Ostin ensimmäisen Mersuni hieman sattuman kaupalla. Astran moottori (laakeri?) otti ja hajosi kylmäkäynnistyksen seuraksena ja äkkiä piti auto saada. Ystävä myi Mersuaan ja mielestäni sain sen kohtuu hintaan (tai sitten en?

Kyseessä on siis Mercedes-Benz w124 200D vm. -85 automaattilootalla. Kilometrejä on kertynyt 610 000. Ajoneuvon huoltohistoria on tiedossa vuodesta 87 lähtien jolloin ystäväni osti sen, kuitteja ja lappuja on valehtelematta toista sataa useiden tuhansien eurojen (ja markkojen) edestä. Kaikki pikkuviat/-huollot on tehty liikkeessä (ei sentään merkkiliikkeessä).
Kauppaan kuului siis auto, kahdet renkaat (uudet nastat vanteilla), ylimääräiset alumiinivanteet ja ylimääräinen vararengas, Pussillinen jotain jarrupaloja ym, kattotelineet, perä ja korjausopas. Hintaa oli 650e.
Ongelma onkin siinä, että en ole ikinä omistanut mersua, en edes ajanut.
Muutama kysymys onkin herännyt mieleen:
1. Onko jotain erityistä jota minun tulee ottaa huomioon/tarkastaa määräaikaishuoltojen lisäksi?
2. Mitä tapahtuu kun valokytkintä käännetäänkin vasemmalle? En löytänyt mitään funktiota sille.
3. Mitenkäs nuo automaattivaihteistot, ilmeisesti pykälää vaihdetaan jarru pohjassa? Muita huomioita? Kärrin veto?
4. Lämmöt eivät nousseet kuin 40C seuraavaan pykälään (50C?) pitkänkään ajon jälkeen. Paikallaan käydessä lämmöt nousi 40 ja 80 väliin. Normaalia?
Auto on parhaat vuotensa nähnyt, mutta kilometrejä vielä edessä. Täytyy tunnustaa, että ajokokemus oli todellakin positiivinen yllätys. Tehoilla ei ole moottoria pilattu, mutta kulkee sen minkä tarvii.
Ensimmäisenä kun auto tuli pihaan oli aivan pakko mennä irkkiin kaverilta kyselemään, että "milloinkas puretaan auto ja maalataan lattiasta kattoon? Entä milloin laitetaan uusi sisusta?" Kai tämä joku asennevamma kun joka auto ja vimpain pitää purkaa ja pyrkiä parantamaan alkuperäistä ja lopulta projekti jää kuitenkin kesken milloin minkäkin (teko)syyn perusteella.
Parhain terveisin,
Toni