CDI-viton starttausongelma
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
CDI-viton starttausongelma
Kävinpä eilen asennuttamassa Karalalla lisää voimaa 110CDI Vitoon (vm. -99). Dynovetoja ei suoritettu, mutta oletettavasti n. 150hv/380Nm ohjelma siirtyi piuhaa pitkin purkkiin. Samalla poistettiin EGR käytöstä, jottei viime kesäinen imusarjan kova pesuhomma menisi hukkaan... Heti koeajolla selvisi, että tällainen tämän pakun olisi pitänyt olla alunperinkin. Vedinpä illalla vielä 7 metrisen asuntovaununkin talviteloille ja eipä siinäkään hommassa lisävoimasta haittaa tuntunut olevan ja vito toimi muutenkin täysin moitteettomasti.
Tänä aamuna tulikin sitten sellainen yllätys, että eipä lähtenyt vito käyntiin. Siis ei startannut ollenkaan, eli virta-avain starttasennossa ei tapahtunut mitään. Virrat kyllä tulivat normaasti päälle ja hehkuvalo syttyi ja hetken päästä sammui, mutta starttiasennossa oli täysin hiljasta. Akkuresettikään ei auttanut asiaan. Epäilys heräsi, että ajonesto on jostain syystä päällä. Soitinpa kokeeksi Turboteciin ja puhelimeen vastasi kaveri, joka asuu samalla kylällä, joten hän tuli lukemaan vikakoodit testerillä kotipihaan. Mitään vikakoodia ei kuitenkaan löytynyt ja testerillä näki että ajonesto ei ole päällä. Vito saatiin kuitenkin lopulta käyntiin, kun virta-avainta käänteli starttiasentoon riittävän useasti. Ilmeisesti vain sattumaa, että tuollainen vika tuli heti virisoftan asennuksen jälkeen. Kävin ajelemassa ja heti sen jälkeen kokeilin uudestaan tulille, mutta taaskaan ei startannut. Muutaman yrityksen jälkeen taas starttasi ja sen jälkeen onnistui useamman kerran...
Vika liittynee jotenkin virtalukkoon tai kuskin penkin alla oleviin releisiin. Yritin etsiä käyttöohjekirjasta relejärjestystä, mutta siellä kerrottiin sen löytyvän kuskinpenkin kotelon kannessa olevasta tarrasta, mutta eihän siinä mitään tarraa ole... Olisikohan jollain käsitystä mitkä releet liittyvät virtalukkoon tai jotain muuta hyvää vinkkiä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle vian selvittämisessä..?
Tänä aamuna tulikin sitten sellainen yllätys, että eipä lähtenyt vito käyntiin. Siis ei startannut ollenkaan, eli virta-avain starttasennossa ei tapahtunut mitään. Virrat kyllä tulivat normaasti päälle ja hehkuvalo syttyi ja hetken päästä sammui, mutta starttiasennossa oli täysin hiljasta. Akkuresettikään ei auttanut asiaan. Epäilys heräsi, että ajonesto on jostain syystä päällä. Soitinpa kokeeksi Turboteciin ja puhelimeen vastasi kaveri, joka asuu samalla kylällä, joten hän tuli lukemaan vikakoodit testerillä kotipihaan. Mitään vikakoodia ei kuitenkaan löytynyt ja testerillä näki että ajonesto ei ole päällä. Vito saatiin kuitenkin lopulta käyntiin, kun virta-avainta käänteli starttiasentoon riittävän useasti. Ilmeisesti vain sattumaa, että tuollainen vika tuli heti virisoftan asennuksen jälkeen. Kävin ajelemassa ja heti sen jälkeen kokeilin uudestaan tulille, mutta taaskaan ei startannut. Muutaman yrityksen jälkeen taas starttasi ja sen jälkeen onnistui useamman kerran...
Vika liittynee jotenkin virtalukkoon tai kuskin penkin alla oleviin releisiin. Yritin etsiä käyttöohjekirjasta relejärjestystä, mutta siellä kerrottiin sen löytyvän kuskinpenkin kotelon kannessa olevasta tarrasta, mutta eihän siinä mitään tarraa ole... Olisikohan jollain käsitystä mitkä releet liittyvät virtalukkoon tai jotain muuta hyvää vinkkiä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle vian selvittämisessä..?
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Hiljaista näkyy olevan tällä palstalla... Kävin tuossa taas kokeilemassa ja hiljaista oli myös startin suunnalla. Yritin ainakin 20 kertaa. Kuulostelin tuota vähän tarkemmin ja kuskin penkin alla vaikuttaisi ainakin joku rele naksahtavan starttiasennossa samoin kuin konehuoneesta kuuluu joku naksahdus. Mitähän tuossa kannattaisi mitata ja olisiko jotain vinkkiä miten tuon saisi käyntiin muuten kuin työntämällä/hinaamalla jäisellä tiellä...?
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Jatkanpa vielä tätä yksinpuhelua. Viton starttiongelma taisi nyt ratketa. Sikäli kun ketään tällaisen epsanjalaisen pakunruoskan ongelmat täällä kinnostaa, niin vito lähti heti käyntiin, kun latasin akkua pari tuntia akkulaturilla. Mittasin kyllä jo eilen akun lepojännitettä yleismittarilla, mutta mittari näytti 12,5 V, joten oletin ettei akku nyt ihan tyhjä pitäisi olla. Mitään ongelmia ei akun kanssa ollut koko edellisen kovan pakkastalvenkaan aikana, mutta ilmeisesti patteri kyykähti kun viriohjelmaa ladatessa oli virrat päällä jne. No saas nähdä lähteekö vielä aamulla käyntiin...
Laita mittari kiini kun starttaat niin näkee miten alas tippuu napajännite akussa, hehkuttaessa pitäis pysyä ainakin yli 10V (kylmä akku) ja startatessa ainakin 9Volttia.
En tiedä miten alhaisella jännitteellä MB:n elektroniikka suostuu auton käynnistämään, mutta nuo nyt noin suurinpiirtein...
Boschin LH-jetronic bensakoneessa lopettaa yhteistyön 9.6V:n kohdalla, mutta dieselissä jännite putoaa väkisinkin alemmas, kun starttikin astetta isompi.
Voi siinä sun starttimoottorissakin olla vikaa...
En tiedä miten alhaisella jännitteellä MB:n elektroniikka suostuu auton käynnistämään, mutta nuo nyt noin suurinpiirtein...
Boschin LH-jetronic bensakoneessa lopettaa yhteistyön 9.6V:n kohdalla, mutta dieselissä jännite putoaa väkisinkin alemmas, kun starttikin astetta isompi.
Voi siinä sun starttimoottorissakin olla vikaa...
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää....vitoracing kirjoitti:Jatkanpa vielä tätä yksinpuhelua. Viton starttiongelma taisi nyt ratketa. Sikäli kun ketään tällaisen epsanjalaisen pakunruoskan ongelmat täällä kinnostaa, niin vito lähti heti käyntiin, kun latasin akkua pari tuntia akkulaturilla. Mittasin kyllä jo eilen akun lepojännitettä yleismittarilla, mutta mittari näytti 12,5 V, joten oletin ettei akku nyt ihan tyhjä pitäisi olla. Mitään ongelmia ei akun kanssa ollut koko edellisen kovan pakkastalvenkaan aikana, mutta ilmeisesti patteri kyykähti kun viriohjelmaa ladatessa oli virrat päällä jne. No saas nähdä lähteekö vielä aamulla käyntiin...

Opel, "weird lieben autos"....
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Jep, onhan tuo Karala noita ohjelma jonniin verran väsännyt, näitä etuveto viton päivityksiäkin on tehty uudesta asti, eli toistakymmentä vuotta. Pahinta kai tuossa on, että virta loppuu kesken ohjelman latauksen...w210 e420 kirjoitti: höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
niin en minäkään mikään spezialisti ole, mutta tiesin asian siitä kun kaverin mukana olin sen audin lastutuksessa....se id****ti (ei karala) ei laittanut sitä laturiin ja audista loppui just se virta kesken päivityksen...voit vaan arvata miten se homma meni....audi meni lavetilla audicenteriin....vitoracing kirjoitti:Jep, onhan tuo Karala noita ohjelma jonniin verran väsännyt, näitä etuveto viton päivityksiäkin on tehty uudesta asti, eli toistakymmentä vuotta. Pahinta kai tuossa on, että virta loppuu kesken ohjelman latauksen...w210 e420 kirjoitti: höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää....
Viimeksi muokannut LopenUupunut, To 28.10.2010 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Jees, kävin pajalla vähän kyselemässä ja väittivät, että vanhassa vitossa ei ole mitään alijännitesuojaa tms. joka estäisi starttaamisen tyhjällä akulla. Pitäisi yrittää pyörittää niin kauan kuin akussa on yhtään henkeä. No kuitenkin tuo akun lataaminen auttoi ja tänäänkin vito starttasi ainakin 10 kertaa ongelmitta. Mittasin myös jännitettä ja lepojännite oli 12,8V, hehkutettaessa putosi n. 11 volttiin ja startatessa ei mennyt alle 10 voltin. Laturi pukkaa reilut 14 volttia akulle. Eipähän tuossa voi kuin odottaa milloin vika uusiutuu...vanttom kirjoitti:Laita mittari kiini kun starttaat niin näkee miten alas tippuu napajännite akussa, hehkuttaessa pitäis pysyä ainakin yli 10V (kylmä akku) ja startatessa ainakin 9Volttia.
En tiedä miten alhaisella jännitteellä MB:n elektroniikka suostuu auton käynnistämään, mutta nuo nyt noin suurinpiirtein...
Boschin LH-jetronic bensakoneessa lopettaa yhteistyön 9.6V:n kohdalla, mutta dieselissä jännite putoaa väkisinkin alemmas, kun starttikin astetta isompi. Voi siinä sun starttimoottorissakin olla vikaa...
Ei ainakaan minulla tuntunut olevan tuollaista starttauksen estoa pienillä jännitteillä. Yritti pyörittää tyhjälläkin akulla loppuun asti. Oma on -00 vuosimallia.
Voihan olla että jännite oli niin matala ettei jaksanut startata lainkaan. Jos vika vielä yllättää niin kokeilee vaikka startatessa valoja, jos himmenee pahasti niin jännite alhaalla.
Voihan olla että jännite oli niin matala ettei jaksanut startata lainkaan. Jos vika vielä yllättää niin kokeilee vaikka startatessa valoja, jos himmenee pahasti niin jännite alhaalla.
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ompa noissa käynnyt myös niin että startaa akun tyhjäksi,
minkä jälkeen iskee ajoneston päälle...
minkä jälkeen iskee ajoneston päälle...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Jep se(ajonestottomuus) kävi tuolla alussa selväksi,
lähinnä tarkoitin varoitaa että ei menisi siihen tilaan
(edellä oli juttu missä starttatiin akku tyhjäksi)
startti viaksi kävisi hyvin (akku aivan tääyteen ladattuna sopivassa kelissä vielä lähtee)
puslat pikkasen vaiheesa jo
onneksi uusi startti ei ole hirmu kallis(jos ei vanhaan ala puslia vaihatamaan) niin alle 100€ näyttää olevan
lähinnä tarkoitin varoitaa että ei menisi siihen tilaan
(edellä oli juttu missä starttatiin akku tyhjäksi)
startti viaksi kävisi hyvin (akku aivan tääyteen ladattuna sopivassa kelissä vielä lähtee)
puslat pikkasen vaiheesa jo
onneksi uusi startti ei ole hirmu kallis(jos ei vanhaan ala puslia vaihatamaan) niin alle 100€ näyttää olevan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
saksassa on montakin firmaa missä näkyy olevan halvimillan ~65€vitoracing kirjoitti:Mistäs CDI:n startti noin halvalla löytyy? KL:ssä maksaisi n. 250e.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Re: CDI-viton starttausongelma
No niin, näin kauan kesti ennen kuin viton starttausongelma toistui. Nythän on tuota pakkastakin ollut ihan mukavasti, viime viikolla taisi olla enkat -36 astetta ja vito pelasi hienosti, eikä normaali talvilaatuinen löpökään jämähtänyt... Pari päivää sitten oli autotallin pistorasian sulake kärähtänyt kesken lämmityksen, mutta niinpä vain lähti vito käyntiin -25 pakkasessakin... Olen aina välillä ladannut akkua ctekillä, mutta viime kerrasta taitaa olla jo muutama viikko. Vitolla ei ole käyttöä päivittäin, mutta muutaman kerran viikossa sillä on ajettu koko talven.
Tänä aamuna oli kuitenkin starttiasennossa taas aivan hiljaista. Toisella yrityksellä pidin avainta pitempään starttiasennossa (n. 10 sek), niin sittenpä alkoikin starttaamaan ja käynnistyi heti ihan normaalisti. Vito oli ollut roikassa reilun pari tuntia. Meinasin nyt vaihtaa suosiolla ainakin tuon akun, joten olen siinä käsityksessä että Boschin patteri voisi olla hyvä ratkaisu. Paikallisessa motonetista näyttäisi löytyvän 90Ah versio hintaan 119,90e, mutta 100Ah version ja 95Ah AGM-version varastosaldot näyttävät nollaa... Löytyykö hyviä/huonoja kokemuksia akuista Vitoissa tai jotain muuta arvausta tuosta vian aiheuttajasta..? Pitäisi huomenna lähteä Vitolla Saariselälle (n. 900km suuntaansa)...
Tänä aamuna oli kuitenkin starttiasennossa taas aivan hiljaista. Toisella yrityksellä pidin avainta pitempään starttiasennossa (n. 10 sek), niin sittenpä alkoikin starttaamaan ja käynnistyi heti ihan normaalisti. Vito oli ollut roikassa reilun pari tuntia. Meinasin nyt vaihtaa suosiolla ainakin tuon akun, joten olen siinä käsityksessä että Boschin patteri voisi olla hyvä ratkaisu. Paikallisessa motonetista näyttäisi löytyvän 90Ah versio hintaan 119,90e, mutta 100Ah version ja 95Ah AGM-version varastosaldot näyttävät nollaa... Löytyykö hyviä/huonoja kokemuksia akuista Vitoissa tai jotain muuta arvausta tuosta vian aiheuttajasta..? Pitäisi huomenna lähteä Vitolla Saariselälle (n. 900km suuntaansa)...
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Re: CDI-viton starttausongelma
Kävinpä hakemassa Varaosamafiasta uuden Vartan 100Ah patterin (139e) ja virtalukon sähköpohja ei maksanut KL:ssä kuin muutaman kympin, joten ostin sellaisenkin varmuuden välttämiseksi. Löytyiskös tuon osan vaihtoon jotain vinkkiä? Kerran yritin sitä ratinalusmuovia irroitella, mutta enpä keksinyt miten se tapahtuu..?
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Re: CDI-viton starttausongelma
Mulla oli 112cdi:ssä ihan sama starttaus ongelma! Kerkesin jo kans ostaa uuren Bosch AGM:n, aattelin jotta ny ei kyllä enää virta lopu. Ei auttanut.
Auto pajalle, ja startti irti. Oli kuulemma vain sen verta nokinen ettei yhristänyt joka kerta enää kunnolla. Putsaus ja nyt pyörittää lujempaa ku koskaan
Auto pajalle, ja startti irti. Oli kuulemma vain sen verta nokinen ettei yhristänyt joka kerta enää kunnolla. Putsaus ja nyt pyörittää lujempaa ku koskaan

- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Re: CDI-viton starttausongelma
"Hienoa" että löytyi edes yksi kohtalotoveri. Ärsyttäviä vikoja tällaiset satunnaiset häiriöt, jotka estävät liikkeellepääsyn, mutta osien vaihtaminen arvaamalla tulee kalliiksi... Jumankauta että meinasi mennä hermot akun vaihdossa. On nimittäin aika tiukka se kuskin penkin sivussa oleva reikä tuollaiselle 100Ah:n akulle. Etenkin vanhan patterin saamisessa pois meinasi usko loppua... Sain akun kuitenkin vaihdettua ja Vito jaksoi kulkea hienosti koko pitkän matkan tänne Saariselälle... Pitänee tutkia tuo startti jos ja kun täältä selvitään vielä takaisinkin 

[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Re: CDI-viton starttausongelma
Eikös tuo akku ole helpompi vaihtaa yläkautta eli kuskin penkki rattia vasten niin on tilaa...