V-sarja ilmajousitus vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

V-sarja ilmajousitus vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tänään alkoi ilmajousituksen valo palaa, kun painaa nappia pitkään niin saattaa sammua hetkeksi mutta kompura ei lähde käyntiin. Valo syttyy uudestaan hetken päästä. Tähän mennessä tutkittua:
- Kompura käynnistyy (ja perä nousee) kun maadoittaa ohjauksen releeltä tai ohjainyksikön nastasta joka ohjaa relettä
- Ohjainyksikölle tulee sähköt suoraan ja virtalukon kautta
- Tasonantureilta tulee järkevät(?) signaalit 2.2V ja 2.7V
Voiko vielä olla joku muu vialla kuin ohjainyksikkö?
Jos on jollekulle jäänyt (kierrejousiin vaihdon johdosta) EHJÄ ohjainyksikkö A638 446 0117 niin tarjoa 050-3131229 tai YV
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V-sarja ilmajousitus vika

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se urbaani legenda siis pitää paikkaansa eli nämä eivät kestä suomen talvea, jo toinen tapaus kun hajoaa juuri talven tullessa.

Valitettavasti en osaa auttaa, mutta kyllä jonkun pitäisi selvittää mikä noista hajoaa, meneekö ne esim johokin vikatilaan eivätkä enää yritä pumpata tjms. Kohtuu simppeli järjestelmähän sen pitäisi olla.

Boxi auki ja näkyykö huonoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

vikakoodeja/Testatu toimtoja *:rila?
Paljonko ilmoitaa järjestelmä paineeksi?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Oliskohan toinen venttiili jumissa/rikki kun antureiden signaaleissa on noinkin suuri ero? Jatkan tutkimusta kunhan rapula hellittää...
Jos niistä ei löydy vikaa niin sitten vikakoodien lukuun.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se silloin olisi myös kallellaan ?

Muuttuuko antureiden jännitteet jos sitä "hyppyyttää"...esim. tunkilla vetokoukusta ylös /alas.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Auto on suorassa ja näköjään tunnistimien jännitteet muuttuukin eri suuntiin eli kun painaa perää alas toinen muuttuu 2.2 -> 2.0V ja toinen 2.8 -> 3.0V. Tuossa on varmaan se logiikka että optimikorkeudella jännite on molemmissa 2.5V.
Magneettiventtiilitkin tuntuisi toimivan, ainakin naksahtaa kaikki kolme kun maadoittelee ohjainyksikön päästä. Kaikki osat siis on kunnossa mutta ei vain käynnisty?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisko se mennyt vikatilaan ja suojannut itsensä, eli ei enää edes yritä. Tai sitten elektroniikka on kaput. Ota näistä nyt sitten selvää. Saksalaisilla palstoilla saattaisi olla tietoa. Niillä on noita pussiautoja enemmän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sitten vaan *:rin piuhaan jonnekin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Salo on hankala paikka tuon stariin päähän saamisen suhteen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Salo on hankala paikka tuon stariin päähän saamisen suhteen :roll:

Eipä oikeestaan :)
yhteyksiä vaan oikeisiin henkilöihin ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No olisit pistäny YV:tä suoraan :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:No olisit pistäny YV:tä suoraan :lol:
jos kommenti oli tähän suuntaan niin eipä ollut tiedossa
että Salon suunalla on jotain onkelmaa saada autoa *:rin piuhan
päähän :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei mulle ainakaan tule muuta vaihtoehtoa mieleen kuin viedä astrum autoon ja sehän ei ole vaihtoehto :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tänä aamuna päätin kokeilla vielä kerran ennen soittoa *-kaverille, ja kompura lähti käyntiin kojelaudan napista ja perä nousi! Nyt tuntuu taas toimivan mutta harvoin viat korjaantuu itsestään. Ehkä sähköventtiilien napsuttelu auttoi? Katsotaan toimiiko huomenna :wink:
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voisiko se olla jotain vettää ilmajärjestelmässä, joka sitten jäätyy ja sitten ei toimi ?

Mitenköhän sen saisi kuivattua, alipainepumpulla samalla tyylillä kuin jääkaapin putkisto tyhjäksi, alipaineeseen ja sitten vesi höyrystyy ja tulee pois ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 22.09.2010 12:22
Paikkakunta: Pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja Anttikos »

Kannattaa kokeilla paikallaan haroa niitä kompressorille meneviä johtoja, se liitin on aivan surkea. Kuulostaisi siltä, että siitä tuo toimimattomuus johtuisi.

Vaikuttaa nimittäin lämpötila siihen saako kosketusta vai ei. Omassani piti tehdä liittimen ohitus, niin eipä ole ollut ongelmia 10kk !!
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tarina jatkuu:
Seuraavana aamuna (kylmässä) eberin käytön jälkeen valo paloi taas kojelaudassa, lähti kyllä heti napista toimimaan auton käydessä.
Sitten tuli mieleen vanha ongelma alhaisesta latausjännitteestä, akkujännite oli illalla moottori sammutettuna 12.2V (mikähän on normaali jännite?).
Laitoin akun lataukseen yöksi, ja aamulla ilman eberiä käyntiin: ei mitään ongelmaa. Luulen että häiriö johtuu vain siitä että eberin käytön jälkeen akkujännite tipahtaa sen verran että ENR kytkeytyy pois päältä.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esukki kirjoitti:Tarina jatkuu:
Seuraavana aamuna (kylmässä) eberin käytön jälkeen valo paloi taas kojelaudassa, lähti kyllä heti napista toimimaan auton käydessä.
Sitten tuli mieleen vanha ongelma alhaisesta latausjännitteestä, akkujännite oli illalla moottori sammutettuna 12.2V (mikähän on normaali jännite?).
Laitoin akun lataukseen yöksi, ja aamulla ilman eberiä käyntiin: ei mitään ongelmaa. Luulen että häiriö johtuu vain siitä että eberin käytön jälkeen akkujännite tipahtaa sen verran että ENR kytkeytyy pois päältä.
ali jänniteestä pitäisi tallentua tietoa,
se voi hyvinkin olla syylinen varsinkin jos kompura koittaa
liikeelle vähän jäykänä(kylmää kun on)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
viitaar76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 17.11.2010 08:49
Paikkakunta: Keskisuomi

Viesti Kirjoittaja viitaar76 »

On se mukavaa kun muillakin on samoja onkelmia. En millään saa tuota perää nousemaan. Kompura pelaa ku antaa sitä suoraa virtaa mutta mankut ei, vain toinen niistä naksuu. Maadoituksen tarkistelin tuonne boksille ja on ok. Hemmetti ku ei ymmärrä. Onkohan mennyt jotenkin lukkoon tuo ohjaus? Perkuleen lapin polttajat mitä keksivät
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mittasitko magneettiventtiilien kelan resistanssin ? (Kai ne siis semmoset kelat on).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Eilen akku oli täyteen ladattu (ulkoisella laturilla), eberi päällä aamulla reilu puoli tuntia -> ENR valo paloi. Ei sammunut heti napista, vasta pienen ajon jälkeen. Jotenkin eberin käyttö liittyy ENR häiriöön mutta ei puolen tunnin eberin käyttö pitäisi akkua tyhjentää?
Pitää kokeilla viikonloppuna että jännitemittari akun napoihin ja eberi päälle ja seurata kuinka alas jännite tipahtaa. Akku on uusittu viime talvena joten luulisi että vika ei ole siinä.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: V-sarja ilmajousitus vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

Loppuraportti (toivottavasti):
Joulukuu meni siten että välillä valo paloi ja välillä toimi OK, kunnes ennen joulua valo ei enää sammunumaan nappia painelemalla. Tai saattoi hetkeksi sammua ja kompura käynnistyi mutta hetken päristyään kompura pysähtyi ja vikavalo syttyi.
Ehdin jo uuden ohjausyksikön germaaniasta kun päätin tutkia kaikki osat vielä kerran: nyt aikaisemmin OK toiminut (lämpimässä) venttiili ei enää pakko-ohjaamalla naksahtanut ja käämin resistanssi näytti poikkinaista.
Ebaysta löytyi koko venttiiliyksikkö 119e, tuli tänään UPS:illa ja sen asennuksen jälkeen tuntuu jousitus toimivan niinkuin pitää.
Osia odotellessa ehdin hioa ja maalata kompressorin telineen. Nyt on sitten uusi ohjauksikkökin tarpeettomana hyllyssä.

Hyvää uutta vuotta, jousitus toimii, juhlat voi alkaa.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Vastaa Viestiin