mnuut kirjoitti:Kompressorikoneisissa AMG-myllyissä voi olla vatimuksena 98 oktaaninen mutta vapaastihengittävät kulkevat kyllä ihan 95:lla. Mun AMG on jenkeistä uitettu ja sen manuaalissa lukee, että autoon pitäisi riittää paikallinen 91 oktaaninen.
Jenkeissä perusbensan oktaanimäärä on vain 87 (regular). Ja 91 oktaaninen on siellä jo premiumia. Tähän asti olen tankannut 95 oktaanista, koska omilla ajotavoilla keskikulutus riippuu enemmän oikeasta jalasta kun oktaanimäärästä. Välillä olen kokeillut Shellin iso-oktaanista bensaa, mutta kulkupuolessa en ole havainnut käytännössä mitään eroa. Tuo ML on AMG versiona semmonen lentävä tiiliskivi, että mahdollinen lisäteho on ainakin itselle täysin tarpeeton.
Mutta kohtahan se nähdään kasvaako tehot ja laskeeko kulutus kun siirryn 98 oktaaniseen.
Kyselin oikeastaan asiaa sen takia, kun tässä ketjussa on puhuttu siitä, että E85 tuhoaa kumiosat ja tiivisteet. Tuntuu aika kaukaa haetulta, että AMG:ssä olisi heikommat kumiosat ja tiivistet kuin mersun perusmoottoreissa. Oktaaniluvuista sopimattomuus ei siis ole kiinni.
OK. Eli mutu meni mettään. No kannattaa mielestäni silti siirtyä 98:iin. Ainakin vielä se on kannattavampaa, saa nähdä miten tulevaisuudessa käy kun 98:n kulutus nousee, kun porukka on saatu hysteeriseksi tämän E10 myllytyksen myötä ja siirtyvät käyttämään 98:a. Innostuuko hinnoittelija.

Yksinkertaisesti sanottuna: E10 bensa on sama asia kuin vanha bensa johon on lisätty hieman turhan paljon masolia (bensan jäänestoaine) eli ne uhkakuvat joita mediassakin on maalailtu, eivät toteudu. Jos tankkaat sitä "väärään autoon" niin ei siinä koko pitäjä räjähdä, vaan auto käy todennäköisesti ihan yhtä hyvin/huonosti kuin aina ennenkin. Jokin tiiviste joka muuten pettäisi 15 vuoden päästä, saattaa pettääkin jo 14 vuoden päästä.
Ainut mikä muuttuu, on se että sinulla menee entistä enemmän rahaa polttoaineisiin. (viinabenassa on vähemmän energiaa kuin oikeassa bensassa, eli sitä kuluu enemmän)
Me ollaan hävitty tää peli.
Kakstahtisiin tuota E10:ä en suosittele, tulokset näkyy kuulemma jo joillakin pienkonekorjaamoilla. Mutta myydäänhän oikeaa bensaa kannu tavarana nimellä pienkonebensa. Tosimies ajaa sillä.
Koska nuo esim. E10bensiini sivustolla olevat listat perustuvat vain ja ainoastaan osaluetteloiden materiaali tietoihin. (eli kukaan ei ole oikeasti testannut kuinka jokin moottori käy ko. litkulla) niin rohkenisin epäillä että AMG mallien osaluettelot ovat olleet suomalaisille virkamiehille +veho niin ylivoimaisen työläitä käydä läpi, että ovat päättäneet ilmoittaa että AMG malleihin ei e10-litku sovi. AMG malleista ja niiden osista kun ei tunnu vehollakaan olevan kovin tarkkaa käsitystä, etenkään vanhemmista malleista. Yhteistyötä ulkomaisten vastaavien toimijoiden kanssahan suomalaiset virkamiehet eivät ole osanneet käydä koskaan.
Edit: samasta syystä esim. Brabus moottoreista ei ole mainittu mitään.
No nämä mun jutut on tämmösiä höpinöitä, jos jollakin on parempia veikkauksia saati tietoa, niin saa esittää.

(tarkoitan AMG malleja, E10:stä luulen tietäväni, sehän on työtäni)