w126 280SE -85 Öljynvaihto!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

w126 280SE -85 Öljynvaihto!

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Terve! Ajattelin viikonloppuna suorittaa ässään öljynvaihdon. Kysyisinkin ässämiehiltä, kun en ole koskaan aikaisemmin ässään moottoriöljyjä vaihdellut, että onko jotain mitä tulis ottaa huomioon öljynvaihdossa, ja kenties vinkkejä? (Käytössäni on myös sellainen (öljyntarkistustikun reikään sujautettava) pumpattava öljynvaihto tyhjöpumppu. JEE!)

Lisäksi:
Onko vinkkejä mitä öljyjä kannattaisi käyttää ja mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa (suodattimia tms.)?

Ja mistäs tarvikkeet kannattaisi hommata edullisesti/ järkevästi?

pääkaupunkisudulla asustelen. Hyvää pääsiäistä koko porukalle!
Viimeksi muokannut Kerkko, To 08.04.2004 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tervepä.
Aiheesta on asiaa mm. seuraavassa topicissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7157

Öljyinä arvovaltainen raati on ilmeisesti noteerannut parhaiksi Dexron II:n tai III:n. Hyviä molemmat.
Uusittavaksihan tulee ainakin suodatin ja öljypohjan tiiviste. Molemmat kannattaa suosiolla hakea Veholta, muistaakseni 124:aan ko. palikat alkuperäisosina maksoi siinä kolmekymppiä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Öljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla (280SE) oli moottoriöljyn tyhjennystulpan kulmat menny pyöreäksi niin pahasti että hylsy ei purrut. Piti ottaa pohjapanssari irti että pääsi lukkopihdeillä avaamaan. Viilasin sitten kannan 12 mm kokoon ja sen jälkeen 6-kanttisella hylsyllä olen avannut. Tietenkin kannattaisi vaihtaa proppu, mutta kun aina se unohtuu hankkia. Ostin kerran Motonetistä uuden mutta siellä oli vain vääränkokoista tarjolla, sain palautettua (vaikka "tuontiautojen osien sopivuudesta ei ole takeita", heh. Ei muuten sopinut Motonetin tarjoama tehostimen hihnakaan, noiun kuriositeettina mainitakseni.

Vaihteistoöljyä vaihtaessani en saanut turbiinin tyhjennysproppua auki ollenkaan. Jätin sinne vanhat öljyt, täytyy vaihtaa sitten seuraavaksi aikaisemmin. Mulla sinne myös Dexron III meni sisään. Ja suti tieteskin uusiksi.

Perään synteettistä GL-5:ttä.

Ja toki tehostimen öljyt vaihtoon sekä se pieni suodatin siellä säiliön pohjalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: w126 280SE -85 Öljynvaihto!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kerkko kirjoitti:Terve! Ajattelin viikonloppuna suorittaa ässään öljynvaihdon. Kysyisinkin ässämiehiltä, kun en ole koskaan aikaisemmin ässään moottoriöljyjä vaihdellut, että onko jotain mitä tulis ottaa huomioon öljynvaihdossa, ja kenties vinkkejä? (Käytössäni on myös sellainen (öljyntarkistustikun reikään sujautettava) pumpattava öljynvaihto tyhjöpumppu. JEE!)

Lisäksi:
Onko vinkkejä mitä öljyjä kannattaisi käyttää ja mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa (suodattimia tms.)?

Ja mistäs tarvikkeet kannattaisi hommata edullisesti/ järkevästi?

pääkaupunkisudulla asustelen. Hyvää pääsiäistä koko porukalle!
Moottoriöljynvaihto kannattaa suorittaa propun kautta, jos käytössäsi on halpa tyhjiöpumppu. Ammattilaisten käyttämät ja paineilmajärjestelmään kytkettävät pumput ovat asia erikseen.

Öljymerkistä:
Pikkuveljen 230E -84/85 (345tkm) oli aina käytetty mineraaleja. Nokka-akseli vian pistän huonojen öljyjen piikkiin.
Me sitten laitettiin koneeseen täyssynteettiset Castrol Magnatechit pienellä riskilläkin. Tiesin ennalta, että öljy on laadukasta ja pysyy hyvin vanhemmassakin koneessa. Kuitenkin hyppäys mineraaleista synteettisiin on aina jonkunsortin riski.

Ei tarvinnut pettyä tälläkään kertaa, öljyä ei ole kulunut ja se on pysynyt kirkkaana.

Suosittelen siis moottoriöljyksi Castrol 5W40 Magnatech n. 30€/4 litraa.

Suodatin kannattaa ostaa merkkiä MANN KL-varaosista tai motonetistä. Edullinen ja huippulaadukas. Vehollakaan ei alkuperäinen varmana maksa paljoa, mutta en luota enään niihin, kun kerran löpösuodattimessa luki made in turkey.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w126 280SE -85 Öljynvaihto!

Viesti Kirjoittaja karra »

Day Downhill kirjoitti:Moottoriöljynvaihto kannattaa suorittaa propun kautta, jos käytössäsi on halpa tyhjiöpumppu. Ammattilaisten käyttämät ja paineilmajärjestelmään kytkettävät pumput ovat asia erikseen.
Niin, eikös asia ole niin että ne hiukkaset jotka on valuneet sinne öljyphjaan ei lähde öljyn mukana pois jos öljyt imetään (heikolla pumpulla). Luulisi että sinne sakkautuu aina pohjalle ne raskaimmat (ja pahimmat) epäpuhtaudet, joita on vaikea imeä kun ne on kinni siinä viskoottisessa kalvossa. Siksi proppukin on yleensä aina alimmalla kohdalla öljypohjaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

:oops: :oops: :oops:
Jaa että näin sokea sitä ihminen on, että menee höpisemään automaatin öljyistä vaikka ilmesiesti oli moottoripuolesta puhe.

No, tulipa mainittua.

Mannin suodattimet on kyllä hyviä. Eipä kyllä oikein huonoja taida olla esim Boschitkaan.
Itsellä on nyt ollut jonkin aikaa Valvolinen öljyt koneessa, ei valittamista niistäkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kumma homma sinällään... mulla ei ole mannin suodattimet oikein olleet vakuuttavia... aloin kerrran ihmettelemään kun ei öpaineet enää nouse tyhjäkäynnillä kuin noin kiloon... suodattimella ajettu silloin noin 6tkm noh.. eikun öljyt/suodattimet vaihtoon ja taas toimi... mutta vaan eipä kauaa... 1200km öljyn/suodattimen vaihdon jälkeen sama homma tyhjä käynnillä vajaa kilo painetta ja 4000rpm/min 2.5kiloa! ja taas mann:in suodatin. ihmettelin suuresti tapahtunutta kun ei ole ennen sattunut. sen jälkeen hain veholta alkuperäisen suodattimen ja nyt on mittarissa 5tkm öljynvaihdosta ja ainakin vielä pelaa hyvin.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eli öljynvaihtohan sujuu kätevästi kun varmistat että

1. uutta öljyä on ostettu riittävästi,
2. suodatin on oikea ja
3. tarvittavat työkalut löytyvät pakista. :wink:
4. rättejä ja lumppuja riittävästi, aina roiskuu.
5. jonkinlainen soikko johon öljyt valutetaan +plus ratti ja kanistereita.
6. työn stressiä vähentää asennuskaljat +tyttökalenteri.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin