W123 MINKÄ LEVYISET TALVIRENKAAT ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma 01.11.2010 22:03
- Paikkakunta: Espoo
W123 MINKÄ LEVYISET TALVIRENKAAT ?
tulipa tuossa omistukseen 300 D. auton mukana tuli romut 175/80/14 renkaat joilla en ole ajanut. ajattelin ostaa uudet samaa kokoa. saakohan tota kokoa laadukkaita ?. olisiko leveämmät paljonkin paremmat ajettavuuden kannalta ?. kokemuksia ?.
Aika hintsulle menee muuten alkuperäiskoon kanssa; rengas-onlinekin tuntee vaan kitkarenkaita tuota kokoa ja niistäkin yhdet on jotkin Linglongit
185/70 kokosena onkin jo valintaa ihan hyvin. Ei ne kyllä ihan yhtä hyviltä näytä 123:n alla, vaan eiköhän niilläkin talven yli selviä. Vanhastaan tiedetään, että kapeampi rengas on talvella parempi. Ei w123 tietty mitään yyber-leveitä kumeja kaipaa mihinkään oloihin.

185/70 kokosena onkin jo valintaa ihan hyvin. Ei ne kyllä ihan yhtä hyviltä näytä 123:n alla, vaan eiköhän niilläkin talven yli selviä. Vanhastaan tiedetään, että kapeampi rengas on talvella parempi. Ei w123 tietty mitään yyber-leveitä kumeja kaipaa mihinkään oloihin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
175 leveät renkaat tuppaavat kulumaan reunoistaan aika voimakkaasti 123 300d:ssä, taittuvat kaarteissa alle. Minä olen käyttänyt talvisin kokoa 185/70-14. Hyvät renkaat, kohtuullinen paino talvella takakopassa...sitten voikin kierrellä rinkiä nykyautojen ympärillä jotka nylpyttävät lumihiutaleen takana spoilereineen
Matalia pyöriä ei kannata talveksi laittaa, meno loppuu siihen, kun pohjastaan alkaa ottamaan kauttaltaan kiinni lumeen. Esimerkiksi meidän S124 230TE Sportline on aika onneton peli lumessa verrattuna vanhaan 300deehen, maavara kun on maaseudun oloihin onneton, vaikka tehtaan jäljiltä onkin.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Mites olis ja ihan vakavasti 185r14c eli nykysemmin 185/80r14c tai 185/75r14c? Esim kumhot oli takavuosina edullisia, kelpo pitosia ja melko köykösiä ollakseen c renkaita. Ei menis ehkä liian jyräkäks talvinakkina ja nuilla rohviileilla ku valkkaa pehmosesta päästä. Silti tukevaa menoa. Valikoimaa ainaki piisaa pitemmälle ku nelirättisillä. Jokku jenkkimiehet ei muita laitakaan. Kesälläkään.
Minulla on ollut (on juuri nytkin) parissa autossa tuollaiset pakun kumit. Huomioon otettavaa on lie se, että nopeusluokka jää alhaisemmaksi (voi joutua tai pitäisi laittaa siis tarra joka kertoo maksimi nopeuden) ja ovat nuo selvästi meluisampia ja kovempia eli pito ei ole aivan yhtä hyvä. Toisaalta kestävät lähes liian kauan eli todella hyvin. Toki on laatumerkkiä (continental) ja siten mitään halpoja olleet mutta kilometriä kohti edulliset. JA siis kesärenkaat, talvikumeissa tuo jäykempi runko ja kovempi kumi saattaa olla enemmän haitaksi eli en itselle laittaisi.
Alunperin ostin sen takia kun kantavuus ei riittänyt normaali kumeissa wanhan farmari tai siis kartano vulvan akselipainoille ko koossa normi renkailla.
Tuo alkuperäinen juttu eli koko kysymys niin se maavaran kasvaminen 185 kumeilla oli myös minun mielestä positiivinen ja itselle ratkaiseva juttu.
Alunperin ostin sen takia kun kantavuus ei riittänyt normaali kumeissa wanhan farmari tai siis kartano vulvan akselipainoille ko koossa normi renkailla.
Tuo alkuperäinen juttu eli koko kysymys niin se maavaran kasvaminen 185 kumeilla oli myös minun mielestä positiivinen ja itselle ratkaiseva juttu.
300td -91, manuaali.
Itse laittaisin 195/70 ennemmin kun 185/70. Jälkimmäinenhän on liian pieni eli rengas on turhan matala puhumattakaan 185/65 renkaasta.
Tai sitten 185R14 vaikkakin pakun renkaana.
http://www.vannetukku.fi/vanco-viking-n ... -2112.html
Ihmeen paljon Suomessa ajellaan noilla 185/70 lituskoilla mutta se kai johtuu siitä että oikean kokoisia on vaikea saada
.
Tai sitten 185R14 vaikkakin pakun renkaana.
http://www.vannetukku.fi/vanco-viking-n ... -2112.html
Ihmeen paljon Suomessa ajellaan noilla 185/70 lituskoilla mutta se kai johtuu siitä että oikean kokoisia on vaikea saada

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
195/70-14 olen kysynyt muutaman kerran, mutta niitä on vaikeaa saada. Yhdet Hakkapeliitat on ollut tuota kokoa, leveys tuo kantavuutta ja tukevuutta, tosin liian leveitä ei kannata talveksi laittaa. 185 tai 195 leveät ja mahdollisimman korkealla profiililla on paras valinta 123:een talviominaisuuksien kannalta.karra kirjoitti:Itse laittaisin 195/70 ennemmin kun 185/70. Jälkimmäinenhän on liian pieni eli rengas on turhan matala puhumattakaan 185/65 renkaasta.
Tai sitten 185R14 vaikkakin pakun renkaana.
http://www.vannetukku.fi/vanco-viking-n ... -2112.html
Ihmeen paljon Suomessa ajellaan noilla 185/70 lituskoilla mutta se kai johtuu siitä että oikean kokoisia on vaikea saada.
mulla oli mitsu L300 pakussa 185R14C kumit aurora merkkisinä (olisko jotku hankook lisenssit tai jotain korealaisia kuitenkin), pito oli hyvä ja kulutuskestävys myös, ääntäkään en osannut moittia... huomattavasti pehmoisemmat kuitenkin, kuin nuo ducaton bridgestonet... eli aurora pakurenkaat vois olla pätevät myös w123 alle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla on W123:n alla joskus 2005-2006 hankitut muistaakseni ihan merkilliset renkaat tuota alkuperäistä kokoa. Renkailla ei ajettu paljon, auto kun meni sitten seisontaan. Voisin tsekata kunnon, jos olet kiinnostunut?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vailla sarvia ja hampaita: alkaa olla melkonen referenssi renkaalle, jos sillä saa L300:sen liukkaalla liikkeellenapa kirjoitti:mulla oli mitsu L300 pakussa 185R14C kumit aurora merkkisinä (olisko jotku hankook lisenssit tai jotain korealaisia kuitenkin), pito oli hyvä ja kulutuskestävys myös, ääntäkään en osannut moittia... huomattavasti pehmoisemmat kuitenkin, kuin nuo ducaton bridgestonet... eli aurora pakurenkaat vois olla pätevät myös w123 alle...

Riittäisikös maltillisempaan ajoon päällystetty rengas, muuten. Niissähän voisi olla hyvinkin alkuperäiskokoa. Kaikki ei ole ollenkaan huonoja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Löytyyhän tuolta ainakin www.nordenrengas.fi
http://www.nordenrengas.fi/advanced_sea ... bb&x=0&y=0
Hankookin malli ei mikään kammottavan huono tainnut olla testeissä ja ei tuo Gislavedkaan mikään pahanhintainen sarjalle ole.
Aikanaan hankin 500-sarjan E28 bemariin 175/80/14 varmaan melko viimeisiä Hakkapeliitan 2:sia, tykkäsin kyl, kapea rengas piti helv. hyvin ja ei ollut 'horjakan' oloinen, vaikka olikin kapea & korkeaprofiilinen.
http://www.nordenrengas.fi/advanced_sea ... bb&x=0&y=0
Hankookin malli ei mikään kammottavan huono tainnut olla testeissä ja ei tuo Gislavedkaan mikään pahanhintainen sarjalle ole.
Aikanaan hankin 500-sarjan E28 bemariin 175/80/14 varmaan melko viimeisiä Hakkapeliitan 2:sia, tykkäsin kyl, kapea rengas piti helv. hyvin ja ei ollut 'horjakan' oloinen, vaikka olikin kapea & korkeaprofiilinen.
Viimeksi muokannut mie2, Pe 12.11.2010 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niin, mähän sanoin että renkaissa oli hyvä pitoAku P kirjoitti:
Vailla sarvia ja hampaita: alkaa olla melkonen referenssi renkaalle, jos sillä saa L300:sen liukkaalla liikkeelle![]()

ne ehti olla mulla jotain 5 vuotta varastossa, kunnes annoin ne pojan "kömy transittiin", on kuulemma hyvät renkaat siinäkin...
Viimeksi muokannut napa, Pe 12.11.2010 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No onhan noita uusiakin näköjään tarjolla...
just bongsin sarjan käytettyjä:
http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /155991897
just bongsin sarjan käytettyjä:
http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /155991897
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224