Eberspächer! APUA TARVITAAN!
[quote="bourbon"]" nak,nak,nak,nak,nak" koko ajan? Vaihteleeko se ääni jotenkin
ikään kuin löisi kuplan kohdalla napakammin? Polttoainepumppu pitää olla vinossa imupää alempana, jotta pumppuun ei muodostu kaasutaskua. Sen polttoaineletkun voi läpivalaista taskulampulla, näkee kuinka pitkiä kuplia siinä nykii eteenpäin, jos tuolla on jotain merkitystä.
ikään kuin löisi kuplan kohdalla napakammin? Polttoainepumppu pitää olla vinossa imupää alempana, jotta pumppuun ei muodostu kaasutaskua. Sen polttoaineletkun voi läpivalaista taskulampulla, näkee kuinka pitkiä kuplia siinä nykii eteenpäin, jos tuolla on jotain merkitystä.
Aika yleinen vika on viton lisälämmittimessä, että lämmittimen hehku on rikki.
On ollu kaks vitoa ja molemmista meni hehku kerran vuodesssa. Lämmitin lähtee kyllä käyntiin mutta sammuu hetkenkuluttua ja lähtee taas käyntiin uudelleen mutta ei lämmitä.
On ollu kaks vitoa ja molemmista meni hehku kerran vuodesssa. Lämmitin lähtee kyllä käyntiin mutta sammuu hetkenkuluttua ja lähtee taas käyntiin uudelleen mutta ei lämmitä.
-500 SEC AMG
-w124 260E ex
-Sprinter 316
-w203 200cdi
-w140 320se ex
-w163 ML400cdi
-w123 280 ce
-w124 260E ex
-Sprinter 316
-w203 200cdi
-w140 320se ex
-w163 ML400cdi
-w123 280 ce
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Hehkuista kun puhutaan...
Niitä on kahdenlaisia se tavallinen ja keraaminen.
Keraaminen kestää mutta on melkein tuplaten kalliimpi.
Tavallisessa on pyöreä hehkun nokka kun keraamisessa on tylppä nokka.
Hehkut mennee kans useammin jos polttoaineen saanti on huono.
Tuolta tietoa ebereistä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=webasto
Niitä on kahdenlaisia se tavallinen ja keraaminen.
Keraaminen kestää mutta on melkein tuplaten kalliimpi.
Tavallisessa on pyöreä hehkun nokka kun keraamisessa on tylppä nokka.
Hehkut mennee kans useammin jos polttoaineen saanti on huono.
Tuolta tietoa ebereistä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=webasto
A170cdi-00 1999-
mulla viisari näyttää lämpöä jo 10 min jälkeen vaikka on yli 20 pakkasta mutta mulla on kirto vesi pumppuna 123 tai 124 mersun pumppu ja kirtosuunta niin että kuuma vesi ensin kannelle ja pumppu imee lämppäristä lyhyimmät letkut pienin lämmön hävikki ajettaessa. 30 min jälkeen lasit jo sulat eberi mallia 1998 5kw ulkoisella pumpulla ja ford merkillä kaksitehoinen toimii hyvin 115 mersussa
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Moi kaikille!
Uutena Viton omistajana ja heti ongelmissa... Elikkäs sama ongelma, kun viestiketjun aloittajalla. Eberi puhaltelee ja tuntuu toimivan ok. Ainoa, että kabiiniin ei puhaltele virrat sammuksissa lainkaan lämmintä. Selvittelin asiaa tuossa ja tänään, kun ohjelmoin kellolla eberin aamuksi käyntiin ennen töihin lähtöä, kokeilin vesiletkujen letkujen lämpöjä kädellä. Yllätys oli suuri, kun huomasin, että letkut olivat kuumat kiertopumpunkin ohi siihen vesiventtiilille(?)(taktventil) asti, jonka ilmeisesti pitäisi jaella sitä vettä siitä eteenpäin. Eli molemmat letkut tästä venttiilistä eteenpäin olivat aivan kylmät.
Olisiko jollakin tietoa mikä sulake/ohjainlaite mahdollisesti ohjailee tämän venttiilin toimintaa ja mikä on sen toimintaperiaate. En ehtinyt aamulla
tutkimaan tarkemmin, eikä tuolla pakkasessa niin hirveästi se innostanutkaan, mutta tarkoitus olisi hieman perehtyä yleismittarin kanssa venan sielunelämään viikonlopun aikana.
Eli siis oireet potilaalla ovat:
Tuntuu lämpenevän kone käynnissä eli tällöin ilmeisesti lisälämmitin toimii (ainakin tuntuu siltä, lämmöt yli 80 tässä taajamapyörittelyssä).
Kone seis niin eberi polttaa dieseliä ok käryistä päätellen, mutta lämpimän tulo loppuu sisälle eli vesi ei kierrä enää lämppärin kennossa.
Rest nappi tekee saman tempun, eli ajon jälkeen puhaltaa ihan hetken lämmintä(kunnes kennon lämpövara loppuu) ja sen jälkeen kylmää.
En ole selvitellyt vielä kiertovesipumppuakaan, että toimiiko se. Oletin automaattisesti, että toimii koska vesi oli lämmintä ohi pumpun, mutta voihan se tietysti johtumallakin lämmetä sen ohi...
Onkohan jollakin kokemuksia/ehdotuksia/vihjeitä miten tästä jatkan uuteen rakkaaseeni tutustumista...
Uutena Viton omistajana ja heti ongelmissa... Elikkäs sama ongelma, kun viestiketjun aloittajalla. Eberi puhaltelee ja tuntuu toimivan ok. Ainoa, että kabiiniin ei puhaltele virrat sammuksissa lainkaan lämmintä. Selvittelin asiaa tuossa ja tänään, kun ohjelmoin kellolla eberin aamuksi käyntiin ennen töihin lähtöä, kokeilin vesiletkujen letkujen lämpöjä kädellä. Yllätys oli suuri, kun huomasin, että letkut olivat kuumat kiertopumpunkin ohi siihen vesiventtiilille(?)(taktventil) asti, jonka ilmeisesti pitäisi jaella sitä vettä siitä eteenpäin. Eli molemmat letkut tästä venttiilistä eteenpäin olivat aivan kylmät.
Olisiko jollakin tietoa mikä sulake/ohjainlaite mahdollisesti ohjailee tämän venttiilin toimintaa ja mikä on sen toimintaperiaate. En ehtinyt aamulla
tutkimaan tarkemmin, eikä tuolla pakkasessa niin hirveästi se innostanutkaan, mutta tarkoitus olisi hieman perehtyä yleismittarin kanssa venan sielunelämään viikonlopun aikana.
Eli siis oireet potilaalla ovat:
Tuntuu lämpenevän kone käynnissä eli tällöin ilmeisesti lisälämmitin toimii (ainakin tuntuu siltä, lämmöt yli 80 tässä taajamapyörittelyssä).
Kone seis niin eberi polttaa dieseliä ok käryistä päätellen, mutta lämpimän tulo loppuu sisälle eli vesi ei kierrä enää lämppärin kennossa.
Rest nappi tekee saman tempun, eli ajon jälkeen puhaltaa ihan hetken lämmintä(kunnes kennon lämpövara loppuu) ja sen jälkeen kylmää.
En ole selvitellyt vielä kiertovesipumppuakaan, että toimiiko se. Oletin automaattisesti, että toimii koska vesi oli lämmintä ohi pumpun, mutta voihan se tietysti johtumallakin lämmetä sen ohi...
Onkohan jollakin kokemuksia/ehdotuksia/vihjeitä miten tästä jatkan uuteen rakkaaseeni tutustumista...
Itse itselleni vastaten:
Eli kv-pumppuhan se siellä oli haukannut vesipuolelta vedet sähköpuolelle ja se siitä. Uusi pumppu, mallia alkuperäinen Bosch, kustansi sen 80e ja hyvin toimii nyt. Tuli samalla vaihdettua akkukin, kun tuppasivat kaikki valot vilkkumaan startatessa. Poistui sekin ongelma... Akun vaihdossa taisi muuten mennä kauemmin kun pumpun vaihdossa...
Eli kv-pumppuhan se siellä oli haukannut vesipuolelta vedet sähköpuolelle ja se siitä. Uusi pumppu, mallia alkuperäinen Bosch, kustansi sen 80e ja hyvin toimii nyt. Tuli samalla vaihdettua akkukin, kun tuppasivat kaikki valot vilkkumaan startatessa. Poistui sekin ongelma... Akun vaihdossa taisi muuten mennä kauemmin kun pumpun vaihdossa...
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: To 25.09.2008 18:09
- Paikkakunta: Masku
Itselläni on vikana tuossa sprinterissä 412 -99 että otin asennusten ajaksi kengän navan pois, jonkan jälkeen ei toimi enää eberi. kello itse toimii mutta mosa ei pidä mitään ääntä/naksutusta,aivan hiljainen. olen tarkistanut sähköt yleismittarilla ja virta tulee moottorille asti. missä siis vika????