Kansiremppa W124 230 -91
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Kansiremppa W124 230 -91
Olisi kansiremontin tarve kyseiseen mersuun. Vuotaa öljyä ulospäin matkustajan puolen tuulilasin puoleisesta nurkasta. Auto myös käy vähän epätasaisesti, ja on alkanut tehdä painetta paisuntasäiliöön. Mitä kaikkea pitää ostaa, ja millainen homma edessä. En ole koskaan ketjukoneeseen tehnyt kyseistä hommaa, nuorempana tuli pelleityä foordien kanssa. Mitenhän tuo jakopää laitetaan kohdalleen. Löytyisiköhän mistään ohjeita hommaan, tai kukahan tekisi eteläsuomessa asialliseen hintaan ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Aika hyvät ohjeet mutta ei täydelliset saat kun ostat alfamerin korjaus oppaan.Hintaansa nähden ihan jees vaikka sen ohjeet on ympäri pyoreitä.
Kun sais ihan Suomen murteella olevan tehtaan korjaamo käsikirjan niin sitten on rautalangasta väännetty joka toimenpide.
Kun sais ihan Suomen murteella olevan tehtaan korjaamo käsikirjan niin sitten on rautalangasta väännetty joka toimenpide.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Ainakaan dieselissä ketjua ei katkaista ja eiköhän se mee bensavehkeessä samalla tavalla. Hakutoiminnolla saattais löytyä aikasta paljon ohjeita, joten kannattaa kokeilla sitäkin.
Dieselissä kannentiivisteen vaihto menee karkeesti tälleen:
- venttiilikoppa pois
- pyöritetään konetta silleen, että sekä kampiakselin että nokka-akselin ajoitusmerkit on kohdillaan
- jakoketjun kiristin pois (ketju löysälle)
- nokka-akselin päästä jakoketjun ratas ketjuineen päivineen irti (jakoketju nippusiteillä siihen rattaaseen kahesta kohtaa kiinni, ni ei huku ajotuskaan)
- ketjun ohjurien tapit lyödään irti ja ohjurit pois
- nokka-akseli pois
- imusarja ja pakosarja irti ja mitä muuta on tiellä esim. suutinputket ja suuttimet irti
- kansipultit auki
- kansi pois
- kannen purku (venttiilit, suuttimet jne. irti) ja kipikapi koneistamolle plaanattavaksi ja mahdollisesti muutakin lastuavaa työstöä (esim. venttiiliseetit?)
- kipikapi kottiin ja uutta palikkaa kiinni
Uutta palikkaa:
- kansipahvi
- yläkerran tiivistesarja (olikos tässä kansipahvi??)
- venttiilinohjurien kumit (ei kuulunu dieselissä tiivistesarjaan)
- Jotkut on ostaneet kannenpultitkin uudet vaikka kai pääsääntösesti vanhatkin kelpais. Niistä mitataan, onko venyneet liikaa ja jos on, sitte uudet.
Kone kasaan päinvastoin kuin purkautui. Nyt siis ajoitusmerkki on kampiakselilla jo käännetty oikeeseen asentoon ja käännetään nokka-akseli samoin merkki kohdalleen, nokka-akselin ratas paikoilleen ja ketjun kiristin takasin. Siinä se.
Tästä remontista saattaa hyvin selvitä vain uusilla tiivisteillä ja mm. venttiilivarren tiivisteetkään ei kai olis pakko vaihtaa, mutta siinä samallahan ne hoituu helposti, kun muutenkin on kansi purettuna. Ja lisäksi se plaanaus koneistamossa maksaa alle satasen. Venttiileille saattaa riittää kevyt hionta.
Dieselissä kannentiivisteen vaihto menee karkeesti tälleen:
- venttiilikoppa pois
- pyöritetään konetta silleen, että sekä kampiakselin että nokka-akselin ajoitusmerkit on kohdillaan
- jakoketjun kiristin pois (ketju löysälle)
- nokka-akselin päästä jakoketjun ratas ketjuineen päivineen irti (jakoketju nippusiteillä siihen rattaaseen kahesta kohtaa kiinni, ni ei huku ajotuskaan)
- ketjun ohjurien tapit lyödään irti ja ohjurit pois
- nokka-akseli pois
- imusarja ja pakosarja irti ja mitä muuta on tiellä esim. suutinputket ja suuttimet irti
- kansipultit auki
- kansi pois
- kannen purku (venttiilit, suuttimet jne. irti) ja kipikapi koneistamolle plaanattavaksi ja mahdollisesti muutakin lastuavaa työstöä (esim. venttiiliseetit?)
- kipikapi kottiin ja uutta palikkaa kiinni
Uutta palikkaa:
- kansipahvi
- yläkerran tiivistesarja (olikos tässä kansipahvi??)
- venttiilinohjurien kumit (ei kuulunu dieselissä tiivistesarjaan)
- Jotkut on ostaneet kannenpultitkin uudet vaikka kai pääsääntösesti vanhatkin kelpais. Niistä mitataan, onko venyneet liikaa ja jos on, sitte uudet.
Kone kasaan päinvastoin kuin purkautui. Nyt siis ajoitusmerkki on kampiakselilla jo käännetty oikeeseen asentoon ja käännetään nokka-akseli samoin merkki kohdalleen, nokka-akselin ratas paikoilleen ja ketjun kiristin takasin. Siinä se.
Tästä remontista saattaa hyvin selvitä vain uusilla tiivisteillä ja mm. venttiilivarren tiivisteetkään ei kai olis pakko vaihtaa, mutta siinä samallahan ne hoituu helposti, kun muutenkin on kansi purettuna. Ja lisäksi se plaanaus koneistamossa maksaa alle satasen. Venttiileille saattaa riittää kevyt hionta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
parempi on varmaan viedä veholle, kun täällä foorumilla on nämä tekniset neuvot nykyään kielletty tai ainakaan niiden antamista ei katsota hyvällä...
vie veholle, niin ei tule paha mieli kenellekkään...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=96656
vie veholle, niin ei tule paha mieli kenellekkään...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=96656
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Neuvoja
No ompas sisäsiittoista toimintaa jonkun taholta, jos neuvoja ei saa jaella merkkifoorumilla. Veholle (auto suni) jos tälläisen kiikuttaa, tulee auton arvo tuplattua samalla. Kyllä mielestäni neuvoja saa jaella hyvässä hengessä, kuka sellaisen kieltää ?
Että neuvoja vaan tulemaan kuka on kansirempan tällaiseen tehnyt !
Että neuvoja vaan tulemaan kuka on kansirempan tällaiseen tehnyt !
Ei päivää ilman ongelmia :)
No voi sun...
Toivoin, että viestini olis antanu sen kuvan, ettei tuo homma ole mikään ylitsepääsemätön eikä edes kalliskaan tehtynä itse. Ajatus oli edistää harrastetta.
Samalla, kun kerroin, että dieseliin se menee tolleen toivoin, että jos bensakoneisen kannentiivisteen vaihto eroaa tosta mun esittämästä, joku olisi siihen kommentoinu ja jatkanu tätä keskustelua.
Kannattaa varmaan käyttää hakua ja lukea vaikka sitä Alfamerin opasta.

Toivoin, että viestini olis antanu sen kuvan, ettei tuo homma ole mikään ylitsepääsemätön eikä edes kalliskaan tehtynä itse. Ajatus oli edistää harrastetta.
Samalla, kun kerroin, että dieseliin se menee tolleen toivoin, että jos bensakoneisen kannentiivisteen vaihto eroaa tosta mun esittämästä, joku olisi siihen kommentoinu ja jatkanu tätä keskustelua.
Kannattaa varmaan käyttää hakua ja lukea vaikka sitä Alfamerin opasta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Ketjua ei tosiaan tarte pilkkoo. Ohjuritapit lähtee ku kiertää pitkäjenkasen M6 koneruuvin tai kierretankoa niihen ja sopivan holkin, prikan ja mutterin kanssa, mutterista pyörittäen vetää ulos. Imusarja kaikkineen sopii olemaan sijoillaan kunhan löysää V-mallista tukirautaa alapäästä, että saa käännetyä hieman. Pakosarjaakaan ei tarvia autosta irrottaa, ellei näe helpommaksi ruuvailla sitä pöydällä kannesta/kanteen. Pakosarjan alla on lokin vesiroppu. Laturia joutuu muistaakseni löysäämään että saa kiristimen auki/kiinni. Kiristin laitetaan takaisin osa kerrallaan, eli ensin runko sitten sisukset. Venttiilien päässä on piskuiset irtonaiset painimet, elä hukkaa. 

Tässä jotain aiheesta puhuttua foorumilla: viestiketju 1
Tässä topicissa on erään kokemuksia kansiremontin hinnasta, kun aika paljon on uusittu: viestiketju 2
Tässähän sie jo kyselitkin kansipulttien kiristysmomentit ja järjestyksen: viestiketju 3
Näissäkin jotain juttua kustannuksista ym. tarvikkeista: viestiketju 4, viestiketju 5, viestiketju 6, viestiketju 7
Tässä jakoketjun ohjurien tappien irrottamisesta: viestiketju 8
Tässä mm. ketjun kiristimen asennuksesta ja mitä voi mennä pieleen: viestiketju 9
Saisko näistä jo kuvan siitä, millanen homma on ja mitä siihen kuluu rahaa?
Ketjun ohjurien tapit irrotin kyllä itse liukuvasaran avulla enkä ruvennu kikkailemaan ruuvisysteemien kanssa. Lähtivät nätisti irti, kun vaan ekaks poisti jäähdyttimen edestä, että pääsi nuijimaan suorassa linjassa.
Tässä topicissa on erään kokemuksia kansiremontin hinnasta, kun aika paljon on uusittu: viestiketju 2
Tässähän sie jo kyselitkin kansipulttien kiristysmomentit ja järjestyksen: viestiketju 3
Näissäkin jotain juttua kustannuksista ym. tarvikkeista: viestiketju 4, viestiketju 5, viestiketju 6, viestiketju 7
Tässä jakoketjun ohjurien tappien irrottamisesta: viestiketju 8
Tässä mm. ketjun kiristimen asennuksesta ja mitä voi mennä pieleen: viestiketju 9
Saisko näistä jo kuvan siitä, millanen homma on ja mitä siihen kuluu rahaa?
Ketjun ohjurien tapit irrotin kyllä itse liukuvasaran avulla enkä ruvennu kikkailemaan ruuvisysteemien kanssa. Lähtivät nätisti irti, kun vaan ekaks poisti jäähdyttimen edestä, että pääsi nuijimaan suorassa linjassa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka