Superturbotukseen apua korvausta vastaan, sekä yleistä höpöä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Juu olen minäkin muutaman putkiston tehnyt suoraan romulavalta löytyneistä osista, mutta niillä "hinnoilla" nyt on melko tyhmää kehuskella.

Yhtä fiksua on myös mainostaa jos saa tehdä ilmaiseksi omalla työpaikalla tai kaveri tekee kaljapalkalla työmaaltaan varastetuista tavaroista.

Kyllä se vaan niin on, että jos kaupasta (ei biiltema) hakee laadukkaat pakoputkiaineet esim. sedan w124 putkistoon kulut menee näin:

2 kpl 4" käyrä 45ast H. 76€
4 Kpl 3,5" käyrä 45ast H. 79€
1 Kpl 3,5" vaimennin H. 158€
1 Kpl 3,5" jousto H. 39€
1 Kpl 3,5" putki 2M H. 54€
1 Kpl 3,5" pakoputkilemmari 11€

Yhteensä: 274€

Vastaavat osat rosterisena: ~650€

Lisäksi tulee vielä: Pakoputken kannatinkumit, purkki lämpömaalia, ahtimen dp:n laippa, mh rahti yms. ~50€

Vaikka putkiston tekee omissa tiloissa ja laitteilla saa tarvikekuluihinkin laskea useamman kympin. Hitsauskoneen kaasu, lanka, rälläkänlaikat ja mahdollisesti jos tekee rosteriputkiston niin vannesahan terä. :wink:

Jos putkistosta haluaa vielä hiljaisen niin vaimentimia pitää lisätä ainakin viimeistään, kun takavaimennin on tukkeutunut noesta.

Edellä mainitut hinnat suoraan Marteliuksen hinnastosta ja niistä toki saa pienen alennuksen. Myös yhtä laadukkaita osia voi saada jostain hieman halvemmallakin, mutta se ei ollut nyt se pointti vaan koitan selvittää kokonais kustannuksia.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

JarkkoN kirjoitti:
Biltemasta en ostyaisi mitän, mnutta en myöskään kaikkein kalleimmasta
paikasta. Ulkomailta saa halvemmalla, esim. olen ostanut UK-turbosta
priimakuntoisen käytetyn Mersun VNT-ahtimen 350 eurolla. Suomessa
vastaava maksaa 800 euroa ja uusi 1600. Vesivälijäähdytyskamat saa alle
600 euron.

Voi sen homman tehdä kunnollakin, kuluille ei ole ylärajaa. Alaraja on ja
minusta se on tuossa 5.000 eurossa. Jarruja ja alustaa kannattaa varmasti
myös parantaa, mutta niitä kuluja en ottanut mukaan.
Tämä vastaa aikastavalla omaa ajatuksenjuoksua (itsekkin haalin tavaroita pitkin maailmaa, mutta joskus on vain pakko maksaa, jotta saa haluamansa). Yhdessä asiassa olen erimieltä: Biltemasta löytää myös joitakin erinomaisia tavaroita, kuten esimerkiksi 3" joustopalan parinkympin hintaan. Tiedän toki siellä myytävän myös pa$kaa, mutta ilman ennakkoluuloja sieltä tekee aina hetkittäin varsinaisia löytöjä.

Toi kulujen yläraja on tosiaan määrittämätön. :cry:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Jep...

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Täällähän on kunnon budjettiriihi, teidät kaikki itseni mukaan lukien pitäis heittää eduskuntaan!!!

Ei st:n rakentajalla tarvitse olla 10K€ löysää ainakaan heti, jos alkubudjetti on sen 3000€+auto(edelleenkin turbo ym löytyvät jo) niin pääsee sillä johonkin ja kuten myös sanoin auton tulis olla ensi syksynä "valmis", joten tässä 10kk aikana uskon saavani kerättyä rahat vaikka toisen st:n tekemiseen...


Toi Vag jarruniksi tulikin tarpeeseen, miten ne mittaa noista ns tehot, eli meneekö vag vehkeen mukaan, vai esim jos 300 mesessä on 285mm jäähdytetty levy ja laitat vagin samanmoisen niin menee 300 tehojen mukaan?
Vähän hankalasti selostettu, mutta toivottavasti saatte selvän.
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ihmeelliseltä kyllä kuulostaa noi hinnat. No, jos kaikki tehot mitä vaan saa otetaan irti niin maksaahan se, mutta sanotaanko tuollainen 350hp ei saa kyllä menemään 5 tonnia enempää jos vähäänkään jaksaa etsiä niitä osia. Itse lähtisin siitä että coolerin saa varmasti jostain käytettynä, esim. työkoneissa on aika asiallisen näköisiä ja kokoisia coolereita, jostain palaneesta koneesta vois saada todella halvallakin. Paikallisessa rautaliikkeessä olen pannut merkille kuution läjän uusia pakoputkiston pätkiä, sielä on monenlaista mutkaa ja vaimenninta. Varmasti puoli-ilmaisia Samasta liikkeestä pussillinen vesijohtokäyriä ja metri putkea ja pala levyä=pakosarja. Ehkä satasen kaks nuo värkit. Uus holsetti superi 750€, ei mikään mahdoton, tähänkin voisi työkonepuolelta löytyä vähän halvemmalla joku melkein yhtä hyvä. Jostain oon lukenut että esim. ison valtran schwizerin s2 joku malli on aika hyvä ahdin myös. Ja toi pumppu, niitä on ollu käytettynäki silloin tällöin ja paikallinen dieselpaja vois tehdä melko halvallakin tuon elementtien vaihdon. Sen jälkeen pumppu ammattikoululle jossa erittäin pätevä opettaja, entinen pumppuseppä vois jonku aiheesta kiinnostuneen ja muutenki kunnollisen oppilaan kanssa säätä sen kohdalleen. Ei nyt ehkä ihan vastaa sitä mynäpumppua, mutta luulis sen tohon ~350 riittävän. Laatikon vahvistamiseen menee se mitä menee, sille ei oikein itse osaa mitään suurta tehdä. Tämä nyt edellyttää tietenkin että on hitsit ja muut itsellä, jos ei oo muutakuin kylmä autotalli ja rälläkkä niin kannattaa melkein ostaa samalla rahalla valmiiksi tehokas auto.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jep...

Viesti Kirjoittaja napa »

ekakertalainen kirjoitti:

Toi Vag jarruniksi tulikin tarpeeseen, miten ne mittaa noista ns tehot, eli meneekö vag vehkeen mukaan, vai esim jos 300 mesessä on 285mm jäähdytetty levy ja laitat vagin samanmoisen niin menee 300 tehojen mukaan?
Vähän hankalasti selostettu, mutta toivottavasti saatte selvän.
W124 on niin vanha auto, että siinä ei tarvitse olla mitään juuri siihen malliin "tyyppihyväksyttyjä" (tai mikä nyt sattuu virallinen termi olla) jarruja, eli riittää, kun levyjen halkaisija ja paksuus vastaa vähintään sitä vertailuautoa, eli tässä tapauksessa W124 320E mallia... sama juttu satuloissa, eli jos löytää jostan 4 mäntäiset satulat, joissa on vähintään samankokoiset männät kuin mersun omissa, niin myös ne voi laittaa vierasmerkistä... jarrujen pitää siis täyttää mitoiltaan vähintään nuo 320E mallin jarrut mitoitukseltaan, mitään muuta väliä ei tunnu olevan... eli voi laittaa vaikka 8 mäntäiset racing satulat, kunhan vain pystyy todistamaan, että niiden satuloiden mäntien pinta-ala vastaa samaa mitä 320E mallin 4 mäntäsatuloiden...

itse sorvasin omaan 300E malliin 295mm x 25mm jarrulevyt, VAG:n jarrulevyistä, jotka oli alkuperäisiltä mitoiltaan 312 mm x 25 mm, pyörän napaa joutuu myös sorvaamaan, mutta se ei ollut "paha rasti"... 320E:n jarrulevyt on siis 294mm x 25 mm mitoiltaan ja tein 1 mm suuremmat varmuuden vuoksi :D 320E verailuautona saa ottaa siis käytännössä maksimit tehot irti W124 koppaisesta lain pitteissa, eli 220 hp + 20% = n. 260 hp... niin ja farkun takajarrut pitää myös vaihtaa, mutta niitä saa sopivalla hintaa, eli satulat käytetyinä (n. 30 € kpl) ja uudet levyt (esim. KL-varaosissa n. 20 €/kpl...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse ostin nelimäntäiset käytetyt satulat Saksasta 110 eurolla mukaan lukien
rahti. Oli niissä jonkinlaiset palatkin mukana. Oli ne aika halvat verrattuna
kotimaan hintatasoon, eikä täältä taida helpolla löytääkään.

Minä en ole mikään superturboasiantuntija ja siinä mielessä kannattaisi
kuunnella näitä kokeneempia. Jos homman hyvin tekee ja laskee kaikki
kulut, niin se kymppitonni palaa helpostikin, sitten loppujen lopuksi ainakin.

Pahinta lienee aloittaa homma epärealistisin kuvitelmin ja jättää se sitten
kesken rahan loppuessa. Parempi varata reilusti rahaa ja säästää sitten
matkan varrella, minkä pystyy.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Jep...

Viesti Kirjoittaja Jube »

ekakertalainen kirjoitti:Ei st:n rakentajalla tarvitse olla 10K€ löysää ainakaan heti, jos alkubudjetti on sen 3000€+auto(edelleenkin turbo ym löytyvät jo) niin pääsee sillä johonkin ja kuten myös sanoin auton tulis olla ensi syksynä "valmis", joten tässä 10kk aikana uskon saavani kerättyä rahat vaikka toisen st:n tekemiseen...
Tämäkään ei ole tarkoitettu minkään valtakunnan viisasteluna mutta oletko huomioinut että elämässä saattaa sattua muutakin ennalta arvaamatonta tuon ST:n rakennuksen aikana?
Erittäin mielenkiintoinen olisi seurata projektin kulkua jos hommaan alat, laita ihmeessä projekti topic pystyyn...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
WGR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 23.10.2010 11:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja WGR »

itsellä tulee menemään oma projekti suunnilleen näin:
auto +
pumppu n.1500€ (sisältää pumpun säädön + muutostyöt autoon)
turbo + hukkaportti 1000€ ( ellei joku myy mulle hyvää käytettyä)
pakoputki tehtiin motonetin tarpeista 120€
cooleri + ahtoputket ym. 500€

moottorin tiivisteet + muu "varmistelu" n. 300€

näillä eväillä c:stä saadaan irti vaikka 400hv mutta en meinaa ottaa sillä laatikkona toimii vakio manuaali, perä + vetarit ym myös vanhoja ja paljon ajettuja orkkisosia.

jarruille en aio tehdä mitään, alustan meinaan madaltaa ja vaihdelaatikon + moottorinkumit vaihdan uusiin että loppuu hytkyminen vaihtaessa.

äkkiä laskettuna n. 9000€:llä mulle rakentuu ilmastoitu kiiltävän musta farmariauto jossa matkustaa 5 henkeä ja tehoja on enemmän kuin perus urheiluautossa joten miestäni varsin kohtuullista! :wink:
C 250
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:kun käyttää mielikuvitusta, niin säästää satasia :wink:
Aivan aivan, virtuaalirakentaminen on päivän sana. Siinä on monta hyvää puolta, vain taivas on rajana. Ympäristö ei kuormitu, testiajosta ei lähde kortti hyllylle, momenttipiste on aina tasapainossa, jopa 6 sylinterisessä moottorissa, autoa ei tarvitse tankata yhtenään, itsekkin on turvassa tieltä lipemiseltä.
vipu83 kirjoitti:n.30baria argonia :arrow:
Paljonko toi 30 baria maksaa :lol: Mä ostin tänään 40 litraa seoskaasua ja se makso 150€.


Mä arvasin heti, että tästä se kehittyy vielä legendaarinen topiikki...ja tästä se paranee kun on perjantai Kuva
Viimeksi muokannut veskola, Pe 19.11.2010 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

norsu kirjoitti:[Yhdessä asiassa olen erimieltä: Biltemasta löytää myös joitakin erinomaisia tavaroita, kuten esimerkiksi 3" joustopalan parinkympin hintaan. Tiedän toki siellä myytävän myös pa$kaa, mutta ilman ennakkoluuloja sieltä tekee aina hetkittäin varsinaisia löytöjä.
Bilteman pyyhkijänkumit eivät maksa juuri mitään ja ovat paljon
paremmat kuin Boschin kalliit kumit. Voisihan sieltä Biltemasta ostaa,
jos tietäisi, mikä on hyvää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

veskola kirjoitti: Mä arvasin heti, että tästä se kehittyy vielä legendaarinen topiikki...ja tästä se paranee kun on perjantai [ http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/laughing9.gif ]
Odotetaan nyt, että kaikki pääsevät mukaan, niin eiköhän se siitä.
Kukaan ei ole vielä paheksunut omatoimista virittämistä, mutta eiköhän
se sieltä viikonlopun aikana tule. Otetaan sille!
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Re: Jep...

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Jube kirjoitti:
ekakertalainen kirjoitti:Ei st:n rakentajalla tarvitse olla 10K€ löysää ainakaan heti, jos alkubudjetti on sen 3000€+auto(edelleenkin turbo ym löytyvät jo) niin pääsee sillä johonkin ja kuten myös sanoin auton tulis olla ensi syksynä "valmis", joten tässä 10kk aikana uskon saavani kerättyä rahat vaikka toisen st:n tekemiseen...
Tämäkään ei ole tarkoitettu minkään valtakunnan viisasteluna mutta oletko huomioinut että elämässä saattaa sattua muutakin ennalta arvaamatonta tuon ST:n rakennuksen aikana?
Erittäin mielenkiintoinen olisi seurata projektin kulkua jos hommaan alat, laita ihmeessä projekti topic pystyyn...
Ilman muuta saattaa tapahtua ja sen takia 1.En otakkaan tiukkaa/tarkkaa aikataulua 2. Rahaa on sukanvarressa muuhunkin 8)
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti:
veskola kirjoitti: Mä arvasin heti, että tästä se kehittyy vielä legendaarinen topiikki...ja tästä se paranee kun on perjantai [ http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/laughing9.gif ]
Odotetaan nyt, että kaikki pääsevät mukaan, niin eiköhän se siitä.
Kukaan ei ole vielä paheksunut omatoimista virittämistä, mutta eiköhän
se sieltä viikonlopun aikana tule. Otetaan sille!
Polttomoottorin kaasufysiikkaa....sekoita erästä kevytmetallia suhteessa erääseen kaasuun, syntyy melkoisen kovatehoinen palava kaasuseos...jota voidaan tietyissä rajoissa käyttää polttomoottoreissa.
En rohkene sanoa sitä tässä yhteydessä. Ja sehän on tietysti trollia...vai mitä se oli. :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pakoputken hitsailuun ei 0,5baria enempää mene :D
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

JarkkoN kirjoitti:
veskola kirjoitti: Mä arvasin heti, että tästä se kehittyy vielä legendaarinen topiikki...ja tästä se paranee kun on perjantai [ http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/laughing9.gif ]
Odotetaan nyt, että kaikki pääsevät mukaan, niin eiköhän se siitä.
Kukaan ei ole vielä paheksunut omatoimista virittämistä, mutta eiköhän
se sieltä viikonlopun aikana tule. Otetaan sille!
Perjantai peeerjaantai, parhaita kirjoituksia tulee aina klo 00.00-06.30 välillä, kun kerrotaan se todellinen mielipide pikku hutakassa ja hukassa :lol:
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

napa kirjoitti:kun käyttää mielikuvitusta, niin säästää satasia :wink:

tarvitsematta vaihtaa sportlinen alatukivarsia (nykyhinta taitaa liikkua jossakin 500 € pari...)
No nehän nyt maksaa ebayssa 160€ pari kotiovelle tuotuna(ja veholla väittivät että noin 600€/kpl arvio) :D
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rälläkkä ja vähän jaloviinaa niin alkuperäiset istuvat oikein hyvin. Ei tarvitse ostaa turhaan erikoisvarsia.

Tarvitaanko niitä muuten noin muutenkaan :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mielenkiintoista, koska nuo skodan levyt menee juuri ja juuri paikalleen niin, ettei alapallo ota levyyn ja siinä on kuitenkin 6 mm vähemmän "ET:tä", kuin mersun alkuperäisessä :roll: nyt sinne levyn ja alapallon väliin jää siis n. 4 mm tilaa, joka tarkoittaa, että mersun omalla levyllä alapallo menis 2 mm levyn sisään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

rumilus kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
veskola kirjoitti: Mä arvasin heti, että tästä se kehittyy vielä legendaarinen topiikki...ja tästä se paranee kun on perjantai [ http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/laughing9.gif ]
Odotetaan nyt, että kaikki pääsevät mukaan, niin eiköhän se siitä.
Kukaan ei ole vielä paheksunut omatoimista virittämistä, mutta eiköhän
se sieltä viikonlopun aikana tule. Otetaan sille!
Polttomoottorin kaasufysiikkaa....sekoita erästä kevytmetallia suhteessa erääseen kaasuun, syntyy melkoisen kovatehoinen palava kaasuseos...jota voidaan tietyissä rajoissa käyttää polttomoottoreissa.
En rohkene sanoa sitä tässä yhteydessä. Ja sehän on tietysti trollia...vai mitä se oli. :D
Sekoita metallia ja kaasua? Joo älä kerro enempää, menee pilalle tämäkin aihe
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

lisää tietoa

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Mites muuten noi laatikot menee, eli onko 2.5 litrasessa paljonkin erilainen tomaatti ja meneekö 2.5-3l manuaalit pelkällä kytkimen vaihdolla?
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin siis, että onko 2,5 litrasessa paljonkin erilainen tomaatti, kun missä?

manuaalit riippuu oikeestaan pelkästään siitä, että onko loota ollu kaksoismassa vauhtipyörällä varustetussa autossa, vai normaalilla kiinteällä vauhtiksella varustetussa atossa. jos loota on ollu kiinteällä vauhtiksella varustetussa autossa, niin sillon loota on ns. pitkä akselinen ja sitten taas kaksoismassa vauhtiksen lootat on lyhyt akselisia. ja noi lootat ei käy ristiin.

sitten on vielä semmonen, että jos on alunperin tomaatti ja laittaa manuaalin, taikka jos on alun perin 4 vaihteinen ja laittaa 5 vaihteisen, niin kartaanin putuus muuttuu. eli joutuu lyhentään, tai hankkiin oikean, valmiiks sopivan mittasen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

napa kirjoitti:ja petehri muistaa myös sen 7 kg/Kw teho säännön, eikä levittele mitään "voimaa otteeseenkin mukavasti. 325hp +20%" olettamuksia, kun suomen laki ei anna tehdä näitä liian tehokkaita omapainoon suheutettuja laitteita enää... eli w124 koppaisen max. tehot itse rakenneltuna on se n. 260 hp... silloin tehon ja omamassan suhde on tuossa n. 7 kg/Kw tuntumassa...
Kappas....tuo pykälä pääsi taas unohtumaan. :oops:
norsu kirjoitti:Yhdessä asiassa olen erimieltä: Biltemasta löytää myös joitakin erinomaisia tavaroita, kuten esimerkiksi 3" joustopalan parinkympin hintaan.
Noo tuo joustopala on oikeasti yksi niistä harvoista kunnollisista tuotteista. Muilla Bilteman pakoputkiosilla ei tee yhtään mitään. On meinaan erittäin huonolaatuista terästä. Nuo putkiosat kun tahtovat hävitä tehokkaasti auton alta alle 2 vuodessa. :shock: Menee tietysti johonkin myyntiautoon mikä hukataan heti pois käsistä.
WGR kirjoitti:itsellä tulee menemään oma projekti suunnilleen näin:
auto +
pumppu n.1500€ (sisältää pumpun säädön + muutostyöt autoon)
turbo + hukkaportti 1000€ ( ellei joku myy mulle hyvää käytettyä)
pakoputki tehtiin motonetin tarpeista 120€
cooleri + ahtoputket ym. 500€
moottorin tiivisteet + muu "varmistelu" n. 300€

äkkiä laskettuna n. 9000€:llä mulle rakentuu ilmastoitu kiiltävän musta farmariauto jossa matkustaa 5 henkeä ja tehoja on enemmän kuin perus urheiluautossa joten miestäni varsin kohtuullista! :wink:
WGR on asian ytimessä. Tuota juuri koitin ensimmäisessä viestissäni valoittaa. Kokonais kustannus "ST" mersulle osineen on aina vähintään sen ~10000€ riippuen laskutavasta.

Itse ainakin laskisin autonhintaan myös leveämmät renkaat/vanteet, alustan madalluksen (jouset + iskarit) yms. Toki tässäkin kohdassa joku voi säästää ajelemalla vakiokuntoisella ja 195/65-15 renkailla.

Jos lähtökohdaksi hankkii sen halvimman loppuunajetun 300DT / TDT:n sillä 3000€:lla joutuu sitä kuitenkin korjaamaan vähintään 2000€ ennen kuin se on valmis ottamaan voimaa vastaan. Noissa kun tahtoo lähes aina tulla eteen ainakin, syylarin, vesipumpun ja termostaatin vaihto, kansiremontti tiivisteineen, öljyvuotojen tiivistys, moottorin kumityynyt, moniurahihnan kiristin osat yms kulutus palikkaa koneeseen. Alustaan menee ainakin takakelkan etummaiset kumityynyt ja kardaanin kannatin laakeri. Näitä ei oikein voi edes ajatella käyttökustannuksiksi koska tulevat esille muutaman sadankilometrin ajolla. Kierrokset ja lämpokuormat kasvavat kun voimaa otetaan ulos koneesta.

Lisäksi remonttia tehdessä menee tietysti pari trukkilavallista "pientavaraa" ja nesteitä niinkuin "Dupu" jo edellisellä sivulla listasi.

Sitten jos taas sijoittaa sen 5000-6000€ sellaiseen aihioon joka on jo valmiiksi paremmassa kunnossa ja huollettu nousevat kokonais kustannukset viritys osineen kuitenkin taas vähintään sinne 10000€
ekakertalainen kirjoitti:Mites muuten noi laatikot menee, eli onko 2.5 litrasessa paljonkin erilainen tomaatti
200D, 250D/DT & 300D on kaikissa 722.4 eli pikkulaatikko. 722.3 löytyy vaan 300 turbosta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:Sekoita metallia ja kaasua? Joo älä kerro enempää, menee pilalle tämäkin aihe
Siinäpä sitä onkin ihmettelemistä. :lol:
Ei parane kertoa enempää, ettei mene joidenkin foorumilaisten mielenrauha.
Jotakin sieltä opinahjosta saa irti, kunhan opiskelee riittävän tasoisessa opinahjossa ja riittävän kauan. On muuallakin elämää kuin pienessä Suomenmaassa. :lol:
Älkää vaan kuvitelko, että mersufoorumin jäsenten keskuudessa kehitellään sellaista, mitä suuressa maailmassa on jo tehty ja testattu.
Annoinpahan vaan taas virikkeitä mahdolliseen huipputehojen aikaansaamiseksi polttomoottorissa. :wink:
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

napa kirjoitti:mielenkiintoista, koska nuo skodan levyt menee juuri ja juuri paikalleen niin, ettei alapallo ota levyyn ja siinä on kuitenkin 6 mm vähemmän "ET:tä", kuin mersun alkuperäisessä :roll: nyt sinne levyn ja alapallon väliin jää siis n. 4 mm tilaa, joka tarkoittaa, että mersun omalla levyllä alapallo menis 2 mm levyn sisään...
Kyllä sulla on tuossa joku mittavirhe, mulla on vakio alatukivarsilla nuo mersun omat 4m'ntä jarrut ja ainakin 1mm jää väliä levyyn. Ainoa mistä on rälläköity on dieselin jarrukilpi. Missään tilanteessa ei ota kiinni Autoa on jopa madallettu noin 40mm vakiosta jonka jälkeen jousten kuuleentumisen myötä tippunu vielä ainakin 30mm lisää.

Vai onko mersun alatukivarsissa suuriakin eroja valmistusajankohdan mukaan, Näyttää tuo tukivarrenpää kyllä aika karkeaa valua olevan joten voihan siinä sulla ollakin 3mm pitemmästi tavaraa. Tuosta omastakin sais ainakin 1mm otettua pois ilman että rakenne heikkenis yhtän, sen verran on valumuotin saumakohdasta jäänyttä muotovirhettä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos jatkan tätä monologiani polttomoottoreiden kaasufysiikasta.
Nestemäiset polttoaineet ovat suhteellisen huonoja polttomoottoreiden polttoaineita, mutta nestemäisiä polttoaineita saadaan pieneen tilavuuteen, joten ajoneuvoissa se on pakon sanelema juttu.
Sensijaan mennään aivan toisenlaiseen teholukemiin, kun käytetään kaasumaisia polttoaineita erilaisissa muodoissa.
Asiaa voi tarkastella esimerkiksi N2O ( ilokaasun ) vaikutukseen polttomoottorissa, jossa kaasun ominaisuudella voidaan sitoa happea moninkertaisesti ilmaan verrattuna. Tästä taas päästään sellaiseen kaasufysiikkaan, jossa kiihkeyttä polttoaineelle lisätään esimerkiksi metallien- ja kaasujen yhdistelmillä, siitä taas vertauksena esimerkiksi kaasun plasmottuminen.
Voi olla, että kertomani ei välttämättä mene perille, jos ei tunne riittävästi alaa.
Koitetaan kuitenkin pärjätä foorumin hengessä, tiedollisessa- ja mielipiteidellisessä mielessä. :wink:
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

.
(Jos jatkan tätä monologiani polttomoottoreiden kaasufysiikasta. ....
...parempi niin .....)
WGR kirjoitti:itsellä tulee menemään oma projekti suunnilleen näin:
auto +
pumppu n.1500€ (sisältää pumpun säädön + muutostyöt autoon)
turbo + hukkaportti 1000€ ( ellei joku myy mulle hyvää käytettyä)
pakoputki tehtiin motonetin tarpeista 120€
cooleri + ahtoputket ym. 500€

moottorin tiivisteet + muu "varmistelu" n. 300€

näillä eväillä c:stä saadaan irti vaikka 400hv mutta en meinaa ottaa sillä laatikkona toimii vakio manuaali, perä + vetarit ym myös vanhoja ja paljon ajettuja orkkisosia.

jarruille en aio tehdä mitään, alustan meinaan madaltaa ja vaihdelaatikon + moottorinkumit vaihdan uusiin että loppuu hytkyminen vaihtaessa.

äkkiä laskettuna n. 9000€:llä mulle rakentuu ilmastoitu kiiltävän musta farmariauto jossa matkustaa 5 henkeä ja tehoja on enemmän kuin perus urheiluautossa joten miestäni varsin kohtuullista! :wink:

kytkimen taisit unohtaa ..... vakio luistaaa aikas pian noilla teholla,
billet vauhtipyörää kunnon asetelmalla on toki saatavana :wink:
superturboa alkaen 2003
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

esko kirjoitti:.
(Jos jatkan tätä monologiani polttomoottoreiden kaasufysiikasta. ....
...parempi niin .....)
WGR kirjoitti:itsellä tulee menemään oma projekti suunnilleen näin:
auto +
pumppu n.1500€ (sisältää pumpun säädön + muutostyöt autoon)
turbo + hukkaportti 1000€ ( ellei joku myy mulle hyvää käytettyä)
pakoputki tehtiin motonetin tarpeista 120€
cooleri + ahtoputket ym. 500€

moottorin tiivisteet + muu "varmistelu" n. 300€

näillä eväillä c:stä saadaan irti vaikka 400hv mutta en meinaa ottaa sillä laatikkona toimii vakio manuaali, perä + vetarit ym myös vanhoja ja paljon ajettuja orkkisosia.

jarruille en aio tehdä mitään, alustan meinaan madaltaa ja vaihdelaatikon + moottorinkumit vaihdan uusiin että loppuu hytkyminen vaihtaessa.

äkkiä laskettuna n. 9000€:llä mulle rakentuu ilmastoitu kiiltävän musta farmariauto jossa matkustaa 5 henkeä ja tehoja on enemmän kuin perus urheiluautossa joten miestäni varsin kohtuullista! :wink:

kytkimen taisit unohtaa ..... vakio luistaaa aikas pian noilla teholla,
billet vauhtipyörää kunnon asetelmalla on toki saatavana :wink:

:lol:
Viimeksi muokannut rumilus, La 20.11.2010 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="esko"].
(Jos jatkan tätä monologiani polttomoottoreiden kaasufysiikasta. ....
...parempi niin .....)




Vastaanotto oli odotetun kaltainen.
Sen kyllä ymmärtääkin, kun " turbospesialistitkin " alkavat ymmärtää että ahtamisella tulevat rajat vastaan...se on sitä näpertelyä.
Alalla on tiedossa tekniikka, millä tehoja nostetaan 100-1000 kertaiseksi polttomoottoreissa, kun toiset näpertelevät antiikinaikaisten ahto-ja täytöstekniikoiden kanssa. :lol: :lol: :lol:
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

rumilus kirjoitti:
esko kirjoitti:.
(Jos jatkan tätä monologiani polttomoottoreiden kaasufysiikasta. ....
...parempi niin .....)




Vastaanotto oli odotetun kaltainen.
Sen kyllä ymmärtääkin, kun " turbospesialistitkin " alkavat ymmärtää että ahtamisella tulevat rajat vastaan...se on sitä näpertelyä.
Alalla on tiedossa tekniikka, millä tehoja nostetaan 100-1000 kertaiseksi polttomoottoreissa, kun toiset näpertelevät antiikinaikaisten ahto-ja täytöstekniikoiden kanssa. :lol: :lol: :lol:
Yritä nyt ymmärtää että tässäkin rakennetaan dieselkäyttöistä nahkasahaa :roll: Hiukan väärä kohderyhmä tuolle sinun sateenpovaukselle.

Todella käytännöllistä käyttöautossa noi ilokaasut tai vaikka plutoniumratkaisut :roll: Meidän kylällä ei huoltsikoilla ole kuin perinteisiä polttoaineita :lol:
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Vastaanotto oli odotetun kaltainen.
Sen kyllä ymmärtääkin, kun " turbospesialistitkin " alkavat ymmärtää että ahtamisella tulevat rajat vastaan...se on sitä näpertelyä.
Alalla on tiedossa tekniikka, millä tehoja nostetaan 100-1000 kertaiseksi polttomoottoreissa, kun toiset näpertelevät antiikinaikaisten ahto-ja täytöstekniikoiden kanssa. :lol: :lol: :lol:[/quote]

Jep, no jos sovitaan niin, että annan sulle 10K€, niin tuot mulle ST 25000hv mesen
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Vastaa Viestiin