Eberi irrallaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
uym
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.11.2010 16:09

Eberi irrallaan

Viesti Kirjoittaja uym »

Forumissa on käsitelty laajasti Eberin kytkentöjä eri malleihin, mutta en ole löytänyt yhtään, jossa se olisi kytketty irralleen muusta auton lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmästä pelkäksi pakun tavaratilan lämmittimeksi. Siis aivan omalle nestekierrolle ja sähköpiirille ilman liitäntöjä muihin järjestelmiin.Entä lämmittimen irroittamisen vaikutus auton omiin järjestelmiin. Auto on Sprinter 313 CDI -02.
Lukiessani näitä forumin juttuja olen aivan vakuuttunut riittävän ammattitaidon löytymisestä käsittelemään. Esim. CDI203 ja Tuikku.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

terve

Taitaa olla kontinlämmitys helpoimpaa ilmalämppärillä.
Mutta mulla on ollu jo kahdessa rintterissä vesipatteri tavaratilassa
joka toimii normaalista auton eberistä.

Helppohan on myös laittaa täysin auton vesistä ja sähköistä riippumaton
vesi lämppäri,millä olet ajatellut lämmön levittää levypatterilla vai puhallin patterilla.

Jamppa
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ja sähköpuolella tarvitaan helpoimmillaan
virta
maa
heräte, esim katkaisijalla
virta polttoainepumpulle
Monessa eberissä kiertovesipumppu on itsessään
autodidakti
uym
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.11.2010 16:09

Re: rintteri

Viesti Kirjoittaja uym »

jamppa kirjoitti:terve

Taitaa olla kontinlämmitys helpoimpaa ilmalämppärillä.
Mutta mulla on ollu jo kahdessa rintterissä vesipatteri tavaratilassa
joka toimii normaalista auton eberistä.

Helppohan on myös laittaa täysin auton vesistä ja sähköistä riippumaton
vesi lämppäri,millä olet ajatellut lämmön levittää levypatterilla vai puhallin patterilla.

Jamppa
Hei

Ilman muuta ilmalämmitin olisi helpoin ruuman puoleelle. Minulla vain on valmiiksi asennettu vesieberi tarpeeton moottorin tai ohjaamon lämmitykseen, koska ajan vain kesäisin. Lisäksi minulla on lohkolämmitin.

Minulla on valmiiksi ylimäärainen pikkunissanin lämmityslaite, josta saan sekä puhaltimen että kennon. Toinen vaihtoehto on käyttää tarkoitukseen pelkkä kenno ja liittää siihen tietokoneen jäähdytyspuhallin , joka on paljon äänettömämpi ja kuluttaa käsittääkseni paljon vähemmän virtaa. Lisäksi siinä on portaaton puhalluksen säätö.

Tarkoituksena on antaa eberin olla alkuperäisellä paikallaan keulassa, kytkeä siellä tavaratilaan ohjaamon läpimenevät vesiputket ja liittää ne tavaratilassa kennoon.

Tarvitsen tätä järjestelmää Koska käyn paljon kalareissuilla ja usein tulee tarve yöpyä autossa. Tavaratila in hyvin eristetty, 50 mm finnfoamia joka puolella.

Voitko kertoa lähemmin omien laitteidesi kytkennöista ja käytöstä?
Kuinka lämmittimen äänen laita, voiko sitä käyttää yleisellä paikalla naapurien häiriintymättä?

Kiitokset vastauksestasi, olisi mukava jatkaa keskustelua.
jerkus puatsio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:19
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jerkus puatsio »

Tosiaankin tarvitset kuten mainittu, +,- ja heräte. Ainakin 4Kw:n diesel eberissä heräte on keltainen johto siinä Eberin kortille menevässä johtonipussa. Kiertovesipumpuksi käy vaikka w124 mallin sähköinen kiertopumppu jos eberisi ei omaa sitä. Herätteessä sitten jännite niin kauan kuin haluat sen pyöriä.
uym
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.11.2010 16:09

Viesti Kirjoittaja uym »

felmit kirjoitti:ja sähköpuolella tarvitaan helpoimmillaan
virta
maa
heräte, esim katkaisijalla
virta polttoainepumpulle
Monessa eberissä kiertovesipumppu on itsessään
Terve.

Kuulostaa helpolta. Eberille tulevat liittimet siis avataan ja kaikki vanha on sillä pois pyyhkäisty ilman mitään häiriöitä?

Sitten alkaa uusien kytkentä. Osaatko kertoa mihin eberin liittimessä tai minkä väriseen johtoon nuo virta, maa, heräte ja polttoainepumpun virta kytketään. Minun Mersussani on kiertovesipumppu erillisenä rintapellisä. Tiedän, koska jouduin vaihtamaan sen.

Katso lisätiedot projektistani vastauksessani Jampalle.

Kiitos vastauksestasi. Olisi mukava jatkaa keskustelua aiheesta sinun ja muiden asiasta tietävien kanssa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kytkentöihin helpotusta tuo laitteen mallitieto
:arrow: http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

Onkohan auton oma kiertovesipumppu rintapellissä? en tunne Sprinteriä

Melua ei tule niin paljoa että se naapureita häiritsee, mutta häiritseekö itseä. Eberin polttoainepumpun nakutus ja puhaltimen hurina
autodidakti
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Taitaa majoittumista varten paras olla ihan patteri,ei puhkuja.
Pattereita löytyy nurkista.
Tuo erillis eberi kaipaa varmaan erillisen akun,ettei tule ikäviä
starttaus ongelmia.(apparin penkin alla on tilaa)
Tuo lämpölinja on otettu ihan T haaroilla konehuoneen puolelta ,kumiletkuilla.
Voisihan tuonne laittaa sulut,ettei kierrä muutorissa turhaan kuumavesi.
Tuolle omalle puhaltimen ohjaukselle katkaisin,ettei turhia puhaltele ohjaamoon,
kun ei ole tarvetta.

Jamppa
uym
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.11.2010 16:09

Re: rintteri

Viesti Kirjoittaja uym »

jamppa kirjoitti:Terve

Taitaa majoittumista varten paras olla ihan patteri,ei puhkuja.
Pattereita löytyy nurkista.
Tuo erillis eberi kaipaa varmaan erillisen akun,ettei tule ikäviä
starttaus ongelmia.(apparin penkin alla on tilaa)
Tuo lämpölinja on otettu ihan T haaroilla konehuoneen puolelta ,kumiletkuilla.
Voisihan tuonne laittaa sulut,ettei kierrä muutorissa turhaan kuumavesi.
Tuolle omalle puhaltimen ohjaukselle katkaisin,ettei turhia puhaltele ohjaamoon,
kun ei ole tarvetta.

Jamppa
Moi

Ainahan on parempi säästää akkuja varsinkin pitkässä käytössä.
Lämmityskenno toimii varnaan myös patterina, jossa voi puhallinta käyttää vain tarvittaessa.

Olen varannut tähän tarkoitukseen 2* 100 Ah.n akkua, joiden latausta olen ajatellut katolle sijoitettavalla aurinkokennolla.

Olen yrittänyt selvittää sähköisiä kytkentöjä saksalaiseta asennusohjeesta. Näyttäisi vähän siltä, että punainen on päävirtajohto, jossa on 20A.n sulake ja ruskea on maadoitus. Keltainen johto, joka on minunkin laitteessani ei näy ollenkaan kytkentäkaaviossa. Onkohan kytkijä ollut värisokea tai sitten minä? Muut kytkennät ovat vielä tutkinnassa. Haluan olla aivan varma ennekuin kytken, ettei haisisi sähköltä.

Nyt harmittaa hirveästi, kun olin niin laiska lukemaan saksaa 47 vuotta sitten.

Laitteeni on muuten Eberi D3W Z ainakin ukkomuodon perusteella.

Palaillaan terv. Reiska
Vastaa Viestiin