Syöttöpumpulle menevät johdot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Syöttöpumpulle menevät johdot?

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Mikäs se kaksinapainen johto (ruskea ja punainen) on joka menee pumpun taka-osaan ja kumminpäin se siihen tulee? Ainakin omassa se menee kumminkinpäin paikoilleen?!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se on ELR:n ohjaus.

Sen liittimen ei pitäisi mennä kuin yhteen asentoon, mutta kyllä sinä huomaat toimiiko se tyhjäkäynnin korotus vai ei.
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Kyllä se menee kumminkinpäin. Pitäisikö sen vaikuttaa kylmäkäynnistykseen, vai koko ajan kun kone on käynnissä?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

vakain

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Se on tyhjäkäynti vakain ja se pitää tyhjäkäynnin vakiona oli kone kylmä tai kuuma. Eikä kuulu mennä kuin toisi päin paikalleen . Siinä on muistaakseni tappi joka estää väärin päin menon.
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Ite kans värkkäilin tota punppua jokin aika sitte ja kyl mulla se liitin menee molemmin päin eikä siinä ole sitä mersun liittimissä tyypillistä "tappia" jo estää menemästä väärinpäin.Mut sen kyllä huomaa toimiik se vai ei.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

On varmaan mennyt se tappi jossain vaiheessa sitten poikki. No kokeilemallahan se varmaan selviää. Kiitos ja kumarrus.
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Pieni lisäys vielä, entäs jos ei ole mitään vaikutusta?
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

MM124 kirjoitti:Pieni lisäys vielä, entäs jos ei ole mitään vaikutusta?
Sama täällä,ei mitään vaikutusta..
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Ei mitään vaikutusta vaikka laittaa kumminkin päin, eli mistä lähdetään hakemaan vikaa?
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Kiersin tyhjäkäyntiä reilusti isommalle;Katsos täältä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 095d48fb3b
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuolla linkissä käsitellään alipaineella toimivaa systeemiä. Tämä sähköinen ELR- järjestelmä toimii käytännössä siten, että se auttaa konetta käymään sopivilla kierroksilla, käytännössä vain kylmänä. Lämpimänä tuon johdon irroittelu ei tulisi juuri vaikuttaa tyhjäkäyntiin, paitsi jos sen niin säätää pienelle, että järjestelmä pyrkii sitä korjaamaan. Sillä kummin päin liitin on, ei ole vaikutusta, niin olen testannut, eikä minullakaan ole siinä mitään tappia määräämässä oikeaa asentoa.

Tyhjäkäynti säädetään näissä malleissa siten, että otetaan johto irti, niin ettei se häiritse säätöä ja sitten säädetään tyhjäkäynti. Lopuksi johto paikalleen. Järjestelmän toimimattomuuden huomaa siten, että heti kylmäkäynistyksen jälkeen moottori käy hitaasti ja raskaasti.

Itselläni on tyhjäkäynti heti kylmäkäynistyksen jälkeen yli 700 rpm ja se laskee aika äkkiä normaaliin 600 rpm. Jos autoa joutuu sahaamaan, jos käynistää hehkuttamatta, niin käynistyttyään auto käy 900 rpm, jotain kymmenen sekunttia, ennen kuin rauhoittuu.
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Kyllä se sittenkin itsellä toimii. Aamulla sen huomasi kun laittoi kylmän koneen käyntiin. Hetken aikaa se kävi korkeammilla kierroksilla. Eli nyt kiitos ja kumarrus!
Vastaa Viestiin