Auto on W123 diesel ja siihen on vaihdettu pari kuukautta sitten uusi (tehdaskorjattu) laturi. Parisen kuukautta on pelittänyt hyvin, mutta nyt eräänä päivänä ei enää startannutkaan pitkän yhtenäisen ajomatkan jälkeen.
Selvisi, että laturi lataa ihan ok 14,4 Volttia tyhjäkäynnillä, mutta latausjännite tippuu sitä mukaa kun pistää lisää kierroksia. Niin että 3000 rpm alkaa jo lähennellä 12 V:a. Mikä ihme tämmöistä nyt aiheuttaa??
Ehkä myös laturista kuuluu jotain rapinan kaltaista ääntä, mutta vaikea sanoa kun tuo vanha diesel meluaa muutenkin sen verran.
Jännitteensäädintäkin epäilin, mutta..
Eikös rikkinäinen jännittesäädin aiheuttaisi vain sen, että latausjännite kasvaisi liian korkeaksi kierrosten mukana?
Akku on n. puoli vuotta vanha.
Auttakaa miestä mäessä, meinaa mennä hermot!
Latausjännite laskee kun kierrokset nousee??
Re: Latausjännite laskee kun kierrokset nousee??
Omassa ex 200D:ssä kävi just näin kun liukurengas oli loppu. Hiili lähti hyppäämään kierroksilla ja latausjännite tippui alas. Sinullahan oli uusi laturi joten siinä ei pitäisi olla vikaa mutta tuo liukurengas on helppo tarkistaa. Uraa ei saisi olla. Säätimen hiilet kanssa kertoo liukupintojen kunnosta.pstot kirjoitti:Auto on W123 diesel ja siihen on vaihdettu pari kuukautta sitten uusi (tehdaskorjattu) laturi. Parisen kuukautta on pelittänyt hyvin, mutta nyt eräänä päivänä ei enää startannutkaan pitkän yhtenäisen ajomatkan jälkeen.
Selvisi, että laturi lataa ihan ok 14,4 Volttia tyhjäkäynnillä, mutta latausjännite tippuu sitä mukaa kun pistää lisää kierroksia. Niin että 3000 rpm alkaa jo lähennellä 12 V:a. Mikä ihme tämmöistä nyt aiheuttaa??
Ehkä myös laturista kuuluu jotain rapinan kaltaista ääntä, mutta vaikea sanoa kun tuo vanha diesel meluaa muutenkin sen verran.
Jännitteensäädintäkin epäilin, mutta..
Eikös rikkinäinen jännittesäädin aiheuttaisi vain sen, että latausjännite kasvaisi liian korkeaksi kierrosten mukana?
Akku on n. puoli vuotta vanha.
Auttakaa miestä mäessä, meinaa mennä hermot!
Kiitoksia vinkeistä molemmille, johdattivat oikeaan suuntaan.
Vika oli todennäköisimmin vain laturin löystyneessä kiinnityksessä. Tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta kierroksilla alkoi tärisemään ja todennäköisimmin tärinässä ei sitten hiilillä kunnon kontaktia, joten ei ladannut. Tämä vinkiksi muillekkin, ei siinä laturin kiinnityksessä tunnu tarvitsevan paljon klappia olevan, mutta kovilla kierroksilla se alkaa tärisemään yllättävän paljon.
Vika oli todennäköisimmin vain laturin löystyneessä kiinnityksessä. Tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta kierroksilla alkoi tärisemään ja todennäköisimmin tärinässä ei sitten hiilillä kunnon kontaktia, joten ei ladannut. Tämä vinkiksi muillekkin, ei siinä laturin kiinnityksessä tunnu tarvitsevan paljon klappia olevan, mutta kovilla kierroksilla se alkaa tärisemään yllättävän paljon.