CDI-viton starttausongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Kävinpä eilen asennuttamassa Karalalla lisää voimaa 110CDI Vitoon (vm. -99). Dynovetoja ei suoritettu, mutta oletettavasti n. 150hv/380Nm ohjelma siirtyi piuhaa pitkin purkkiin. Samalla poistettiin EGR käytöstä, jottei viime kesäinen imusarjan kova pesuhomma menisi hukkaan... Heti koeajolla selvisi, että tällainen tämän pakun olisi pitänyt olla alunperinkin. Vedinpä illalla vielä 7 metrisen asuntovaununkin talviteloille ja eipä siinäkään hommassa lisävoimasta haittaa tuntunut olevan ja vito toimi muutenkin täysin moitteettomasti.

Tänä aamuna tulikin sitten sellainen yllätys, että eipä lähtenyt vito käyntiin. Siis ei startannut ollenkaan, eli virta-avain starttasennossa ei tapahtunut mitään. Virrat kyllä tulivat normaasti päälle ja hehkuvalo syttyi ja hetken päästä sammui, mutta starttiasennossa oli täysin hiljasta. Akkuresettikään ei auttanut asiaan. Epäilys heräsi, että ajonesto on jostain syystä päällä. Soitinpa kokeeksi Turboteciin ja puhelimeen vastasi kaveri, joka asuu samalla kylällä, joten hän tuli lukemaan vikakoodit testerillä kotipihaan. Mitään vikakoodia ei kuitenkaan löytynyt ja testerillä näki että ajonesto ei ole päällä. Vito saatiin kuitenkin lopulta käyntiin, kun virta-avainta käänteli starttiasentoon riittävän useasti. Ilmeisesti vain sattumaa, että tuollainen vika tuli heti virisoftan asennuksen jälkeen. Kävin ajelemassa ja heti sen jälkeen kokeilin uudestaan tulille, mutta taaskaan ei startannut. Muutaman yrityksen jälkeen taas starttasi ja sen jälkeen onnistui useamman kerran...

Vika liittynee jotenkin virtalukkoon tai kuskin penkin alla oleviin releisiin. Yritin etsiä käyttöohjekirjasta relejärjestystä, mutta siellä kerrottiin sen löytyvän kuskinpenkin kotelon kannessa olevasta tarrasta, mutta eihän siinä mitään tarraa ole... Olisikohan jollain käsitystä mitkä releet liittyvät virtalukkoon tai jotain muuta hyvää vinkkiä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle vian selvittämisessä..?
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Hiljaista näkyy olevan tällä palstalla... Kävin tuossa taas kokeilemassa ja hiljaista oli myös startin suunnalla. Yritin ainakin 20 kertaa. Kuulostelin tuota vähän tarkemmin ja kuskin penkin alla vaikuttaisi ainakin joku rele naksahtavan starttiasennossa samoin kuin konehuoneesta kuuluu joku naksahdus. Mitähän tuossa kannattaisi mitata ja olisiko jotain vinkkiä miten tuon saisi käyntiin muuten kuin työntämällä/hinaamalla jäisellä tiellä...?
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Jatkanpa vielä tätä yksinpuhelua. Viton starttiongelma taisi nyt ratketa. Sikäli kun ketään tällaisen epsanjalaisen pakunruoskan ongelmat täällä kinnostaa, niin vito lähti heti käyntiin, kun latasin akkua pari tuntia akkulaturilla. Mittasin kyllä jo eilen akun lepojännitettä yleismittarilla, mutta mittari näytti 12,5 V, joten oletin ettei akku nyt ihan tyhjä pitäisi olla. Mitään ongelmia ei akun kanssa ollut koko edellisen kovan pakkastalvenkaan aikana, mutta ilmeisesti patteri kyykähti kun viriohjelmaa ladatessa oli virrat päällä jne. No saas nähdä lähteekö vielä aamulla käyntiin...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Laita mittari kiini kun starttaat niin näkee miten alas tippuu napajännite akussa, hehkuttaessa pitäis pysyä ainakin yli 10V (kylmä akku) ja startatessa ainakin 9Volttia.
En tiedä miten alhaisella jännitteellä MB:n elektroniikka suostuu auton käynnistämään, mutta nuo nyt noin suurinpiirtein...
Boschin LH-jetronic bensakoneessa lopettaa yhteistyön 9.6V:n kohdalla, mutta dieselissä jännite putoaa väkisinkin alemmas, kun starttikin astetta isompi.

Voi siinä sun starttimoottorissakin olla vikaa...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

vitoracing kirjoitti:Jatkanpa vielä tätä yksinpuhelua. Viton starttiongelma taisi nyt ratketa. Sikäli kun ketään tällaisen epsanjalaisen pakunruoskan ongelmat täällä kinnostaa, niin vito lähti heti käyntiin, kun latasin akkua pari tuntia akkulaturilla. Mittasin kyllä jo eilen akun lepojännitettä yleismittarilla, mutta mittari näytti 12,5 V, joten oletin ettei akku nyt ihan tyhjä pitäisi olla. Mitään ongelmia ei akun kanssa ollut koko edellisen kovan pakkastalvenkaan aikana, mutta ilmeisesti patteri kyykähti kun viriohjelmaa ladatessa oli virrat päällä jne. No saas nähdä lähteekö vielä aamulla käyntiin...
höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää.... :shock:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Jep, täytyypä kokeilla. Ei tuosta ihan satavarma voi vielä olla, mutta ainakin tänä aamuna vielä lähti käyntiin. Olisin käynyt testauttamassa akun, mutta eihän sinne penkin alle saa kunnon akkutesterin kenkiä kiinni, vaan pitäisi purkaa akku pois penkin alta...
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

w210 e420 kirjoitti: höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää.... :shock:
Jep, onhan tuo Karala noita ohjelma jonniin verran väsännyt, näitä etuveto viton päivityksiäkin on tehty uudesta asti, eli toistakymmentä vuotta. Pahinta kai tuossa on, että virta loppuu kesken ohjelman latauksen...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

vitoracing kirjoitti:
w210 e420 kirjoitti: höh, eikö viriohjelman latauksen aikana ollut kiinni akkulaturissa....tuo on muuten ihan perusasia mikä pitää lastutuninkimiehen tietää.... :shock:
Jep, onhan tuo Karala noita ohjelma jonniin verran väsännyt, näitä etuveto viton päivityksiäkin on tehty uudesta asti, eli toistakymmentä vuotta. Pahinta kai tuossa on, että virta loppuu kesken ohjelman latauksen...
niin en minäkään mikään spezialisti ole, mutta tiesin asian siitä kun kaverin mukana olin sen audin lastutuksessa....se id****ti (ei karala) ei laittanut sitä laturiin ja audista loppui just se virta kesken päivityksen...voit vaan arvata miten se homma meni....audi meni lavetilla audicenteriin....
Viimeksi muokannut LopenUupunut, To 28.10.2010 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

vanttom kirjoitti:Laita mittari kiini kun starttaat niin näkee miten alas tippuu napajännite akussa, hehkuttaessa pitäis pysyä ainakin yli 10V (kylmä akku) ja startatessa ainakin 9Volttia.
En tiedä miten alhaisella jännitteellä MB:n elektroniikka suostuu auton käynnistämään, mutta nuo nyt noin suurinpiirtein...
Boschin LH-jetronic bensakoneessa lopettaa yhteistyön 9.6V:n kohdalla, mutta dieselissä jännite putoaa väkisinkin alemmas, kun starttikin astetta isompi. Voi siinä sun starttimoottorissakin olla vikaa...
Jees, kävin pajalla vähän kyselemässä ja väittivät, että vanhassa vitossa ei ole mitään alijännitesuojaa tms. joka estäisi starttaamisen tyhjällä akulla. Pitäisi yrittää pyörittää niin kauan kuin akussa on yhtään henkeä. No kuitenkin tuo akun lataaminen auttoi ja tänäänkin vito starttasi ainakin 10 kertaa ongelmitta. Mittasin myös jännitettä ja lepojännite oli 12,8V, hehkutettaessa putosi n. 11 volttiin ja startatessa ei mennyt alle 10 voltin. Laturi pukkaa reilut 14 volttia akulle. Eipähän tuossa voi kuin odottaa milloin vika uusiutuu...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei ainakaan minulla tuntunut olevan tuollaista starttauksen estoa pienillä jännitteillä. Yritti pyörittää tyhjälläkin akulla loppuun asti. Oma on -00 vuosimallia.

Voihan olla että jännite oli niin matala ettei jaksanut startata lainkaan. Jos vika vielä yllättää niin kokeilee vaikka startatessa valoja, jos himmenee pahasti niin jännite alhaalla.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kyllähän startti pyörii niin kauan kuin akussa on jotain jäljellä, mutta ruiskutusta ohjaava elektroniikka lopettaa hommansa jo paljon ennemmin.
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Sehän tuossa hämmentää, kun minun vito ei edes yrittänyt startata ja akun lataamisen jälkeen alkoi startti pyöriä. Tänäänkin lähti taas useamman kerran hienosti käyntiin...
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Se akku alkaa olla ehtoopuolella, todennäköisesti loppuu pian... ja yllättäenkin...
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Sehän tässä joka kerta vähän jännittää, kun kääntää virta-avaimesta... Ammattiasentajat epäilivät kuitenkin starttia syylliseksi. Turhaan ei viitsisi kallista akkuakaan ostaa, joten täytyy toivoa, että vika iskee ensi kerrallakin kotipihassa...
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ompa noissa käynnyt myös niin että startaa akun tyhjäksi,
minkä jälkeen iskee ajoneston päälle...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Tässä tapauksessa ei ollut ajonesto päällä. Ajonestohan pukkaa mittariin start erroria ja sitä ei näkynyt. Akkukaan ei voinut olla täysin tyhjä, koska pari tuntia ctekin 3,6A laturilla riitti lataukseen...
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jep se(ajonestottomuus) kävi tuolla alussa selväksi,
lähinnä tarkoitin varoitaa että ei menisi siihen tilaan
(edellä oli juttu missä starttatiin akku tyhjäksi)

startti viaksi kävisi hyvin (akku aivan tääyteen ladattuna sopivassa kelissä vielä lähtee)
puslat pikkasen vaiheesa jo
onneksi uusi startti ei ole hirmu kallis(jos ei vanhaan ala puslia vaihatamaan) niin alle 100€ näyttää olevan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Mistäs CDI:n startti noin halvalla löytyy? KL:ssä maksaisi n. 250e.
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

vitoracing kirjoitti:Mistäs CDI:n startti noin halvalla löytyy? KL:ssä maksaisi n. 250e.
saksassa on montakin firmaa missä näkyy olevan halvimillan ~65€
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Re: CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

No niin, näin kauan kesti ennen kuin viton starttausongelma toistui. Nythän on tuota pakkastakin ollut ihan mukavasti, viime viikolla taisi olla enkat -36 astetta ja vito pelasi hienosti, eikä normaali talvilaatuinen löpökään jämähtänyt... Pari päivää sitten oli autotallin pistorasian sulake kärähtänyt kesken lämmityksen, mutta niinpä vain lähti vito käyntiin -25 pakkasessakin... Olen aina välillä ladannut akkua ctekillä, mutta viime kerrasta taitaa olla jo muutama viikko. Vitolla ei ole käyttöä päivittäin, mutta muutaman kerran viikossa sillä on ajettu koko talven.

Tänä aamuna oli kuitenkin starttiasennossa taas aivan hiljaista. Toisella yrityksellä pidin avainta pitempään starttiasennossa (n. 10 sek), niin sittenpä alkoikin starttaamaan ja käynnistyi heti ihan normaalisti. Vito oli ollut roikassa reilun pari tuntia. Meinasin nyt vaihtaa suosiolla ainakin tuon akun, joten olen siinä käsityksessä että Boschin patteri voisi olla hyvä ratkaisu. Paikallisessa motonetista näyttäisi löytyvän 90Ah versio hintaan 119,90e, mutta 100Ah version ja 95Ah AGM-version varastosaldot näyttävät nollaa... Löytyykö hyviä/huonoja kokemuksia akuista Vitoissa tai jotain muuta arvausta tuosta vian aiheuttajasta..? Pitäisi huomenna lähteä Vitolla Saariselälle (n. 900km suuntaansa)...
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Re: CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Kävinpä hakemassa Varaosamafiasta uuden Vartan 100Ah patterin (139e) ja virtalukon sähköpohja ei maksanut KL:ssä kuin muutaman kympin, joten ostin sellaisenkin varmuuden välttämiseksi. Löytyiskös tuon osan vaihtoon jotain vinkkiä? Kerran yritin sitä ratinalusmuovia irroitella, mutta enpä keksinyt miten se tapahtuu..?
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Legend@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 10.01.2010 21:46

Re: CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja Legend@ »

Mulla oli 112cdi:ssä ihan sama starttaus ongelma! Kerkesin jo kans ostaa uuren Bosch AGM:n, aattelin jotta ny ei kyllä enää virta lopu. Ei auttanut.

Auto pajalle, ja startti irti. Oli kuulemma vain sen verta nokinen ettei yhristänyt joka kerta enää kunnolla. Putsaus ja nyt pyörittää lujempaa ku koskaan :D
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Re: CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

"Hienoa" että löytyi edes yksi kohtalotoveri. Ärsyttäviä vikoja tällaiset satunnaiset häiriöt, jotka estävät liikkeellepääsyn, mutta osien vaihtaminen arvaamalla tulee kalliiksi... Jumankauta että meinasi mennä hermot akun vaihdossa. On nimittäin aika tiukka se kuskin penkin sivussa oleva reikä tuollaiselle 100Ah:n akulle. Etenkin vanhan patterin saamisessa pois meinasi usko loppua... Sain akun kuitenkin vaihdettua ja Vito jaksoi kulkea hienosti koko pitkän matkan tänne Saariselälle... Pitänee tutkia tuo startti jos ja kun täältä selvitään vielä takaisinkin :lol:
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
weawer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: To 17.02.2011 23:57

Re: CDI-viton starttausongelma

Viesti Kirjoittaja weawer »

Eikös tuo akku ole helpompi vaihtaa yläkautta eli kuskin penkki rattia vasten niin on tilaa...
Vastaa Viestiin