24 venttiilinen diesel, hyvä vaiko ei?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

DB605A kirjoitti:Johtonippu tulee näkyviin keskeltä äänieristettä konehuoneen takapäässä ja menee sieltä imusarjan alle.Ei sitä katastrohvia voi välttää kun ne johtojen päälliset murenee niin ne murenee.Ainoo konsti on vaihdella ne johdot tai ostaa uusi johtosarja.
Onko tämä siis vain moniventtiilikoneiden ongelma? Jotenkin voisi kuvitella, että jos johtonipun päälle kietoisi jonkun halkaistun kumiletkun tms.saattaisi johtosarja hiukan paremmin säilyä? Öljy kai ne kuoret haperruttaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Nuffield56 kirjoitti:
Onko tämä siis vain moniventtiilikoneiden ongelma? Jotenkin voisi kuvitella, että jos johtonipun päälle kietoisi jonkun halkaistun kumiletkun tms.saattaisi johtosarja hiukan paremmin säilyä? Öljy kai ne kuoret haperruttaa.
tämä on kai lähinnä niiden johtojen materiaalin ongelma :roll: ei ne öljystä tai muusta syystä hajoa, vaan ne on ns. biohajoavaa materiaalia :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...ei ole moista tullut vastaan että johtosarja menisi :!: ...ja en kyllä ole kuullut että olisi 606 ssa tyyppi vika :arrow: varmaan yksittäisiä :roll:
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

napa kirjoitti:
Nuffield56 kirjoitti:
Onko tämä siis vain moniventtiilikoneiden ongelma? Jotenkin voisi kuvitella, että jos johtonipun päälle kietoisi jonkun halkaistun kumiletkun tms.saattaisi johtosarja hiukan paremmin säilyä? Öljy kai ne kuoret haperruttaa.
tämä on kai lähinnä niiden johtojen materiaalin ongelma :roll: ei ne öljystä tai muusta syystä hajoa, vaan ne on ns. biohajoavaa materiaalia :wink:
Lämpötila. :idea:
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

sähköä menee vaan laturille ja hehkuille pääosin tämmöses konees... toki jos syöttöpumppu on mallia sähköinen niin sitte menee sinnekkin mutama piuha.. eikai tuo johtosarjakaan mitään rakettitiedettä ole. piuhat poikki ja uutta tilalle.. väriväriin, sopivanväristä teippiä ja hillosilmä päälle nii avot :wink: yleensähän tuo pumppu laitetaankin mekaaniseksi kun koneenvaihtoa harrastellaan :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Joo ei tällä mitään tekemistä ole OM606 koneen kanssa.Kyllä näitä haurastumis ongelmia on ollut muillakin esim Felmit paini saman asian kanssa.Se johtosarja on varminta tehdä ihan uusiks kokonaan jättämättä vanhaa ollenkaan jäljelle.Minullakin johtosarja oli haurastunut sieltä sun täältä.Kun yhdestä kohtaa koitti korjata,niin toisesta kohtaa mureni kuoret päreiksi.En vannomaan mene mutta ainakin 1994-1995 W124 kärsii tästä ongelmasta.Jotenkin näyttää laatu tippuneen johdotuksissa.Kuumuus noi johdot pilaa.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Ihan uteliaisuudesta tuli mieleen, että miten 124:n 606 - moottorin vapaasti hengittävä ja myöhemmin väyrysessä käytetty ahdettu vastaava eroavat toisistaan? Onko sisuskalut kaikki erilaisia?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Johtosarjaongelma vaivaa kaikkia 1993-1995 tehtyjä Mersuja.

Ja pääomakulut ovat suurin menoerä autossa, ei korjaukset. Paitsi tietysti
jo valmiiksi loppuun ajetuissa autoissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...no huh :arrow: sitten on käynnyt mulla tuuri kuin lottovoittajalla kun on neljä välttynyt moisesta :lol:
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Ei siellä montaa piuhaa kulje siellä johtokiskossa (imusarjan alla): Hehkujen piuhat, muutama vesianturin piuha, ELR:n piuhat, oisko öljyntason ja paineen anturit siinä kans, ja sitten tietenki ne saastelaitteiden piuhat ( niitä onki sitte aika monta, en muista ku revin kaikki ylimääräset pois). Ei oo iso homma uusia.

Tuntus olevan ihan tyyppivika tuo venttiilien kanteen painuminen, tossa video omasta koneesta http://www.youtube.com/watch?v=gkVsmg5iGaQ

Taitaa olla w124E:n OM606:ten pumpuissa 5,5mm elementit. Vasta sähköohjatuissa monivenojen pumpuissa on 6mm tapit.

Mutta ei noita vikoja kannata pelätä, hyvä kone se on. Se EGR(pakopaasun takaisinkierrätys) kannattaa vaan välittömästi ottaa pois käytöstä ja putsailla se imusarja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla oli tässä kapeekantisessa vähän samoja vikoja, mitä tässä on tullu esille. hehkujen johtojen eristeet kuoriutuu lämmöstä tms. ja lopulta huonolla tuurilla vetää oikkariin. (melkein sytty palaan koko auto, kun 1 pytyn hehkun piuha oli oikkarissa imusarjassa ja kipinöi ja lämpeni..

venttiilitkin oli jonkun verran eri tasossa kanteen nähden. pisti vaan silmään, että osa oli pikkasen jo painunu. (mittarissa jotakin 250tkm.)

eli aika samoja vikoja, mitä noissa kapeissa koneissa. turha niitä on pelätä ja murehtia. viat voi korjata. ostaa vaan semmosen, mistä tykkää, jos on paalua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Yksi piste kapeakantiselle:

Hehkujen vaihto onnistuu useimmiten ilman tuskia, kun taas leveämmässä napsuvat helposti poikki, kuten uudemmissakin konstruktioissa..

Nimim. kahden tonnin hehkut :roll:

Ps. Leveäkantisen hehkut kannattaa vaihdattaa pakettihintaan, vaikkapa Vehossa...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Minä suosittelen vaihdattmaan ne sellaisessa liikkeessä missä on erikoistyökalut sitä varten. Ja täytyy olla muutakin kuin se onneton sarja, jos hehku on ollut pitkään palaneena niin melkeinpä turha porailla sinne mitään tappeja. Seinäjoen seudulla kannattaa viedä moottorihiomolle, ja kannattaa viedä suoraan niin saavat helpommin ne pois kun ei oo mitään tappeja sinne porailtu. Tämä nyt koskee lähinnä cdi koneita mutta taitaa ne olla noissa monivenoissakin aika lujasti :roll:
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja iso E »

ostin kans tuossa joku aika sit laittoon virosta tuollase E300D siin oli konees kans pieni jännä sivuääni purin imusarjan pois ja kaikki läpät viimisestä läpästä puuttuu puolet löysin siitä puolesta puolet venttiilin päältä kun putsailin aukkoja. ääni katos nyt käy kone hyvin.

sit kun tyhjäkäynti vähä heijaili vuoti se polttoainetta vaihdoin kaikki ulkopuoliset tiivisteet ei loppunu vuoti pumpusta käynti mynädiesel nyt käy hyvin tyhjäkäyntiä ja on vetoja.

laitettiin maksimi kierrokset 6000 ja vetävät on jotakin 5400 nyt on kyl tosi kiva auto liikkumaan.

vaihdettiin samalla vanhan mallinen suodatin jalka ei tarvitse leikkiä enää o-renkaitten kanssa. :)
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

cuuno kirjoitti::shock: ...no huh :arrow: sitten on käynnyt mulla tuuri kuin lottovoittajalla kun on neljä välttynyt moisesta :lol:
Siis 4 kappaletta 93-95 valmistettua autoa? Tuskin jokainen auto on ollut sulla uudesta, joten joku ne on sinne sitten uusinut kenties.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kaverilla on yhdessä voorttissa myös pieni johtosarja ongelma :P tosin tämä johtuu bensan vuotamisesta johtosarjaan, ei varsinaisesti johtojen materiaali viasta... n. 40 johtoa pitäis tehdä uusiksi vaihdelaatikolta -> ecu:lle...



Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:kaverilla on yhdessä voorttissa myös pieni johtosarja ongelma :P tosin tämä johtuu bensan vuotamisesta johtosarjaan, ei varsinaisesti johtojen materiaali viasta... n. 40 johtoa pitäis tehdä uusiksi vaihdelaatikolta -> ecu:lle...



[ http://jysal.pp.fi/Cossu/johtosarja.JPG ]
terve, mikä homma! ei muutaku väri väriin ja loput oven väliin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin