Holset VGT HY40v to 605 turbo
Holset VGT HY40v to 605 turbo
Eli testi mielinen kokeilu kyseessä
Hy40v kotoisin kuormurista jossa toiminut myös pakokaasu jarruna
pakokotelon nielusta 29cm2 eli maksimi koko Ahtimen "vanes" menee lähes kiinni..Veikkauksia/näkemyksiä KO. Ahtimesta?? Pakosarja mallia lyhyt ja perus 7mm pumppu .
Hy40v kotoisin kuormurista jossa toiminut myös pakokaasu jarruna
pakokotelon nielusta 29cm2 eli maksimi koko Ahtimen "vanes" menee lähes kiinni..Veikkauksia/näkemyksiä KO. Ahtimesta?? Pakosarja mallia lyhyt ja perus 7mm pumppu .
Minkäs kokoiset siivet tuossa on? mulla om603 koneessa he351v noin 60/60mm siivillä ja sillä saa ahdot nousemaan 0.5bar 2500 kierroksella (sais enemmänkin mutta momentinmuunnin nostaa väännön kasvaessa kierrokset ylemmäs) kuitenkaan herääminen ei tapahdu 3000 kierroksillakaan läheskään viiveettömästi, johtunee pyörivien osien painosta. Viive taitaa olla lähelle 2 sekunttia, joka tuntuu ajossa melko suurelta. Niin ja nämä arvot katsastus kelpoisilla alasyötöillä, jos säätää savuttavaksi niin herää paljon nopeammin.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Tuollainen on kaverin T3 portteriin menossa paikalleen jo toista (tai jopa kolmatta) vuotta ja auto on ollut nosturilla koko tuon ajan. Tuo tulee ahdinsetin isommaksi ahtimeksi. Itse veikkaisin ahtimen vastaavan HX40Superia ja pystyvän hieman (puoli baaria?) korkeampiin painesuhteisiin uudemman kompuran ansiosta. VGT:n ansiosta herää 1000-2000rpm Superia aiemmin?
Tossa pakussa tavoite on nyt alkuun sellaiset 350hv vain, mutta itse olen varma tuon setin pystyvän sinne viidensadan tietäville, jos vain paikat pysyy nipussa. Tuossahan on Porschen vaihdelootaa, Mersun pumppua ym. fiksuja ratkaisuja, joten miksei pysyisi.
Miehellä on vaan liian monta harrasteromua/projektia nurkissa, joten saapa nähdä milloin tuo liikkuu omin voimin.
Tossa pakussa tavoite on nyt alkuun sellaiset 350hv vain, mutta itse olen varma tuon setin pystyvän sinne viidensadan tietäville, jos vain paikat pysyy nipussa. Tuossahan on Porschen vaihdelootaa, Mersun pumppua ym. fiksuja ratkaisuja, joten miksei pysyisi.
Miehellä on vaan liian monta harrasteromua/projektia nurkissa, joten saapa nähdä milloin tuo liikkuu omin voimin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Sattuuko tämä nosturi sijaitsemaan Forsassanorsu kirjoitti:Tuollainen on kaverin T3 portteriin menossa paikalleen jo toista (tai jopa kolmatta) vuotta ja auto on ollut nosturilla koko tuon ajan. .


Lisää tietoa: www.skg.fi
Kaverilla on tallissa kaks kappaletta hx55 VGT:tä, niin siinä on sitä pesää jos jossakin.
Ja muistetaan taas asiayhteys...
Ja muistetaan taas asiayhteys...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Varmistaakseni tilan ahtauden tossa pikku hytissä survoin Switzerin pikku S2:sen kaveriksi Vgteelle..44/54 siivin eli compound turbo .Vgt ohjaus kierrosten mukaan siten että pyrkii pitämään "Vaneksen" mahdollisimman auki "target" ahtopaineen pysyessä samana. Jospa pakopaineet pysyis kurissa... Saa nähdä mitä tästäkin tulee 

Tällai ens kuulemalta settisi ei kuulosta sarja-ahtona kovin toimivalta, mutta hatunnosto yrityksestä jokatapauksessa. Tavoitteesi kyllä täyttyisivät pelkällä VGT:n kanssa painimisella ja sarja-ahto ton isomman LP-ahtimesi kanssa alta kolme ja puol baaria max. ahtoa on turhaa. Tuon Holsun pitäisi kuitenkin vetää parissa tonnissa jo mukavasti, jos yhtään on verrannollinen Garretin VNT-murkuloihin.vipu83 kirjoitti:Varmistaakseni tilan ahtauden tossa pikku hytissä survoin Switzerin pikku S2:sen kaveriksi Vgteelle..44/54 siivin eli compound turbo .Vgt ohjaus kierrosten mukaan siten että pyrkii pitämään "Vaneksen" mahdollisimman auki "target" ahtopaineen pysyessä samana. Jospa pakopaineet pysyis kurissa... Saa nähdä mitä tästäkin tulee
Toivottavasti settisi toimii ja höpinäni ovat turhia.

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kokeilu mielessä tässä liikkeellä ollaan..Toi on helppo muuttaa pelkälle VGTeelle jos huonosti pelaapi..Tossa on pari hyvää puolta ja kikkaa jolla toi varmasti vetää alhaalta hyvin...Yläpäästä ei mitään hajua miten ahtopaine käyttäytyypi (tuoton kannalta)..kolme baria lienee max ahto ..Eiköhän se 300hp sillä löydy..Toyotan SC14 magneetti kytkimellä oleva remmi VGT:een kaveriksi oli ensi sijainen toive mutta niitä ei löytynyt tähän hätään..Olis saanut Hiljaisen ilman ujellusta kun olisi Laittanyt remmin vain "tarvittaessa" pyörimään..Mukava käyttis kyseessä (706tkm takana) ei saa huutaa/pöristä
Ahtimen "vihellys" on aina kaunis ääni sitä jaksaa kyllä

Viimeksi muokannut vipu83, Pe 29.10.2010 07:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noiden ahtimien toimiminen sarjassa on suht heikkoa niiden väärän mitoituksen johdosta toisiinsa nähden. Kompurakartastahan tuo HP-ahtimen toiminta pitäisi tarkistaa ja verrata sitä tohon LP-atimen karttaan muutamin laskutoimituksin, mutta kovasti suurelta tuo pikkuahtimesi vaikuttaa siipikoon perusteella. Toisaalta on tuossa omassakin setissä Hp-ahdin ylisuuri, mutta silleppä onkin syynsä.
Tolle vitoskoneellesi riittää ~1,7bar 350hv savutta, joten kolme baaria on ylimääräistä ilman pumppaamista, joka jopa laskee setistä saatavaa tehoa. Eriasia tietenkin jos tavoitteet suurenee (niinkuin ne aina tekee
)
Itse olen myös äänettömyyden ystävä. Pakoputkiviritteiset autot ei oikein nappaa...
Tolle vitoskoneellesi riittää ~1,7bar 350hv savutta, joten kolme baaria on ylimääräistä ilman pumppaamista, joka jopa laskee setistä saatavaa tehoa. Eriasia tietenkin jos tavoitteet suurenee (niinkuin ne aina tekee

Itse olen myös äänettömyyden ystävä. Pakoputkiviritteiset autot ei oikein nappaa...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kyllähän se +120 kuutiota palaa Hx35:sellakin ja tehoa kyllä tulee enemmän kuin se 3 sataa..sekä vetoaluekin varmasti mukava..Helppoa ja nopeata
vai miten se meni.. Siis itsestään selvää jo on että pumppu vaihtuu..tulee tehtyä imusarjaa ynnä muuta..se kolmen kilon ahto ilmoitus oli lähinnä viittaus tulevaan
turha paine ei ole renkaissakaan hyväksi (sen verran ettei savua) vai miten se meni ..Pikku ahtimen mitoitukseen mulla on myös klassinen syy
Eli Hyllystä löytyi 




om 605 tehot on menneet omassa näin näin että 2 baria 370 hp ja 550 nm 120 kuutiota maksimipumpun tuotto. Moottori vakio kamaa eli ei tehty muutoksia ja automaatti laatikkona jossa ilmeni luistoja joten paras veto on noi lukemat Eri ennakoilla kokeiltu ajossa mutta ei jarrussa. Suuremmilla paineilla ei kokeiltu mutta haave olis sekin kokeiltava
mikä verran oli vetävät ja millä ahtimella ?jmo2204 kirjoitti:om 605 tehot on menneet omassa näin näin että 2 baria 370 hp ja 550 nm 120 kuutiota maksimipumpun tuotto. Moottori vakio kamaa eli ei tehty muutoksia ja automaatti laatikkona jossa ilmeni luistoja joten paras veto on noi lukemat Eri ennakoilla kokeiltu ajossa mutta ei jarrussa. Suuremmilla paineilla ei kokeiltu mutta haave olis sekin kokeiltava
Itse tein ja säästin
Poitsit yrityksestä täältä ja toivottavasti ideasi toimii. Toi muuttuvapesäsen ahtimen käyttö on tällä foorumilla iloinen valonpilkahdus...vipu83 kirjoitti:Kyllähän se +120 kuutiota palaa Hx35:sellakin ja tehoa kyllä tulee enemmän kuin se 3 sataa..sekä vetoaluekin varmasti mukava..Helppoa ja nopeatavai miten se meni.. Siis itsestään selvää jo on että pumppu vaihtuu..tulee tehtyä imusarjaa ynnä muuta..se kolmen kilon ahto ilmoitus oli lähinnä viittaus tulevaan
turha paine ei ole renkaissakaan hyväksi (sen verran ettei savua) vai miten se meni ..Pikku ahtimen mitoitukseen mulla on myös klassinen syy
Eli Hyllystä löytyi

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Postman Special on herkku käyttis..Tällä kelillä kyllä vähän viileä kun ei lämppäriä ole
saattaa kyllä hieman liukastakin olla
kauheasti se bensaakin vie 

kauhean karu kabiini kun 190deehen vertaa...Me no not like for daily driving




kauhean karu kabiini kun 190deehen vertaa...Me no not like for daily driving
Viimeksi muokannut vipu83, La 30.10.2010 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kolme päivää pumpun kanssa painittuani pääsin vähän koeajolle.ilman loksuja/valoja/puskuria sekä pakoputkea
Aika mukavasti tuntuis toimivan kyllä . Vgt täysin auki (ilman ohjausta) herää aika hyvin (ei rundaria) n.2000-2500rpm reilu kilo ahtoa..testasin myös siten että irroitin Switzerin imuputken holsetista ,periaatteessa siis pelkän switzerin voimin
tulos herää huonommin kuin holsetin läpi imien. sekä savuaa kun morkooli aukeaa. seuraavaksi koitin niin että avasin paineilmalla hukkiksen ja suljin VGTeen nielua eli periaatteessa pelkän holsetin voimin
tulos herää n. +3000rpm sekä hidas ahtopaineen nousu..ei savua. viimeinen testi oli että kummatkin ahtimet kiinni ja Vgt nielua suljettu hieman
Ahtaa jo paikaillaan
..Voisi ehkä varovaisen johtopäätöksen tehdä että toihan voi vaikka toimiakin





- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ei suoraan liity tähän topicciin mutta onko kokemuksia:
Mikä ahdin om605seen jos aikoo pitää pakosarjan vakiona? (tiedän että laipan joutuu rakentamaan) .. hx40 super olisi tarkoitus laittaa mutta onko siinä mitään järkeä jos pakosarja on vakio?
Jos vaikuttaa johonkin niin kerron senverran että autoon tulee mekaaninen pumppu mynän 7mm elementeillä, 3" pakoputki pelkällä takavaimentajalla, cooleri + ilmanotto sitten kun muut räpellykset ovat paikallaan..
turboa en tosiaan ole vielä ostanut joten käytettyä tai uutta ahdinta voi mulle kaupitella privana. auto on c 250 tdt ´98
Mikä ahdin om605seen jos aikoo pitää pakosarjan vakiona? (tiedän että laipan joutuu rakentamaan) .. hx40 super olisi tarkoitus laittaa mutta onko siinä mitään järkeä jos pakosarja on vakio?
Jos vaikuttaa johonkin niin kerron senverran että autoon tulee mekaaninen pumppu mynän 7mm elementeillä, 3" pakoputki pelkällä takavaimentajalla, cooleri + ilmanotto sitten kun muut räpellykset ovat paikallaan..
turboa en tosiaan ole vielä ostanut joten käytettyä tai uutta ahdinta voi mulle kaupitella privana. auto on c 250 tdt ´98
C 250