Talviautoksi 200D

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tänään kävin heittämässä testilenkin ja vähän tekemässä jarrutuksia, että saisi tuon takajarrulevyn pinnan puhtaaksi ja paremmat tehot. Auto kävi pihassa jonkun aikaa ja totesin tiivisteen vaihtoprojektin onnistuneeksi. Ei tiputtanut yhtään, ei naftaa ei öljyä. Oikein hyvä!

Sitten kiinnitin huomiota käyntiääneen ja vähän pidin sitä nakuttavana. Ajattelin, että nokivasaraksikin näitä kutsutaan, joten josko on normaalia. Avasin koneen käydessä öljyntäyttökorkin ihan vaan huvikseni ja melkoisesti huohotti sitä kautta. Onko se ihan normaalia? Sammutin auton ja päätin tarkistaa öljyt ja totesin niiden olevan alle alarajan. Ei ihme, että vähän nakuttaa.

Tästäpä tulikin mieleen, että taannoin kun coupe oli korjauksessa/huollossa, niin starttasin auton pajan pihassa. Jotain vielä tehtiin ja huoltomieskin oli pihalla, niin aloin ihmettelemään, että kuulostaapas oudolta tuo käyntiääni. Hetken mietin ja katsoin mittatikkua, niin oli ihan kuin pyyhkeellä kuivattu. Unohtivat *tana laittaa öljyt koneeseen. Kyllä mä vähän kuittasin, että onneksi nyt tajusi katsoa, eikä vasta viikon päästä. Mitäpä tästäkin taas opitaan? Ei yhtään mitään :roll:
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Ei muutako lisää ölijyä ja kovaa ajoa. niinhän tuo omakin 200D lyö paineet öljyntäyttökorkilta kun löysääpi.. lentää korkki konepeltiin heti :D
ja silti kulukeepi. konehan se on sillon jo kärsinyt kun tekee nuin kuin tuo oma 200D. mutta näihinhän saa koneita melekeen kiittämällä :wink:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Vai ettäkone alkaa olemaan finaalissa. Eipähän se tietenkään yllätys ole, kun tuohan on vanha taksi. Mittarissa on 230 tuhatta ja rapiat päälle, mutta todellisuudessa yli puoli miljoonaa on ajettu. Olis kyllä toisaalta kiva tietää ihan todellinen määrä, mutta eipä sitä koskaan saa selville.

Eilen vähän kiertelin autoa ympäriinsä ja alkoi vähän houkuttamaan, että pitäisiköhän tuosta sittenkin poistaa nuo ruosteet ja maalata osittain. Vähän niinkuin harjoitustyönä talvea silmällä pitäen. Oikean puolen kylki on kuitenkin melkein ruosteeton, niin eihän siihen paljon työtä jäisi 8)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jospa se kilometrimäärä on miljoona ja 230 tuhatta ja rapiat päälle...? :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Ei muutako ruosteita pois, nämä lintat on kohta kaikki niin lahoja ettei löydä enää hyviä autoja :lol: saa rueta w123 kahteleen seuraavaksi kun nämä loppuu :lol:

Tuossa omassa autossa on tuo kone ajettu ja polettu ihan loppuun. Ei siinä koneessa oo mitään hätää kun lämmöt pysyy kurissa ja ö-paineet aivan lämpimänä minimissään 0,6bar? sitä luokkaa kuitenkin :oops:

Kovaa ajoa vaan :) mersut tykkää kun niillä ajetaan :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tuumaillaan tuumaillaan. Vielä joutuu vähän muokkaamaan tuota tallia, kun pöytätasot on sijoitettu siten, että vie pituussuunnassa tilaa tallista ja jää huonosti auton etu- ja takaosaan tilaa. Puolimetriä tulee tilaa kohtuu helpolla ja se jo riittää kummasti. Nyt kun talli tyhjä, niin onnistuu melko kivasti tehdä.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Niinpä tietysti! Vihdoin löysin, ostin ja hain kesärenkaat tuohon talviautoon. Laitoin renkaat kiinni ja meinasin lähteä koeajolle, niin eiköhän saatana kajahda vetoakseli poikki :evil: . Ja mä kun luulin katsastavani tuon pirssin huomenna ja lähteä sillä reissun päälle viikonloppuna. Ainut positiivinen asia on se, että naps kuului omassa pihassa, eikä esim. keskellä sysimustaa metsätietä keskellä yötä :) . Eli ostetaan yksi kappale 200 d:n vetoakseleita apukuskin puolelle.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Melkoisesti teetti työtä akselin irroitus. Renkaan päässä oleva iso mutteri sai vähän siipeensä kun hakkasin sitä tuurnalla ja lopuksi vielä vedin puukkosahalla melkein halki. Sahaaminen aiheutti vissiin sen verran lämpöä, että sitten aukesi. Sisempi pää olikin sitten yhtä helvettiä. Oli oikea tähtihylsy, mutta suurimmaksi ongelmaksi muodostui, kun akseli aina pyöri. Ihan sama, oliko vaihde päällä vai ei, mutta kunnon vääntöä ei vain saanut aikaan. Yhden pultin sain irti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä, mutta sitten pari ruuvin pää muljahti vituralleen, niin päätin että mulle ei v*ttuilla. Sahasin loput pultit poikki puukkosahalla ja jonkun verran sai käyttää myös rälläkkää, mutta niin se vain irtosi. Vähän väkivaltaista touhua taisi olla, kun sisempi nivelkin antautui hieman ennen akselin irtoamista. Nyt se on poissa ja odottaa uutta.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Hae sitten ihan oikeet pultit sinne kl-stä.. normi 8.8 pultit ei kestä kovin pitkään. :)
ihan turvallisuus syistä :lol:

Kyllä se pikkuhiljaa :wink: parempihan se on kun se vetari menee omassa pihassa kuin sillä pitemmällä matkalla :shock:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Nyt on sitten uusi akseli paikollaan ja huomiseksi varattu uusintakatsastusaika. Heti katsastuksen perään lähdetään "kiitämään" pohjammaalle, Seinäjoelle. Eli kova olis tarve saada läpi. Tuo oikea takajarru vähän jännittää, kun pinta ei ole kunnolla kulunut kiiltäväksi ja sitten kun se ilmaruuvikin katkesi, niin miten hyvin se m8-pultti pitää litkut sisässä. Huomennahan tuon sitten näkee.

Eli hain uudet pultit tuohon akseliin kl:stä. Maksoi ihan sairaasti, 15,60€ koko setti. Hain sen jälkeen akselin ja totesin, että tässähän onkin pultit. Eli täytyy kehittää jotain ostamista kl:stä ja viedä ne pultit sitten samalla takaisin.

Ostin muuten tuohon uuden moniurahihnan kun nykyinen kitisee niin ärsyttävästi. Kl:ssä sanoivat, että vika ei välttämättä ole hihnassa vaan kiristimessä, joka väännättää hihnaa vinoon. En osaa sanoa vääntääkö vai ei, mutta ainakin kun hihnaa taittaa, niin sen pystyy taittamaan 180 astetta kohtuu voimalla. Joskus muistan, että hihna on oikealla kireydellä, kun sitä saa taivutettua vain 90 astetta. Mitä tuumaa arvon raati?

Ja tässä vielä kuva uljaasta Mercedeksestä :D
Kuva
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Kävin sitten lauantaiaamuna näyttämässä valkeaa ratsua katsastusmiehelle. Jarrut pelasi kuten pitääkin ja naftavuotokin oli kurissa. Mutta edelleen hylsy, johon syynä ruosteinen takajarrulevy. Kai se nyt saatana voi olla vähän ruosteinen, kun auto on seissyt 1,5 vuotta ja nyt kun jarrut on kunnossa, niin ei saa ajaa, jotta se puhdistuisi, totesin. Yritin vielä kaikkeni, että laittaisi pelkän kehotuksen, mutta tyhjän saa pyytämättäkin. Katsuri tokaisi, että tuollainen ruoste ei lähde ajossa pois :shock:.

Tässä sitä taas huomataan, kun kiinnitetään huomiota täysin epäolennaisiin asioihin ja jätetään tärkeämmät huomioimatta. Mutta eipä siinä mitään. Tänään iltapuhteena rälläköin levyä puhtaammaksi, mutta ei siitä täysin hyvä tullut, niin vaihdoin takalevyt keskenään. Enään ei ole OIKEALLA puolella ruosteinen levy :lol: . Jaksoin vaihtaa myös h4:sen vasemmalle puolelle eteen.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

No on s**tana jo tarkkaa :shock:
Tuossa vaiheessa olisin ite jo sanonu pahasti katastus ukolle... :evil:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Lintta katsastettu viime viikon perjantaina. Mulkku katsastusmies sai pitkän nenän, kun ei tajunnut että se ruosteinen levy on nyt vasemmalla. Mä kun luulin että kyseinen katsastusasema on ok, mutta kylläpähän tuo perheen voortti näytetään ensi viikolla jollain muulla asemalla. Haistakoot paskat, sanon minä :D

Tänään hain työmatkan varrelta uuden katkaisijan valoille sekä samalla jäi uusi tähti keulalle käteen. Nyt molemmat asennettu ja josko tähden mukana tulis aavistus lisää fiilistä 8)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei millään pahalla mut pitäisköhän sun muuttaa tän topikin otsikkoa? :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tämä talvilintan hankinta kuuluu samaan projektiin :) Nyt on paremmin osuva otsikko. Täytynee muuttaa uudestaan, jos meinaa projektikuvat laittaa tänne. Tämähän topichan on nyt siis projektien puolella, joten ei ihan malttais pelkästään talviauton laitosta puhua.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

muuta otsikko esim. Talvi auton laittoa ja coupe? rojektia :wink: tai jotain vastaavaa, niin voi höpöttää kummastakin :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Talvilintalla on nyt kruisailtu pari etelä-pohjanmaan matkaa ja päivittäin sorvin ääreen. Coupe odottaa pihassa lämpöiseen pääsyä, mutta vielä pitää muutama viilaus linttaan tehdä, ennenkuin se pääsee lämmittelemään.

Työn alle pitäisi viikonloppuna ottaa hehkutulppien vaihto, kun joku niistä on pimeänä... Täytyy vielä koittaa irroitella tuo imusarja, niin sitte olis palikat hyvin käsillä. Samaan syssyyn olis tarkoitus lyödä myös Hellan Comet ff200:t keulalle. Onnettomat kynttilät nuo alkuperäiset, varsinkin kun ehti jo tottua tuon kuupan lisäpitkiin (sumuvalojen tilalla).

Ja jos sitä vaikka talvirenkaatkin laittais alle :)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Pimeää hehkuasiaa tutkin jonkun aikaa lauantaiaamun ratoksi ja totesin (taas kerran), että ei niitä ihminen tuonne vaihda. 4-pytyn hehku oli nippanappa käden ulottuvilla, joten ajattelin, että on 25%:n mahdollisuus että juuri se on rikki ja vaihdoin sen. Perhana vieköön, niin nyt hehkun valo toimii kuten kuuluukin, joten sehän se rikki oli :shock: . Ei muuta ku lotto vetämään. Talvirenkaatkin sain laitettua alle samalla vaivalla.

Perjantai-iltana laitoin lisäpitkät keulalle ja tässä muutama kuva asennuksesta, jos sattuu, että joku meinaa joskus itselleen asentaa, niin voi nähdä helpon asennuksen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään iltapuhteena rälläköin levyä puhtaammaksi, mutta ei siitä täysin hyvä tullut, niin vaihdoin takalevyt keskenään.
En koko topikkia lukenut mutta ... no, maksaahan ne uudet levyt lähes 15 euroa kappale :roll:
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Eihän ne tosiaan maksa, mutta tuo jarrulevytouhu meni niin v*tutuksen puolelle, että alkoi olemaan ihan sama onko uusi vai vanha, kunhan katsastusmies ei saa tahtoaan läpi :twisted: . Ja kyllähän tässä projektissa on koitettu pitää kulut kurissa, ettei autosta tule liian kallis. Hyvin suurella todennäköisyydellä tämä yksilö myydään keväällä osina pois ja loppuruho paalataan, joten ei maksa uudet levyt vaivaa...
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ihan sama onko uusi vai vanha, kunhan katsastusmies ei saa tahtoaan läpi
Hmmm, tunnistan tuossa hieman itseäni :lol: joskaan ei enää vuosiin katsastusmiesten kanssa ole tullut otateltua.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

No niin. Seuraavana keskustelun aiheena tuleekin sitten olemaan Coupe ja maalausprojekti. Homma saatu aluilleen ja purkutyöt ovat vauhdissa. Käytännössä kiinni olevia osia on enään oven kahvat ja etupuskuri.

Suurempia yllätyksiä ei ole vielä tullut ja suurin jännitys oli, kun kuskin oven muovin alta pukkasi jo 3 kohdasta ruostetta. Muovien irrotuksen jälkeen, huokasin helpotuksesta, koska oven alareuna oli hyvin siisti ja ruoste oli vain paikallinen ongelma. Takaluukun muovilistan alta löytyi paljonkin ruostetta ja hitsaushommiin pääsee myös siellä. Hitsaamista harrastetaan myös oikean takalokasuojan kaaren kanssa. Ainut arveluttava asia on se, että taannoin koulussa hitsanneena (puikolla), jälki oli ihan kauheaa :oops: . Josko sitä migillä onnistuisi paremmin...

Kuvia putkahtaa ehkä jossain vaiheessa.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Muutappa vaikka otsikoksi: Talviauto 200D ja kesäauto 300CE tms. niin selkiytyy pikkusen. :D
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tästä topicin otsikosta on keskusteltu aiemminkin :P Oikeastaan olen miettinyt että tekisikö kokonaan uuden tuota coupea varten, koska aiheet ovat melko kaukana toisistaan... Täytyy nyt tuumata.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Vastaa Viestiin