W202 Mittaristo ongelma.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jukii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 24.08.2003 22:10

W202 Mittaristo ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jukii »

C180 '95 mittaristo on alkanut oireilla seuraavasti. Mittariston neulat jäävät liikkeelle lähtiessä pohjaan. Aina vikaa ei kuitenkaan esiinny. Mistä vikaa voisi lähteä hakemaan?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mittaristo vika.

Nopeus mittari lähtee n. 40km/h. nopeudessa toimimaan?
Joku mersupurkaamo??
Jukii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 24.08.2003 22:10

Viesti Kirjoittaja Jukii »

Nopeusmittari alkoi tosiaan aluksi toimimaan noin 40km/h nopeudessa, mutta nyt ei enää välttämättä ala toimimaan ollenkaan. Mikä tuosta mittaristosta on hajalla ja onkohan kallis korjata :?
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Uusi mittaristo kehiin

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tuttu (tyyppi)vika C-malleissa. Itsekkin koitin paikallistaa vikaa viime kesänä ja selviteltyäni asiaa paljastui että piirilevyyn tulee katkoksia mitkä aiheuttavat tuon jumittumisen.
Ainoa keino päästä eroon vaivasta on osataa uusi mittaristo Veholta (noin 700 - 800 erkkiä) tai sitten takuukunnostettu (vuoden takuulla) Saksasta (hintaan noin 350 erkkiä).
Kontaktispraytä mittariston taakse suihkuttamalla tilanne paranee muutamaksi päiväksi mutta sitten taas hapettuma iskee; eli kannattaa suosiolla ostaa uusi.
Suomessa Veho ei jostain :?: syystä mainosta noita takuukorjattuja. Olisikohan katteet liian pienet?
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Mittaristossa vikaa

Viesti Kirjoittaja mc »

Minullakin oireilee välillä kierroslukumittari, se ei lähde liikkelle, joskus siihen auttaa kun nyrkillä kopauttaa kojelautaan :(

Joka mallissa tahtoo olla joku tyyppivika, ja W202 mallissa yksi tyyppivioista on tuo mittaristo.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no jos siitä on juotokset katkenneet, niin eikös ne ole helppo juottaa uudestaan?
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

no jos siitä on juotokset katkenneet, niin eikös ne ole helppo juottaa uudestaan?
Joo, ihan vapaasti voi yrittää :D Omaani eivät saaneet kuntoon autosähköliikkeessä. En tosin saanut itsekkään vaikka "kohtalaisen" harrastelijaelektroniikkataustan omaankin (eli pienempänä tuli rakenneltua paljon näitä elektroniikkavempeleitä).
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tossa yks asentaja heitti. Että arvaas mistä tietää onko 202 mittaria rukattu tai muuten fiksailtu. Sen kuulemma eka kertalainen hajottaa noin 90% varmuudella. On muka sen verra haurasta tavaraa se piirilevy. Pitänöökö paikkansa? :shock:
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Mittariston valojen vaihtamisesta ja kilsojen rullauksesta

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Tuli topicista vähän offtopiccina mieleen: yksi lamppu on mittariston takaa palanut, eikä sinänsä haittaa paljoakaan. Eli onko näiden lamppujen vaihtaminen vaikeaa harrastuneelle autonrukkaajalle? (eli pystyykö kaltaiseni pystynäppi siihen? :) ) Kuulemma nuo lamput tulevat omassa levyssään pois mittariston takaa, eli ratin alapuolisen levyn joutuu irrottamaan.

Hyvä teoria tuo kilometrien rullaus mittariston hajoittajana; kyllä varmasti asiantuntemattomasta käpistelystä jäljet jää? :shock:

Olen pari vuotta kyylännyt oman saksantuontikiesini kuntoa ja toimintaa, josko siitä joku ahne saksalainen ois rullannut kilsoja. (2000 joulukuussa auton ostaessani kilsoja oli 78tkm ja nyt 120tkm). Mikään ei oikein ole viitannut kyllä mihinkään sellaiseen. Tosin voihan se olla niin, ettei Mersussa tosiaan tunnu kilsat ihan heti? :wink: (esim. 100tkm ja 200tkm on melkein sama asia?)

Pikkuriesaa on ruosteisista takajarrulevyistä (pitäisi kait vaihtaa, vaikka katastusmies ei mitään sanonutkaan tällä kertaa) ja pakoputkistosta, josta törinät ovat vähän uutta putkea kovemmat. Lisäksi pakoputken alkuosan lämpöeriste on hapantunut pois ja resonoi hieman (se seosmetallinen vaippa mikä ilmeisesti auttaa katalysaattoria lämpenemään hiukan nopeammin?)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tuli topicista vähän offtopiccina mieleen: yksi lamppu on mittariston takaa palanut, eikä sinänsä haittaa paljoakaan. Eli onko näiden lamppujen vaihtaminen vaikeaa harrastuneelle autonrukkaajalle? (eli pystyykö kaltaiseni pystynäppi siihen? ) Kuulemma nuo lamput tulevat omassa levyssään pois mittariston takaa, eli ratin alapuolisen levyn joutuu irrottamaan.
Mittaristo vaan reilusti pöydälle ja lamput vaihtoon. Ovat omissa kannoissaan eivätkä edellytä purkamista. "Omasta levystä" en ole kuullutkaan?
Tossa yks asentaja heitti. Että arvaas mistä tietää onko 202 mittaria rukattu tai muuten fiksailtu. Sen kuulemma eka kertalainen hajottaa noin 90% varmuudella. On muka sen verra haurasta tavaraa se piirilevy. Pitänöökö paikkansa?
Urbaania legendaa. Jos mittaristoa rukataan joudutaan suljetut muovikuoret avaamaan jonka seurauksena paperisinetti rikkoutuu. Yksinkertaista sillä normaalilla käyttäjällä ei ole mitään asiaa avata mittaristoa! Ja mitäpä se ensikertalainen sieltä etsisi kun homma hoidetaan tietokoneella kytkemällä se mittariston ic-piiriin. Ammattilaiset sitten kyllä tietäävät mitä puuhaavat ...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitaa tulla aika useassa w202 ennenpitkää eteen tuo mittarinneulojen nousu
"milloin sattuu".

Neulat tarttuu niiden alarajoittimiin kiinni kun tuo systeemi magnetisoituu, ja homma korjataan niin että rajoitintappien päälle laitetaan pätkät hirmuisen ohuesta "letkusta".

Mittarihuolto tekee tuon homman 60 € kun lähettää irtomittarin sinne, en tiedä kuuluuko hintaan lisäksi jonkinlainen "antimagnetisointi", mutta kuntoon saa itsekin kun löytää sopivaa suojusta tapeille.

Autosähkö ym. liikkeet ei saa näitä kuntoon kun niissä ei tiedetä mistä vika johtuu, kuten tekin varmaan ymmärrätte...

Älkää nyt ihmeessä tuommoisen vian takia uusia mittaristoja ostelko. :shock:
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no huh, kuinkahan moni ostanut uuden jo vaikka vanha täysin okei ? :(
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, on niitä varmaankin muitakin vikoja noissa mittaristoissa, mutta tuo on tosi yleinen juttu, viimeksi männä viikolla oli C220 josta tuli OK tuolla mittarihuollon 60€ korjauksella.
Viisarit oli jääneet alas vähän mikä milloinkin ja nyrkillä kun kolautti niin saattoi alkaa toimia.

Muuten, kohta joku kysyy että voiko autolla ajaa sillä aikaa kun mittaristo on korjattavana; ei oikein voi sikäli että laturi ei lataa, muuten kyllä jos uskaltaa ilman mittariston antamaa informaatiota...
wiimax.fi
Avatar
samipet
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 05.01.2004 14:09
Paikkakunta: Kajaani

Mittarista vielä

Viesti Kirjoittaja samipet »

Mitenkähän tämä...
Omassa kiesissä reistaili polttoaine mittari, kun vaihdoin akun (muista syistä) temppuilu lakkasi, joku jännite jutska vai?
124 / -90 200d
190 / -88 2.0e autom

1500 kupla 67 MR
ex C200CDI autom -99
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Tee-se-itse oppaassa kuvailtiin mittariston lamppujen olevan kiinni tällaisessa erillisessä levyssä joka on mittariston takana. Lamput ovat siinä kiinni jne. Hankala kuvailla, mutta varmaan kaiken kaikkiaan tuo homma on varmaan aika veemäinen. Oisko peräti ohjauspyörääkin irroiteltu... :?

Eipä noita mittarivikoja ole täälläpäin nähty, onneksi. Kaverin -97 classicissa c-sarjan diisselifarkussa oli ulkolämpötilamittari pimeänä, tai sitten sitä ei siinä autossa ollut laisinkaan. Tähän asti olen olettanut lämpömittarin olevan vakiorekvisiittaa.
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jamavi kirjoitti:Tee-se-itse oppaassa kuvailtiin mittariston lamppujen olevan kiinni tällaisessa erillisessä levyssä joka on mittariston takana. Lamput ovat siinä kiinni jne. Hankala kuvailla, mutta varmaan kaiken kaikkiaan tuo homma on varmaan aika veemäinen. Oisko peräti ohjauspyörääkin irroiteltu... :?
Onhan se aika työläs vaihtaa ne valot!

Kaiken kaikkiaan noin minuutin homma rauhallisesti tehtynä :wink:
Joku mersupurkaamo??
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Hehe, ei saa osaamattoman huonoutta sättiä. :D Helposti kaarassa saa lisävahinkoa aikaan taitamattomuudellaan, mutta ilmeisesti oikeasti tuoi valojen vaihto ei ole kovin kinkkinen homma... :?:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Agip ; minuutin homma? Et kai sinä ole opetellut tupakoimaan ? :lol:

Ei vainenkaan.

jamavi ; Kyllä se on helppo homma, kun vetää mittariston irti niin pitää varoa ettei koukku lipsahda, voipi mennä "lasi" halki.
Jos ottaa mittariston kokonaan pois, pitää samalla painaa ratin keskiön päällyosasta alaspäin, on vähän ahdasta.
wiimax.fi
toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.12.2003 12:36

Viesti Kirjoittaja toni »

Tämä vanha aihe on varmaan sopiva näille kysymyksille.

Vika on sellainen, että kierroslukumittari jää joskus alas käynnistyksen jälkeen, toisinaan toimii normaalisti. Onko vikana juuri tuo mangnetisoituminen?

Toinen vika(ko?) on, että kaikki mittarivalot jäävät palamaan käynnistyksen jälkeen noin kymmenen sekunnin ajaksi ja sammuvat sitten. ???

Auto C-sarjaa ja 200D.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

toni kirjoitti:Tämä vanha aihe on varmaan sopiva näille kysymyksille.

Vika on sellainen, että kierroslukumittari jää joskus alas käynnistyksen jälkeen, toisinaan toimii normaalisti. Onko vikana juuri tuo mangnetisoituminen?

Toinen vika(ko?) on, että kaikki mittarivalot jäävät palamaan käynnistyksen jälkeen noin kymmenen sekunnin ajaksi ja sammuvat sitten. ???

Auto C-sarjaa ja 200D.
Jos w202:sen mittaristo alkaa ryppyilemään niin että esim neula jää alas voi syynä olla seuraavat:

1. Mittarin kulunut koneisto -> tätä korjataan asettamalla pieni holkki tukineulaan -> koneiston asento muuttuu hieman -> alkaa toimimaan oikein

2. Kylmäjuotokset mittariston levyssä

Luulisin että sulla on kylmäjuotoksia levyssä ja asiantunteva mittarikorjaaja voi käydä läpi tuon mittariston/juotokset.
MB C180 vm -95
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

On ne nykyajan autot tyypivikoineen sun muineen... taidan ruveta boikotoimaan kaikkia -90 vm uudempia rasseja :lol:

W123 alle vaan niin ei tarvitse murehtia.. :wink:

No ei vaineskaan.. Mutta on se kumma näissä "uusissa" autoissa.. justiinsa sisko vei -98 audin huoltoon kun oli mittaristossa jotain häikkää= 200€. :shock:

Mersu toki on aina mersu, mutta onko UUSI mersu enää kunnon mersu?? :roll:
W124 300D autom. -86
Vastaa Viestiin