M102 2.3-16 moniurahihnankiristin ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

M102 2.3-16 moniurahihnankiristin ongelma

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mihin kohtaan hihnankiristimen muovinen nuoliosoitin pitäisi osoittaa kun hihna on ns. lepoasennossa, eli hihnasta on löysät pois mutta ei ole jännitystäkään.
WIS:n ohjeista tulkitsin että sen pitäisi osoittaa ensimmäiseen viivaan, eli näin:
Kuva

MUTTA jos tästä asennosta lähtee kiristämäään niin jo viidennen viivan kohdalla hihna on jo kuin viulun kieli, eli selvästi liian kireällä (laakerit hajoo).
Ja WIS:n ohjeiden mukaan pitäis kiristää niin kauan että osoitin on 8:nnen viivan kohdalla!! Eli näin:
Kuva
Viimeksi muokannut jesse, Su 31.10.2010 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ari y »

Onko hihna varmasti oikean mittainen?Vaikuttais vähän liian lyhyeltä,jos noin tiukalle menee.
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No sitä mietin itsekin aluksi, koska tilan puutteen takia olen kallistanut ohjaustehostimen pumppua hieman alkuperäisestä asennostaan ja hihnalinja siten hieman pidentynyt.

Mutta kiristimen rakennetta tutkittuani olen sitä mieltä, että hihnalinjan / hihnan pituudella ei ole tässä suhteessa mitään merkitystä kunhan kiristys aloitetaan samasta lähtökohdasta (=muoviosoittimen asento). Osoitinhan kertoo kuinka paljon hihnankiristimen sisällä oleva kumielementti kiertyy, eli kuinka paljon voimaa hihnaan kohdistuu. Kiristinhän ei tiedä onko sitä hihnaa 1m vai 1km, se mittaa vain voimaa.
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ari y »

Se tehostimen siirto voi tehdä sen ,että hihnassa voi olla enemmän esijännitystä.Kiristimen asteikko ei välttämättä pidä enää paikkaansa.

Onhan se hihna kunnolla paikallaan hihnapyörien urissa?

M103 koneessa tais olla eri arvot kiristimessä riippuen onko ilmastointia vai ei.
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Hihna on kunnolla urissaan ja olen edelleen sitä mieltä että tehostimen siirto ei voi vaikuttaa tähän asiaan.
Kummallinen juttu...
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ES »

Jos tätä pohtisi vaikka siitä kulmasta, että kun tehostin on (olisi) alkuperäisessä paikassaan ja kiristin ekan viivan kohdalla ja sitten siirtäisi tehostinta kauemmas, kiristyisikö hihna?
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jep, kyllähän se kiristyisi.
Mutta tämä minun tilanne eroaa tuosta, koska olen "nollannut" kiristimen osoittamaan siihen ekaan viivan tehostimen siirron jälkeen.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja moska »

Kiristimen runko ei ole enään samassa asennossa, kuin tehdas on sen suunnitellut ja siten asteikko ei välttämättä pidä paikkaansa.
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kävi kans mielessä mutta ei luulis olevan niin paljoa että vaikuttais noin selvästi. Tai en tiä, ehkä se on sitten siinä...
Vastaa Viestiin