Nähin ei uusi E10 bensa käy

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

napa kirjoitti:no, tuo on mersun mielipide... oma 300E löytyy myös tuolta listalta, mutta hyvin se ainakin kulkee sinolilla, sinolin, asetonin ja ksyleenin seoksilla, bensan ja sinolin seoksilla jne.

vai miten tuota listaa luetaan :roll: helvetti saisivat opetella mersulla laittamaan jollakin kansainvälisemmällä kielellä, kuin saksalla, nuo ohjeensa jakoon :x
Kulkee varmaan, mutta kumiosat tosiaan saattavat ottaa itseensä jos pidempään ajat. Kertatankkaus, pari eekymppiä ei vielä riko mitään.

Mites listalta puuttui mun silmään w123 kokonaan. Samaa M102:aa kumminkin pellin alla, eikä pitäisi olla liian vanhakaan kerta R107:kin on mukana.

Ei siinä, etteikö meikäläisen bensa-ajoja olisi varaa ajaa ihan 98:llakin, joskin tietty pitää koettaa miten terästetty vanhuksessa toimii :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Aku P kirjoitti:Mites listalta puuttui mun silmään w123 kokonaan. Samaa M102:aa kumminkin pellin alla, eikä pitäisi olla liian vanhakaan kerta R107:kin on mukana.
Listalla on kuulemma liikenteessä olevat mallit :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
ramses72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 09.10.2010 22:24

CLK 230:n vikailmoituksen resetointi

Viesti Kirjoittaja ramses72 »

CLK 230:n ajotietokone ilmoittaa check your lambs. Lamput on vaihdettu ja kaikki toimii. Miten vikailmoituksen saa resetoitua?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CLK 230:n vikailmoituksen resetointi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ramses72 kirjoitti:CLK 230:n ajotietokone ilmoittaa check your lambs. Lamput on vaihdettu ja kaikki toimii. Miten vikailmoituksen saa resetoitua?
Vähän väärä thread??
Tuleeko ilmo aina het startissa, vai vasta vähän ajan päästä, onko oikeat tehot tms.?
Resetoituu kyllä jos kaikki kunnossa. Syynä voi olla polttimot jota eivät saa kunnon kontaktia (sen tinaknöölin pitää olla tarpeeks korkee, osramilla on), tai katkennut lanka jossain polttimossa joka kuitenkin ottaa välillä kiinni (omaa kokemusta).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Mitäköhän w201 2.0 kaasarikoneelliselle kannattaisi tehdä? Harmi että polttoaine muuttuu juuri talvella, koska E10 heikentää kylmäkäynnistyvyyttä muutenkin. Kesällä olisi helpompi kokeilla säätää moottoria.
Uusi foorumilainen ilmoittautuu ja myös uusi mersukuski, autona siis W201 2.0 -89 314tkm Bilsteinin alustalla
:)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

maarkuus kirjoitti:Mitäköhän w201 2.0 kaasarikoneelliselle kannattaisi tehdä?
ei nyt aluksi mitään, mutta jos käynti huononee ratkaisevasti, niin hieman suuremmat suuttimet kaasuttimeen ja taas mennään...

vinnaa pitää olla reilusti enemmän mukana, kuin tuo 10%, että se ratkaisevasti heikentää kylmäkäynnistyksiä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
miinamies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 23.03.2009 21:52
Paikkakunta: Rauma

Suositusten muuttumisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja miinamies »

E10 bensiinin soveltuus suositusten muututtua kyselin veholta asiaa.

Kysymykseni veholle:

Kysymys E10 bensiinin soveltuvuudesta.
Autoni on W124 230E (Rek. no. xxx-124) vuosimalliltaan 1989. Auto on valmistettu loppuvuodesta ja on ns. muovikylki mallia (VIN: WDB124..........) lisäksi autossa on katalysaattori.
Onkohan autoni 1990 mallia, vaikkakin se on valmistettu -89 loppupuolella? Ja soveltuuko siihen e10 bensiini?

Vehon vastaus:

Mercedes-Benz
E10 soveltuu bensiinikäyttöisiin Mercedes-Benz henkilöautoihin vuoden 1990 malleista lähtien. Poikkeuksina ovat AMG-mallit sekä ensimmäisen sukupolven suoraruiskutteiset bensiinimallit C 200 CGI (W203) ja CLK 200 CGI (C209). Mainittuja CGI-malleja ei ole koskaan myyty uutena Suomessa, mutta käytettyinä niitä on tuotu maahan.

Autonne on vuosimallia 1990, mutta vaikka e10 polttoaine soveltuu autoonne suosittelen kumminkin käyttämään 98e;tä . e10 bensasta voi tulla jonkinlaisia käyntihäiriöitä tai käynnistysongelmia.
Ex W124 230E -89 (hitto kun menin myymään)
Ex w210 E 230 -96
Ex w210 E 270 -00
W211 E 270 -02
Toivon3n
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 02.11.2010 19:56

Viesti Kirjoittaja Toivon3n »

Morjesta ! Itte en osannut tuota listaa lukea, joten voisiko joku selvittää, että pelaako vuoden 1990 w201 190E 2.0L ruiskukone tuolla E10 bensalla ?
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Eli miten se nyt on, E10 käy pääsääntöisesti vm. -86 uudempiin Mersuihin vai vm. -90 uudempiin Mersuihin?

Vai pitääkö rajatapauksissa käyttää vuorotankkausta, kuten oli asianlaita silloin kun ajelin tuolla W201:llä (joka toinen tankki 95 ja 98 tai 99 oktaanista) kun en silloinkaan tiennyt mitä bensaa pitäisi käyttää :lol:
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Osjur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.09.2009 05:39
Paikkakunta: Merikarvia

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Osjur »

Eli taulukon mukaan w201 2.3E katilla niin pitäisi 95 E10 käydä vai?

Itsellä ei kyllä käynyt vaan nyt on leikannut venttiilit kiinni kun kyseisellä bensalla muutama sata kilometriä tuli ajeltua. Kone kävi muuten kuin kissa mutta nyt ei enää inahdakkaan vaan startti vetää kunnon takapakin kun koittaa käynnistää. Mitähän tässä nyt sitten pitäisi alkaa tekemään?

Eli tästä nyt sitten varoitus muillekin. Jos auto on siinä rajamailla (86-90) niin käyttäkää sitä 98 E5!

EDIT: Lisätään vielä että auto valmistettu 12.1989
Viimeksi muokannut Osjur, Ke 12.01.2011 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menopelit:
C126 500SEC 83' Kesäauto
W201 190E 2.3 89' Talviauto
W201 190D 2.0 87' Projekti

Yamaha YZF-R6 98' Kyllä sitä pyörälläkin pitää välillä ajaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Lie olis leikannu muutenki...

joka foorumil näistä e10 topiceista minun mielestä on tullu aika surkuhupaista luettavaa :) Samat jutut oli sillon aikoinaan ku tuli 95e5 bensa markkinoille, yhtäkkiä kaikki viat oli sen syytä.

BTW mikä on syy sille että nuo CGI moottorit ei siedä tätä? Ja vastaukseksi ei riitä että "ku veho niin sanoo". Vaan Joku syyhän iinä on oltava. katalysaattori ei kestä? suuttimien tuotto? mikä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:
BTW mikä on syy sille että nuo CGI moottorit ei siedä tätä? Ja vastaukseksi ei riitä että "ku veho niin sanoo". Vaan Joku syyhän iinä on oltava. katalysaattori ei kestä? suuttimien tuotto? mikä?
kai ne moottorit sitä sietää :roll: mutta pelkäävät kai että letkut, tiivisteet, suuttimet tai joku muu paikka antaa periksi... kovat paineethan siellä polttoaine järjestelmässä on, kun verrataan normaaliin vanhanaikaiseen ruiskuun...

tai sitten se on vain siellä ohjelma puolella, eikö niiden ecu sitten osaa säätää soppaa suuremalle tai jotain :roll: luultavasti kielto voi poistua, kunhan tehtaat ensin saavat kunnolla testattua asian, nyt mennään varmaan sellaisen "kielletään, niin on varmempaa" tiedon pohjalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Muistelen kuulleeni jostain että vaikuttaa huonontavasti suihkun muotoon toi etanoli.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja mä taas kuulin että kuumemmat pakokaasut aiheuttaa lambdan toimimattomuutta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mnuut
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.02.2006 14:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja mnuut »

Nyt kun tarttis käydä tankkaamassa ekan kerran vuoden vaihteen jälkeen, niin on alkanut mietityttämään, että mikä näissä AMG -myllyissä sitten on sellaista joka ei siedä tätä uutta bensaa? Varsinkin kun viime viikon Kauppalehdessä oli juttua siitä, että E10 bensa on käytännössä hyvin harvoin niin etanolipitoista kuin sen kuuluisi olla...

Käytännössähän on melko sama tankkaanko E10 bensaa vai vanhaa 98 oktaanista, mutta kiinnostaisi tietää onko nämä varoituset oikeasti todesta otettavia vai enemmän sikainfluenssa -tyyppistä panikointia.

Onko kellään siis tietoa mikä AMG:ssä hajoaa uudella bensalla?
2004 SLK 320 Final Edition
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:ja mä taas kuulin että kuumemmat pakokaasut aiheuttaa lambdan toimimattomuutta.
viinahan vain jäähdyttää konetta :D ja lambda taas tykkää aina mitä kuumempia pakoaasut on... mutta noilla annostuksilla mitä E10 on, ei asiaan ole mitään vaikutusta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuota ööh...mää en oikein ymmärrä tätä E10 vouhotusta, että mikä tästä nyt on tehnyt niin maailmanihmeen että menetetään melkeinpä yöunet eto asian takia.

Jos joskus kukaan on laittanut polttoaineen sekaan jäänestoa, niin siinähän on sama alkoholin prosentuaalinen kasvu bensan määrään nähden.

Huoletta on loroteltu kokonaisia sinolipulloja vajaisiin tankkeihin ja ajaa luikuteltu vaan pitkin hankia, eikä kenellekkään silloin tullut mieleen nenänvartta myöten katsella että mitenkähän tässä nyt käy...

Mää ainankin ajattelen asian niin, että nyt on sinolit jo valmiiks sotkettu bensan sekaan... :D
..ttu nouhätä! Antaa palaa vaan jos leimuaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nii just. Eipä ole ollut omituista ku o kaadettu pari litraa w124 tankkiin masinoolia
napa kirjoitti:viinahan vain jäähdyttää konetta :D ja lambda taas tykkää aina mitä kuumempia pakoaasut on... mutta noilla annostuksilla mitä E10 on, ei asiaan ole mitään vaikutusta...
Niimpä, on niin ristiriitaista tietoa liikkeel että taitaa kaikki olla vaa huhupuheita :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jari N kirjoitti:Muistelen kuulleeni jostain että vaikuttaa huonontavasti suihkun muotoon toi etanoli.
Eikös ne ihmelitkut suihkutusjärjestelmän puhdistamiseen ole juurikin etanolia. :roll: (en tiedä, mutu)
mnuut kirjoitti:Nyt kun tarttis käydä tankkaamassa ekan kerran vuoden vaihteen jälkeen, niin on alkanut mietityttämään, että mikä näissä AMG -myllyissä sitten on sellaista joka ei siedä tätä uutta bensaa? Varsinkin kun viime viikon Kauppalehdessä oli juttua siitä, että E10 bensa on käytännössä hyvin harvoin niin etanolipitoista kuin sen kuuluisi olla...

Käytännössähän on melko sama tankkaanko E10 bensaa vai vanhaa 98 oktaanista, mutta kiinnostaisi tietää onko nämä varoituset oikeasti todesta otettavia vai enemmän sikainfluenssa -tyyppistä panikointia.

Onko kellään siis tietoa mikä AMG:ssä hajoaa uudella bensalla?
Eikö AMG:n ohjekirjassakin sanota että oktaaniluku pitää olla 98, eli viina ei rajoita, vaan oktaaniluku. Eli vanhaakaan 95:sta ei ole saanut tankata. (tämäkin mutu, muisti voi pettää)
Tai on sitä 95:sta voinut tankata, mutta nakutustunnistin on vääntäny koneen "tehottomaksi"

Joka tapauksessa, vaikka mutuni menisikin väärin, niin tankkaisin silti AMG:hen 98 tai 99 oktaanista. Se kun tulee halvemmaksi, kokeile vaikka. 98:a kuluu niin paljon vähemmän että vaikka niillä on litra-hintaeroa muutama sentti, niin kustannukset per kilometri on vähemmän. (kaikissa yli 3 litrasissa bensoissa joilla olen testannut, niin 98 kannattaa tai on yhtä kallista kuin 95:lla. Myös joillakin pienemmillä koneilla.)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Tricolori
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 13.01.2011 17:19

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Tricolori »

Ite soittelin Veholle asiasta ennen vuoden vaihdetta, ja siellä nuori ystävällinen nainen vastasi, että kaikki mihin on syötetty 95:ta aikasemmin, käy e10:llä oikein hyvin... Itsellä jotenkin ihmetyttää, mitä tuonne työntää kun on vuoden 2000 C200 Komppi (ei siis GCI, vaikka mahtaako olla sama moottorin runko?). Kai tuo sen ilmottaa, jos se ei sitä kestä...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Vaikka se moottorin runko olisikin sama, niin ei sillä oo mitään merkitystä. CGI:hin (suoraruisku) ei E10:ä saa laittaa. Kompressoriin saa.
S204
mnuut
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.02.2006 14:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja mnuut »

JeremyH kirjoitti:
Jari N kirjoitti:Muistelen kuulleeni jostain että vaikuttaa huonontavasti suihkun muotoon toi etanoli.
Eikös ne ihmelitkut suihkutusjärjestelmän puhdistamiseen ole juurikin etanolia. :roll: (en tiedä, mutu)
mnuut kirjoitti:Nyt kun tarttis käydä tankkaamassa ekan kerran vuoden vaihteen jälkeen, niin on alkanut mietityttämään, että mikä näissä AMG -myllyissä sitten on sellaista joka ei siedä tätä uutta bensaa? Varsinkin kun viime viikon Kauppalehdessä oli juttua siitä, että E10 bensa on käytännössä hyvin harvoin niin etanolipitoista kuin sen kuuluisi olla...

Käytännössähän on melko sama tankkaanko E10 bensaa vai vanhaa 98 oktaanista, mutta kiinnostaisi tietää onko nämä varoituset oikeasti todesta otettavia vai enemmän sikainfluenssa -tyyppistä panikointia.

Onko kellään siis tietoa mikä AMG:ssä hajoaa uudella bensalla?
Eikö AMG:n ohjekirjassakin sanota että oktaaniluku pitää olla 98, eli viina ei rajoita, vaan oktaaniluku. Eli vanhaakaan 95:sta ei ole saanut tankata. (tämäkin mutu, muisti voi pettää)
Tai on sitä 95:sta voinut tankata, mutta nakutustunnistin on vääntäny koneen "tehottomaksi"

Joka tapauksessa, vaikka mutuni menisikin väärin, niin tankkaisin silti AMG:hen 98 tai 99 oktaanista. Se kun tulee halvemmaksi, kokeile vaikka. 98:a kuluu niin paljon vähemmän että vaikka niillä on litra-hintaeroa muutama sentti, niin kustannukset per kilometri on vähemmän. (kaikissa yli 3 litrasissa bensoissa joilla olen testannut, niin 98 kannattaa tai on yhtä kallista kuin 95:lla. Myös joillakin pienemmillä koneilla.)
Kompressorikoneisissa AMG-myllyissä voi olla vatimuksena 98 oktaaninen mutta vapaastihengittävät kulkevat kyllä ihan 95:lla. Mun AMG on jenkeistä uitettu ja sen manuaalissa lukee, että autoon pitäisi riittää paikallinen 91 oktaaninen.

Jenkeissä perusbensan oktaanimäärä on vain 87 (regular). Ja 91 oktaaninen on siellä jo premiumia. Tähän asti olen tankannut 95 oktaanista, koska omilla ajotavoilla keskikulutus riippuu enemmän oikeasta jalasta kun oktaanimäärästä. Välillä olen kokeillut Shellin iso-oktaanista bensaa, mutta kulkupuolessa en ole havainnut käytännössä mitään eroa. Tuo ML on AMG versiona semmonen lentävä tiiliskivi, että mahdollinen lisäteho on ainakin itselle täysin tarpeeton.

Mutta kohtahan se nähdään kasvaako tehot ja laskeeko kulutus kun siirryn 98 oktaaniseen.

Kyselin oikeastaan asiaa sen takia, kun tässä ketjussa on puhuttu siitä, että E85 tuhoaa kumiosat ja tiivisteet. Tuntuu aika kaukaa haetulta, että AMG:ssä olisi heikommat kumiosat ja tiivistet kuin mersun perusmoottoreissa. Oktaaniluvuista sopimattomuus ei siis ole kiinni.
2004 SLK 320 Final Edition
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

mnuut kirjoitti:Kompressorikoneisissa AMG-myllyissä voi olla vatimuksena 98 oktaaninen mutta vapaastihengittävät kulkevat kyllä ihan 95:lla. Mun AMG on jenkeistä uitettu ja sen manuaalissa lukee, että autoon pitäisi riittää paikallinen 91 oktaaninen.

Jenkeissä perusbensan oktaanimäärä on vain 87 (regular). Ja 91 oktaaninen on siellä jo premiumia. Tähän asti olen tankannut 95 oktaanista, koska omilla ajotavoilla keskikulutus riippuu enemmän oikeasta jalasta kun oktaanimäärästä. Välillä olen kokeillut Shellin iso-oktaanista bensaa, mutta kulkupuolessa en ole havainnut käytännössä mitään eroa. Tuo ML on AMG versiona semmonen lentävä tiiliskivi, että mahdollinen lisäteho on ainakin itselle täysin tarpeeton.

Mutta kohtahan se nähdään kasvaako tehot ja laskeeko kulutus kun siirryn 98 oktaaniseen.

Kyselin oikeastaan asiaa sen takia, kun tässä ketjussa on puhuttu siitä, että E85 tuhoaa kumiosat ja tiivisteet. Tuntuu aika kaukaa haetulta, että AMG:ssä olisi heikommat kumiosat ja tiivistet kuin mersun perusmoottoreissa. Oktaaniluvuista sopimattomuus ei siis ole kiinni.
OK. Eli mutu meni mettään. No kannattaa mielestäni silti siirtyä 98:iin. Ainakin vielä se on kannattavampaa, saa nähdä miten tulevaisuudessa käy kun 98:n kulutus nousee, kun porukka on saatu hysteeriseksi tämän E10 myllytyksen myötä ja siirtyvät käyttämään 98:a. Innostuuko hinnoittelija. :roll: Yksinkertaisesti sanottuna: E10 bensa on sama asia kuin vanha bensa johon on lisätty hieman turhan paljon masolia (bensan jäänestoaine) eli ne uhkakuvat joita mediassakin on maalailtu, eivät toteudu. Jos tankkaat sitä "väärään autoon" niin ei siinä koko pitäjä räjähdä, vaan auto käy todennäköisesti ihan yhtä hyvin/huonosti kuin aina ennenkin. Jokin tiiviste joka muuten pettäisi 15 vuoden päästä, saattaa pettääkin jo 14 vuoden päästä.
Ainut mikä muuttuu, on se että sinulla menee entistä enemmän rahaa polttoaineisiin. (viinabenassa on vähemmän energiaa kuin oikeassa bensassa, eli sitä kuluu enemmän)
Me ollaan hävitty tää peli. :cry:
Kakstahtisiin tuota E10:ä en suosittele, tulokset näkyy kuulemma jo joillakin pienkonekorjaamoilla. Mutta myydäänhän oikeaa bensaa kannu tavarana nimellä pienkonebensa. Tosimies ajaa sillä. :wink:

Koska nuo esim. E10bensiini sivustolla olevat listat perustuvat vain ja ainoastaan osaluetteloiden materiaali tietoihin. (eli kukaan ei ole oikeasti testannut kuinka jokin moottori käy ko. litkulla) niin rohkenisin epäillä että AMG mallien osaluettelot ovat olleet suomalaisille virkamiehille +veho niin ylivoimaisen työläitä käydä läpi, että ovat päättäneet ilmoittaa että AMG malleihin ei e10-litku sovi. AMG malleista ja niiden osista kun ei tunnu vehollakaan olevan kovin tarkkaa käsitystä, etenkään vanhemmista malleista. Yhteistyötä ulkomaisten vastaavien toimijoiden kanssahan suomalaiset virkamiehet eivät ole osanneet käydä koskaan.
Edit: samasta syystä esim. Brabus moottoreista ei ole mainittu mitään.

No nämä mun jutut on tämmösiä höpinöitä, jos jollakin on parempia veikkauksia saati tietoa, niin saa esittää. :roll:
(tarkoitan AMG malleja, E10:stä luulen tietäväni, sehän on työtäni)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja napa »

mnuut kirjoitti:
Jenkeissä perusbensan oktaanimäärä on vain 87 (regular). Ja 91 oktaaninen on siellä jo premiumia. Tähän asti olen tankannut 95 oktaanista, koska omilla ajotavoilla keskikulutus riippuu enemmän oikeasta jalasta kun oktaanimäärästä. Välillä olen kokeillut Shellin iso-oktaanista bensaa, mutta kulkupuolessa en ole havainnut käytännössä mitään eroa. Tuo ML on AMG versiona semmonen lentävä tiiliskivi, että mahdollinen lisäteho on ainakin itselle täysin tarpeeton.

Mutta kohtahan se nähdään kasvaako tehot ja laskeeko kulutus kun siirryn 98 oktaaniseen.

Kyselin oikeastaan asiaa sen takia, kun tässä ketjussa on puhuttu siitä, että E85 tuhoaa kumiosat ja tiivisteet. Tuntuu aika kaukaa haetulta, että AMG:ssä olisi heikommat kumiosat ja tiivistet kuin mersun perusmoottoreissa. Oktaaniluvuista sopimattomuus ei siis ole kiinni.
nyt äkkiä hakemaan jostain tietoa mitä se jenkkien ilmoittama oktaani on euroopan oktaaneina :wink: jenkkien 87 0n jotain 93-95 euroopan oktaaneina, kun jenkit ilmoittaa oktaanit RON/MON oktaanien keskiarvona ja eurooppalaiset käyttää pelkkää RON oktaani lukemaa, itse saat selvittää mitä se MON ja RON oktaani tarkoittaa, tähän tulis muuten liian monta riviä tekstiä, jos sen tähän vielä selittää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

napa kirjoitti:
mnuut kirjoitti:
Jenkeissä perusbensan oktaanimäärä on vain 87 (regular). Ja 91 oktaaninen on siellä jo premiumia. Tähän asti olen tankannut 95 oktaanista, koska omilla ajotavoilla keskikulutus riippuu enemmän oikeasta jalasta kun oktaanimäärästä. Välillä olen kokeillut Shellin iso-oktaanista bensaa, mutta kulkupuolessa en ole havainnut käytännössä mitään eroa. Tuo ML on AMG versiona semmonen lentävä tiiliskivi, että mahdollinen lisäteho on ainakin itselle täysin tarpeeton.

Mutta kohtahan se nähdään kasvaako tehot ja laskeeko kulutus kun siirryn 98 oktaaniseen.

Kyselin oikeastaan asiaa sen takia, kun tässä ketjussa on puhuttu siitä, että E85 tuhoaa kumiosat ja tiivisteet. Tuntuu aika kaukaa haetulta, että AMG:ssä olisi heikommat kumiosat ja tiivistet kuin mersun perusmoottoreissa. Oktaaniluvuista sopimattomuus ei siis ole kiinni.
nyt äkkiä hakemaan jostain tietoa mitä se jenkkien ilmoittama oktaani on euroopan oktaaneina :wink: jenkkien 87 0n jotain 93-95 euroopan oktaaneina, kun jenkit ilmoittaa oktaanit RON/MON oktaanien keskiarvona ja eurooppalaiset käyttää pelkkää RON oktaani lukemaa, itse saat selvittää mitä se MON ja RON oktaani tarkoittaa, tähän tulis muuten liian monta riviä tekstiä, jos sen tähän vielä selittää...

Juurikin näin.
Tos C32:ssa on suositus meiän oktaaneja 96 eli ysikasil on menty ja sil linjal jatkuu, ei o tarvinnu stressata tästäkää asiast.

jenkkien 91 on muunnettuna meiän luvuille 96
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Sergey »

In the US, octane ratings in unleaded fuels can vary between 86-87 AKI (91-92 RON) for regular, through 89-90 AKI (94-95 RON) for mid-grade (European Premium), up to 90-94 AKI (95-99 RON) for premium (European Super).
eli amerikan 91 ei riitä euro 95 :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mnuut
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.02.2006 14:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja mnuut »

No enpäs tiennytkään tuota jenkkioktaanien eroa. Taitaa olla korkea aika siirtyä ysikasiin.
2004 SLK 320 Final Edition
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

SLK 32 AMG:n tankin luukussa lukee bensiinivaatimuksena

EN228 RON 95

eli vaikka on ahdettu AMG-mersu niin eurooppalainen 95-oktaaninen käy ja sama 95E on käynyt ja käy (jos sitä vielä jostain saa tai on ennestään jäljellä) myös tietenkin C32 AMG:hen missä on sama M112K moottori kuin SLK 32 AMG:ssa.

Mitä ilmeisimmin siis toimisi ihan hyvin myös 95E10 bensalla ja varmaan toimisi myös E85 bensalla paremmin kuin ei-AMG -mersut.

Ruotsissahan nimenomaan vanhemmat AMG-mersut ovat olleet E85 käytössä kun sietävät paremmin tuota 85% etanolia sisältävää bensaa kuin ei-AMG-mersut, moottorinohjauselektroniikka kun osaa AMG:ssa säätää polttoaineen syöttöä riittävän korkeaksi ilman uudelleenohjelmointia (ei ole rajoitettu) kun meinaa käydä viinalla muuten liian laihalla (toisin kuin ei-AMG-mersuissa). Tosin suuttimia on ilmeisesti kannattanut vaihtaa jos on halunnut että tuota 85% viinaa tulee tarpeeksi palotilaan AMG:ssa.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin