se kuvassa jo esiintynytt mokkula on se venttiili, joka hoitelee lämppärin kennon kierron.
Paisariin tosiaan kannattaa jättää ilmaa, eli sitä laajenemisvaraa, kun vesi ei puristu kasaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä vitossa vesiventtiili on jossain, osan hinta noin 300e. Kävin taas ajelulla ja sisällä puhalteli edelleen kylmää/kuumaa Lämpömittari kyllä seilasi hitaasti 60-80 asteen välissä ja kun laitoin lämppärin kiinni 80 asteessa, lämmöt putosi 60 asteeseen.
Meinaako tuo termarilla ohjattu lämpötilasäädin juuri vesiventtiiliä, jos on ilmastointi?
Meinaako tuo termarilla ohjattu lämpötilasäädin juuri vesiventtiiliä, jos on ilmastointi?
W638 CDI
No en mä ole kuullut / nähnyt mitään vesiventtiiliä omassa vitossa vaikka sen atomeiksi purin.
Termostaatti ja tuo sähkömokkula oli ainoat vastaan tulleet venttiilit ja ymmärsin, että elektroniikka antureineen ohjaa juuri tuota mokkulaa. Lisäksi jotain läppiä alipaineella yms. Kojelaudan alle en ole katsonut...mutta miksi siellä olisi yhtään mitään.
Termostaatti ja tuo sähkömokkula oli ainoat vastaan tulleet venttiilit ja ymmärsin, että elektroniikka antureineen ohjaa juuri tuota mokkulaa. Lisäksi jotain läppiä alipaineella yms. Kojelaudan alle en ole katsonut...mutta miksi siellä olisi yhtään mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avasin letkut ja puhaltelin ja painoin vettä järjestelmään, käytännössä kaikki vanhat nesteet tuli pihalle. Nyt tuntuu siltä, että oli ilmaa systeemissä. Alkoi heti tyhjäkäynnillä puhaltamaan jo lämmintä, ja ajelin noin tunnin kovaa ja koko ajan tuli max säädöilä hemmetin kuumaa ilmaa kabiiniin, eikä heitellyt.
Laitoin myös purkin paisarin ylivuotoletkuun ajon ajaksi ja nestettä ei ollut tullu yhtään purkkiin. Myöskin se lotina ja loiske väheni huomattavasti. Pitää nyt vielä seurailla tilannetta ja ajella, jos tuli kuntoon, niin glykoliseokset äkkiä sisään, ennen pakkasia, ettei käy vanhanaikaisia
ps. merteil myy vitoon W638 lämmittimen vesiventtiiliä, en tiedä onko ilmastoituun sitten tarkoitettu vai eberin osa vai mikä lie..
Laitoin myös purkin paisarin ylivuotoletkuun ajon ajaksi ja nestettä ei ollut tullu yhtään purkkiin. Myöskin se lotina ja loiske väheni huomattavasti. Pitää nyt vielä seurailla tilannetta ja ajella, jos tuli kuntoon, niin glykoliseokset äkkiä sisään, ennen pakkasia, ettei käy vanhanaikaisia

ps. merteil myy vitoon W638 lämmittimen vesiventtiiliä, en tiedä onko ilmastoituun sitten tarkoitettu vai eberin osa vai mikä lie..
W638 CDI