ABS valo palaa. Epäilen että yksi ABS anturi on rikki. Oman asennusvirheen takia yksi anturi ilmeisesti ottanut kiinni napaan ja anturin pää on hioutuneen näköinen. Mittasin anturin ohmit ja ei näyttänyt mitään.
Ostin uuden anturin ja kas, sekään ei näytä mitään.
Voiko anturin kunnon tarkistaa kotikonstein? Olen lukenut että ohmimittari pitäisi reakoida ABS antureihin.
Eikös tuo ole hall-anturi? Jos on, niin laita syöttöjännite ja vemputa vaikka ruuvimeisselillä anturin edessä. Signaalilinjasta pitäisi tulla vuoroin kahdentasoista jännitettä (oiskohan TTL eli 0V ja 5V, en tiedä) riippuen tunnistaako metallin vai ei... jotkut hallit tiputtavat ajan kanssa (~1s) jännitteen takaisin nollaan vaikka olisikin kosketuksissa metalliin eli dynamiikkaa kehiin.
Vaihdoin anturin ja vika ei korjaantunut. Kävin jokaisen pyörän anturit ja johdot läpi ja kaikki näytti olevan hyvässä kunnossa silmämääräisesti. Kaikki sulakkeet ovat ehjiä.
Mistähän nyt kannattaisi alkaa etsiä vikaa?
Mitähän korjaamolla maksaa kun laittavat mittarit kiinni ja selvittävät missä vika?
Valon palamisessa ei mitään tolkkua. Välillä voin päästä useamman kilometrin ennen kuin valo syttyy. Äsken kävin kaupassa ja valo paloi lähtiessä ja sammui noin 300m jälkeen.
Aika usein on käynyt niin että valo palaa ja yhtäkkiä nopeusmittari tipahtaa 0km/h ja vaihteisto jää jumiin (ei vaihda enää vaihteita), eli jää se vaihde päälle mikä sattuu olla päällä sillä hetkellä.
koodit näytti vasenta etupyörää, vaihdon sen purkuosaan ( joka ei ollut ihan 100% saman näköinen kuin vanha, vaikka kuulemma samasta autosta onkin, sama liitin ja johto mutta itse anturipää aavistuksen eri näkönen)
ja käytin akun navat irti mutta silti palaa abs valo ikävästi mittarissa. : P