Terve! Ajattelin viikonloppuna suorittaa ässään öljynvaihdon. Kysyisinkin ässämiehiltä, kun en ole koskaan aikaisemmin ässään moottoriöljyjä vaihdellut, että onko jotain mitä tulis ottaa huomioon öljynvaihdossa, ja kenties vinkkejä? (Käytössäni on myös sellainen (öljyntarkistustikun reikään sujautettava) pumpattava öljynvaihto tyhjöpumppu. JEE!)
Lisäksi:
Onko vinkkejä mitä öljyjä kannattaisi käyttää ja mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa (suodattimia tms.)?
Ja mistäs tarvikkeet kannattaisi hommata edullisesti/ järkevästi?
pääkaupunkisudulla asustelen. Hyvää pääsiäistä koko porukalle!
w126 280SE -85 Öljynvaihto!
w126 280SE -85 Öljynvaihto!
Viimeksi muokannut Kerkko, To 08.04.2004 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tervepä.
Aiheesta on asiaa mm. seuraavassa topicissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7157
Öljyinä arvovaltainen raati on ilmeisesti noteerannut parhaiksi Dexron II:n tai III:n. Hyviä molemmat.
Uusittavaksihan tulee ainakin suodatin ja öljypohjan tiiviste. Molemmat kannattaa suosiolla hakea Veholta, muistaakseni 124:aan ko. palikat alkuperäisosina maksoi siinä kolmekymppiä.
Aiheesta on asiaa mm. seuraavassa topicissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7157
Öljyinä arvovaltainen raati on ilmeisesti noteerannut parhaiksi Dexron II:n tai III:n. Hyviä molemmat.
Uusittavaksihan tulee ainakin suodatin ja öljypohjan tiiviste. Molemmat kannattaa suosiolla hakea Veholta, muistaakseni 124:aan ko. palikat alkuperäisosina maksoi siinä kolmekymppiä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Öljyjen vaihto
Minulla (280SE) oli moottoriöljyn tyhjennystulpan kulmat menny pyöreäksi niin pahasti että hylsy ei purrut. Piti ottaa pohjapanssari irti että pääsi lukkopihdeillä avaamaan. Viilasin sitten kannan 12 mm kokoon ja sen jälkeen 6-kanttisella hylsyllä olen avannut. Tietenkin kannattaisi vaihtaa proppu, mutta kun aina se unohtuu hankkia. Ostin kerran Motonetistä uuden mutta siellä oli vain vääränkokoista tarjolla, sain palautettua (vaikka "tuontiautojen osien sopivuudesta ei ole takeita", heh. Ei muuten sopinut Motonetin tarjoama tehostimen hihnakaan, noiun kuriositeettina mainitakseni.
Vaihteistoöljyä vaihtaessani en saanut turbiinin tyhjennysproppua auki ollenkaan. Jätin sinne vanhat öljyt, täytyy vaihtaa sitten seuraavaksi aikaisemmin. Mulla sinne myös Dexron III meni sisään. Ja suti tieteskin uusiksi.
Perään synteettistä GL-5:ttä.
Ja toki tehostimen öljyt vaihtoon sekä se pieni suodatin siellä säiliön pohjalla.
Vaihteistoöljyä vaihtaessani en saanut turbiinin tyhjennysproppua auki ollenkaan. Jätin sinne vanhat öljyt, täytyy vaihtaa sitten seuraavaksi aikaisemmin. Mulla sinne myös Dexron III meni sisään. Ja suti tieteskin uusiksi.
Perään synteettistä GL-5:ttä.
Ja toki tehostimen öljyt vaihtoon sekä se pieni suodatin siellä säiliön pohjalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: w126 280SE -85 Öljynvaihto!
Moottoriöljynvaihto kannattaa suorittaa propun kautta, jos käytössäsi on halpa tyhjiöpumppu. Ammattilaisten käyttämät ja paineilmajärjestelmään kytkettävät pumput ovat asia erikseen.Kerkko kirjoitti:Terve! Ajattelin viikonloppuna suorittaa ässään öljynvaihdon. Kysyisinkin ässämiehiltä, kun en ole koskaan aikaisemmin ässään moottoriöljyjä vaihdellut, että onko jotain mitä tulis ottaa huomioon öljynvaihdossa, ja kenties vinkkejä? (Käytössäni on myös sellainen (öljyntarkistustikun reikään sujautettava) pumpattava öljynvaihto tyhjöpumppu. JEE!)
Lisäksi:
Onko vinkkejä mitä öljyjä kannattaisi käyttää ja mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa (suodattimia tms.)?
Ja mistäs tarvikkeet kannattaisi hommata edullisesti/ järkevästi?
pääkaupunkisudulla asustelen. Hyvää pääsiäistä koko porukalle!
Öljymerkistä:
Pikkuveljen 230E -84/85 (345tkm) oli aina käytetty mineraaleja. Nokka-akseli vian pistän huonojen öljyjen piikkiin.
Me sitten laitettiin koneeseen täyssynteettiset Castrol Magnatechit pienellä riskilläkin. Tiesin ennalta, että öljy on laadukasta ja pysyy hyvin vanhemmassakin koneessa. Kuitenkin hyppäys mineraaleista synteettisiin on aina jonkunsortin riski.
Ei tarvinnut pettyä tälläkään kertaa, öljyä ei ole kulunut ja se on pysynyt kirkkaana.
Suosittelen siis moottoriöljyksi Castrol 5W40 Magnatech n. 30€/4 litraa.
Suodatin kannattaa ostaa merkkiä MANN KL-varaosista tai motonetistä. Edullinen ja huippulaadukas. Vehollakaan ei alkuperäinen varmana maksa paljoa, mutta en luota enään niihin, kun kerran löpösuodattimessa luki made in turkey.
Re: w126 280SE -85 Öljynvaihto!
Niin, eikös asia ole niin että ne hiukkaset jotka on valuneet sinne öljyphjaan ei lähde öljyn mukana pois jos öljyt imetään (heikolla pumpulla). Luulisi että sinne sakkautuu aina pohjalle ne raskaimmat (ja pahimmat) epäpuhtaudet, joita on vaikea imeä kun ne on kinni siinä viskoottisessa kalvossa. Siksi proppukin on yleensä aina alimmalla kohdalla öljypohjaa.Day Downhill kirjoitti:Moottoriöljynvaihto kannattaa suorittaa propun kautta, jos käytössäsi on halpa tyhjiöpumppu. Ammattilaisten käyttämät ja paineilmajärjestelmään kytkettävät pumput ovat asia erikseen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224



Jaa että näin sokea sitä ihminen on, että menee höpisemään automaatin öljyistä vaikka ilmesiesti oli moottoripuolesta puhe.
No, tulipa mainittua.
Mannin suodattimet on kyllä hyviä. Eipä kyllä oikein huonoja taida olla esim Boschitkaan.
Itsellä on nyt ollut jonkin aikaa Valvolinen öljyt koneessa, ei valittamista niistäkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kumma homma sinällään... mulla ei ole mannin suodattimet oikein olleet vakuuttavia... aloin kerrran ihmettelemään kun ei öpaineet enää nouse tyhjäkäynnillä kuin noin kiloon... suodattimella ajettu silloin noin 6tkm noh.. eikun öljyt/suodattimet vaihtoon ja taas toimi... mutta vaan eipä kauaa... 1200km öljyn/suodattimen vaihdon jälkeen sama homma tyhjä käynnillä vajaa kilo painetta ja 4000rpm/min 2.5kiloa! ja taas mann:in suodatin. ihmettelin suuresti tapahtunutta kun ei ole ennen sattunut. sen jälkeen hain veholta alkuperäisen suodattimen ja nyt on mittarissa 5tkm öljynvaihdosta ja ainakin vielä pelaa hyvin.
Eli öljynvaihtohan sujuu kätevästi kun varmistat että
1. uutta öljyä on ostettu riittävästi,
2. suodatin on oikea ja
3. tarvittavat työkalut löytyvät pakista.
4. rättejä ja lumppuja riittävästi, aina roiskuu.
5. jonkinlainen soikko johon öljyt valutetaan +plus ratti ja kanistereita.
6. työn stressiä vähentää asennuskaljat +tyttökalenteri.
1. uutta öljyä on ostettu riittävästi,
2. suodatin on oikea ja
3. tarvittavat työkalut löytyvät pakista.

4. rättejä ja lumppuja riittävästi, aina roiskuu.
5. jonkinlainen soikko johon öljyt valutetaan +plus ratti ja kanistereita.
6. työn stressiä vähentää asennuskaljat +tyttökalenteri.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/