
vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
niin..ja ristinivelessä on kyllä sellanen olake eli siis kun kardaani on suora ja ottaa kepin käteen niin se pysyy suorana sen pykälän ansiosta, kädellä kun kevyesti painaa niin sit taipuu,siis ihan kevyesti ei siinä mitään isoa pykälää ole mutta on kuitenkin,voisko toi jurina johtua siitä
vaikka onhan se pykälä siellä ollut jo ennen tota remonttiakin ja auto meni äänettömästi kun kusi lautaa pitkin...niin onko toi holkkien vaihto paha homma 


no niin, vähä vanhaa aihetta tässä kaivellaan esiin,mutta ois taas tarkoitus alkaa tota kardaania tekemään,soitin yhteen autopurkaamoon ja ostin sieltä kardaanin joka myyjän mukaan ei jurissut ennen purkua ja pyysin merkkaamaan etu ja takaliitoksen kohdan ennen kun se katkaistaan ja pakataan matkahuoltoon sopivaksi paketiksi,nyt se paketti ois purettuna tallissa ja jonkunlaiset merkit se myyjä oli sinne tehny että nyt varmaan osuu kohdalleen,mites noi keskitys holkit? mistä tiedän onko ne ok? kannatinlaakerin joudun siihen laittamaan saiskohan sen irti siitä kardaanista johon sen vähäaikaa sitten laitoin? siis ehjänä?
Ihme ettei kukaan ole maininnu mitään, että niissä uusissa laakereissa ei ole juuri yhtään rasvaa.. Itsekin kun vaihdoin uuden niin alkoi jurista, muistaakseni jostain 40km/h ylöspäin.. Nykyään ei vissiin jurise, varmaan kulunut samanlaiseksi kuin entinen, eli aivan silpuksi..
En tiennyt kannatinlaakerissa olevan mitään vikaa ennen vaihtoa, katsastuksessa valittivat ja olikin se huonossa kunnossa, muttei vaan pitänyt erikoista ääntä, toisin kuin se uusi..

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 22:50
- Paikkakunta: turku
jokeri kirjoitti:joo siihen en koskenut ollenkaan,otin kannattimen irti joka on kahdella kiinni ja sit perästä ne viisi pulttia kova rykäsy ja oli takakardaani kädessä,näin sen siis tein,meinaatko että jos sitä kiristäs niin homma vois tulla sillä kuntoon
khyllä kun vaihdoin omassa w124 e300 tuon kannatin laakerin...niin ei minunkaan tarvinnut tuota mutteria avata. perästä pultit ja kannatin pois ja veto ni oli kädessä......mutta kun ajaa 80km/h ja siitä ylöspäin niin alkaa jurisemaan tasa kaasulla? kun irroittaa kaasusta niin loppuu? mikäs mahtais olla.
Jaahas, muillakin samoja oireita kuin itsellä. Eilen vaihdoin kumin ja laakerin. Vaihdon jälkeen kardaani "jurisee" n.120km vauhdissa. Ristikossa ei tuntunut väljää kun kardaani oli paikoillaa, mutta kun kardaani oli irti niin ristikko on aikalailla jumissa, eli siinä tuntuu selviä pykäliä kun sitä kääntelee. Eilen olisin senkin vaihtanut mutta illalla ei saanut mistään uutta. Tänään sen sain haettua ja iltasella sen meinasin vaihtaa. Ja kardaanin takapätkä lähti irti keskimutteria löystämättä ja sen sai "nihkeästi" työnnettyä paikoilleen mutta täytyy varmaan sitäkin hieman tiukata. Katsotaan kuin käy...
nyt kun oikeen syvennyin ja tutkin noita keskitysholkkeja niin väittäisin niiden olevan kunnossa ja niitä en vaihda,molemmat kumilimput siis laatikonpää ja peränpää ne kävin hakemassa uudet,ainoa mikä enää on kysymysmerkki niin ristinivel... väljää/klappia siinä ei ole yhtään mutta sellasia olakkeita on mitkä tuntuu selvästi,kun sitä takakardaanin etupäätä kääntelee missä se ristinivel on,kertokaapa viisaammat vaikuttaako ne olakkeet siihen että juriseeko vai ei



Moro!
Mulla olis sellanen ongelma tenavan kanssa, että kannatinlaakerin vaihdon jälkeen rupes kuulumaan sellaisia huilun kaltaisia ääniä. N. 40km/h alkaa matalasti ja muuttuu korkeammaksi vauhdin lisääntyessä n. 47km/h asti, jonka jälkeen ääni loppuu, mutta n. 50 km/h ääni alkaa alusta taas ja nousee sinne 60km/h tienoille asti. Korkeammissa nopeuksissa ääntä ei kuulu.
Olisko laakeri ollu susi jo asennettaessa vai olisinko onnistunut möhlimään nuo merkit?
Niin, ja semmonen juttu vielä, että onko noissa laakereissa eroja autojen välillä, kun astrum autosta tarjottiin sellaista laakeria missä tuo laakeri ja kannati osa ovat erikseen ja minulla taas on sellainen vulkanoitu versio samasta aiheesta?
Mulla olis sellanen ongelma tenavan kanssa, että kannatinlaakerin vaihdon jälkeen rupes kuulumaan sellaisia huilun kaltaisia ääniä. N. 40km/h alkaa matalasti ja muuttuu korkeammaksi vauhdin lisääntyessä n. 47km/h asti, jonka jälkeen ääni loppuu, mutta n. 50 km/h ääni alkaa alusta taas ja nousee sinne 60km/h tienoille asti. Korkeammissa nopeuksissa ääntä ei kuulu.
Olisko laakeri ollu susi jo asennettaessa vai olisinko onnistunut möhlimään nuo merkit?
Niin, ja semmonen juttu vielä, että onko noissa laakereissa eroja autojen välillä, kun astrum autosta tarjottiin sellaista laakeria missä tuo laakeri ja kannati osa ovat erikseen ja minulla taas on sellainen vulkanoitu versio samasta aiheesta?
no niin vein koko hoidon ko-met nimiseen tasapainotus pajaan kardaaniin vaihdettiin ristinivel ja keskitysholkit eli siis siinä on nyt kaikki uutta osaa ja tietysti myös tasapainotettiin,eilen sen hai ja laitoin kiinni,sit koeajolle ja perkele
mikään ei muuttunut mihinkään
40kympin kohilla alkaa se jurina joka vaan yltyy kun nopeus kasvaa,ja sellanen tärinä vielä maustaa sitä jurinaa(ei tolla ajaa voi) eli joku pyörivä osa on pahasti nyt epätasapainossa mutta mikä
ja kaikki alkoi kun kannatinlaakeria uusin,muuhun ei ole koskettu ja nyt siis ammattimiehellä käytetty mutta ei vaan kuntoon tuu..mitä teen seuraavaksi 




Korjausoppaasta luntaten.Kardaanin etu ja takapää pitäisi merkata tarkasti kumilaippoihin ennen irroitusta.Kannatinlaakerinkiinnitysreiät on soikeat,joten pulttien asento pitäisi myös merkata,että ne saisi tarkasti siihen kohtaan missä ne alunperin oli.Kardaanin kiristysjärjestys oppaan mukaan menis näin.Ensin takapää,sitten etupää ja viimeiseksi kannatinlaakerinpultit.
Opus ei maininnu siitä isosta mutterista mitään joka kiristää kardaaninpuoliskot kiinni toisiinsa.Olettaisin,että se kiristetään kaikista viimeiseksi.Silloin kardaani pääsee vapaasti asettumaan oikean mittaiseksi.Ei vedä eikä työnnä kumilaippoja.
Opus ei maininnu siitä isosta mutterista mitään joka kiristää kardaaninpuoliskot kiinni toisiinsa.Olettaisin,että se kiristetään kaikista viimeiseksi.Silloin kardaani pääsee vapaasti asettumaan oikean mittaiseksi.Ei vedä eikä työnnä kumilaippoja.
Nyt olis ristikko vaihdettu ja kardaani tasapainoitettu. Enään ei kardaani jurise millään tapaa, eikä myöskään täristäMM124 kirjoitti:Jaahas, muillakin samoja oireita kuin itsellä. Eilen vaihdoin kumin ja laakerin. Vaihdon jälkeen kardaani "jurisee" n.120km vauhdissa. Ristikossa ei tuntunut väljää kun kardaani oli paikoillaa, mutta kun kardaani oli irti niin ristikko on aikalailla jumissa, eli siinä tuntuu selviä pykäliä kun sitä kääntelee. Eilen olisin senkin vaihtanut mutta illalla ei saanut mistään uutta. Tänään sen sain haettua ja iltasella sen meinasin vaihtaa. Ja kardaanin takapätkä lähti irti keskimutteria löystämättä ja sen sai "nihkeästi" työnnettyä paikoilleen mutta täytyy varmaan sitäkin hieman tiukata. Katsotaan kuin käy...

sen verran tässä on nyt paikannettu että jurina tulee melkoisen suurella varmuudella perästä,mutta mikä siellä voi mättää tai hajota jos kannattimen vaihtaa
seuraava mitä kokeillaan on se että kardaani otetaan perästä irti ja sit hinataan eli pelkkä takaakselisto pyörii mutta kardaani ei..kuuluukohan jurina vielä silloin jos kuuluu tai ei kuulu niin siitä voi ainakin sitte taas jotain päätellä.

Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)








ainii M-B W124 200TE -89
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
Itse en kyllä miettisi mitään vaan laittaisin kardaanin Matkahuollon kyydillä Ko-Met:iin.
Katsovat, että nivelet ovat kunnossa ja tasapainottavat akselin. Hinnat selviävät soittamalla
mutta pelkkä tasapainotus ei paljon maksa. Siten on kardaani kunnossa taas muutaman
sata tuhatta kilometriä ilman ääniä.
Pienikin epätasapaino tuntuu ja tuo kuulostaa siltä, että jotain tarvetta tarkistuksiin olisi.
Todettakoon, että itselle kävi ihan samalla tavalla. Korjaamolla vaihtoivat perän ja
pyysin, että vaihtaisivat tukilaakerin TARVITTAESSA. No ei siinä tukilaakerissa mitään
vikaa ollut, mutta vaihtoivat silti tukilaakerin. No kamala ääni alkoi kuulua 100 vauhdissa
heti, kun auto lämpeni. Vein auton pajalle ja sanoin, että kardaani ääntää, tarkistakaa
asennus. Sitä sitten tarkistelivat ja kokeilivat toista asentoakin, mutta ei apua.
Se kardaanin ääni on matalaa jyrinää.
Ko-Met totesi, että ristinivel liikkuu pykälittäin eli on sökö. Se sitten vaihdettiin ja
tasapainotuksen jälkeen kardaani oli vihdoin hiljaa. Korjaamo ei ollut osannut
kokeilla ristiniveltä ja itse istuin autossa ja luotin Mersu-korjaamoon, kuten itse mainostivat.
Koska kardaani oli hiljaa ennen vaihtoa, epäilen että lekan käyttö kardaanin irrotuksessa
olisi hajottanut nivelen, mutta tämä on pelkkä arvelu. Korjaamo vaan totesi, ettei
ole heidän syynsä, jos nivel alkaa äännellä.
Matikissa kardaani resonoi 100:n vauhdissa, takavetoisesssa 80:ssa. 60 km/t viittaisi
jonnekin muualle. Perä on mahdollinen vikakohde, mutta kai vetoakseli tai pyöränlaakerikin
voisi ääntää.
Katsovat, että nivelet ovat kunnossa ja tasapainottavat akselin. Hinnat selviävät soittamalla
mutta pelkkä tasapainotus ei paljon maksa. Siten on kardaani kunnossa taas muutaman
sata tuhatta kilometriä ilman ääniä.
Pienikin epätasapaino tuntuu ja tuo kuulostaa siltä, että jotain tarvetta tarkistuksiin olisi.
Todettakoon, että itselle kävi ihan samalla tavalla. Korjaamolla vaihtoivat perän ja
pyysin, että vaihtaisivat tukilaakerin TARVITTAESSA. No ei siinä tukilaakerissa mitään
vikaa ollut, mutta vaihtoivat silti tukilaakerin. No kamala ääni alkoi kuulua 100 vauhdissa
heti, kun auto lämpeni. Vein auton pajalle ja sanoin, että kardaani ääntää, tarkistakaa
asennus. Sitä sitten tarkistelivat ja kokeilivat toista asentoakin, mutta ei apua.
Se kardaanin ääni on matalaa jyrinää.
Ko-Met totesi, että ristinivel liikkuu pykälittäin eli on sökö. Se sitten vaihdettiin ja
tasapainotuksen jälkeen kardaani oli vihdoin hiljaa. Korjaamo ei ollut osannut
kokeilla ristiniveltä ja itse istuin autossa ja luotin Mersu-korjaamoon, kuten itse mainostivat.
Koska kardaani oli hiljaa ennen vaihtoa, epäilen että lekan käyttö kardaanin irrotuksessa
olisi hajottanut nivelen, mutta tämä on pelkkä arvelu. Korjaamo vaan totesi, ettei
ole heidän syynsä, jos nivel alkaa äännellä.
Matikissa kardaani resonoi 100:n vauhdissa, takavetoisesssa 80:ssa. 60 km/t viittaisi
jonnekin muualle. Perä on mahdollinen vikakohde, mutta kai vetoakseli tai pyöränlaakerikin
voisi ääntää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
luonto vaan ei anna periksi viedä johonkin korjaaamoon eikä kyllä lompsa kaikki tehny itse tähän mennessä . kerran olen vienyt korjaamon auton kun takavalot ei palanu sulakkeen vaihto, valot toimii kassan kautta 100MK siis 100Markkaa silloin päätin et oli ensimmäinen ja viimonen kerta kun vien auton korjaamoon .
vikakin löytyi takimmainen rättinievel huonosti yksi pultti puuttui + toinen vino uus nievel ja uudet pultit ni vot
kyllä kelpaa taas ajella .
vikakin löytyi takimmainen rättinievel huonosti yksi pultti puuttui + toinen vino uus nievel ja uudet pultit ni vot
kyllä kelpaa taas ajella .
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
JarkkoN kirjoitti:Itse en kyllä miettisi mitään vaan laittaisin kardaanin Matkahuollon kyydillä Ko-Met:iin.
Katsovat, että nivelet ovat kunnossa ja tasapainottavat akselin. Hinnat selviävät soittamalla
mutta pelkkä tasapainotus ei paljon maksa. Siten on kardaani kunnossa taas muutaman
sata tuhatta kilometriä ilman ääniä.
Pienikin epätasapaino tuntuu ja tuo kuulostaa siltä, että jotain tarvetta tarkistuksiin olisi.
Todettakoon, että itselle kävi ihan samalla tavalla. Korjaamolla vaihtoivat perän ja
pyysin, että vaihtaisivat tukilaakerin TARVITTAESSA. No ei siinä tukilaakerissa mitään
vikaa ollut, mutta vaihtoivat silti tukilaakerin. No kamala ääni alkoi kuulua 100 vauhdissa
heti, kun auto lämpeni. Vein auton pajalle ja sanoin, että kardaani ääntää, tarkistakaa
asennus. Sitä sitten tarkistelivat ja kokeilivat toista asentoakin, mutta ei apua.
Se kardaanin ääni on matalaa jyrinää.
Ko-Met totesi, että ristinivel liikkuu pykälittäin eli on sökö. Se sitten vaihdettiin ja
tasapainotuksen jälkeen kardaani oli vihdoin hiljaa. Korjaamo ei ollut osannut
kokeilla ristiniveltä ja itse istuin autossa ja luotin Mersu-korjaamoon, kuten itse mainostivat.
Koska kardaani oli hiljaa ennen vaihtoa, epäilen että lekan käyttö kardaanin irrotuksessa
olisi hajottanut nivelen, mutta tämä on pelkkä arvelu. Korjaamo vaan totesi, ettei
ole heidän syynsä, jos nivel alkaa äännellä.
Matikissa kardaani resonoi 100:n vauhdissa, takavetoisesssa 80:ssa. 60 km/t viittaisi
jonnekin muualle. Perä on mahdollinen vikakohde, mutta kai vetoakseli tai pyöränlaakerikin
voisi ääntää.
Ainahan se ristikkonivel liikkuu tavallaan pykälittäin, kun sitä käsissä kääntelee. Se on suorassa löysä, mutta sellaisissa kulmissa missä se ei autossa paikallaan ollessa käy, niin se on kankea liikkumaan. Käytetty nivel siis. Sanoin vain tän ettei joku ala sen takia vaihtamaan uuteen.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
Kardaanin kunnon toteaminen ja ainakin korjaus ja tasapainotus tuntuu olevan harvojen hanskassa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
Mihinkähän sitä täällä Turun seudulla arvais viedä kardaanin huoltoon. Murrosnivelessä on toiseen suuntaan iso pykälä keskellä joka ei häipynyt vaikka lämmitteli ja koputteli. Toiseenkin suuntaan oli mutta se notkistu poies.JarkkoN kirjoitti:Kardaanin kunnon toteaminen ja ainakin korjaus ja tasapainotus tuntuu olevan harvojen hanskassa.
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
Se ristikkonivel jos tuntuu töksähtelevän kun käsissä pyörittää, niin sen saa kuntoon kun pistää pikku pillillä (toholla) kuumaksi ne peltilätkät niiden laakereiden päässä. Se rasva nimittäin paakkuuntuu siellä ristikon sisällä koska nivel pyörii käytännössä samassa asennossa kokoajan.
Sen huomaa käsissä milloin rasvat notkistuu. Veikkaan jopa että em jurinat johtuu juuri tästä, nimittäin kuluneen kannatinlaakerin kun vaihtaa uuteen, niin se nivelen asento muuttuu juuri senverran että se vähän kanittaa.
Sen huomaa käsissä milloin rasvat notkistuu. Veikkaan jopa että em jurinat johtuu juuri tästä, nimittäin kuluneen kannatinlaakerin kun vaihtaa uuteen, niin se nivelen asento muuttuu juuri senverran että se vähän kanittaa.
Re: vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
Moro!
Ongelmani on jurina, joka kuuluu S260:n takaa. W126.
Taustaa. Ensin alkoi kuulumaan jurina jo n 40 km/h vauhdissa. Vaihdoin kannatinlaakerin ja -kumin sekä rättinivelet. Tämän jälkeen jurinan luonne muuttui. Se alkoin vasta n. 75 km/h vauhdissa ja paljon kovempana kuin aiemmin. Myös pienemmillä nopeuksilla kovassa kiihdytyksessä kuului jurinaa. Sitten vein auton Ko-Metille, jossa vaihdettiin väljä keskitysholkki ja ristikkonivel sekä tehtiin kardaanin tasapainotus. Tämän operaation jälkeen ei enää kuulunut jurinaa kiihdytyksessä, mutta jurina alkaa taas - tosin selvästi vaimeampana - n 85 km/h vauhdissa.
Mitähän kannattaisi seuraavaksi tsekata?
Ongelmani on jurina, joka kuuluu S260:n takaa. W126.
Taustaa. Ensin alkoi kuulumaan jurina jo n 40 km/h vauhdissa. Vaihdoin kannatinlaakerin ja -kumin sekä rättinivelet. Tämän jälkeen jurinan luonne muuttui. Se alkoin vasta n. 75 km/h vauhdissa ja paljon kovempana kuin aiemmin. Myös pienemmillä nopeuksilla kovassa kiihdytyksessä kuului jurinaa. Sitten vein auton Ko-Metille, jossa vaihdettiin väljä keskitysholkki ja ristikkonivel sekä tehtiin kardaanin tasapainotus. Tämän operaation jälkeen ei enää kuulunut jurinaa kiihdytyksessä, mutta jurina alkaa taas - tosin selvästi vaimeampana - n 85 km/h vauhdissa.
Mitähän kannattaisi seuraavaksi tsekata?