viton lämmityslaite ei toimi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Keittääkö auto kun ajon jälkeen kun avaan syylarinkorkin, ensin puoliasentoon että paineet tulee pihalle ja kun koko korkin avaan niin nesteet ryöppyää pihalle.
W638 CDI
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Jos se keittäisi, niin nesteet tulisi kyllä pihalle ihan itsestään ja lämpömittari menisi tappiin, eikä roikkuisi alle normaalin. Kyllä sinne nyt pukkaa jäähdytysjärjestelmään jostain liikaa painetta ja itse en ainakaan ymmärrä mistä se muualta voisi tulla kuin kannentiivisteen vuodosta...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kyllä taitaa olla vesipumppu rikki, eli kun laitan virrat päälle ja menen pumpun kohdalle kuuntelemaan, kuuluu todella korkeeta vinkunaa ja sitten loppuu. Eikä kuulu sitä normaalia hurinaa, mikä kuului aiemmin hyttiin selvästi, kun laittoi virrat päälle.

Kaasua poljettaessa jäähdytinnesteen pinta nousee, vaahtoaa ja kuplaa tulee.

Uskaltaakohan tuolla nyt ajella jos lämmöt pysyy kurissa, pelottaa vaan jos lämpöanturi näyttäisi jostain syystä liian alhaisia arvoja, vaikka kone käy tulipunasena.

Tuleeko cdi version vesipumppuun sähköä vai onko täysin mekaaninen?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Älä nyt sekoita kiertovesipumppua ja varsinaista vesipumppua. Jälkimmäinen toimii mekaanisesti ja hoitaa moottorinjäähdyttämisen, joka käsittääkseni sulla on hallussa, eli lämpömittari ei nouse liian korkealle ?

Veden ryöppyäminen voi olla ihan normaaliakin, jos sinne on saatu kunnon paineet aikaiseksi...eli on täytetty järjestelmä kylmällä vedellä ja ajettu kuumaksi -> paine nousee.

Kannentiivistevian pitäisi näkyä siinä lämpömittarin heilumisenakin, eli välillä näyttää yli 100 astetta ja sitten ykskaks näyttääkin vähemmän kun neste taas sopivasti jäähdyttää / liikahtaa. Kun korkin jättää raolleen niin mittari rauhoittuu...siis kannentiivisteviassa.

...ja kyllä uskaltaa, jos se vesi ei kuplinut (kiehunut) kun sen jälkeen kun avasit korkin...eli luultavasti se mittari näyttää ihan oikein. Sen kyllä huomaa jos koneen veden lämpötila nousee yli sadan...on siitäkin kokemusta :oops:

Niin ja älä nyt sitten polta itteäsi sen korkin availun kanssa, käyttöohjekkin varoittaa / kieltää avaamasta korkkia kuumasta koneesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Nyt pitelin tuossa tyhjäkäynnillä noin 40 minuuttia ja ei noussu lämmöt kovaksi. Eli suriseva ääni mikä on aiemmin kuulunut, kun käännän virrat tulee siitä rintapellissä olevasta mokkulasta?
W638 CDI
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuo Veskolan kuvan mokkula säätää vedenpääsyä kennolle, sähköllä ohjattu venttiiili. Tai oikeastaan veden pois pääsyä kennolta jos kierto on niinpäin kuin vanhemmissa? Eli säätää ohjaamoon tulevan ilman lämpötilaa.

Se surina on luultavasti kuulunut juurikin siitä kiertovesipumpusta. Sen tehtävä on kierrättää vettä tyhjäkäynnillä, auton oma vesipumppu ei sitä jaksa tehdä pienillä kierroksilla. Kiertovesipumppu löytyy koneen takaa, näkyy kuskinpuolelta kurkistaessä venttiilikopan takana.

Kiertovesipumppuvika voi tosiaan aiheuttaa sen ettei lämpöä riitä tyhjäkäynnillä ohjaamoon. Vähänkin kierroksia ja lämpöä pitäisi kyllä tulla. Mihinkään muuhun noista oireista sillä ei ole osuutta.

Termostaattivika aiheuttaa sen ettei lämmöt nouse tarpeeksi. Sekään ei selitä noita muita oireita.

Ja nuo Veskolan kuvan lämmönsäädin voi aiheuttaa ohjaamoon tulevan ilman lämpötilan sekoilut. Muihin oireisiin sillä ei ole osuutta.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kiertovesipumppu on sökö. Ei inahdakkaan kun antaa virtaa, eikä pyöri. Aiheuttaako siis tuo sen koko probleeman?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kiertovesipumpun saa pyörimään kun kopistelee ja nostaa pystyyn, mutta ei pyöri vaakatasossa.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No aloitetaan sen vaihtamisella ja toivotaan parasta...en edelleenkään usko kannentiivistevikaan CDI:ssä, jollei sitä konetta ole joku pahoinpidellut ja tiivisteviassa oireet on niin selvät, että sen kyllä huomaa.

w124:n yleismallin kiertovesipumppu, 100€, kuulostaa muuten kalliilta mutta onhan se sentään bosch.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Eipä koneelle ole muuta tehty kuin suuttimen korjaus kesällä ja sitä mietinkin tuossa että oisko voinut puhkaista vesitilan, tuskin.. Lämmöt on pysynyt aina normaalina tähän päivään saakka.

Jäähdytinneste on täysin puhdasta ei haise ja moottoriöljyt on myös normaalit.

Merteillä on hintaan 55e viton oma (ei bosch) kiertovesipumppu.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alkaa vaikuttaa siltä että Motonetista saa suomen kalleimmat (ja usein huonoimmat) varaosat :roll: Kiitos vinkistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jos joku sähkömoottorikäyttöinen härveli rupeaa toimimaan kun sen asentoa muuttaa niin siitä on hiilet / kommutaattori loppu...

pystyykö sen pumpun purkamaan?
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Näytti vähän sellaiselta että pystyi osittain, itse siipipyörä on valettu muovipaketin sisään ja se myös rohisee, eli ei jaksa miettiä sen enempiä kun uusi on niin halpa.

Yksi asia kyllä mietityttää, että miksi ihmeessä kerää painetta. Auto nytkin seissyt useemman tunnin ja hirvee paine syylarissa. Syylarinkorrki näyttää ihan ehjältä, eihän siinä ole kuin yksi jousi ja lautanen, ja lautasta painettaessa jousi litistyy.

Korkin kun avaa konekylmänä, alkaa kauhee pulputus.

Pitää huomenna vaihtaa se kertovesipumppu ja ihmetellä lisää.
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jos se pumppuosuuskin rohisee niin sitte ei kannata ruveta purkamaan, paitsi mielenkiinnosta...

En ole sitte ikuna nähny että kylmä kone pulputtaisi... :shock:

Sen jäähdyttäjän korkin on pakko olla vialla, eli ei päästä paineita oikeelle tasolle... ja jossain täytyy olla ilmaa (tai muuta kaasua), joka purkautuu kun paine järjestelmässä laskee korkkia avatessa...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Okei nyt on kiertovesipumppu vaihdettu. Ekan asennuksen jälkeen kun käynnistin auton kuului kun pumppu pyöri normaalisti, sitten alkoi hirveä ulina kiertovesipumpusta. Purin uudestaan ja annoin pumpulle tulevalle tuloletkulle paineilmaa, eka tuntui että ei kulje mikään läpi sitten alkoi nousemaan paisariin nesttettä ja sylki myös lämppärin kennonletkusta glykolia. Kävin ajelulla, mutta vieläkään lämmitys ei tunnu toimivan, eli aaaltoilee välillä kylmää ja taas välillä lämmintä.

Voi olla että nesteitä tuli sen verran pihalle, kun puhaltelin että ei kierrä tarpeeksi. Paisarin pohjalla nestettä kyllä näkyy ja ei varoitus valokaan pala.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Nesteet oli ok. Edelleen aaltoilee sisätilan lämmöt ja myös puhaltimen ykkösnopeus lopetti toimintansa.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Lisäilin nestettä ja ajelin korkki puoliksi auki, (päästää vain ilmaa) nyt ei enää kupli nesteet ja lämpöstäkin puhaltaa toistaiseksi. Jos tuo kiertovesipumppu hajotessa rupeaa keräämään ilmaa järjestelmään?

Missä vitossa sijaitsee lämppärin kenno, onko apparin puolella? Koska sieltä edelleen kuuluu kierrosta annettaessa veden solinaa.

Kenno osittain tukossa?
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ainaki tuossa vanhemmassa on keskellä... näkyy kenno jos riistää ne keskimmäiset ilmasuuttimet pois...

Oikeella puolella on ainaki tuossa karvalakkimallissa lämmityslaitteen hana... kaippa tuossa paremmanväen kulkineessakin ne letkut sieltä kiertää...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Edelleen kerää painetta systeemiin ja sisälämmöt vaihtelee. Mikähän tuosta syylarinkorkista voi sitten hajota jos ei päästä painetta pihalle Täysin ehjältä se kaikinpuolin näyttää.

Auton kun laittaa käyntiin, niin kuuluu selvästi kun vesi/ilma mikä lie lotisee, loiskuu. Kiertovesipumppukin ääntelee eri tavalla milloin mitenkin.

Onko tukos, tekeekö termostaatti tuollaista? Lämpömittarista ei tunnu ottavan selvää nousee älyttömän hitaasti ja jämähtäää aina 70 asteeseen ajo sitten vaikka kiinaan.

Onko noissa aina pelkkä korkki se mikä päästää paineen pois?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Lisäyksenä vielä 10 min ajon jälkeen avaan korkin niin nestettä ryöpsähtää pihalle, mutta ei ole kuin haaleaa.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Korkki päästää paineen pois, ei mikään muu. Kyllä siellä on kannentiiviste rikki palotilan ja vesitilan väliltä. Ilmeisesti sen voi vielä varmistaa jollain värkillä korjaamolla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Koneen lämmöt aina samat, se ihmetyttää eikä syylari syö nestettä. Aina kun annoin koneelle kierrosta olin täyttänyt paisarin tappiin asti ja neste valui huohotusreijästä pihalle.

Mitä tapahtuu jos lämppärinkenno on tukossa, tekeekö se painetta systeemiin? hytissä kuuluu lotinaa ja loisketta.
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Voihan sen varmistaa selvittämällä mitä se kaasu jäähdytysnesteen seassa on... pakokaasua kai pitäis olla, jos palotilasta painetta pääsee vesitilaan.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Pitää nyt vielä käydä ostamassa uusi paisarinkorkki ja laittaa kädet ristiin.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Missäs kohtaa vitossa sijaitsi se anturi joka mittaa sisälämpötilaa, siitähän oli jossain juttua, että saattaa olla pölystä ym tukossa. En millään halua uskoa kansivikaan, kun lämmöt ei heittele eikä nesteet katoa.

Myös vesiventtiillin sijainti olisi kiva ylläri :D

Tuohon 10min ajon jälkeiseen haaleiden vesien ryöpsähtämiseen on tietty syynä se että laitoin paisarin tappiin asti täyteen.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli sulla on termostaatilla ohjattu lämmitys, eli se on yleensä vain ilmastoiduissa malleissa, jos olen oikein ymmärtänyt ? se sijaitsee siinä vaihdekepin vieressä, sormen pään kokoinen reikä siinä kojetaulussa nappuloiden lähellä...ainakin 97 mallissa :oops:

öööh, mikä vesiventtiili ? Se kuvassa jo esiintynytt mokkula on se venttiili, joka hoitelee lämppärin kennon kierron.

Paisariin tosiaan kannattaa jättää ilmaa, eli sitä laajenemisvaraa, kun vesi ei puristu kasaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kyllä vitossa vesiventtiili on jossain, osan hinta noin 300e. Kävin taas ajelulla ja sisällä puhalteli edelleen kylmää/kuumaa Lämpömittari kyllä seilasi hitaasti 60-80 asteen välissä ja kun laitoin lämppärin kiinni 80 asteessa, lämmöt putosi 60 asteeseen.

Meinaako tuo termarilla ohjattu lämpötilasäädin juuri vesiventtiiliä, jos on ilmastointi?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Pitää viedä auto ohivuototestiin. Uskaltaako/kannattaako tuolla nyt ajella pikkumatkaa yleensä, kun lämmöt tuntuu pysyvän kurissa?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No en mä ole kuullut / nähnyt mitään vesiventtiiliä omassa vitossa vaikka sen atomeiksi purin.

Termostaatti ja tuo sähkömokkula oli ainoat vastaan tulleet venttiilit ja ymmärsin, että elektroniikka antureineen ohjaa juuri tuota mokkulaa. Lisäksi jotain läppiä alipaineella yms. Kojelaudan alle en ole katsonut...mutta miksi siellä olisi yhtään mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Avasin letkut ja puhaltelin ja painoin vettä järjestelmään, käytännössä kaikki vanhat nesteet tuli pihalle. Nyt tuntuu siltä, että oli ilmaa systeemissä. Alkoi heti tyhjäkäynnillä puhaltamaan jo lämmintä, ja ajelin noin tunnin kovaa ja koko ajan tuli max säädöilä hemmetin kuumaa ilmaa kabiiniin, eikä heitellyt.

Laitoin myös purkin paisarin ylivuotoletkuun ajon ajaksi ja nestettä ei ollut tullu yhtään purkkiin. Myöskin se lotina ja loiske väheni huomattavasti. Pitää nyt vielä seurailla tilannetta ja ajella, jos tuli kuntoon, niin glykoliseokset äkkiä sisään, ennen pakkasia, ettei käy vanhanaikaisia :D

ps. merteil myy vitoon W638 lämmittimen vesiventtiiliä, en tiedä onko ilmastoituun sitten tarkoitettu vai eberin osa vai mikä lie..
W638 CDI
Vastaa Viestiin