W123 MINKÄ LEVYISET TALVIRENKAAT ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Sun Mutsis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 01.11.2010 22:03
Paikkakunta: Espoo

W123 MINKÄ LEVYISET TALVIRENKAAT ?

Viesti Kirjoittaja Sun Mutsis »

tulipa tuossa omistukseen 300 D. auton mukana tuli romut 175/80/14 renkaat joilla en ole ajanut. ajattelin ostaa uudet samaa kokoa. saakohan tota kokoa laadukkaita ?. olisiko leveämmät paljonkin paremmat ajettavuuden kannalta ?. kokemuksia ?.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

185/65/R14 ja on ainakin mun kokemuksien mukaan matalin mahdollinen rengas. Tuosta kun mennään pienempään kokoon niin ajo-ominaisuudet heikkenee. Se 175/80 on tehtaan suosittelema ja ihan jeppis sinänsä.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Mulla oli joskus aikanaan 185/80-14, oli ihan passelit.
300td -91, manuaali.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Aika hintsulle menee muuten alkuperäiskoon kanssa; rengas-onlinekin tuntee vaan kitkarenkaita tuota kokoa ja niistäkin yhdet on jotkin Linglongit :roll:

185/70 kokosena onkin jo valintaa ihan hyvin. Ei ne kyllä ihan yhtä hyviltä näytä 123:n alla, vaan eiköhän niilläkin talven yli selviä. Vanhastaan tiedetään, että kapeampi rengas on talvella parempi. Ei w123 tietty mitään yyber-leveitä kumeja kaipaa mihinkään oloihin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

175 leveät renkaat tuppaavat kulumaan reunoistaan aika voimakkaasti 123 300d:ssä, taittuvat kaarteissa alle. Minä olen käyttänyt talvisin kokoa 185/70-14. Hyvät renkaat, kohtuullinen paino talvella takakopassa...sitten voikin kierrellä rinkiä nykyautojen ympärillä jotka nylpyttävät lumihiutaleen takana spoilereineen :lol: Matalia pyöriä ei kannata talveksi laittaa, meno loppuu siihen, kun pohjastaan alkaa ottamaan kauttaltaan kiinni lumeen. Esimerkiksi meidän S124 230TE Sportline on aika onneton peli lumessa verrattuna vanhaan 300deehen, maavara kun on maaseudun oloihin onneton, vaikka tehtaan jäljiltä onkin.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mites olis ja ihan vakavasti 185r14c eli nykysemmin 185/80r14c tai 185/75r14c? Esim kumhot oli takavuosina edullisia, kelpo pitosia ja melko köykösiä ollakseen c renkaita. Ei menis ehkä liian jyräkäks talvinakkina ja nuilla rohviileilla ku valkkaa pehmosesta päästä. Silti tukevaa menoa. Valikoimaa ainaki piisaa pitemmälle ku nelirättisillä. Jokku jenkkimiehet ei muita laitakaan. Kesälläkään.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Minulla on ollut (on juuri nytkin) parissa autossa tuollaiset pakun kumit. Huomioon otettavaa on lie se, että nopeusluokka jää alhaisemmaksi (voi joutua tai pitäisi laittaa siis tarra joka kertoo maksimi nopeuden) ja ovat nuo selvästi meluisampia ja kovempia eli pito ei ole aivan yhtä hyvä. Toisaalta kestävät lähes liian kauan eli todella hyvin. Toki on laatumerkkiä (continental) ja siten mitään halpoja olleet mutta kilometriä kohti edulliset. JA siis kesärenkaat, talvikumeissa tuo jäykempi runko ja kovempi kumi saattaa olla enemmän haitaksi eli en itselle laittaisi.

Alunperin ostin sen takia kun kantavuus ei riittänyt normaali kumeissa wanhan farmari tai siis kartano vulvan akselipainoille ko koossa normi renkailla.

Tuo alkuperäinen juttu eli koko kysymys niin se maavaran kasvaminen 185 kumeilla oli myös minun mielestä positiivinen ja itselle ratkaiseva juttu.
300td -91, manuaali.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Itse laittaisin 195/70 ennemmin kun 185/70. Jälkimmäinenhän on liian pieni eli rengas on turhan matala puhumattakaan 185/65 renkaasta.

Tai sitten 185R14 vaikkakin pakun renkaana.

http://www.vannetukku.fi/vanco-viking-n ... -2112.html

Ihmeen paljon Suomessa ajellaan noilla 185/70 lituskoilla mutta se kai johtuu siitä että oikean kokoisia on vaikea saada :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

karra kirjoitti:Itse laittaisin 195/70 ennemmin kun 185/70. Jälkimmäinenhän on liian pieni eli rengas on turhan matala puhumattakaan 185/65 renkaasta.

Tai sitten 185R14 vaikkakin pakun renkaana.

http://www.vannetukku.fi/vanco-viking-n ... -2112.html

Ihmeen paljon Suomessa ajellaan noilla 185/70 lituskoilla mutta se kai johtuu siitä että oikean kokoisia on vaikea saada :roll: .
195/70-14 olen kysynyt muutaman kerran, mutta niitä on vaikeaa saada. Yhdet Hakkapeliitat on ollut tuota kokoa, leveys tuo kantavuutta ja tukevuutta, tosin liian leveitä ei kannata talveksi laittaa. 185 tai 195 leveät ja mahdollisimman korkealla profiililla on paras valinta 123:een talviominaisuuksien kannalta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla oli mitsu L300 pakussa 185R14C kumit aurora merkkisinä (olisko jotku hankook lisenssit tai jotain korealaisia kuitenkin), pito oli hyvä ja kulutuskestävys myös, ääntäkään en osannut moittia... huomattavasti pehmoisemmat kuitenkin, kuin nuo ducaton bridgestonet... eli aurora pakurenkaat vois olla pätevät myös w123 alle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

175/80r14 aika vaikea löytää uusia, Kouvolan vianorilla väittivät että ei kukaan edes valmistaisi enää tuon kokoisia, mutta ostin kuitenkin eräästä autokaupasta daytona merkkiset renkaat!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mulla on W123:n alla joskus 2005-2006 hankitut muistaakseni ihan merkilliset renkaat tuota alkuperäistä kokoa. Renkailla ei ajettu paljon, auto kun meni sitten seisontaan. Voisin tsekata kunnon, jos olet kiinnostunut?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

napa kirjoitti:mulla oli mitsu L300 pakussa 185R14C kumit aurora merkkisinä (olisko jotku hankook lisenssit tai jotain korealaisia kuitenkin), pito oli hyvä ja kulutuskestävys myös, ääntäkään en osannut moittia... huomattavasti pehmoisemmat kuitenkin, kuin nuo ducaton bridgestonet... eli aurora pakurenkaat vois olla pätevät myös w123 alle...
Vailla sarvia ja hampaita: alkaa olla melkonen referenssi renkaalle, jos sillä saa L300:sen liukkaalla liikkeelle :wink:

Riittäisikös maltillisempaan ajoon päällystetty rengas, muuten. Niissähän voisi olla hyvinkin alkuperäiskokoa. Kaikki ei ole ollenkaan huonoja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Löytyyhän tuolta ainakin www.nordenrengas.fi

http://www.nordenrengas.fi/advanced_sea ... bb&x=0&y=0

Hankookin malli ei mikään kammottavan huono tainnut olla testeissä ja ei tuo Gislavedkaan mikään pahanhintainen sarjalle ole.

Aikanaan hankin 500-sarjan E28 bemariin 175/80/14 varmaan melko viimeisiä Hakkapeliitan 2:sia, tykkäsin kyl, kapea rengas piti helv. hyvin ja ei ollut 'horjakan' oloinen, vaikka olikin kapea & korkeaprofiilinen.
Viimeksi muokannut mie2, Pe 12.11.2010 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Aku P kirjoitti:
Vailla sarvia ja hampaita: alkaa olla melkonen referenssi renkaalle, jos sillä saa L300:sen liukkaalla liikkeelle :wink:
niin, mähän sanoin että renkaissa oli hyvä pito :wink: oli mulla toki painoakin perässä, mutta oikeasti aurora merkkisissä pakun renkaissa on hyvä pito...

ne ehti olla mulla jotain 5 vuotta varastossa, kunnes annoin ne pojan "kömy transittiin", on kuulemma hyvät renkaat siinäkin...
Viimeksi muokannut napa, Pe 12.11.2010 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No onhan noita uusiakin näköjään tarjolla...

just bongsin sarjan käytettyjä:

http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /155991897
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin