124 300 DT:n laiskuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

124 300 DT:n laiskuus?

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Täällä jälleen!!!

Olettamani tehonpuutteen aiheuttajaksi ei ilmeisesti ole kuitenkaan automaattilaatikko kuten epäilin.

Käytin autoa miehellä joka mersuja on rassaillut ammatikseen ja epäili turbon ahtopuolen ohjauksessa olevan jotakin mätää ja meinasi että hänen omansa (200 D) kiihtyy paremmin kuin tämä laite.

Vaihdoin magneettiventtiilin (sen joka on siellä sulakerasian lähellä) sekä imusarjan ylikuormitusventtiilin (vai mikä sen nimi nyt sitten lienee). Auto ei muuttunut ja tehonpuute vaivaa edelleenkin liikkeelle lähdettäessä. Kysymys kuuluukin missä vika on?

Toinen asia mikä kiinnostaa on se, että mikäs häriskuukkeli pumpun takapäässä oleva punainen muovimötikkä on? Eli se mihin imusarjan tunnistimelta johto menee,

Auto tuntuu välistä lähtevän paremmin "pintakaasulla" ja kun runttaat pedaalin lattiaan, käy toisin kuin muissa autoissa, meno hyytyy eli auto ikään kuin tukehtuu...???

Mielenkiinnolla kommentteja odotellaa että päästään rassaamaan.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

:roll: Lisää kysymyksiä??

Eli pumpun takana (lohkon puolella) oleva ns "kaasuvipu" ja siinä yksi tyhjä kuula. Kuuluuko asiaan vai saako tämän vaijerilta tulevan vivun pudotettua ko kuulaan ja mitä siitä aiheutuu? Vai onko kuulasta jotakin poissa?

Mulla ei ainakaan silmään pistänyt mitään mikä olisi kuulasta pois ja ajattelin josko tämä kuula on jonkinlaista säätöä varten... :shock:

Niin, ja pääsiäistä vaan kaikille!!

Mersu on, vaikka vähän hidas....vielä!
Se on siinä....
300 D Turbo
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se punainen mötikkä pumpun takana kuuluu sähköiseen tyhjäkäynnin säätöön. Se pitää koneen kierroksen kylmänäkin normaalina, lämpimänä se ei juuri vaikuta vaikka siitä ottaisi töpselinkin irti.

Voihan siihen kokeilla väliaikaiskytkentänä kytkeä ahtopaine suoraan imusarjasta pumpulle. Jos vika poistuu tällä kytkennällä, niin kuin varmaan tekeekin, kannattaa tarkistaa saako se magneettiventiili virtaa ja jos saa, niin vaikuttaako sen imusarjassa olevan anturin kytkentä ventiiliin. Autossa voi mahdollisesti olla vielä vastaava anturi, joka toimii moottorin lämpötilan mukaan.
Alfamerin korjausoppaassa oli tuostä järjestelmästä juttua ja taisipa järjestelmä löytyä myös kytkentäkaavion puolelta.

Ennen kuin alat enemmän kokeilemaan tuota väliaikaiskytkentää, niin voisi olla hyvä varmuuden vuoksi tarkistaa etteivät ahtopaineet karkaa liian korkealle. Silloinhan autosta tulee myös laiska, kun tuo järjestelmä ihan oikein suojaa moottoria ylikuormitukselta ja pudottaa pistää savutuksen rajoittimen päälle.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Jees?

Seuraava kysymys tietenkin tietämättömältä, että mitä vekottimia ahtojen mittaamiseen tarvitaan ja mistä se kannattaa mitata?

Voi tietysti olla, että ahdot karkaavat korkealle koska välistä auto tuntuu pintakaasulla (siis tosiaan pintakaasulla) lähtevän ihan kohtuullisesti liikkeelle. Kaasua kun painaa syvemmälle niin meno loppuu.

Tietysti kiinnostaa myös, millä tavalla ahtoja rajoitetaan?
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mahdollisesti vika löytyy alipainepuolesta.

Tarkista ne mahdollisen pakokaasun takaisinkierrätyksen alipaineletkut, että kaikki on kiinni ja oikeassa paikassa. Itsellä oli samankaltaisia oireita aiemmin, kun kierrätykselle menevät letkut olivat väärin päin. Auto toimi pintakaasulla hyvin mutta tukehtui totaalisesti kun kaasua painoi lisää.

Onko autolle tehty jotain remppaa, ja onko se aikanasi kulkenut paremmin. Alkoivatko tehot katoamaa ihan itsekseen vai onko jotain remppaa tehty juuri ennen?
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

MKLa kirjoitti:Jees?

Seuraava kysymys tietenkin tietämättömältä, että mitä vekottimia ahtojen mittaamiseen tarvitaan ja mistä se kannattaa mitata?

Voi tietysti olla, että ahdot karkaavat korkealle koska välistä auto tuntuu pintakaasulla (siis tosiaan pintakaasulla) lähtevän ihan kohtuullisesti liikkeelle. Kaasua kun painaa syvemmälle niin meno loppuu.

Tietysti kiinnostaa myös, millä tavalla ahtoja rajoitetaan?
Ahtoja voidaan rajoittaa esim. hukkaportilla, jolla kierrätetään osa pakokaasuista turbiinin ohi tai sitten vaikka ahtoilmaputkeen liitettävällä venttiilillä.
Ilmanpainettahan sieltä ahtoputkesta voi mitata millä tahansa mittarilla joka on tarpeeksi tarkka.
Viimeksi muokannut tt, Pe 09.04.2004 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ja ahtoja rajoittaa myös se konetta suojaava ylipaineanturi joka leikkaa rikastuspiirin toimintaa jos ahdot pääsevät karkamaan.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Do niin!!!

Autoa ei ole minun aikanani remotoitu vaan sen Hollannin maalta kaveri pyynnöstäni, toi eli on ollut koko ajan yhtä pliisu.

Aluksi luulin vian olevan laatikon puolella, mutta tämä mersujen kanssa paljon pelannut kaveri oli sitä mieltä että laatikon toiminnassa ei ole moitittavaa vaan turbon puolessa.

Pitänee perehtyä tarkemmin tuohon diesel-puoleen kun aikaisemmin on bensavehkeiden kanssa tullut pelattua. Eikä niissä ole yhdessäkään puhallinta ollut...!

Taitaa olla niiden paineiden mittauksen aika nyt sitten.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Missäs se ylipaineanturi on???

Kaverilla on tuossa ylimääräinen 300 turbokone ja siltä olen lainaillut näitä osia kokeillakseni onko joku omani rikki eli vois vaikka testata senkin.

Sen verran tuosta kulkupelistä, että oli seisonut Hollannin maalla jonnin verran aikaa paikoillaan ennen Suomeen tuomista kun kaikki sulakkeetkin piti repimällä ottaa irti hapettumisen vuoksi.

Voi siis ollaa puhtaasti ajamattomuuttakin, mutta tuo alipainepuoli kuitenkin mietityttää, josko se sieltä löytyisi se vika. Kassellaan....
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä vikana voi olla yksinkertaisesti sekin että pumppu on surkeissa säädöissä.

Oma belgian tuonti oli sikalaihalla, kaverin 1,6 Corollakin kulki paremmin. Tosin homma sitten pumpun säätämisen myötä muuttui :lol:
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

laiska 300

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Yleisin vika taitaapi löytyä virheellisestä ajoituksesta ja huonoista suutimenkärjistä.Syötön lisäys on helpohko homma ja hukkaportilta letku irti tai säätö tappiin niin kyllä se paine sieltä tulee. Imusarjassa on ylimääräinen paikka vaikkapa banjolle niin saa mittarin kiinni. Tuli joskus testailtua paljonko 300 koneesta saa irti kun mukana oli vielä probaani syöttö ja kyllä sitä sieltä irtoo!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: laiska 300

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tomaatti kirjoitti:Yleisin vika taitaapi löytyä virheellisestä ajoituksesta ja huonoista suutimenkärjistä.Syötön lisäys on helpohko homma ja hukkaportilta letku irti tai säätö tappiin niin kyllä se paine sieltä tulee. Imusarjassa on ylimääräinen paikka vaikkapa banjolle niin saa mittarin kiinni. Tuli joskus testailtua paljonko 300 koneesta saa irti kun mukana oli vielä probaani syöttö ja kyllä sitä sieltä irtoo!
Ilman porttia vaan ei kannata edes kokeilla, oma alkuperäinen KKK antoi 1,6 baria ja vielä olisi lisääkin irronnut. Tuolla miniturbolla on noilla paineilla jo tuhoisan tukkoisa vaikutus, ei paljon kannata ajella. Tuo vakioahto (vuosimallista riippuen 0,75-0,85 / 0,85-0,95) riittää aika lailla maksimisyötölle, joten mitään mieltä ei ahtojen lisäämisessä ole, ainakaan ilman cooleria.

Joo, ajoitus vaikuttaa, mutta itsestään sekään ei juuri voi muuttua, muuta kuin ketjun venymisen kautta.

Suutinvian yleensä kuulee käyntiäänestäkin, mutta vaikuttaa kyllä tehoihinkin aika lailla.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Ajoitushan voi olla yksi syy. Suuttimet paukuttaa kylmänä mutta auto on hiljainen (onkohan diisseli ikinä niin hiljainen) normaalissa käyntilämpötilassa.

Tarkoitus oli pumpun ajoitus tarkistaa, eli jos on muutoksia siellä puolella ja voihan toki olla, että syötöt ovat liian pienellä yksinkertaisesti koska tehonpuute tulee isommalla kaasulla.

Mikähän lienee tämän pumpun lohkon puolella olevan kaasuvivun toisen tyhjän kuulan tarkoitus??? Ihmettelin alempaa kuulaa koska oli kirkas (ikään kuin olisi ollut käytössä) mutta en löytänyt mitään vipua mitä siihen liittää.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

kuula

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vaparin vivussa on pieni iskun vaimentaja siinä kiinni. Turbossa ei.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Selvisi sekin kuulan paikka.

PerttuK tuossa aiemmin kirjoitti ahtojen ohjaamisesta suoraan pumpulle. Ymmärsinkö oikein, eli tarkoititko tämän magneettiventtiilinn "ohittamista"?

Päivällä tuossa taas konepellin alla ihmettelin sieltä löytyvää myllyä ja tuli ajatus, että mikä ohjaa tuon magneettiventtiilin toimintaa?

Ovatko nämä auton ns "aivot" jotka akun takaa löytyvät jollakin tapaa mukana tässä systeemisssä? Niin ja jos vika on näissä aivoissa, taitaa kustantaa...???!!!
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MKLa kirjoitti:Selvisi sekin kuulan paikka.

PerttuK tuossa aiemmin kirjoitti ahtojen ohjaamisesta suoraan pumpulle. Ymmärsinkö oikein, eli tarkoititko tämän magneettiventtiilinn "ohittamista"?

Päivällä tuossa taas konepellin alla ihmettelin sieltä löytyvää myllyä ja tuli ajatus, että mikä ohjaa tuon magneettiventtiilin toimintaa?

Ovatko nämä auton ns "aivot" jotka akun takaa löytyvät jollakin tapaa mukana tässä systeemisssä? Niin ja jos vika on näissä aivoissa, taitaa kustantaa...???!!!
Tuota magneettiventtiiliä ohjaa ylipainetunnistin joka sijaitsee imusarjassa, sellainen suuri kullanvärinen anturi, joku n. 20 mm pultinkanta on siinä päässä ja siitä lähtee johto magneettiventtiilille..

Ja Perttu tarkoitti juuri tuon magneettiventtiilin ohittamista.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Jees, johtohan siitä lähtee ja tämän mötikän jo kerran vaihdoin, eipä vaikutusta ollut.

Mitäköhän voi tapahtua jos ohitan tuon magneettiventtiilin ja liipaisen kaasun pohjaan (vitsi vitsi). Tällä ilmeisesti voi kokeilla sen, onko tämä vika alipainepuolessa vai ei. Tarkastin magneettiventtiilin virtapuolen ja tuntui sinne virtasta tulevan.

Niin ja magneettiventtiililtä pumpun kylkeen menevää alipainehässäkkä voi säätää, ilmeisesti. Mitä tällä sitten säädetään ja miten vaikuttaa/voiko näissä osissa olla jotakin häikkää joka vaikuttaa että auto liikahtaa laiskasti.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MKLa kirjoitti:Jees, johtohan siitä lähtee ja tämän mötikän jo kerran vaihdoin, eipä vaikutusta ollut.

Mitäköhän voi tapahtua jos ohitan tuon magneettiventtiilin ja liipaisen kaasun pohjaan (vitsi vitsi). Tällä ilmeisesti voi kokeilla sen, onko tämä vika alipainepuolessa vai ei. Tarkastin magneettiventtiilin virtapuolen ja tuntui sinne virtasta tulevan.

Niin ja magneettiventtiililtä pumpun kylkeen menevää alipainehässäkkä voi säätää, ilmeisesti. Mitä tällä sitten säädetään ja miten vaikuttaa/voiko näissä osissa olla jotakin häikkää joka vaikuttaa että auto liikahtaa laiskasti.
Joo, magneettiventtiilin voi ohittaa, mutta ehkä olisi parempi jos sinulla olisi ahtopainemittari josta voit seurata paljonko ne ahdot nousee. Mutta kyllä sillä voi pari kertaa vetäistä ilmankin.

Se pumpun kylkeen menevä ei ole alipainehässäkkä vaan ylipaine - eli ahtopainehässäkkä. Siinä tosiaan on säätöruuvi päällä, josta muistaakseni hienosäädetään rikastuksen toimintaa. Jos pumpussa epäilet olevan vikaa niin kannattaa kääntyä asiallisen dieselkorjaamon puoleen, tulee sitten kerralla hyvä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vika, jota tässä yritetään rajata pois on, että jos tuohon pumpun päällä olevaan mötikkään, äläkä siis sotke siinä sivulla olevaa, äläkä päällä olevaan muoviseen, vaan nimen omaan päällä olevaan alumiiniseen painekelloon, ei tule ahtopainetta. Oli syy sitten mikä tahansa, niin vaikutus on se, ettei se autossa todellakaan ole voimaa.

Pistä suora letku imusarjasta siihen kelloon ja testaa, löytyykö niitä hevosvoimia sitten. Sen jälkeen vikamahdollisuudet vähenevät kummasti.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Perttu K kirjoitti:Vika, jota tässä yritetään rajata pois on, että jos tuohon pumpun päällä olevaan mötikkään, äläkä siis sotke siinä sivulla olevaa, äläkä päällä olevaan muoviseen, vaan nimen omaan päällä olevaan alumiiniseen painekelloon, ei tule ahtopainetta. Oli syy sitten mikä tahansa, niin vaikutus on se, ettei se autossa todellakaan ole voimaa.

Pistä suora letku imusarjasta siihen kelloon ja testaa, löytyykö niitä hevosvoimia sitten. Sen jälkeen vikamahdollisuudet vähenevät kummasti.
Totta, ja varsinkin kun turbodieselin syöttö ilman ahtopainetta on todella pienellä savutuksen rajoittamiseksi, ei niitä vetoja kyllä vakio 250 D:tä enempää ole ilman rikastusta.

Itse aikoinaan kokeilin sitä magneettiventtiilin ohittamista niin että otin sen imusarjalta venttiilille menevän letkun ja vedin sen suoraan siihen rikastuspiiriin, eli siitä piiristä se magneettiventtiilille menevä letku irti ja imusarjasta tuleva tilalle.

Jos tuo ei auta niin sitten kyllä epäilisin sitä että syötöt ovat onnettoman alhaiset, turbossa harvemmin on vikaa, mutta ei siitä ahtopainemittarista haittaakaan ole. Tosin pienellä syötöllä ei ahdotkaan nouse.

Miten ilmanputsarin kunto, ja tuleeko autosta missään tilanteessa noka pakoputkesta? Yksi vaihtoehto on vielä jumittunut ilmamäärämittarin läppä (epäilen vahvasti) jonka voit todeta jossain hiljaisella tiellä niin että irroitat turbon imupäähän menevän kumiletkun ja kokeilet kiihdyttää niin että turbo imee ilmaa suoraan sisään ilman putsaria. Pidä huoli ettei kukaan aja edessäsi nostamassa pölyä.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Uus on putsari koneessa eli ei sen puoleen pitäisi olla mitään.

Kokeilen ensin tuota magneettiventtiilin ohitusta ja sen jälkeen vetäisen suoran letkun imusarjasta tälle alumiiniselle kellolle joka on pumpun päällä. Saapa haettua vähän mistä se vika voisi johtua.

Savuttamisesta sen verran, että savua ei mielestäni juurikaan pakoputkesta edes kunnon kiihdytyksellä tule, onko syötöt sitten niin pienellä...

Onko tämä rikastuspiiri kuinka altis vaurioille ja toimii ilmeisesti vain ja ainoastaan kiihdytettäessä. Ajattelin tuossa että mikäli kone ei saa kunnolla ainetta kiihdytettäessä niin kaiketi oireet voivat olla kuvatun laiset, eli laiskuus vaivaaa.
Se on siinä....
300 D Turbo
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siitä ei kannattane huolehtia. Jos tuo letku ei kulkupuolta korjaa, niin vika on pumpussa, sen säädössä tai kunnossa ja paras ratkaisu on viedä pumppu asian tuntevaan dieselpajaan. Ei maksa paljon ja sen jälkeen todellakin kulkee.

Hinnat alkaen 100€ pelkän pumpun säädöstä. Kannattaa kuitenkin miettiä huolella minne pumpun vie. Dieselpajoissa on yllättävän paljon suoranaisia huijareita.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Testin jälkeen...

Eli ohitin tuon magneettiventtiilin ja kytkin imusarjalta tulevan ylipaineen suoraan pumpun päällä olevan kellon putkeen, ei vaikutusta.

Samoin vaikutusta ei ollut sillä, että imupuolen putken irroitin ja kone hengitteli raakaa ilmaa.

Joko syötöt niin pienellä tai pumpussa muuten jotakin häikkää.

Kone antaa painetta tuolla 2500 kierrosta ja sen päälle. Vapaalla pyörähtää noin 5000 kierrokseen. Ei ole tietoa paljonko ahdetun maksimikierrokset ovat....
Se on siinä....
300 D Turbo
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se pumppu korjaantuu varmaankin pelkällä säädöllä. Se on sitten sama säätää kerralla siihen malliin, että kulkeen. En usko, että vaikka siitä olisi jotain rikkikin, niin se olisi rikkoutunutta kalvoa kummemppaa. Pumppua tuntemattoman tuskin kannattaa alkaa sen säätämistä opettelemaan, pelkästään tuon takia. Joten ei muuta kuin katoppa hakutoiminnolla hyväksi havaittuja dieselpajoja ja käytä autoa vähän erikoissäädöllä. :)

Ne ahdot alkaa nousemaan ihan eri nöyrästi sitten kun pumppu on säädetty oikein.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, pumppu vaan penkkiin ja kerralla kuntoon, voin kokemuksesta sanoa että kannattaa. Tuon auton kuuluu kulkea, ja kyllä sen vakiopumpullakin kulkemaan saa oikein kivasti kun sen penkissä viimosen päälle säätää.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Niinhä tuo taitaa olla että pitänee pajalla käytättää säädöillä pumppua.

Oulussa on tuo Turusen paja, pitänee sieltä kysellä aikaa.

Mitenkäs päästöjen kanssa jos vetäisee kaikki mehut irti pumpusta, etteivät rupea vi.....maan päästöistä katsastuksen yhteydessä.

Pitää kuitenkin vielä mitata ahdot niin saa sen puolen varmistettua.

Missäs nämä pakokaasun kierrätyksen vekottimet sijaitsee? Vois samalla sitäkin katella kun on kerran alkanut...

Ei kulje auto jos ei soppaa saa... :roll:
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MKLa kirjoitti:Niinhä tuo taitaa olla että pitänee pajalla käytättää säädöillä pumppua.

Oulussa on tuo Turusen paja, pitänee sieltä kysellä aikaa.

Mitenkäs päästöjen kanssa jos vetäisee kaikki mehut irti pumpusta, etteivät rupea vi.....maan päästöistä katsastuksen yhteydessä.

Pitää kuitenkin vielä mitata ahdot niin saa sen puolen varmistettua.

Missäs nämä pakokaasun kierrätyksen vekottimet sijaitsee? Vois samalla sitäkin katella kun on kerran alkanut...

Ei kulje auto jos ei soppaa saa... :roll:
Kyllä sen päästötesteistä läpi saa, jos ei muutten niin hiukan löysäämällä kaasuvaijeria :lol:

Kierrätyksen saat pois pelistä tukkimalla sen turbon paineputken kyljessä sijaitsevaan alipainekelloon tulevan mustan kumiletkun, ei muuta tarvita.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Niinhän se kävi että pumppu remonttiin, kannattaako säätöä varten irroittaa vai viedä koko auto pajalle.

Oon sen verran pihi jotta jos jossakin voi säästää niin omassa työssä.... :lol:
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MKLa kirjoitti:Niinhän se kävi että pumppu remonttiin, kannattaako säätöä varten irroittaa vai viedä koko auto pajalle.

Oon sen verran pihi jotta jos jossakin voi säästää niin omassa työssä.... :lol:
No kannattaa ehkä viedä pajalle koko auto ja pyydä samalla tarkistamaan alipainepumppu, että varmasti on liukulaakereilla, jos ei ole niin välittömästi vaihda / vaihdata, tämä vaan vinkkinä. Voit säästyä aika suurelta konerempalta.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuosta Turusen pajasta voin sen verran kertoa, että sain sieltä niin viime keväänä kylmää kyytiä kun käytin omaa pumppuani siellä säädöllä, että en suosittele. Homma oli niinkin yksinkerainen että niiden piti säätää vaparin pumppu turbon arvoille. Homma epäonnnistui surkeasti ja epäonnistuneen takuukorjauksenkin sain maksaa itse. Loppujen lopuksi tein koko homman itse. Sain sentään 2€ tiivisteet, jotka niiden piti siihen vaihtaa, ilmaiseksi. Hommalle tuli hintaa yli 250€! Hyvällä syyllä voin sanoa, ettei kannata todellakaan viedä. Väitän ihan vakavissani, ettei siellä ymmärretä mersuista sen enempää kuin keskiverto huoltoasemalla.

Suomessa on paljon päteviä dieselhuoltoja, eivätkä ne ole sen kalliimpia kuin Oulun Diesel Turunen. Foorumilta löytyy niistä paljon keskustelua.
Vastaa Viestiin