W210 Xenonit.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

W210 Xenonit.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Tarvitsen (taas) arvon raadin apua ko. asiaan.

Millä mekaniikalla W210 xenonvalot toimii? Onko systeemi sama Japanissa kuin täällä?

Olen tekemässä kauppaa E430 väyrysestä, jossa runkonumeron mukaan on tehtaan lisävaruste xenonit. Eräässä tietämässäni tapauksessa on pelkästään vaihdettu umpiot Suomen puolen liikenteeseen kelpaaviksi, ollen kaikki alipaine- yms. liitännät valmiina.

Autosta puuttuu alipainejakorasia. Muut liitännät ja piuhat ovat paikalla.

Ongelmana on, että miten auton valomuutos tehtäisi, että valot ovat paitsi oikean puoleisen liikenteen mukaiset ja alkuperäisen korkeudennsäätöjärjestelmän alla.

Tällä hetkellä asiaa koetetaan niin, että valoista vaihdettaisiin pelkät linssit ja tasonsäädön puute korvattaisiin jäykällä alustalla. Autossa on bilsteinin alustasatsi.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Alkuperäisissä xenoneissa on automaattinen valojen korkeuden säätö joka on toteutettu sähköisesti. Etu- ja taka-akselistossa on tunnistimet tätä varten.
Luulen että jäykkä alusta ei korvaa tätä...
Voihan se olla että joku inssi ei tutki noita korkeudensäätö vehkeitä ja antaa autoon leiman. Itse kun toin xenoneilla oleva väyrysen niin inssi kyllä katsoi että siellä oli ne anturit akselistoissa.
Xenonien kans pitää sitten olla myös pesurit.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Toimiiko Japanin mallin korkeudensäätö samalla lailla?

Mitenkäs sitten alipaine tuohon järjestelmään liittyy?

Herrjee kun tämä on vaikeeta :D
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Jotain järkeä rupeaa löytymään.

Siis: Auto on vuosimallia 98, ja ennen 10/2000 valmistetuissa autoissa ei xenonjärjestelmän automaattista tasonsäätöä tarvita.

Eri asia on sitten alipainetoiminen ajovalojen korkeussäätö, joka on taas lain vaatima täällä muttei japanissa?

Auton umpioissa on valmius alipainetoimiselle järjestelmälle, mutta alipainejakorasia ja linjat puuttuvat. Myöskään rullakytkintä ei ole.

Kuinka hirveä homma moisen rakentaminen on?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nyt en täysin ymmärtänyt. Jos autossa on orkkis xenonit miksi sille alkuperäiselle korkeudensäädölle pitäisi tehdä mitään? Oikeanpuoleiselle liikenteelle tarkoitetut valot paikoilleen ja leimalle?
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Edit: tarpeeton.
Viimeksi muokannut Tape, Ke 10.11.2010 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

AM, tämä pitää nyt selvittää, että onko tuossa autossa se järjestelmä. Avantgardessahan xenonit on vakiona.

Mistä saisi faktatietoa, että onko Japaninmyyntiväyrysissä lisävarustexenonien yhteydessä aina se automaattinen tasonsäätö.

Myyjän mukaan umpiossa ei näy moottoria, mutta nehän ovat saattanu vaihtua.

Saako moottoria irrallisena? Mut ainakin sitten onnistuisi tuo, että euromallin umpiot kiinni. Kuulemma ajovalojen johtojen liittimissä on jopa yksi vapaa pinni, joten tämäkin tukisi sitä, että korkeusjärjestelmä on.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Tape kirjoitti:AM, tämä pitää nyt selvittää, että onko tuossa autossa se järjestelmä. Avantgardessahan xenonit on vakiona.

Mistä saisi faktatietoa, että onko Japaninmyyntiväyrysissä lisävarustexenonien yhteydessä aina se automaattinen tasonsäätö.

Myyjän mukaan umpiossa ei näy moottoria, mutta nehän ovat saattanu vaihtua.

Saako moottoria irrallisena? Mut ainakin sitten onnistuisi tuo, että euromallin umpiot kiinni. Kuulemma ajovalojen johtojen liittimissä on jopa yksi vapaa pinni, joten tämäkin tukisi sitä, että korkeusjärjestelmä on.
Auton alta näkee onko tasonsäätöä. Siellä on oikealla puolella sellanen 20cm pitkä lituska tanko mikä lähtee jousituksen kohdalta ja menee semmoseen mötikkään. siitä lähtee taas ohkaset putket keulaan päin. Kai se toimii niin että jos taakse tulee paljon painoa niin se säätää valot oikeaksi. Tiedän ton säätötangon kun kesällä vaihdoin uuden sinne kun vanha oli ehkä osunut jonnekkin ja katkennut. Tanko maksoi 20e
Eikös sulla ole Väyryslamput siinä ja jos on niin vaidetaan ne päittään niin auto on ajokelpoinen Suomessa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Kiitoksia kaikille tähänastisista avuista.

Menen huomenna autoa katsomaan ja koetan kurkkia, mitkä umpiot siinä on kiinni ja koetan nähdä sen verran alle, että näkisi tuota korkeudensäätösysteemiä.

Kaikkialta tulee sitä tietoa, että jos on orkkis-xenonit, niin on myös korkeudensäätö niin täällä kuin Japanissa.

Mutkia matkaan saattaa tehdä se, että jos autoon on joskus vaihdettu vääränlaiset umpiot ja jos tasonsäätösysteemistä puuttuu osia. Mut luulis, että jos tunnistimet on akseleilla niin muun saa ehjättyä. Mut tästä siis huomenna lisää.

Mut. Voisiko joku ystävällinen orkkis-xenonit omaava väyrysomistaja ottaa mulle kuvat umpioista niin edestä kuin takaa konehuoneen puolelta? Ja jos on kuvia siitä korkeussäädön mekanismista, niin siitäkin! Kiitän.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Taas itse itselleni vastaten! :D

Autoa on tutkittu nyt myyjän toimesta ja umpiot on irti. Korkeudensäätöjärjestelmä löytyy tankoineen, mutta umpiot ovat jostain syystä halogeeniumpiot.

Nyt etsitään euromallin umpiota korkeussäätömoottorilla. Vehon hinta 1200e kpl ei oikein kiinnosta. Vinkkejä?

Täähän meni paremmin ku odotti!
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Xenoneiden lasithan noissa oli, mutta umpiot sitten perushalogeenistä :shock: Aika erikoiset. Onkohan ne vaihdettu vai onko Japaniin viety uutena tuollaisia sekasikiöitä...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

xenonit

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Mulla löytyy moottorit niihin lamppuihin, jäi yli kun laitoin vanhaan
300TD värkkiin ja laitoin normaaalit alipaine säädät.
Xenonit säätyy mielestäni originaalina sähköllä,ei alipaineella

Jamppa
Vastaa Viestiin