Mersedeksen kylmäkäynnistys ongelmat, oireet ja diaknoosit
Mersedeksen kylmäkäynnistys ongelmat, oireet ja diaknoosit
Oon nyt viimesen kuukauden ajan lueskellut foorumilla erilaisia diaknooseja kylmäkäynnistysingelmista. Ke-jetronicin omistajilla tuntuu olevan huomattavan paljon ongelmia kyseisen toiminnon kanssa, mutta ongelmien kirjo on niin laaja, ettei oikein saa kontaktia omaan ongelmaan.
Itselläni oireet ovat seuraavanlaiset: Koneen ollessakylmä, säästä riippumatta, starttaaminen vaatii yritystä. Hetken yleensä jauhaa startilla ja sitten käynnistyy. Joskus käynnistyminen on kuitenkin epätasainen ja öljynpaine siinä 2 alapuolella. Sitten hyppää 3 ja alkaa käymään tasaisesti.
Toisinaan kone starttaa, nostaa kierrokset 1000rpm ja sammahtaa. Lisäksi liikennevaloissa ja muutenkin paikallaan seisoessa tyhjäkäynti täristää hiukan. Täristykseen liittyy aina kierrosten pienehkö notkahdus alas (n.60rpm) ja öljynpaineen hekellinen lasku. Muutamia korjauksia tehty: YJ-rele vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu, sytytysjohdot vaihdettu, virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu. Ei muutosta.
Apua siis kaivattaisiin, ja jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia erilaisista kylmäsytytys ongelmista, niin oireineen ja ratkaisuineen vain koristamaan topicia. Varmasti monelle hyödyllistä, kun yleiseen ongelmaan ratkaisuja löytyy saman otsikon alta.
Kuvatkin on kivoja. Itsekin lisäilen muutaman tuosta YJ-releen sun muista asenteluista.
Kiitokset kaikille vastanneille!
Itselläni oireet ovat seuraavanlaiset: Koneen ollessakylmä, säästä riippumatta, starttaaminen vaatii yritystä. Hetken yleensä jauhaa startilla ja sitten käynnistyy. Joskus käynnistyminen on kuitenkin epätasainen ja öljynpaine siinä 2 alapuolella. Sitten hyppää 3 ja alkaa käymään tasaisesti.
Toisinaan kone starttaa, nostaa kierrokset 1000rpm ja sammahtaa. Lisäksi liikennevaloissa ja muutenkin paikallaan seisoessa tyhjäkäynti täristää hiukan. Täristykseen liittyy aina kierrosten pienehkö notkahdus alas (n.60rpm) ja öljynpaineen hekellinen lasku. Muutamia korjauksia tehty: YJ-rele vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu, sytytysjohdot vaihdettu, virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu. Ei muutosta.
Apua siis kaivattaisiin, ja jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia erilaisista kylmäsytytys ongelmista, niin oireineen ja ratkaisuineen vain koristamaan topicia. Varmasti monelle hyödyllistä, kun yleiseen ongelmaan ratkaisuja löytyy saman otsikon alta.
Kuvatkin on kivoja. Itsekin lisäilen muutaman tuosta YJ-releen sun muista asenteluista.
Kiitokset kaikille vastanneille!
-91. 190E 2.3
hyvin samojen ongelmien kanssa juuri tappelin oman 200E:n kanssa ja siinä nuo viat/oireet aiheutti huono/väärä/lopussa oleva bensapumppu... en ole vielä tarkistanut pumpun numerosarjasta, mitä sen pitäis tuottaa (lähinnä painetta...)
mulla tosin lähti aina kylmänä käyntiin hyvin (tai hörähti ainakin), kuumana ei sitten taas millään (viimeiset 2 vrk)
kun laitat virrat päälle ja bensapumppu pyörii sen n. 2 sek. ajan, niin kuuluuko konehuoneessa olevasta bensanpaineen säätimestä se "suhahdus", joka kertoo ainakin sen, että ke-jetin vaatima polttoaineen järjestelmäpaine on saavutettu
mulla sitä ei kuulunut vanhalla pumpulla ja se oli myös yksi syy, että lähdin omia ke-jet ongelmia haarukoimaan polttoaineen saanti puolelle...
edit: ja jos vika paikallistuu pumpun puolelle, niin biltemasta saa n. 50 €:lla bosch:n kopio pumppuja, niitä olen menestyksellä asentanut vähän autoon, kuin autoon ja aina on pelannut... bilteman pumpun tuotenumero on 52-203... ainut ero alkuperäiseen on imuputken liitäntä jossa on 2 mm vai oliko 4 mm ero halkaisijassa, siihen bilteman pumpun imuputken liitäntään kun laittaa pienen pätkän ohutta letkua päälle, niin sopii ihan "bolt on" mersuun... niin ja koska pumpun ulkohalkaisija on myös pienempi, kuin 200E:n ja luultavasti myös 230E:n alkuperäisen pumpun, niin siihen pumpun ympärille myös siivu vaikka jotain ohutta roiskeläppä kumia tai isoa vesiletkua pätkä... 300E:n pumpuujen paikalle se menee ilman tuota pumpun päällä olevaa kumia, koska niissä on pienemmät pumput ulkoisesti..
mulla tosin lähti aina kylmänä käyntiin hyvin (tai hörähti ainakin), kuumana ei sitten taas millään (viimeiset 2 vrk)
kun laitat virrat päälle ja bensapumppu pyörii sen n. 2 sek. ajan, niin kuuluuko konehuoneessa olevasta bensanpaineen säätimestä se "suhahdus", joka kertoo ainakin sen, että ke-jetin vaatima polttoaineen järjestelmäpaine on saavutettu

edit: ja jos vika paikallistuu pumpun puolelle, niin biltemasta saa n. 50 €:lla bosch:n kopio pumppuja, niitä olen menestyksellä asentanut vähän autoon, kuin autoon ja aina on pelannut... bilteman pumpun tuotenumero on 52-203... ainut ero alkuperäiseen on imuputken liitäntä jossa on 2 mm vai oliko 4 mm ero halkaisijassa, siihen bilteman pumpun imuputken liitäntään kun laittaa pienen pätkän ohutta letkua päälle, niin sopii ihan "bolt on" mersuun... niin ja koska pumpun ulkohalkaisija on myös pienempi, kuin 200E:n ja luultavasti myös 230E:n alkuperäisen pumpun, niin siihen pumpun ympärille myös siivu vaikka jotain ohutta roiskeläppä kumia tai isoa vesiletkua pätkä... 300E:n pumpuujen paikalle se menee ilman tuota pumpun päällä olevaa kumia, koska niissä on pienemmät pumput ulkoisesti..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Onko tuo suhahdus miten kova, niin että kuuluuko ohjaamoon sakka? Pensapumppua on tullu kuunneltua kyllä usein, mutta eipä ole tuo kohahdus sattunut korvaan.napa kirjoitti:hyvin samojen ongelmien kanssa juuri tappelin oman 200E:n kanssa ja siinä nuo viat/oireet aiheutti huono/väärä/lopussa oleva bensapumppu... en ole vielä tarkistanut pumpun numerosarjasta, mitä sen pitäis tuottaa (lähinnä painetta...)
mulla tosin lähti aina kylmänä käyntiin hyvin (tai hörähti ainakin), kuumana ei sitten taas millään (viimeiset 2 vrk)
kun laitat virrat päälle ja bensapumppu pyörii sen n. 2 sek. ajan, niin kuuluuko konehuoneessa olevasta bensanpaineen säätimestä se "suhahdus", joka kertoo ainakin sen, että ke-jetin vaatima polttoaineen järjestelmäpaine on saavutettumulla sitä ei kuulunut vanhalla pumpulla ja se oli myös yksi syy, että lähdin omia ke-jet ongelmia haarukoimaan polttoaineen saanti puolelle...
Kiitos vinkeistä. Lisää kaivattaisiin.
Onko muuten ihan normaalia, kun ruiskauttaa imuilmaan käynnistyssprayta, niin kone meinaa kuolla? Luulin, että se enemmänkin nostais kierroksia..?
-91. 190E 2.3
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Itellä oli huono lähtemään käyntiin kylmänä. Syy öytyi bensapumpun releestä joka ohjaa pumpun lisäksi virtaa kylmäkäynnistyssuuttimelle. Uusi rele oisi maksanut 250 €, mutta paikallinen rtv-huolto kävi kaikki tinaukset kolvin kanssa läpi ja vika korjaantui (10€). Samoiten tyhjäkäyntiä ei ollut kylmänä ja vika siihen löytyi imusarjan lämmitinvastuksen ohjausreleen pohjasta. Huono yhdyntä. Auto 190 E, 2,0 vm- 91
imusarjan lämmitinvastuksen ohjausrele?
Missäs tuommoinen sijaitsee?
Missäs tuommoinen sijaitsee?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
mulla ainakin kuuluu, kun vain konepelli on auki ja ovi auki...Perde kirjoitti: Onko tuo suhahdus miten kova, niin että kuuluuko ohjaamoon sakka?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Noniin. Ei siis kuulu bensapaineensäätäjästä mitään suhahdusta. Pumpun käynnistyksen jälkeen kuuluu vaan jotain random kolahtelua..
Tänään on ongelma tuntunut olevan, että yrittää käyntiin, luovuttaa ja sit starttaa. Osaisko joku sanoa siitä käynnistyssumutteesta, että onko normaalia, et se pudottaa kierroksia rajusti? Jotenkin oon aina kuvitellu sen nostavan niitä..
Tänään on ongelma tuntunut olevan, että yrittää käyntiin, luovuttaa ja sit starttaa. Osaisko joku sanoa siitä käynnistyssumutteesta, että onko normaalia, et se pudottaa kierroksia rajusti? Jotenkin oon aina kuvitellu sen nostavan niitä..
-91. 190E 2.3
Joo, siellähän se oli. Käynnistys vaan vaikeutu, kun irrotin sen..super_majuri kirjoitti:Imusarjan lämppärin rele ainakin meikäläisellä kuskinpuolella, noukkapellin alla olevan sulakeboxin etupuolella mustan suojakannen alla.

-91. 190E 2.3
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Moottorin lämpöanturit kantsii kanssa mitata, näyttääkö oikein (helppo mitata yleismittarilla). 

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Re: Mersedeksen kylmäkäynnistys ongelmat, oireet ja diaknoos
PA-pumpun rele onkin jo mainittu. Siinä on joskus juotoksissa näkyvää tai näkymätöntä vikaa. Tätä voi testata antamalla pumpulle suoraan 12V, samalla testaantuu pumpun kunto omalta osaltaan. Jos starttaa paremmin, niin rele saattaa olla vikainen. Kuten jo mainittu rele on monitoiminen laitos. KE-jeteissä on monta asiaa joita joutuu yleensä testaamaan ennenkuin vian syy saadaan selville.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
jos sieltä paineensäätimestä kuuluu ylipäätään jotain, niin se on jo hyvä merkki...Perde kirjoitti:mjaah.. Napahan ehdotteli tota paineensäätäjän tuottaman ääneen kuuntelua. Tosiaan kuuluu siis vain jotain kevyttä ritinää, eikä suinkaan suhahduksen omasita tausta melua.
Onko tällainen idikaattori siitä, että pumppu on takuulla tehoton?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Moro!
Hommasin tossa w124 230E:n -88. Ja heti alusta asti kylmäkäynnistys ongelmia. Kylmänä siis saa junnata kauan, 1-2 minuuttia ennen kun käynnistyy, ja sitten hetken (30s-1min) käy tosi heikosti tyhjäkäyntiä. Lämmettyään käy ihan normaalisti ja käynnistyykin normaalisti. Pari tuntia lohkolämppärissä oltuaan vielä hieman reistailee, mutta käynnistyy melkistä heti, edelleen hieman huono tyhjäkäynti. Huomenna ajattelin vaihtaa siihen virranjakajan kannen, tulpat ja johdot. Mistäs tuo kylmäkäynnistyssuutin löytyy? Ja onko helppo ottaa irti ja vaihtaa?
Hommasin tossa w124 230E:n -88. Ja heti alusta asti kylmäkäynnistys ongelmia. Kylmänä siis saa junnata kauan, 1-2 minuuttia ennen kun käynnistyy, ja sitten hetken (30s-1min) käy tosi heikosti tyhjäkäyntiä. Lämmettyään käy ihan normaalisti ja käynnistyykin normaalisti. Pari tuntia lohkolämppärissä oltuaan vielä hieman reistailee, mutta käynnistyy melkistä heti, edelleen hieman huono tyhjäkäynti. Huomenna ajattelin vaihtaa siihen virranjakajan kannen, tulpat ja johdot. Mistäs tuo kylmäkäynnistyssuutin löytyy? Ja onko helppo ottaa irti ja vaihtaa?
Re: Mersedeksen kylmäkäynnistys ongelmat, oireet ja diaknoos
Korjaamolla tämäkin selvisi. Seokset oli ihan viturallaan, ylijänniterele särki, katin happianturi sökö. Nyt käynnistyy komeesti kovemmillakin pakkasilla.