W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

Eli tuli tänään haettua laatikkovikainen W124 200E (-89 vuotinen) ihmeteltäväksi...

ihan ensin ne perusjutut mitä autosta irtoaa vin koodin perusteella

fin
vin WDB1240211B010XXX
whc WDB
chassbm 124021
chass_ident 1B010XXX
type 124
subbm1 021
body 13545
engine 102963 12 006615
interior 078
lights HELLA
order_num1 0952911102
paint1 122
transmission 722400 02 775103
wiper SWF 890510

"Varusteet"

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
466 Unknown
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
630 ECE - WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
122 Unknown
078 Unknown

eli ihan perus 200E tuo näyttää olevan :D nyt oli vain käynyt niin hassusti, että vaikka auto on tehtaalta toimitettu korotetulla alustalla, niin siihen on matkan varrella vaihtunut joku alustasarja :? katsotaan nyt tulenko sen kanssa toimeen, pyörät on kyllä tarkoitus pitää ihan vakio kokoisina, joten eiköhän se siinä menettele...

kuvia tulee sitten joku toinen päivä, kun pääsen ensin päivänvalossa itsekkin kunnolla tuota tutkimaan, klommoja näyttää muutama olevan ja pientä ruostekukkaa siellä sun täällä, mutta ei sitä 250 €:n autolta voi oikein paljoa vaatia... niin ja se laatikko pitäis vaihtaa, että pääsis ajamaan myös eteenpäin :P tuulilasi menee myös vaihtoon, on se niin pahoin rikki, mutta onneksi multa löytyy sellainen ehjä ihan omista varastoista...

sitten jotain oikein positiivistakin, eli ajovalot taitaa olla uudet tai korkeintaan 2 vuotta vanhat, valot nimittäin oli hyvät :shock: (ne voi päätyä siihen siniseen 200E mersuun...)

auto on ei vähäpäästöinen, mutta tuskin jaksan tätä varsinaisesti viritellä, ellei tule jotain pientä tehtyä, 300E:n vakio jarruilla tuosta sais laillisesti vähän jo kutitella tehojakin ja olis mulla niitä 2.6 koneitakin :roll: no, aika näyttää sitten sen, tuleeko tehorintamalla mitään muutoksia, ei tuo 722.4 laatikko vain oikein innosta suurempiin muutoksiin...

ABS kuitenkin löytyy, niin se mahdollistas myös tuon vapaamman virittelyn...

megasquirtteja ajattelin kuitenkin tämän avulla rakennella 4 koneisin, niin sais sitten myydä "bolt on" paketteja :wink:

niin ja tuo väri, eli 122 metallinhohto harmaa on nyt vihdoinkin se mitä olen etsinyt, harmi kun 300E ei sattunut olemaan tällä samalla värillä :(

ja autohan on taas perinteisesti ostettu sika säkissä tyyliin :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No sulle nyt alkaa siunaantumaan noita 124:sia... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:No sulle nyt alkaa siunaantumaan noita 124:sia... :D
tänään kyllä päätin, että sai olla viimeinen :D ainoastaan jos tulee hyvä ja halpa 4-matic vastaan, niin sitten voidaan harkita... mutta näissä normi w124 on nyt kiintiö täys...

ja kun ei tuo tuntunut kellekkään muulle kelpaavan, niin en ainakaan syyllistynyt mihinkään väkisin ostamiseen :D oli siinä myyjän kanssa puhetta, että sillä on sitten etuosto oikeus, jos tuosta päätän luopua lähiaikoina, kun olen sen ensin korjannut ja katsastanut ja ynnännyt kulut, mitä siitä pitäis sitten saada... vaikka olen kyllä niin huono myymään autoja, että tuskin maltan tästäkään luopua :? en ole nimittäin vielä kertaakaan elämäni aikana myynyt omissa nimissä ollutta autoa eteenpäin :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

napa kirjoitti: megasquirtteja ajattelin kuitenkin tämän avulla rakennella 4 koneisin, niin sais sitten myydä "bolt on" paketteja
Nuille vois olla kysyntää. Oisko ens keväänä jo myynnissä?
c203 180K -05
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

Joel S. kirjoitti:
napa kirjoitti: megasquirtteja ajattelin kuitenkin tämän avulla rakennella 4 koneisin, niin sais sitten myydä "bolt on" paketteja
Nuille vois olla kysyntää. Oisko ens keväänä jo myynnissä?
jos oikein innostuisin ja kysyntää alkaa olemaan, niin niitä vois saada jo tammi-helmikuun aikana :roll: jos taas jätetään mersun oma sytkä käyttöön sellaisenaan, niin sitten vaikka heti :D yritän kuitenkin tutkia kuinka helpolla mersun omat sytkävermeet taipuu tuon megan kanssa yhteen (ja mikä siellä mersun osissa oikein hoitaa sen ennakon säätämisen, ECU vai se sytkävahvistin vai molemmat yhdessä ja kuinka...), niin sais ne ennakotkin megalla säädettyä... joku aavistus mulla jo on tuosta asiasta, mutta täyttä varmuutta siitä ei siis vielä ole :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Oishan se hyvä olla täydellinen systeemi. Siirtyis moottori 90-luvulle samalla :D
Jotain tän tapaista on jo myynnissä: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45 ja tuohon joku saabin bensatukki niin ilmeisesti aika lähellä ois kitti? Hintaa vaan rupee jo olemaan.
c203 180K -05
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Joel S. kirjoitti: Jotain tän tapaista on jo myynnissä: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45 ja tuohon joku saabin bensatukki niin ilmeisesti aika lähellä ois kitti? Hintaa vaan rupee jo olemaan.
tuossa alkaa olla jo melkein kaikki osat, mutta jotain puuttuu...toisaalta tuossa on myös ylimääräistä rompetta, eli 36-1 triggeri, VR-anturi ja hukkakipinä puola...

mulla olis siis tarkoitus tehdä sellaisia sarjoja, joissa olis "johdot vain kiinni liittimiin" asennus ja ajoon, suuttimien asennuksen lisäksi tietenkin... ja tuohon samaan n. 500 €:n hintaan...

paras olis tietysti tehdä niin, että itse asentaisin sen sarjan, niin ei tulis siten niitä ongelmia jotka johtuu siitä, kun asennetaan väärin :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola pakotti mut lähtemään aamulla pajalle, niin otin sitten muutaman kuvan, kun en muuta tekemistä keksinyt :D

eihän tuo mikään ruusu ole, mutta muutama ruostekukka ainakin löytyy :D

nuo vanteet vähän häiritsee, kun itse en tästä mallista opi pitämään sitten millään... menisköhän ne koko mustana paremmin :roll:

nämä kromilistat myös hieman häiritsee ja kromikaaret, mutta niistä pääsee kyllä helposti eroon, jos ne alkaa ahistamaan...

Kuva

Kuva

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään rupesin kokeilemaan, että mitä tuo laatikko tekee/ei tee... 1, 2, 3 on pois pelistä, mutta 4 ja pakki toimii (kun on takapyörät irti maasta, niin saa laatikon vaihtamaan ja ainoastaan nelosella ja pakilla tuntuu olevan pitoja jarrua vasten kokeiltuna...) vaihtoon tuo laatikko tod.näk. menee, kun tuskin siellä sellaista vikaa on joka lähtis venttiilikoneiston vaihdolla :roll:

käyntiin lähtee hyvin ja kone tuntuu muutenkin terveeltä, kone myös lämpenee ihan ok. ainakin näillä pakkasilla ja lämpöä riittää myös sisätiloihin 8)

jos nyt uudenvuoden aikana ottais projektiksi laatikon ja tuulilasin vaihdon, niin sais käydä kokeilemassa leimalle ja ottaa sitten talviajokikiksi ainakin hetkellisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

unohtui tuosta edellisestä viestistä se tärkein, eli onnistuin taas lukisemaan auton ovet keskuslukolla akkua kytkiessäni :P se on näköjään ihan normaalia, enkä meinaa millään oppia, ettei mersuun saa laittaa akkua kiinni, jos ovet ei ole auki... avaimet oli taas perinteisesti hansikaslokerossa...

mutta taas pääsi autoon sisälle sillä samalla toyotan avaimella, millä olen päässyt muihinkin mersuihin (omiin tietysti...) :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

no niin, nyt ei tarvitse enää mietiä mitä tälle tekis... purkuun/varaosiksi menee, kun teki tekovitun ehjään perseeseen eilen, kun oltiin ajamassa talliin :D

kone räjähti ihan varoittamatta n. 3000 rpm kierroksilla ja sammui kuin saunalyhty, eikä enää edes luvannut, no katsoin sitten tulpat ja 4 pytyn tulppa sitten kertoi jo paljon missä mennään...

Kuva

olisko siitä katkennut venttiilinjousi tai jotain muuta mikä tuon koneen sitten muutti käkikelloksi :roll: laatikon vaihto/korjaus muuttui sitten auton purkamiseksi varaosiksi, sääli sinänsä, koska auton alusta, kori ja muu tekniikka olis kyllä mennyt vielä pitkään ihan ajoautona... ajovalot, ovet, etulokasuojat, takaluukun kannen ja jotain muuta pikkuosaa taidan vaihtaa omaan kolmisataseen, kun tässä olevat on kuitenkin paremmassa kunnossa... maalaa lopun korin sitten 300E:stä sitten tällä samalla 122 värillä, kun väriä se kuitenkin kaipaa :idea:

alustan lupas kaveri jo ostaa (joku madallus sarja näyttää olevan), perän, vetarit, takakelkan tukivarsineen ja muut osat taidan laittaa kiertoon :roll: jarruosatkin näyttää olevan jarrukilpiä myöten "uusia" :shock: eli nyt lähtis taas uudenveroista osaa (ruiskua, syyläriä jne.) edullisesti :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

näppäränä jätkänä paat sinne ehjän 230 padan :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 200E -89 mitäs tälle keksis...

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:näppäränä jätkänä paat sinne ehjän 230 padan :D
olis mulla niitä 260 koneitakin ja 300E:n vakio jarruosia, mutta ei oikein innosta :roll: itse kun en tarvitse enää lisää autoja ja myyntiin näitä on turha tehdä... saan tuosta kuitenkin "omat pois", kun purkaan sen vaikka itselle varaosiksi... eikös uudet alkuperäiset ajovalot jo maksa muutaman kympin... laatikonkin olen jo luvannut mesedesille, niin saavat mersuklubin kurssille siitä vaikka varaosia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin